منوي اصلي
موضوعات وبلاگ
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

اگر از سرهایمان کوه ها بسازند هرگز در کتاب های تاریخ نخواهند خواند "خامنه ای" تنها ماند... ------------------------------------ امام خامنه ای (مدظله العالی) : ای جوانان و ای بسیجیان عزیز ، در هر جای کشور که هستید ، این بصیرت را روز به روز افزایش دهید .
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 127
بازدید ماه : 790
بازدید کل : 65334
تعداد مطالب : 735
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

روزشمار محرم عاشورا ساعت فلش مذهبی سوره قرآن مهدویت امام زمان (عج)
روزشمار فاطمیه
دعای فرج اوقات شرعی ذکر روزهای هفته ذکر روزهای هفته آیه قرآن پخش زنده حرم حدیث موضوعی
پیج رنک گوگل
دعای فرج
زیارت عاشورا
ابر برچسب ها


[ مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ ]

[ Designed By Ashoora.ir ]

تشییع پیکر مطهر سردار شهید حسین رضایی در اصفهان

 

پیکر مطهر سردار حسین رضایی، شهید مدافع حرم اهل‌بیت(ع) با حضور مردم شهیدپرور اصفهان تشییع شد. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ساعاتی پیش پیکر مطهر سردار حسین رضایی شهید مدافع حرم اهل‌بیت(ع) با حضور مردم شهیدپرور اصفهان، مسئولان استانی و شهری و همچنین نیروهای نظامی و انتظامی در میدان گلستان شهدای اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد. سردار شهید حسین رضایی که از لشکر 14 امام حسین(ع) به صورت داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) به سوریه رهسپار شده بود، توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. مراسم وداع با پیکر مطهر این شهید شامگاه شنبه 17 بهمن‌ماه در مسجد امام حسین(ع) واقع در خیابان رودکی با حضور عموم مردم و خانواده‌های شهدا برگزار شد.




برچسب ها :

تقدیم دهمین شهید لشکر 14 امام حسین (ع) اصفهان به حرم اهل‌بیت (ع)؛

سردار حسین رضایی به جمع شهدای مدافع حرم پیوست

سردار حسین رضایی از نیروهای مستشاری ایران در دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم السلام در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 رزمندگان دلاور مسلمان از اقصی نقاط جهان برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) به صورت داوطلبانه حضور مستشاری در سوریه پیدا می‌کنند.

بنا بر اخبار واصله، در چند روز گذشته سردار حسین رضایی از نیروهای مستشاری ایران مدافع حرم اهل‌بیت در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مراسم وداع با پیکر این شهید مدافع حرم، امشب همراه با نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسین (ع) خیابان رودکی اصفهان برگزار می‌شود.

مراسم تشییع این شهید بزرگوار دوشنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۹ صبح از میدان فیض اصفهان به سمت گلستان شهدا اصفهان می باشد.

سردار حسین رضایی دهمین شهید از لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان است.

شهید مدافع حرم اصفهان حسین-رضایی

انتهای پیام/




برچسب ها :

کماندار سابق تیم ملی در ترکیب تیم آمریکا +عکس

ملی‌پوش سابق تیراندازی با کمان ایران در جام وگاس برای تیم ملی آمریکا به میدان رفت.
به گزارش مشرق، مسابقات جهانی داخل سالن در حالی به میزبانی لاس‌وگاس برگزار شد که رضا زمانی‌نژاد ملی‌پوش سابق ایران هم در این رقابت‌ها حضور داشت و برای تیم ملی آمریکا به میدان رفت.

این ملی‌پوش سابق کشورمان در سال 93 به کشور آمریکا رفت و با تغییر تابعیت حالا برای این کشور به میدان می‌رود. وی در جام وگلاس در بین فینالیست‌ها قرار گرفت، اما از رسیدن به مدال بازماند. وی پیش از این برای تیم ملی ایران مدال‌های زیادی را کسب کرده بود.

تیم ملی ایران با 4 ورزشکار در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده بود که هیچ کدام نتوانستند از مرحله مقدماتی بالاتر روند.

در این رقابت‌ها بیش از 3 هزار ورزشکار حضور داشتند. برای این مسابقات 50 هزار دلار جایزه در نظر گرفته شده بود.

کماندار سابق تیم ملی در ترکیب تیم آمریکا +عکس

کماندار سابق تیم ملی در ترکیب تیم آمریکا +عکس



برچسب ها :

طرح رژیم صهیونیستی برای احداث خط لوله انتقال گاز به ترکیه

 

 

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت: تل آویو در حال بررسی امکان احداث دو خط لوله برای صادرات گاز طبیعی به یونان و ترکیه است.
 به گزارش مشرق، یووال اشتاینتیز وزیر انرژی اسرائیل در مصاحبه با یک روزنامه یونانی تاکید کرد: اگر شرایط با ترکیه بهبود یابد، گاز طبیعی را می توان هم به ترکیه و هم به یونان فروخت.

اواخر ژانویه، تل آویو، نیکوزیا و آتن موافقت کردند تا روی پروژه مشترک صادرات گاز از ذخایر شرقی مدیترانه کار کنند.

اشتاینیتز افزود: کشف ذخایر راهبردی گاز در اسرائیل و مصر می تواند هزینه های احداث یک خط لوله مهم و بزرگ گازی به یونان را توجیه کند.

آنکارا سال های زیادی است که در حال مذاکره با شرکتهای اسرائیلی برای احداث یک خط لوله برای انتقال گاز اسرائیل به ترکیه است ولی مذاکرات دو طرف به علت تشدید تنش در روابط تل آویو و آنکارا به بن بست رسیده است.



برچسب ها :

انهدام یک پایگاه داعش در غرب الرمادی

انهدام یک پایگاه داعش در غرب الرمادی و تخلیه ۱۲۵۰ نفر از غیرنظامیان از منطقه «جویبه» در شرق الرمادی از جمله مهمترین تحولات عراق است.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه سومریه، ستاد جنگ رسانه نیروهای عراقی روز یکشنبه از هلاکت ده ها نفر از تروریست های داعش در پی انهدام یک پایگاه این گروه تروریستی در غرب الرمادی در بمباران هوایی خبر داد.

این ستاد اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش بر اساس اطلاعات نیروهای امنیتی یک پایگاه آموزشی عناصر تروریستی داعش را در شمال شرقی هیت واقع در غرب الرمادی بمباران کرد. در پی این بمباران پایگاه مذکور منهدم گردیده و ده ها تروریست به هلاکت رسیدند و سلاح ها و تجهیزات آنان نابود شد.

از سوی دیگر «سامی العارضی» فرمانده عملیات ویژه سوم نیروهای مبارزه با تروریسم اعلام کرد که نیروهای امنیتی از صبح شنبه ۱۲۵۰ غیرنظامی را از منطقه جویبه در شرق الرمادی تخلیه کرده اند. وی تصریح کرد که بیشتر این غیرنظامیان را زنان، کودکان و افراد سالخورده تشکیل می دهند و به منظور ارائه خدمات به مرکز الرمادی منتقل شده اند تا بعد از آن به یکی از اردوگاه های ویژه آوارگان در الحبانیه فرستاده شوند.

لازم به ذکر است که عملیات نظامی در استان الانبار عراق به منظور بیرون راندن عناصر تروریستی داعش و آزادی آندسته از مناطق این استان که هنوز تحت سیطره این گروه تروریستی است ادامه دارد.

در همین حال «محمود السورجی» مسئول رسانه ای نیروهای بسیج ملی عراق روز یکشنبه در خبر تاییدنشده ای از اعدام بیش از ۳۰۰ نفر در موصل توسط داعش خبر داده و اظهار داشت که تمام این افراد از نیروهای پلیس، ارتش و فعالان مدنی هستند.

السورجی گفت: گروه تروریستی داعش بیش از ۳۰۰ نفر را در شهر موصل با گلوله اعدام کرده است و تمام این افراد از عناصر پلیس، ارتش و فعالان جامعه مدنی هستند.

وی با بیان اینکه این اعدام ها نشان دهنده هراس داعش از خیزش مردمی علیه این گروه تروریستی در موصل است، تصریح کرد که داعش با وضعیت متشنجی در موصل مواجه است.

لازم به ذکر است که شهر موصل از ماه ژوئن ۲۰۱۴ تحت سیطره گروه تروریستی داعش درآمده و در نتیجه اقدام این گروه برای اعمال دیدگاه های تندروانه خود از بحران امنیتی و انسانی بسیاری رنج می برد.




برچسب ها :

تلفات سنگین تکفیری‌ها در حماه، ادلب و درعا

 

 

منابع سوری از تلفات سنگین گروه‌های تکفیری در حومه‌های حماه، ادلب و درعا و بازگشت امنیت و ثبات به روستای باشوره در حومه شمالی لاذقیه در ادامه نبرد تمام عیار ارتش سوریه و نیروهای مردمی با تروریست‌ها خبر دادند.

 به گزارش مشرق، خبرگزاری سوریه(سانا) از موفقیت نیروهای ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی در آزادسازی روستای باشوره در حومه شمالی لاذقیه و بازگشت امنیت و ثبات به آن خبر داد.

بر اساس این گزارش،‌نیروهای ارتش سوریه تلفات و خسارت‌های سنگینی به گروه‌های تروریستی در حومه‌های حماه،‌ادلب، درعا و حمص وارد کردند. این در حالی است که یگان‌های مختلف ارتش سوریه و نیروهای مردمی بر شدت عملیات خود علیه گروه‌های تروریستی افزودند و آخرین کانون تروریست‌های داعشی را متلاشی کرده و تپه استراتژیک برلهین را به کنترل کامل خود درآوردند.

منابع میدانی سوری گفتند نیروهای ارتش با همکاری نیروهای پشتیبان، تجمعات و استحکامات تروریست‌های داعشی را در حومه شرقی حلب هدف قرار دادند که با متلاشی شدن آخرین تجمع تروریست‌های داعشی، تپه استراتژیک برلهین آزاد شد و این موفقیت، زمینه بازگشت امنیت و ثبات را به روستاهای السین و رسم العلم در جنوب و شرق این تپه فراهم می‌کند.

از سوی دیگر در حملات جنگنده‌های ارتش به تجمعات و مقرهای تروریست‌های داعشی در روستای رسم العلم و السین، مقر فرماندهی و چند خودروی مجهز به تیربار آنها منهدم شد.

نیروهای ارتش سوریه روز گذشته نیز مقرها و خودروهای مجهز به تیربار تروریست‌ها را در روستاهای الطیبه، جب الصفا و شهر منبج در شمال غربی شهر حلب منهدم کردند.

گروه‌های تروریستی هم در صفحات وابسته به خود در شبکه‌های ارتباط اجتماعی به کشته شدن ده‌ها عضو خود از جمله احمد العمر الفنوش، مصطفی الاسود، عبدالعزیز الاسود و یاسر اسماعیل عاصی اعتراف کردند.

عملیات مستمر ارتش سوریه علیه تجمعات تروریست‌ها در حومه‌های حماه و ادلب به انهدام تعدادی از مقرها و جنگ افزارهای گروه‌های تروریستی مرتبط با رژیم آل سعود و حکومت ترکیه منجر شد.

منابع میدانی سوری گفتند یگان‌هایی از ارتش سوریه عملیاتی را  علیه تجمعات گروه‌های تروریستی در حومه شمال غربی حماه انجام دادند که به انهدام یک مقر و خودروی حامل تروریست‌های گروه موسوم به الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام در شهر کفرزیتا منجر شد.

شمار زیادی از مزدوران سعودی، قطری و بیگانگان طرفدار شبکه تروریستی القاعده عضو گروه موسوم به الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام شده‌اند و گزارش‌های موثق از پیوستن صدها نفر از آنها به گروه تروریستی داعش حکایت می‌کند.

همچنین یک یگان از نیروهای ارتش، تجمع تروریست‌های گروه موسوم به تجمع العزه را در روستای الزکاه منهدم کرد.عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌های جیش الفتح در روستاها و شهرک‌های القرقور، الزیاره، تل واسط و المنصوره به انهدام هفت خودرو و کشته شدن شماری از تروریست‌ها منجر شد.

در حومه ادلب هم منابع سوری از انهدام یک انبار مهمات و کشته شدن 9 تروریست در حمله ارتش سوریه به تجمعات آنها در روستای التح در جنوب شرقی معره النعمان و انهدام یک خودروی زرهی گروه موسوم به لواء فرسان الحق در روستای کفروما خبر دادند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین مقر  تروریست‌های جبهه النصره را در روستای الهبیط منهدم کردند. پنج تروریست گروه موسوم به جندالاقصی در عملیات نیروهای ارتش در روستای التمانعه در حومه خان شیخون منهدم شد. باند موسوم به جیش الفتح که از تجمع چندین گروه تروریستی شکل گرفته است از حمایت‌های لجستیکی، تسلیحاتی و اطلاعاتی رژیم آل سعود و ترکیه برخوردار است،‌گروه‌های موسوم به حرکه احرارالشام الاسلامیه، صقور الشام، فیلق الشام، لواء فرسان الحق، جیش السنه و الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام از جمله گروه‌های تشکیل دهنده باند جیش الفتح هستند.

طی دو روز گذشته دست‌کم 100 تروریست در عملیات نیروهای ارتش علیه تجمعات تروریست‌های جبهه النصره و دیگر گروه‌های تکفیری در حومه ادلب و حماه به هلاکت رسیدند.

در درعا هم نیروهای ارتش سوریه، یک خودرو و چند کانون تروریست‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را منهدم کردند.

عملیات مستمر نیروهای ارتش در درعاالبلد و درعاالمحطه هم به انهدام تعدادی از جنگ افزارهای تروریست‌های تکفیری و کشته شدن شماری از آنها منجر شد. گروه‌های تکفیری که بیشتر آنها وابسته به جبهه النصره هستند، در منطقه درعاالبلد فعال هستند، گروه‌های موسوم به لواء‌توحید الجنوب، کتائب مجاهدین حوران و کتیبه مدفعیه سجیل  از جمله گروه‌های تروریستی فعال در این منطقه هستند.

انهدام دو خودرو و چند مخفیگاه‌ گرو‌ه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در حومه حمص و کشته شدن شمار دیگری از تکفیری‌ها از دیگر تحولات مربوط به سوریه است.

در غوطه شرقی حومه دمشق هم عملیات نیروهای ارتش همچنان ادامه دارد و گروه‌های تروریستی تکفیری هم به کشته شدن 6 عضو گروه موسوم به الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام از جمله ابوعبدو حازم سرکرده گروه موسوم به کتیبه خطاب وابسته به الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام در منطقه مرج السلطان اعتراف کردند.

تروریست‌های الاتحاد الاسلامی لاجناد الشام در غوطه شرقی و غربی به ویژه در شهر داریا متمرکز هستند، صدها مزدور طرفدار شبکه القاعده عضو این باند تروریستی هستند.

پاکسازی روستای کفین در حومه حلب

شبکه المیادین هم از موفقیت نیروهای ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آنها در آزادسازی روستای کفین از اشغال گروه‌های تروریستی در حومه حلب خبر داد. این روستا در شمال شهرک مایر و شرق جاده بین المللی حلب-غازی عنتاب قرار دارد.



برچسب ها :

حزب الله عراق به آل سعود هشدار داد

حزب الله عراق به کشورهای عربی و در راس آن عربستان نسبت به اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه هشدار داد.
 به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، گردان‌های حزب الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهای عربی مزدوران داعش را برای اجرای نقشه‌های خبیثانه خود در عراق و سوریه محک زده‌اند اما شکست خورده‌اند.

گردان‌های حزب الله در بیانیه خود از عربستان و حکام عربی که پشت این کشور هستند، خواست تا ریسک نکنند.

در این بیانیه آمده است: اگر نیروی زمینی به عراق و سوریه اعزام شود در جهنم به روی آنها باز خواهد شد.

اخیرا عربستان از تصمیم خود برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در چارچوب ائتلاف ضد داعش تحت رهبری امریکا خبر داد.



برچسب ها :

ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در حومه حلب

نظامیان ارتش سوریه در ادامه پیشروی های خود در حومه استان حلب موفق شدند کنترل کامل روستای «کفین» را در دست بگیرند.

 به گزارش مشرق به نقل از النشره، نظامیان ارتش عراق همچنان به پیشروی های گسترده خود در حومه استان حلب ادامه می دهند.

بر اساس این گزارش، به دنبال این پیشروی ها ارتش سوریه موفق شد کنترل کامل روستای «کفین» واقع در حومه حلب را در دست بگیرد.

شاهدان عینی اعلام کردند که ارتش سوریه در جریان تسلط بر این روستا شماری از تروریست های تکفیری را به هلاکت رساند.

رسانه های عربی اعلام کردند که ارتش سوریه با سیطره بر روستای «کفین» به ۶ کیلومتری منطقه «تل رفعت» در حومه حلب رسیده است.

از سوی دیگر، نیروهای مبارز کُردی نیز بر روستای «مرعناز» واقع در حومه شمالی حلب مسلط شدند.

این در حالی است که برخی رسانه ها از توافق قریب الوقوع ارتش سوریه با گروه های مسلح در مناطق «ابطع» و «داعل» در حومه درعا برای عقب نشینی این گروه ها از آنجا خبر می دهند.

در همین حال، رسانه های سوری از وقوع درگیری شدید میان تروریست های داعش و نیروهای مبارز کُرد در حومه استان الرقه خبر می دهند.

این در حالی است که جنگنده های ارتش سوریه مواضع تکفیری ها در حومه استان دیرالزور را بمباران کردند.




برچسب ها :

شلیک دو موشک بالستیک به یک پایگاه سعودی

ارتش یمن امروز دوشنبه به وسیله دو موشک بالیستک از نوع «قاهر ـ 1» پایگاه هوایی «خمیس مشیط» وابسته به رژیم سعودی را هدف قرار داد.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری سبأ، یک پایگاه هوایی رژیم سعودی امروز دوشنبه هدف حمله موشکی ارتش یمن قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در این حمله، ارتش یمن به وسیله دو موشک بالستیک پایگاه هوایی «خمیس مشیط» را هدف قرار داد.

شاهدان عینی اعلام کردند به دنبال این حمله شماری از نظامیان سعودی اقدام به فرار از پایگاه «خمیس مشیط» کردند.

از سوی دیگر، حملات هوایی بی وقفه سعودی ها علیه مردم بی دفاع یمن همچنان ادامه دارد.

در ادامه این حملات، جنگنده های سعودی مناطقی در استان «البیضاء» را هدف سنگین ترین حملات هوایی قرار دادند.




برچسب ها :

شهادت سه پاسدار ایرانی در استان حلب سوریه + عکس

 

سه تن از پاسداران ایرانی در نبرد با تروریست های تکفیری در استان حلب سوریه شهید شدند.

به گزارش مشرق، خبر شهادت سه تن از پاسداران ایرانی در سوریه اعلام شد.

"ابوذر داوودی" اهل شهرستان "رستم" در استان فارس، "ستار اورنگ" اهل شهرستان "بویراحمد" در استان کهگیلویه و بویر احمد و "حسین رضایی" اهل شهر اصفهان در نبرد با تروریست های تکفیری در استان حلب به فیض شهادت نائل آمدند.

پیکرهای مطهر این شهدای دلاور طی روزهای آتی در مناطق مختلف کشور تشییع خواهد شد.

این پاسداران دلاور طی عملیات شکست محاصره شهرهای نبل و الزهرا به شهادت رسیدند.

شهرهای نبل والزهرا که در حومه شمالی استان حلب واقع است، محل زندگی شصت هزار تن از شیعیان اثنی عشری سوریه می باشد و محاصره این دو شهر شیعه نشین چند روز پیش شکسته شد. 

شهید "ابوذر داوودی"

 

شهید "ستار اورنگ"

 

شهید "حسین رضایی"




برچسب ها :

تحولات سوریه؛
شنود مکالمات بشار اسد و لو رفتن نقش ایران در عملیات بزرگ
معارضان سوری با شنود مکلمات بشار اسد به اطلاعات مهمی دست یافته اند.
 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، معارضان سوری از طریق شنود مکالمات ارتش بشاراسد فهمیده اند که عملیات بزرگ آزادسازی حلب با محوریت ایران، از ریف جنوبی حلب آغاز می شود و طبق برنامه قرار است در مرحله نخست، فرودگاه کویرس و شهرهای نبل و الزهرا کاملا از محاصره خارج شوند. در صورت موفقیت فاز نخست، پیشروی به سمت شمال ادامه خواهد یافت. / انتخاب

 




برچسب ها :


۰

حضور سردار سلیمانی در جبهه الانبار +عکس

سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه حاج ابومهدی المهندس در جبهه الانبار

 



برچسب ها :

افشاگری‌های یک زن داعشی

از زمان پیدایش داعش در منطقه خاورمیانه عملیات نظامی و امنیتی آمریکا علیه داعش بر اعضای مرد این گروه متمرکز شده است در حالی که ارزشمندترین منبع اطلاعاتی از این گروه که به دست آمریکایی‌ها افتاده یک زن است.
افشاگری‌های یک زن داعشی
به گزارش مشرق، پایگاه خبری العهد لبنان در تحلیلی با عنوان "گنج اطلاعاتی درباره داعش در دستان یک زن ؛ ام سیاف شکار ارزشمندی که در اختیار دستگاه اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت"، نوشت: "ام سیاف"، همسر یکی از بزرگترین چهره‌های عضو داعش به نام ابوسیاف است که پس از بازداشت توسط نیروهای آمریکایی برخی جزئیات فعالیت‌های داخلی داعش از جمله وجود شبکه‌ای از زنان را فاش کرد که کار عضو گیری، حفظ نیروها و اطلاعات را برعهده داشتند.

 

نیروهای ویژه آمریکایی ام سیاف را طی یکی ازعملیات‌های کوماندوها که با هدف بازداشت "ابوسیاف" همسر وی انجام شده دستگیر کردند.

 

ابوسیاف، فرماندهی عملیات داعش را با هدف کنترل بر منابع نفت وگاز در مه گذشته برعهده داشت اما این عملیات با کشته شدن وی و بازداشت همسرش پایان یافت. در این عملیات کامپیوترها، گوشی‌های همراه و اسنادی که نشان دهنده نحوه دستیابی داعش به بودجه مورد نیاز خود و نیز هزینه روزانه دو میلیون دلاری اش به دست آمد.

"ام سیاف" عالی رتبه ترین زن عضو داعش در زندان‌های آمریکا محسوب می‌شود که در حال حاضر برای تخلیه اطلاعات و تطابق آن با اطلاعات به دست آمده از کامپیوترهای ضبط شده، در عراق به سر می برد.

 

طبق گزارش روزنامه دیلی پست آمریکا چهار تن از مسئولان وزارت دفاع آمریکا اتفاق نظر دارند، ام سیاف در به کارگیری زنان و تشکیل شبکه‌ای از زنان فعال و مبارز داعشی نقش رهبری داشته است.

 

یکی از مقامات عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد: ام سیاف یکی از مشاوران اصلی داعش بوده است و اطلاعات بسیاری از این تشکیلات دارد. در تشکیلات داعش، زنان تابع رتبه همسران خود هستند و به این ترتیب هرچه رتبه همسران آنان در تشکیلات بالاتر رود همسر وی بیشتر از عملیات‌های گروه مطلع می‌شود.

 

یکی از مقامات عالی رتبه آمریکایی که کار بازجویی از ام سیاف را برعهده دارد گفت: ام سیاف بخشی از زنجیره رهبری نظامی داعش بوده است. وی در طراحی برنامه‌های گروه نقش داشته است گرچه او نقش رهبری نداشته اما مسلما یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار گروه بوده است.

طبق اسنادی که نیروهای ویژه آمریکا منتشر کرده‌اند ام سیاف در راه اندازی شبکه‌ای داخلی زنان داعش نقش داشته است.

 

البته ام سیاف اولین زنی نیست که از داعش اطلاعاتی در اختیار دارد پیش از او نیز تعداد زیادی از زنان عضو داعش از این گروه جدا شده بودند که برخی از آنان درباره نحوه عضو شدنشان و یا سفر به کشورهای تحت تصرف داعش اطلاعاتی ارائه کردند. برخی دیگر درباره اینکه داعش چگونه هزینه سفر آنان را فراهم کرد و اینکه چگونه توانستند خانواده‌های خود را فریب دهند و به این سفر ترغیب کنند صحبت‌هایی کرده بودند اما منابع این اطلاعات تاکنون زنان داعشی بودند که در هرم تشکیلاتی داعش در جایگاه پایینی قرار داشتند و به همین دلیل است که اعترافات ام سیاف اهمیت می‌یابد.

 

براساس اظهارات مقامات آمریکایی ام سیاف درباره تمامی امور داعش از مهمترین تا جزئی‌ترین مسائل حرفی برای گفتن دارد. او جزئیاتی چون اسامی فعالان و کارمندان دستگاه‌های ارتباطی داعش را نیز می‌داند.

 

آشکار است نقش زنان در داعش به مسائل دنیوی مختصر می‌شود در مقام اول مدیریت خانه و فرزند آوری و سپس فعالیت در هیات شرعی داعش و شرکت در گروه نظارت بر پایبندی دیگر زنان به ملاک‌های مذهبی و اجتماعی این گروه تروریستی.البته تعدادی نیز در زمینه تجارت زنان فعالیت می کنند.

 

روشن است که آمریکایی‌ها به این چهره داعش اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و تلاش می‌کنند اطلاعاتی از ربوده شدن کایلا مولر، امداد رسان آمریکایی به دست آورند که حین بازداشت توسط داعش جان خود را از دست داد.

گرچه صحت اظهارات ام سیاف درباره مولر و دو گروگان آمریکایی دیگر، روشن نیست اما مسئولان وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه جزئیاتی درباره تشکیلات داعش و نحوه اجرای عملیات‌های این گروه تروریستی و نیز رهبران آن در اختیار دارند که دستیابی به این اطلاعات با بررسی بیانیه‌ها و توئیت‌های این گروه ممکن نبوده است، اعلام کردند: داعش حتی در کنترل نیروها و مدیریت تشکیلات خود بر زنان تکیه می‌کند.

 

بازجویی از ام سیاف در تعیین نقش زنان در عضو گیری‌ها نقش بسزایی داشته است که در اغلب موارد نیز این نیروها را با وعده زنی که به همسری‌اش درآید به خطوط مقدم جنگ اعزام می‌کردند.

 

طبق گزارش صادره از موسسه "گفت‌وگوی استراتژیک" نقش زنان در تشکیلات داعش در مقام اول برآوردن نیازهای مرد و سپس حفظ وی در خطوط نبرد و استقرار در سرزمین‌های تحت تصرف است. بسیاری از زنان نیز با امید پیوستن به صفوف زنان مبارز به داعش می‌پیوندند.

یک مقام عالی رتبه در گفت‌وگو با دیلی پست عنوان داشت: تاکنون اطلاعاتی از تعداد زنان داعشی کشته شده در حملات هوایی ائتلاف ضد داعش وجود ندارد و حتی آمار دقیقی از این جمعیت در دسترس نیست این در حالی است که نزدیک به 500 زن در توئیتر از عملیات این گروه تروریستی حمایت می‌کرده و از دیگر زنان برای پیوستن به داعش دعوت می‌کنند که اکثر آنها نیز بخشی از جنگ تبلیغاتی داعش هستند .

 

کارشناسان تعداد زنان عضو داعش را در مقایسه با مردان، یک به 10 می‌دانند و از آنجایی که داعش با 50 هزار نیرو کار خود را آغاز کرد پس دستکم 5 هزار زن عضو این گروه تروریستی هستند.

 

این نسبت هرگونه که باشد ام سیاف، عالی رتبه‌ترین زن داعش است که توسط آمریکایی‌ها بازداشت شده است به حدی که با گذشت هفته‌ها از بازجویی وی، همچنان مقامات آمریکایی اطلاعات جدیدی از وی کسب می‌کنند و تاکنون حکمی را برای وی تعیین نکرده‌اند.

 

یکی از مسئولان دولت آمریکا اظهار داشت: بازپرسان هنوز مشخص نکرده‌اند که آیا ام سیاف گناهکار است تا در دادگاه آمریکا محاکمه شود یا نه. اگر اینگونه باشد وی باید از عراق به آمریکا منتقل شود اما اگر شواهد و مدارک برای محاکمه وی در آمریکا کافی نباشد ام سیاف به مسئولان عراقی تحویل داده خواهد شد.

منبع: ایسنا



برچسب ها :

مشاور پوتین:

پیوستن ایران به سازمان شانگهای به بعد از لغو تحریم‌‌های شورای امنیت موکول شد

"کوبیاکوف " ساعاتی پیش از پرواز رئیس جمهور به روسیه به منظور شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای برای الحاق ایران به این سازمان محدویت زمانی تعیین کرد.
به گزارش مشرق،ساعاتی پیش از پرواز بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران به سمت شهر «یوفای» روسیه بمظور شرکت در اجلاس سالانه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، مشاور رئیس‌جمهور روسیه برای الحاق ایران به این سازمان محدویت زمانی تعیین کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، «آنتون کوبیاکوف» مشاور ولادیمیر پوتین در خصوص عضویت ایران در این سازمان گفته: «درخواست ایران (برای الحاق) در دستور کار اجلاس است و عضویت، دیر یا زود، پس از برداشته شدن تحریم‌ای شورای امنیت به ایران اعطا می‌شود.»

کشورهای روسیه، چین، قرقستان، قرقیزستانف تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای را تشکیل می‌دهند.

11 کشور دیگر از جمله ایران و مصر هم برای عضویت کامل در این سازمان، درخواست خود را تسلیم دبیرخانه این سازمان کرده‌اند.

ایران عضو ناظر شانگهای است و حق رأی ندارد.
منبع: نسیم



برچسب ها :

صادق زیباکلام: پس از شب‌های قدر می‌توانیم توافق را جشن بگیریم

زیباکلام تاکید کرد شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق هسته‌ای فردا اعلام خواهد شد و با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر می‌توانیم این توافق را جشن بگیریم.

به گزارش نامه نیوز ، صادق زیباکلام،  از چهره‌های اصلاح‌طلب امروز پنج شنبه ۹۴/۴/۱۸ طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: مذاکرات هسته‌ای که قرار بود طی روزهای قبل به نتیجه برسد دوباره تا فردا (جمعه) تمدید شد. با این حال بعید به نظر می‌رسد این مذاکرات دوباره تمدید شود و تا فردا به نتیجه نرسد. علت آنکه این مذاکرات تا کنون تمدید شده، این است که دو طرف قصد دارند در اصول به توافق برسند.

ایران و آمریکا هر دو می‌دانند که طرف مقابلشان می‌خواهد به توافق برسد. در واقع به خاطر بی‌اعتمادی که بین ایران و آمریکا وجود داشته، طرفین قصد دارند همه چیز به صورت مشخص و شسته‌ورفته روی کاغذ بیاید. تمدیدها به این علت است که موضوعات مورداختلافی که مورد تفسیرهای متفاوت قرار می‌گیرند، باقی نماند. یکی از بزرگ‌ترین نکات، تحریم‌هایی است که در پی قطعنامه شورای امنیت به‌وجود آمده است؛ تحریم‌هایی که در دولت قبل کاغذپاره قلمداد می‌شد و امروز برای رفع آنها روزها و ساعت‌ها مذاکره می‌شود.

بر اساس یکی از این تحریم‌ها از صدور تسلیحات به ایران جلوگیری شده است. بیش از سه سال از این تحریم‌ها می‌گذرد و روس‌ها بر اساس آن نتوانسته‌اند به ایران صادرات داشته باشند، چراکه این صادرات شکستن تحریم‌های شورای امنیت به‌حساب می‌آمد. آن موقع که قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید، فرض طرف مقابل بر این بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. بنابراین با توجه به اینکه سلاح هسته‌ای با موشک‌های قاره‌پیما حمل می‌شود، طبق قطعنامه شورای امنیت، هرنوع صادراتی که به ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد ایران کمک می‌کند، ممنوع شد. اکنون فرض طرف مقابل بر این است که ایران در چارچوب توافق به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست و بنابراین ایران از نظر ساخت موشک‌های دوربرد همانند کشورهای دیگر خواهد بود و منعی در ساخت موشک‌های دوربرد نخواهد داشت.

با توجه به این فرض مکانیسم‌هایی که برای نظارت و جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای به وجود آمده بلاموضوع خواهد شد. نحوه اینکه چگونه این مورد بی‌اثر شود تا ایران بتواند به فعالیت‌های ساخت موشک دوربرد خود ادامه دهد و درعین حال غیرقانونی نباشد خود جای بحث بیشتری دارد که تاکنون مذاکرات هسته‌ای را طولانی کرده است. از سوی دیگر دو طرف مایلند مسائل موجود حل‌وفصل شود و موضوع لاینحلی باقی نماند. با این وجود شواهد و قرائن نشان می‌دهد توافق هسته‌ای فردا اعلام خواهد شد و با پشت سر گذاشتن شب‌های قدر می‌توانیم این توافق را جشن بگیریم.

منبع: فارس



برچسب ها :

 

حسن روحانی هند روحانی در دیدار با "مودی":

با حضور داعش در عراق و افغانستان منطقه با شرایط بسیار ناگواری روبه‌رو است

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه کشورهای عراق و افغانستان دچار یک بحران امنیتی شده‌اند و با حضور گروه‌هاى تکفیری همچون داعش در این کشورها منطقه با شرایط بسیار ناگواری روبه‌رو شده است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در دیدار با "نارندرا مودی" نخست‌وزیر هندوستان، بر توسعه روابط دو کشور و افزایش همکاری‌ها تأکید کرد.

وی روابط دو کشور را صمیمانه و تاریخی توصیف کرد و اظهار داشت: امیدواریم این دیدار پایه‌گذار حرکتی سریع و رو به جلو در روابط بین دو کشور باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آثار حرکت پرشتاب روابط بین دو کشور در ماه‌های گذشته به‌خوبی نمایان شده و حضور جنابعالی به‌عنوان نخست‌وزیر هند فرصتی مغتنم برای توسعه روابط فی‌مابین می‌باشد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به درخواست هند جهت توسعه بندر تجاری چابهار و همچنین پیوستن هند به پروژه کریدور شمال به جنوب، ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه منعی برای توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی با هند ندارد.

وی بر آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هند در سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و همچنین توسعه بندر چابهار، توریسم، همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های علمی و فناوری تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نقش ایران و هند در مبارزه با تروریسم در منطقه بسیار حساس است، به شرایط ناگوار مردم یمن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور یمن شاهد کشتار زنان، کودکان و نظامیان هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی نقش ایران و هندوستان در منطقه برای حفظ ثبات و همچنین مبارزه با تروریسم را نیز مهم دانست و گفت: همکاری دو کشور نه تنها در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، بلکه برای ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه بسیار ضروری است.

وی در این دیدار که در حاشیه اجلاس مشترک گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار شد، به رواج افراط‌گری و خشونت در منطقه طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه کشورهای عراق و افغانستان دچار یک بحران امنیتی شده‌اند و با حضور گروه‌هاى تکفیری همچون داعش در این کشورها منطقه با شرایط بسیار ناگواری روبه‌رو شده است.

همچنین "نارندرا مودی" نخست‌‌وزیر هند نیز در این دیدار با تأکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه حسن روحانی در رهبری و راهبردی برای شناسایی و خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه و همچنین برقراری ثبات و امنیت، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تروریسم شک و شبهه‌ای در خصوص اسلام و مسلمانان در جهان ایجاد نماید.

وی افزود: ایران، هند و کشورهای همسو باید با توجه به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در دفاع از بشریت و جهان عاری از خشونت با یکدیگر همکاری نمایند.

در این دیدار همچنین بر توسعه روابط علمی و دانشگاهی، همکاری هنرمندان دو کشور، توسعه گردشگری و تسریع در روند صدور روادید تأکید شد.

انتهای پیام/*

 




برچسب ها :

دیدار یک ساعته ظریف و کری در کوبورگ/امروز از توافق خبری نیست!

چهارمین روز دور نهایی مذاکرات ایران و ۱+۵پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
 
محد جواد ظریف و جان کری در هتل کوبورگ وین دیدار کردند.

به گزارش گروه اعزامی مهر به مذاکرات هسته ای وین، وزرای خارجه ایران و امریکا دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار که از ساعت ۱۱ به وقت وین آغاز شده بود، پس از حدود یک ساعت پایان یافت. 

اگرچه برخی منابع خبری از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در امروز پنج شنبه خبر داده اند، اما شواهد میدانی و اخباری که از مذاکرات درز می کند حکایت از تداوم برخی اختلافات دارد که به نتیجه رسیدن آن در روز جاری را دور ذهن می کند خصوصا که عمده وزرای خارجه اکنون در وین حضور ندارند و وزیران چین و روسیه هم در اجلاس شانگهای در اوفا روسیه حضور دارند.

 




برچسب ها :

آموزش حرفه‌ای سر بریدن به کودکان داعشی

داعش به کودکانی که از قلب اروپا وارد این گروه شدند، تیراندازی، سربریدن، آمادگی برای اجرای عملیات انتحاری و منفجر کردن کمربند انتحاری را آموزش می‌دهد.
به گزارش مشرق، در تصاویری که با لوگوی موسوم به ارم نیوز پخش شد، گروه تکفیری داعش به کودکانی که از قلب اروپا وارد این گروه شدند یا داعش با کشتن پدران و کنیزی گرفتن مادرانشان آنان را به اسیری گرفته است در اردوگاههای آموزشی، تیراندازی، سربریدن، آمادگی برای اجرای عملیات انتحاری و منفجر کردن کمربند انتحاری را آموزش می دهد.
 
در این تصاویر کودکان، بچه شیرهای ابوبکر البغدادی توصیف می شوند که نه فقط از کشورهای اسلامی بلکه از قلب اروپا به مرکز پرورش تروریستهای داعش آمدند.
 
در این تصاویر اذعان شد این کودکان یتیمانی هستند که خانواده های خود را در خلال جنگ از دست دادند یا پسرانی هستند که گروه صهیونیستی تکفیری داعش در مناطق اشغال شده پس از کشتن پدرانشان و به کنیزی گرفتن مادرانشان آنها را به غنیمت گرفته است و اکنون آنها را آموزش می دهد علاوه بر اینکه این سازمان آموزش اجباری نظامی کودکان را در شهرها و روستاهای تحت سلطه ابوبکر البغدادی اعلام کرد ، کودکان در خلال این آموزش تیراندازی ،سربریدن ، سوار شدن بر تانک ها را آموزش می بینند.
 
در تصاویر پخش شده در عملیاتی فرضی کودکان قبل از رفتن به عملیات انتحاری و منفجر کردن کمربندهای انفجاری خود با دیگر دوستان خود وداع می کنند سپس با رفتن به صحنه، کمربندهای خود را منفجر می کنند.
 
در پایان این گزارش اذعان شد گروه تکفیری داعش هم اکنون در حال آموزش هزاران کودک است.
منبع: نسیم



برچسب ها :

زنی که می‌خواهد به ایران حمله کند

ناظران و کارشناسان غربی بر این باروند که حمله به ایران با پیامدهای نامشخصی برای آمریکا و متحدانش همراه خواهد بود و حتی می تواند برای منافع ایالات متحده فاجعه بار باشد.

 

«می خواهم ایرانی ها بدانند که اگر من رئیس جمهور شوم، به ایران حمله خواهم کرد ... ما قادر خواهیم بود آن ها را کاملا نابود سازیم 
 
به گزارش تسنیم، اندیشکده آمریکایی گلوبال ریسرچ (Globalresearch) به بهانه اظهارات ضدایرانی اخیر هیلاری کلینتون، نگاهی داشته به رویکرد جنگ طلبانه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش وی برای جلب رضایت صهیونیست ها در کارزار انتخاباتی.
  
در ابتدای این تحلیل که زیر عنوان "هیلاری کلینتون: اگر من رئیس جمهور شوم، به ایران حمله خواهیم کرد" تنظیم و منتشر شده می خوانیم: کلینتون ایران را "تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل" خوانده و گفته، امیدوار است آمریکا بتواند به توافقی با ایران دست یابد که "برنامه سلاح هسته ای" این کشور را محدود سازد. 
 
هیلاری کلینتون می افزاید: اما حتی اگر ما به این توافق دست یابیم، هنوز هم مشکلات بزرگی از جانب ایران خواهیم داشت، از جمله حمایت این کشور از حزب الله لبنان و حماس و روند رو به رشد به دست گرفتن کنترل کشورهای منطقه توسط ایران و افزایش نفوذ این کشور.
 
 
گلوبال ریسرچ با انتقاد از اظهارات کلینتون درباره برنامه هسته ای ایران می نویسد: واقعیت این است که سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل می گویند، برنامه هسته ای ایران، هیچ بخش نظامی ندارد و هیچگونه مدرکی مبنی بر اینکه تهران به دنبال ساخت این سلاح هاست هم در دست نیست. 
 
ناظران و کارشناسان غربی بر این باروند که حمله به ایران با پیامدهای نامشخصی برای آمریکا و متحدانش همراه خواهد بود و حتی می تواند برای منافع ایالات متحده فاجعه بار باشد.
  
این اندیشکده آمریکایی در ادامه به اظهارات جنگ طلبانه کلینتون در تلاش ناکام سال 2008 وی برای رسیدن به کاخ سفید اشاره کرده نوشت: وی به عنوان نامزد ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا خطاب به همایش سالانه آیپک گفته بود: می خواهم ایرانی ها بدانند که اگر من رئیس جمهور شوم، به ایران حمله خواهیم کرد.
  

براین اساس، کلینتون در اظهاراتی توهین آمیز افزوده است: طی ده سال آینده و در زمانی که ممکن است ایرانی ها با تصمیمی احمقانه قصد حمله به اسرائیل را داشته باشند، ما قادر خواهیم بود آن ها را کاملا نابود سازیم.




برچسب ها :

تایم: نیروی هوایی آمریکا آماده حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران
 

«اکنون بمب های نفوذگر مهمات انبوه، از بمب افکن های B-۲ Bomber که می توانند آن ها را تا فاصله ۷.۰۰۰ مایلی تا ایران حمل کنند، فاصله چندانی ندارند.»

به گزارش جام نیوز، پایگاه آمریکایی تایم (Time) با انتشار گزارشی تحت عنوان "نیروی هوایی آمریکا آماده حمله به تاسیسات هسته ای ایران است"، در روزهای حساس مذاکرات هسته ای، به نوعی تلاش کرد ایران را تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است که کارشناسان و مقامات غربی، بارها به ناکارآمد بودن گزینه نظامی با دستیابی ایران به دانش هسته ای اعتراف کرده اند. در این گزارش آمده است: «نیروی هوایی آمریکا آماده حمله به پایگاه های هسته ای ایران است، اما در صورت شکست مذاکرات، آیا اوباما دستور حمله را صادر خواهد کرد؟»

تایم در ادامه می نویسد: «مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در وین برای دستیابی به توافقی که جاه طلبی های هسته ای ایران را دست کم برای یک دهه متوقف می کند، تلاش می کنند. در همین حال، پنتاگون نیز زمانی مشابه را به طرح ریزی اختصاص داده که در صورت موفق نبودن تلاش ها بر سر میز مذاکرات، چگونه می توان جاه طلبی های هسته ای ایران را بی نتیجه گذاشت.

آمریکا این موضوع را روشن ساخته است که اجازه ساخت بمب هسته ای با هدف تهدید اسرائیل و یا دیگر کشورهای همسایه در اطراف خلیج فارس را به ایران نخواهد داد. در صورتی که مذاکرات هسته ای با شکست مواجه شود و نهادهای اطلاعاتی آمریکا تشخیص دهند که ایران در آستانه تجهیز شدن به تسلیحات هسته ای است، بمب های "نفوذگر مهمات انبوه" نیروی هوایی می توانند ماموریت نابودی این قابلیت را بر عهده بگیرند.»

این پایگاه آمریکایی نوشت: «البته دولت اوباما و متحدین آن در مذاکرات هسته ای، به همان اندازه که درگیر بازی ماهرانه روانی [در مذاکرات] هستند به احتمال استفاده از گزینه نظامی نیز پرداخته اند. ایالات متحده، اطلاعات کافی در رابطه با بمب های سنگر شکن خود را منتشر کرده است تا ایرانیان بدانند آمریکا اعتقاد دارد با استفاده از آن می تواند تلاش های ایران برای دستیابی به بمب هسته ای را سال ها به عقب بازگرداند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «البته مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده اند که یک حمله و استفاده از یک یا چند بمب نفوذگر مهمات انبوه، نمی تواند جاه طلبی های هسته ای ایران را متوقف سازد. "اشتون کارتر" وزیر دفاع [آمریکا] در تاریخ ۱ جولای گفت "بدیهی است که هر چیز مانند آن [تاسیسات هسته ای] می تواند دوباره ساخته شود. پس چنین حمله نظامی تنها برنامه هسته ای را به عقب می راند و نمی تواند جلوی بازسازی آن در طول زمان را بگیرد."

گزینه نظامی چکشی است که در صورت سرباز زدن ایران از عقب نشینی و ادامه کار بر روی برنامه هسته ای، باید بارها مورد استفاده قرار گیرد. ژنرال "دمپسی" فرمانده ستاد مشترک ارتش [آمریکا] نیز در این رابطه گفته است: "اینگونه نیست که گزینه نظامی یک بار استفاده شود و کنار گذاشته شود. استفاده از گزینه نظامی به قدرت خود باقی است."»

این پایگاه آمریکایی در ادامه به بررسی تاسیسات هسته ای ایران از جمله "سایت فردو" پرداخته و با بیان ویژگی های بمب های آمریکایی و سیر تکامل آن از ۱۰ سال گذشته تا کنون و بیان توانایی های آن با آب و تاب، در نهایت می نویسد: «پس از چندین بار ارتقاء، نیروی هوایی [آمریکا] اعلام کرده است که زرادخانه ای عملیاتی از قوی ترین بمب های غیر هسته ای جهان در پایگاه هوایی "وایتمن" در ایالت میسوری وجود دارد. این بمب ها از بمب افکن های B-۲ Bomber که می توانند آن ها را تا فاصله ۷.۰۰۰ مایلی تا ایران حمل کنند، فاصله چندانی ندارند.»




برچسب ها :

وعده دیدار ما فردا در تشییع پیکر مقدس شهدای غواص(175)  میدان بهارستان ساعت 16 از روبروی مجلس شورای اسلامی به سمت معراج شهدا

 

26/03/1394




برچسب ها :

به یاد غواصان دریا دل؛
 
یکی یکی با احترام اومدن به پابوسِ شما
 
مبین اردستانی از شاعران کشورمان برای ۱۷۵ غواص دریادل شهید عملیات کربلای ۴ ترانه ای سروده است.
 

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، پیرو فراخوانی در راستای انتشار 175 سروده پیرامون 175 غواص دریا دل شاعر بسیجی کشورمان «مبین اردستانی» ابیاتی در این راستا سروده شده است.
 

«مرغای دریاییِ عشق»

نذر غواصان شهید

          
مرغای دریاییِ عشق! چطوره حالِ بالتون؟

موجای اروند اومدن بازم به استقبالتون

 
ماهیا باخبر شدن که عشقه ناموسِ شما

یکی یکی  با احترام  میان به پابوسِ شما

 
دریا خرابتون شده، بد جوری مجنون میزنه

حالِ شما رو دیده و نبضش پریشون میزنه

 
موجا نفس کم میارن پا به پاتون شنا کنن

یه خرده آروم تر برید که لااقل نیگا کنن

 
چه سِرّیّه بینِ شما که مایه‌­ی رشک منه؟

حتّی از استخوناتون اروند دل نمی‌کَنه
 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شاعران کشورمان می‌توانند اشعار سروده‌شده خود درباره 175 شهید غواص را در اختیار خبرگزاری فارس قرار دهند تا در قالب یک کتاب منتشر شود.

شاعران و هنرمندان درخواست باید سروده های خود را با موضوع 175 شهید غواص به آدرس  info@farsnews.com ارسال کنند تا به شکل روزانه منتشر شود.

 




برچسب ها :

مجموعه کلیپ های معاونت سیاسی1

دانلود کلیپ « جنگ نیابتی»

 
با توجه به ضرورت تحلیل و تبیین مسائل روز منطقه و جهان، معاونت سیاسی در قالب تولید کلیپ های کوتاه به بررسی و تشریح جنگ نیابتی پرداخته است. این کلیپ 10:41 دقیقه می باشد.

دانلود کلیپ « جنگ نیابتی» تولید شده در معاونت سیاسی

دانلود کلیپ « جنگ نیابتی» در آپارات

مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت بررسی و تبیین این مساله مهم در چندین محفل بیاناتی داشتند که به اختصار به جهت اهمیت موضوع در ذیل عنوان می گردد.

امام خامنه ای:

بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج‌فارس - نه همه‌شان، بعضی - درصدد هستند که جنگهای نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ی پاسداران حریم امنیّت ملّی در سازم��نهای مختلف بیدارند، هوشیارند. این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود.۱۳۹۴/۰۲/۳۰

ما باید بیدار باشیم. برادران عزیز، ملّت عزیز ایران، امّت بزرگ اسلامی، زمام‌داران کشورها! بدانید که ما میتوانیم در مقابل این جاهلیّت بِای��تیم. امروز سیاستهای خباثت‌آلود استکبار در منطقه‌ی ما ایجاد جنگهای نیابتی است؛ برای منافع خودشان، کشورهای منطقه را یا گروه‌هایی در داخل کشورها را تحریک کنند و وادار کنند که به جان هم بیفتند و آنها منافع خودشان را دنبال کنند؛ جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی را پر کنند، سیاستهای اقتصادیِ اقتصاد نزدیک به ورشکستگی خودشان را ترمیم کنند؛ هدف آنها این است؛ ما باید بیدار باشیم.




برچسب ها :

عکس/بمب عجیب داعش

خبرنگار سابق اعزامی واحد مرکزی خبر به سوریه در آخرین پست اینستاگرام خود عکسی از یک بمب عجیب استفاده شده توسط داعش را منتشر کرد.
به گزارش "بوشهرنیوز" حسن شمشادی در توضیح عکس زیر نوشت: جدیدترین نوع بمب داعش، بمب‌هایی به شکل صخره.

استفاده داعش از بمب صخره ای+عکس


رسانه‌های عراقی تصاویری از جدیدترین نوع بمب‌های جاسازی‌شده توسط تروریست های داعش منتشر کردند. بمب‌هایی که در ظاهر بسیار شبیه صخره و سنگ هستند.

جالب اینجاست رسانه‌های مخالف نظام سوریه بلافاصله پس از انتشار تصاویر مربوط به این بمب ها از رسانه‌های عراقی،با کپی تصاویر و منتشر کردن آن در رسانه های خویش، مدعی شدند که این بمب ها جاسازی توسط ارتش سوریه در درعا جاسازی شده است.



برچسب ها :

وحید جلیلی یادداشت وحید جلیلی در اربعین عروج «احمدی‌سخا»

و این بار شاید نوبت خامنه‌ای بود که بگوید: «یارانم در گاهواره‌اند»

خبرگزاری تسنیم: یکسال بعد از رفتن امام آمده بود: ۱۳۶۹. سالی که تکنوکرات های سرمست , اسب زین می کردند به توبره کشیدن خاک انقلاب را ... .و این بار شاید نوبت خامنه ای بود که بگوید:" یارانم در گاهواره اند".

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وحید جلیلی، نویسنده و فعال فرهنگی در چهلمین روز درگذشت مرحوم احمدی‌سخا، یادداشتی برای او نوشته است. متن این یادداشت را می‌خوانید

"باروت" را دیده بودم؛ پوسترهای خیره کننده ی "ما می توانیم" را که گویی می خواست نه فقط قدرت دانشمندان جمهوری اسلامی که توان هنرمندان جوانش را هم به رخ دنیا بکشد.

به رجز می مانست نگاره های گرافیکی حسین سخا.

فریادی باشکوه در گوش گرانجانان مردّد.

کیست این یل گمنام که می شود فخرش را به هنرفروشان بی هنر فروخت؟

***

دومین شگفتی در اولین دیدار.

این است آن یل خط شکن؟!

جوانکی پوست و استخوان.

با چشمانی درشت که گویا از فرصت کوتاهش خبر داشت در جهان. برای دیدن و دانستن و...

بیست ساله ای که 20 بود نمره اش در نکته بینی و نغزگویی و نوجویی.

وجود نازکش دشنامی درشت بود به زمره ی تزویر.

آنها که انقلاب خمینی را درگذشته می دیدند و نه درآینده.

یکسال بعد از رفتن امام آمده بود: 1369

سالی که تکنوکرات های سرمست , اسب زین می کردند به توبره کشیدن خاک انقلاب را ... .

و این بار شاید نوبت خامنه ای بود که بگوید:" یارانم در گاهواره اند".

و قهقهه ی توسعه چی ها را به لبخند صبر و حکمتش هضم کند.

و این حالا، سخاست که سخن می گوید به تیغ هنر.

بیست سال پس از ترکتازی تکنوکرات ها ,  سراب سازندگی را فرو کشیده بود بیابان بیگانه پرستی و خودباختگی. و سر بر کرده بود سروستان آزادگی و عدالتخواهی. روشن شده بود دیده ی امت به روشن ها و شهریاری ها :" ما می توانیم"!

***

"ما می توانیم"!

شعاری سهمگین تر از مرگ بر آمریکا در گوش  لیبرال مازوخیسم وطنی.

"ما می توانیم"!   خروس بی محلی که بر می آشوبد خواب هتل های 1+5 ستاره رادر دامنه های آلپ.

"ما می توانیم" !

بوی "باروت"  برنوی رئیس علی ها؛  که فراری می دهد جهان"بینی" انگلوفیل هایی را که این بار در دیده ی الاغ ها شیرین شده اند تا از خرطوم فیل ها بیفتند.

"ما می توانیم"!

جوانانه ترین فریاد ایران کهن در گوش خرخاکی های  کاخ نشین که خواب استعمار کوخ خمینی و استحمارامتش را میبینند.

"ما می توانیم"!

پارسی ترین واژگان ملتی که تا ثریا "هر که دانا بود" را زمزمه کردند.

"ما می توانیم"

کلمه ای از ملکوت که در فکت شیت کدخدایی شیطان اکسید می شود تا فقط "میت"(meet) اش  بماند.

***

احمدی سخا آرش صفت ؛ جان در کمان گذاشت که در هیاهوی سیاست بازان و بیگانه پرستان

مرزبانی بیاموزد سرهنگ ها و حقوق دان ها را.  

آن الف کشیده باز نمی ایستد از سبقت و سرعت.

اگر از دیده ی ما پنهان شده است در ملکوت تا ثریایی پیش می رود که حضرت ختمی مرتبت؛  شورَش را در جان ایمانیان ایران درافکنده است.

او در این حکمت محمدی ذوب شد تا پرچم حسینی را بر مناره‌ی «سلمان»ی پاس دارد.

داغ پردریغ  او را اگر چه به این زودی ها التیامی نیست اما هنر ظریفش- و زخم زمختی که برچهره وطن فروشان انداخته– مرهمی است بر این حسرت که کاش....

اومانده است با راه ماندگاری که گشود .

***

آنانکه جای خود را در جهان در می یابند، آنان که در شهادت آنجا که خدا خواسته می ایستند در غیب خدایشان در جایی می نشاند که خواسته اند.

حسین احمدی سخا خوش دریافت جای خویش را در دو جهان.

انتهای پیام/




برچسب ها :

روایت خواندنی محافظ امام از افطاری امام

روایت خواندنی محافظ امام از افطاری امام

رمضان سال ۶۵ بود که یک مهمانی افطاری از طرف امام(ره) برگزار شد که همه شخصیت‌های کشوری و لشکری در آن دعوت بودند. بعد از اقامه نماز مدعوین سر سفره نشستند و امام نیز به احترام مهمان‌ها سر سفره حاضر شدند و بعد از صرف یک فنجان آب گرم به رسم قدیم خود نزد خانواده رفته و در کنار آنها افطار کردند.

به گزارش فرهنگ نیوز، وقتی با او تماس گرفتم تا قراری برای مصاحبه بگذارم با کمال میل پذیرفت بدون اینکه بخواهد مثل بعضی از مسئولان کلاس بگذارد.

فارس نوشت ؛ صدایش را که از پشت تلفن شنیدم تصورم این بود با مردی مسن صحبت می‌کنم که حداقل ۷۰ سال سن دارد. نمی‌دانم صدای پخته‌ای داشت که این حس را به من القاء می‌کرد. قرار شد تا برای انجام مصاحبه به دفتر خبرگزاری بیاید. زمانی که وارد دفتر خبرگزاری شد، متوجه شدم که تصورم در ارتباط با سن او اشتباه بود. چند نفری که در این سمت بودند و با آنها مصاحبه کرده بودم همگی زیر ۶۰ سال سن داشتند. سالگرد رحلت بزرگ مردی که امنیت امروزمان را مدیون او هستیم بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های یکی از محافظان امام بنشینیم و خاطرات انقلاب را به همراه وی ورقی دوباره بزنیم.

از او خواستم تا بیشتر از خودش بگوید؛ «کریم بی‌تا متولد ۱۳۴۰ در خانواده‌ای مذهبی و وفادار به امام و انقلاب به دنیا آمدم. اهل و ساکن قم هستم. یکی از برادرانم شهید و دو برادرم نیز جانباز هستند».

* سرتاسر زندگی امام خمینی (ره) برای ما درس زندگی بود

بی‌تا در مورد عشق به امام و انقلاب می‌گوید: «عشق به امام خمینی(ره) و انقلاب از ابتدا به عنوان یک اصل اساسی و نهادینه شده در خانواده ما وجود داشت. من به همراه برادرانم در برنامه‌های تظاهرات و فعالیت‌های ضد رژیم شرکت داشتم. مرحوم پدرم مقلد امام بود و من نیز بعد از رسیدن به سن تکلیف از امام تقلید می‌کردم».

وی در خصوص چگونگی ورودش به تیم حفاظتی حضرت امام(ره) گفت: «در سن ۱۹ سالگی به عضویت سپاه پاسداران در آمدم. اواخر سال ۵۹ بود حکم من برای حفاظت از امام در جماران زده شد. زمانی که متوجه شدم قرار است به عنوان محافظ امام خدمت کنم از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختم و در پوست خود نمی‌گنجیدم.

چند ماهی را در جماران بودم که این مدت با دوره ریاست جمهوری بنی‌صدر همراه بود. بعد از گذشت مدتی به قم بازگشتم و دوباره در سال ۶۲ برای تیم حفاظت حلقه یک حضرت امام دعوت شدم. در تیم حفاظت حلقه یک وظیفه حفاظت از حضرت امام، بیت و منسوبین ایشان را بر عهده داشتم. در آن زمان ۲۲ ساله بودم و تا سن ۲۶ سالگی به خدمت خود در این سمت ادامه دادم».

بی‌تا توفیق خدمت به امام(ره) را از دوره‌های طلایی زندگی‌اش می‌داند و ادامه می‌دهد: سرتاسر زندگی امام خمینی (ره) برای ما درس زندگی بود. امام راحل شخصیتی والا و آسمانی داشت. شخصیتی چند بعدی که صحبت از آن حتی برای ما که از نزدیک با ایشان در ارتباط بودیم بسیار مشکل است.

* رهبریتی که سرنگونی رژیم ۲۵۰۰ ساله را به همراه داشت

مرجع تقلیدی که به اذعان بسیاری از علما اعلم بود. رهبر انقلابی اسلامی بود که توانست رژیمی ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کند و برای نخستین بار یک حکومت اسلامی را پایه‌گذاری کند. ایشان ذکاوت و هوشمندی سیاسی بالایی داشت و با توکل استثنایی خود و با همیاری مردم توانست این انقلاب را به پیروزی برساند».

وی دیگر ابعاد شخصیتی امام(ره) را مورد توجه قرار داد و بیان کرد‌: «امام مردی با تقوا، متعبد، عارف و زاهد بود. همانطور که خودشان فرمودند؛ هیچگاه نماز اول وقتشان فوت نشد. حتی زمانی که در بیمارستان بستری بودند با شرایط سخت جسمانی‌ که داشت نماز اول وقتش ترک نشد. شجاعت امام(ره) در حد اعلی بود و می‌گفت هیچگاه نترسیدم و فرماندهی جنگ در آن شرایط که همه دنیا علیه ما بودند با تدبیر و شجاعت امام(ره) پایان زیبایی داشت و هنوز هم که هنوز است ما مهمان سفره تدبیر حضرت امام راحل هستیم».

* روایت خواندنی از اهمیت رهبر کبیر انقلاب به تحکیم بنیان‌ خانواده

بی‌تا درباره چگونگی رفتار امام با همسر و فرزندانشان گفت: «شخصیت امام در خانه و در میان اعضای خانواده شخصیتی متفاوت از آنچه دیگران می‌شناختند بود. ایشان احترام بسیار زیادی برای خانواده و به خصوص همسرشان قائل بودند و ایشان را بسیار مورد تکریم قرار می‌دادند.

امام خمینی (ره) هیچ‌گاه تنها غذا نمی‌خوردند به نوعی باید همیشه در جمع خانواده غذایشان را میل می‌کردند. گاهی که همسر ایشان برای دیدار اقوام یا زیارت به مسافرت می‌رفتند امام(ره) از عروس یا دخترانشان می‌خواستند تا برای صرف غذا ایشان را همراهی کنند.

روزی همسر امام راحل قرار بود که از مسافرت برگردند و زمان رسیدن ایشان به منزل در وقت ظهر بود اما هواپیما تأخیر داشت و چون آن زمان وسایل ارتباطی مانند امروز گسترده نبود خبر تاخیر به امام نرسید و امام تا ساعاتی از عصر صبر کردند تا همسرشان به خانه برسند و بعد در کنار ایشان ناهار را میل کردند».

وی به یکی از مهمانی‌های امام(ره) در آن دوران اشاره کرد و گفت: «رمضان سال ۶۵ بود که یک مهمانی افطاری از طرف امام(ره) برگزار شد که همه شخصیت‌های کشوری و لشکری در آن دعوت بودند. بعد از اقامه نماز مدعوین سر سفره نشستند و رهبر کبیر انقلاب نیز به احترام مهمان‌ها سر سفره حاضر شدند و بعد از صرف یک فنجان آب گرم به رسم قدیم خود نزد خانواده رفته و در کنار آنها افطار کردند».

* نگاهی به بازسازی حسینیه جماران و مخالفت امام(ره) با تجملات

بی‌تا در خصوص اینکه چگونه می‌توان از امام الگو گرفت، این‌گونه گفت: «تمام رفتار و سکنات امام(ره) الگو و برای دیگران درس زندگی بود. ایشان شخصیتی بود که با قاطعیت می‌گفت تا به حال نمازم به تأخیر نیفتاده است.

امام(ره) با عمل به توصیه‌های دین و امامان معصوم، ما را به راه درست راهنمایی و به ما الگوی رفتاری می‌دهد. ایشان آنقدر برای زن و شخصیت او ارزش قائل بود که فرمود از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. ایشان بنده‌ای مخلص بود که در رفتارش هیچ غل و غش و پیرایه‌ای نبود. با مردم بسیار صادق و رو‌ راست بود. غذای ساده می‌خورد. از اسراف پرهیز کرده و از کوچکترین فرصت‌ها نیز برای عبادت استفاده می‌کرد. ساده‌ زیستی امام(ره) به عنوان رهبر یک انقلاب بزرگ نکته‌ای بسیار مهم است.

ایشان هیچگاه به ‌دنبال تجملات نبودند. یادم ‌می‌آید زمانی می‌خواستند حسینیه جماران را که امام(ره) دیدارهای خود را در آنجا برگزار می‌کردند، سفیدکاری کنند. حدود چهار الی پنج متر از آن محل را سفید کرده بودند و زمانی که امام متوجه موضوع شدند گفتند نیازی نیست و به همین شکل خوب است».

* زمان رحلت امام (ره) در جماران نبودم

از او خواستم تا درباره روز رحلت امام(ره) صحبت کند، گفت؛ «آن زمان من در جماران نبوده و به قم برگشته بودم. زمانی که اخبار اعلام کرد برای امام(ره) بسیار دعا کنید متوجه شدم که حال ایشان بسیار وخیم است. وقتی که رادیو شروع به پخش قرآن کرد برایم مسجل شد که اتفاق ناگواری افتاده است؛ با همه شماره‌هایی که از تهران داشتم تماس گرفتم هیچ‌ کس پاسخگو نبود. ساعت هفت بود که رادیو به صورت رسمی خبر رحلت را اعلام کرد. انگار دنیا روی سرم آوار شد زیرا با وجود بیماری حضرت امام(ره) هیچ‌گاه به روزی که بخواهم خبر فوت ایشان را بشنوم فکر نمی‌کردم و همیشه امیدوار بودم که ایشان بهبود پیدا کنند».

وی می‌گوید: «همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند این انقلاب بی‌نام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و می‌بینیم که هر کجا بخواهند از ایران حرف بزنند از امام(ره) به عنوان یک ابرمرد یاد می‌کنند. امام خمینی (ره) خشت محکم و سنگ بنای اساسی انقلاب را گذاشت و امروز که انقلاب ما به دنیا صادر شده، همه دنیا بسیج شده‌اند تا این اقتدار را از بین ببرند و برای رسیدن به هدفشان به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند و این دشمنی نشانگر آن است که به لطف خدا ما توانسته‌ایم در عرصه بین‌الملل بسیار قوی ظاهر شویم وگرنه این همه دشمنی بی‌معناست.»

 




برچسب ها :

رونمایی ازیک بازی پس از بازگشت ۱۷۵ شهید

رونمایی ازیک بازی پس از بازگشت ۱۷۵ شهید

کودک نسل امروز فاصله زیادی با دفاع مقدس دارد؛ با انجام بازی نبرد هور با شهدای غواص، مهارت‌ها، توانمندی‌ها و مشکلات رزمندگان غواص، روش‌های شناسایی و تخریب در عملیات‌های آبی آشنا می‌شود.
به گزارش فرهنگ نیوز، در طول ۸ سال دفاع مقدس، شهدای بی‌شماری برای عزت و سربلندی ایران و حفظ اسلام و مکتب عصمت و طهارت جانفشانی کردند و عزت و اقتدار امروز ایران مدیون خون پاک شهداست بنابراین ضروری است نسل امروز از جانفشانی‌های آنها باخبر شود.

بازی نبرد هور یک سرگرمی مناسب و منطبق بر ارزش‌های دینی و ملی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است که بر اساس پژوهش و مصاحبه با رزمندگان غواص دوران دفاع مقدس تولید شده است.


این بازی حاصل تلاش تیم‌های فنی، هنری و پژوهشی موسسه مهاد رسانه پژوه شیراز است که از موسسات مرتبط با سازمان فضای مجازی سراج است. ایده اولیه تولید این بازی مربوط به ابتدای سال ۹۳ است که نهایتا در زمستان ۹۳ تصویب و مراحل پژوهش و پیش تولید آن آغاز شد. پس از مطالعه و بررسی جزئیات عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس از نظر منطقه عملیاتی و نوع عملیات، ماموریت‌های واحدهای شناسایی و تخریب و مناطق هور و نیزار و آبراه به دلیل جذابیت های ویژه برای کودکان و نوجوانان، به عنوان پایه اصلی طراحی بازی انتخاب شد.

نبرد هور، علاوه بر پژوهش‌های کتابخانه‌ای، بهره‌مند از مشاوره رزمنده دوران دفاع مقدس برادر جانباز جلیل عابدینی (از نیروهای واحد اطلاعات و عملیات لشکر ۱۹ فجر و مربی و راهنمای گردان های غواصی) است.


مخاطب در نبرد هور علاوه بر بازی و آشنایی با عملیات شناسایی و تخریب ، اطلاعات بیشتری در خصوص عملیات های مهم دوران دفاع مقدس که نیروهای غواص نقش مهمی در اجرای آن داشته اند مانند والفجر۸ (که نیروهای غواص ده ها بار از عرض رودخانه اروند عبور کرده اند)، خیبر ، کربلای۴ و کربلای ۵ به‌ دست می آورد. همچنین مخاطب می‌تواند با تجهیزات غواصی، مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز یک غواص و سختی ها و مشکلات گردان های غواصی آشنا شود.


گرامیداشت ۱۷۵ شهید غواص تازه تفحص شده عملیات کربلای ۴ و آشنایی مختصر با این شهیدان نیز بخش دیگر محتوای بازی نبرد هور است.

اصلی‌ترین اهداف تولید این بازی عبارتند از:
۱. آشنایی کودک و نوجوان نسل سوم انقلاب اسلامی با فضا ، ابزارها و ابتکارات و معنویات دفاع مقدس در حوزه شناسایی و غواصی در هورهای منطقه جنوب کشور
۲. معرفی شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای غواص و گردان های تخریب و شناسایی
۳. آشنایی کودکان و نوجوانان با روش های شناسایی و تخریب (در مقابله با دشمن) در دوران دفاع مقدس


این بازی شامل ۳ مرحله است و در هر مرحله آن دو ماموریت باید به انجام برسد. مأموریت اصلی هر مرحله، شناسایی موانع و مواضع دشمن و تخریب آن‌هاست.
با توجه به جذابیت‌های خاص عملیات آبی و خاکی و فضای نیزه و آبراه و...، ویژگی‌های منطقه هورالعظیم و جزایر مجنون به عنوان منابع محیط اصلی بازی در نظر گرفته شده که از نیزارها پوشیده شده و نهرهای کوچک و بزرگ آب در بین نیزارها وجود دارد.


این بازی هفته آینده رونمایی می‌شود.

 

انتهای پیام



برچسب ها :

زائران عربستانی در حرم مطهر رضوی تشییع شدند

زائران عربستانی در حرم مطهر رضوی تشییع شدند

مراسم تشییع و خاکسپاری زائران عربستانی با حضور مقامات استانی خراسان رضوی در حرم مطهر برگزار شد.

به گزارش فرهنگ نیوز ، دقایقی پیش مراسم تشییع و خاکسپاری زائران عربستانی با حضور مقامات استانی خراسان رضوی در حرم مطهر برگزار شد.

گفتنی است؛ تعدادی از زائران عربستانی که در هتل توحید مشهد اقامت داشتند به دلیل سم‌پاشی این هتل با سموم غیرمجاز دچار مسمومیت شده بودند و در دو روز گذشته با علائمی نظیر تهوع، سرگیجه، افت فشار خون و کاهش هوشیاری به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد منتقل شدند که به رغم تلاش کادر پزشکی چهار نفر از آنان شامل یک دختر 14 ساله و سه کودک به علت وخامت شدید حال عمومی فوت کردند.

در همین راستا به منظور رسیدگی به ابعاد مختلف موضوع و عیادت از مسمومان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به مشهد مقدس سفر کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند و قوه قضائیه و دادگستری خراسان رضوی پیگیر جدی این موضوع هستند.




برچسب ها :

 اتحاد لشکر جنگجوی پاکستان با داعش/ ایران در محاصره داعش
با رشد فزاینده تکفیری ها در منطقه؛

اتحاد لشکر جنگجوی پاکستان با داعش/ ایران در محاصره داعش

منابع محلی پاکستان از بیعت و اتحاد تلویحی لشکر تروریستی و خشونت طلب جنگوی با تکفیری های داعش خبر می دهند.

 کشور پاکستان در طول سه دهه اخیر همواره به عنوان مامن امنی برای جریان های تکفیری در سراسر جهان محسوب می شده است. حضور فعال گروه های تروریستی نظیر القاعده و شعب آن و جریان های تکفیری مانند لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، لشکر جنگوی، سپاه صحابه، شبکه حقانی و... به وضوح از پاکستان به عنوان مکانی بی نظیر برای گروه های سلفی تبدیل کرده است تا جایی که بسیاری از تحلیلگران جهان از این کشور به عنوان بزرگترین صادر کننده تروریسم و خطرناک ترین مکان جهان نام می برند. اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده، ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده ، ملاعمر رهبر طالبان افغانستان، حکیم الله محسود  رهبر پیشین طالبان پاکستان و سایر رهبران این گروه، جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی، گلبدین حکمتیار و... همگی در پاکستان حضور داشته و به فعالیت می پردازند.

چند صباحی است که با قدرت گیری روزافزون تروریست های داعش در منطقه عراق و شام از میزان توجهات به تحولات پاکستان و افغانستان کاسته شده است. به واقع فعالیت شدیدا افراط گرایانه تکفیری های داعش موجب به حاشیه راندن گروه های نزدیک به القاعده شده است. جوانان تندرو و عمدتا کم سواد جذب اقدامات رادیکالی داعش شده و عزم سفر به سوی خلافت خود خوانده ابوبکر البغدادی نموده اند.

بر خلاف رویه ای که در طول سه دهه اخیر بر کشورهای اسلامی حاکم بوده، این بار این به ظاهر جهادی ها به سوی پاکستان و افغانستان نیامده و عازم عراق شده اند تا جایی که شماری از جوانان پاکستانی نیز هم اکنون در سوریه و عراق مشغول فعالیت اند.

خبرگزاری فرانسه در همین باره به تحقیقاتی در رابطه با فعالیت های جریان های تکفیری در پاکستان پرداخته و از رشد زیر زمینی داعش در این کشور خبر داده است. به گزارش فرانس پرس پس از نمو گرفتن داعش در افغانستان، هم اکنون تکفیری های داعش در پی تحرکاتی در پاکستان برآمده اند، تحرکاتی که می تواند پاکستان و افغانستان را بیش از هر زمانی ناامن سازد.

به گزارش فرانس پرس نگرانی نسبت به رشد داعش محدود به عموم مردم و نیروهای دولتی نبوده و حتی شاهد اقدامات مقابله به مثل از سوی جریان های رقیب نزدیک به القاعده هستیم، امری که در درگیری شدید طالبان با نیروهای وابسته به داعش در افغانستان به وضوح قابل مشاهده بود. به نوشته ی این رسانه ی فرانسوی لشکر جنگوی بیش از هر زمانی برای فرمانبرداری از داعش ابراز تمایل می نماید. تروریست های داعش اولین اقدام تخریبی خود را در ماه گذشته و در شهر کراچی آغاز نمودند، رخدادی که به مرگ 45 شیعه اسماعیلی در اثر به گلوله بستن یک اتوبوس زائر منجر شد. مسئولیت این حمله را داعش رسما برعهده گرفت. این نخستین باری بود که این گروه مسئولیت یک حمله را در پاکستان که هزاران کیلومتر تا مبدأ «خلافت» ادعایی در عراق و سوریه فاصله دارد، برعهده می گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نظر می آید که لشگر جنگوی از حالت یک نیروی محلی شدیدا ضد شیعی خارج شده و جنبه فراملی پیدا کرده است، امری که نمونه آن را می توان در بیعت بوکوحرام در نیجریه و یا انصار بیت المقدس در مصر و همچنین تکفیری های لیبی با داعش مشاهده نمود.

نویسنده این رسانه در تایید اظهارات خود به نیاز متقابل داعش و لشکر جنگوی به یکدیگر می پردازد. از یک سو لشکر جنگوی نیاز به یک حامی معنوی و مالی در سطح کلان دارد و از سوی دیگر نیز تروریست های داعش جهت مشروعیت هر چه بیشتر و دستیابی به آرمان اساسی (تاسیس یک خلافت در سطح جهان اسلام) نیاز به داشتن متحدینی در سراسر منطقه دارند.

فرانس پرس به نقل از یکی از مسئولان بلندپایه سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان که از سال‌ها پیش لشکر جنگوی را زیر نظر دارد، آورده است که این گروه (لشکر جنگوی) که در جنوب پنجاب، ثروتمندترین و پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان تشکیل شد، در سال‌های اخیر صدها جنگجو را به سوریه و عراق فرستاده است که بیشتر این افراد از طبقه متوسط و تحصیل کرده بودند.

بنابر داده های منابع امنیتی یکی از حربه های داعش جهت گسترش حوزه نفوذ خود آموزش شهروندان دیگر کشورها در عراق و سوریه و سپس اعزام آن ها بسان یک مبلغ به کشورهای مبدا می باشد تا زمینه را برای نفوذ هرچه بیشتر این جریان مهیا نماید. منبع امنیتی که با فرانس پرس گفتگو کرده بر این امر صحه گذارده و از فعالیت نیروهای وابسته به داعش در پاکستان سخن رانده است.

نکته حائز اهمیت دیگر آن که بر خلاف رویه های پیشین که عموما عناصر کم سواد و وابسته به طبقات پایین به سوی جریان های سلفی گرایش می نمایند، عمده اعضای پاکستانی داعش را افراد تحصیل کرده و وابسته به طبقات متوسط پاکستان تشکیل می دهند. یکی از مسئولان اطلاعاتی پاکستان در این رابطه گفته است: «این افراطیون تحصیل کرده زندگی عادی در جامعه دارند و تفکر افراطی را از اینترنت می گیرند و همین امر شناسایی آنها را در جامعه دشوار می کندیکی دیگر از مسئولان امنیتی پاکستان نیز اظهار داشته است که مناقشه سوریه و شکل و شمایل قومی آن در افراطی شدن بیش از پیش جوانان بسیار تحصیل کرده نقش داشته است، امری که مورد تایید عموم مطلعین نیز می باشد. یکی از اعضای سابق لشکر جنگوی در همین رابطه اعلام کرده است که در حال حاضر این داعش و خاورمیانه است که بیشتر، جوانان شورشی پاکستان را که آماده مبارزه هستند، به سمت خود می کشد، نه طالبان و القاعده.

این عضو لشکر جنگوی می گوید: «بر خلاف آنچه که قبلا وجود داشت اکنون اخبار مربوط به سوریه، عراق و یمن است که در چت‌روم‌های افراط‌گرایان در اینترنت در پاکستان مورد بحث قرار می گیرد

به باور ناظران امنیتی پاکستان، لشکر جنگوی از سال 2013 جنگجویانی در عراق دارد و حتی یک پایگاه آموزشی در آنجا دایر کرده است. لشکر جنگوی با توجه به نزدیکی بسیار زیادی که از لحاظ اعتقادی (ایدئولوژیک) با داعش  دارد  (هر دو آنها به شدت مخالف شیعیان هستند) احتمال ایجاد ائتلافی مستحکم میان آن ها بیش از هر زمانی قابل تصور است.

به گزارش فرانس پرس مقامات امنیتی پاکستان تهدید اصلی در مقطع کنونی برای پاکستان شبه‌نظامیان لشکر جنگوی هستند که از عراق و سوریه بازمی گردند زیرا آنها می توانند به خشونت‌های قومی بر ضد اقلیت‌ها دامن بزنند. به گفته یک مسئول بلندپایه سرویس‌های امنیتی پاکستان، لشکر جنگوی که در گذشته بسیار نزدیک به القاعده تلقی می شد، اکنون تلاش می کند عملیات خود را گسترش دهد و از وضعیت یک گروه مسلح محلی ضد شیعه به یک شبکه فراملی متحد با داعش تبدیل شود.

گفتنی است که با شکل گیری هسته های تروریستی داعش در عراق و سوریه، شعب این جریان افراطی به گونه ای قارچ وار در حال رشد در سطح کشورهای جهان اسلام هستند، امری که می تواند پیامدهای امنیتی ناگواری را برای سایر کشورهای منطقه و اسلامی در بر داشته باشد. هم اکنون در چهار سوی کشورمان جریان های تکفیری نزدیک به داعش در حال جولان دادن هستند. عراق، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس به مامنی برای تکفیری ها تبدیل شده که توجه هر چه بیشتر مسئولین امنیتی کشورمان را برای مقابله با مخاطرات احتمالی بیش از هر زمانی می طلبد.




برچسب ها :

خرد شدن استخوان اقتصاد زیر چکمه برندپوشان/حال و روز  اقتصادمان این روزها چگونه است؟
اقتصاد مقاومتی و برند گرایی

خرد شدن استخوان اقتصاد زیر چکمه برندپوشان/حال و روز اقتصادمان این روزها چگونه است؟

بانگاهی گذرا به پیشرفت های اقتصادی کشورهای مختلف از جمله کشورهایی که در کوتاه ترین مدت، بیشترین پیشرفت ها را داشتند، نقش اهمیت به تولید داخلی و البته خرید جنس آن کشور توسط مردم نقش به سزایی داشته است.

گروه اجتماعی فرهنگ نیوز-مهدی مهدیان: بدون شک این روزها یکی از بحث های داغ مردم در کوچه و خیابان بحث اقتصادی و افزایش قیمت ها و همچنین ناتوانی خانواده ها در زمینه اقتصاد است.اگر چه این بحث با عملکرد مسئولان مخصوصا مسئولان اقتصادی رابطه ای متقابل دارد اما توپ مشکلات اقتصادی دائما بین مردم و مسئولین در حال پاس کاری است.طوری که مسئولین سند حقانیت را برای خود می زنند ولی مردم هم همه مشکلات را شش دانگ به نام مسئولین زده اند.

اما در این میان به نظر می رسد درباره این مشکلات حلقه های گمشده ای قابل یافت باشد که بدون شک یکی از این حلقه ها که هم مردم و هم مسئولین با وجود تاکیدات فراوان رهبری در قبال آن کاهلی داشتند، بحث اقتصاد مقاومتی و توجه به توان داخلی و خرید جنس ایرانی است.

توجه به تولید و جنس ایرانی مهمترین راه شکوفایی اقتصاد

البته ناگفته نماند که گره کور عدم بهبود شرایط اقتصادی یک علت و یک مقصر و مشکل ندارد و عملا تعداد دلایل به وجود آمدن این گره کور بسیار زیاد است.بدون شک یکی از دلایل به وجود آمدن شرایط فعلی عدم توجه به تولیدات داخلی و توجه به تولیدات خارجی است که می تواند یکی از بزرگترین آفت های اقتصاد یک کشور از جمله ایران لقب بگیرد.مسئله ای که از پای مردم گرفته تا پای مسئولین صداوسیما و اقتصاد و آموزش و پرورش و حتی تولید کنندگان در آن گیر است.

اگر بخواهیم به صورت جزئی تر به این مسئله بپردازیم، مسئله خرید جنس ایرانی یکی از مهمترین مسائلی است که بی توجهی به آن باعث شده است تا حال و روز اقتصاد ما این روزها خوب نباشد.عدم توجه مردم و عدم حمایت از تولید کننده، واردات بی رویه جنس های مختلف(حتی بی کیفیت تر از جنس ایرانی) به کشور، عدم تبلیغات مناسب و معرفی جنس های ایرانی به مردم توسط رسانه ها از جمله صدا و سیما، تبلیغ بی رویه جنس خارجی در کشور،از جمله رسانه ها، عدم وجود برنامه ای مدون و قاطع به منظور حمایت از جنس ایرانی در کتاب های درسی دانش آموزان، تنها بخشی از بی مهری های جامعه به جنس ایرانی بوده است.

ژاپن و چین چگونه به قطب های اقتصادی جهان تبدیل شدند؟

بانگاهی گذرا به پیشرفت های اقتصادی کشورهای مختلف از جمله کشورهایی که در کوتاه ترین مدت، بیشترین پیشرفت ها را داشتند، نقش اهمیت به تولید داخلی و البته خرید جنس آن کشور توسط مردم نقش به سزایی داشته است.کشورهایی نظیر چین و ژاپن که امروزه هر کدام، به عنوان یکی از قطب های اقتصادی جهان محسوب می شوند به همین ترتیب بوده است.

اگرچه رسیدن به این عنوان اقتصادی در جهان از پارامترهای دیگری هم برخوردار است اما به نظر می رسد، خرید جنس داخلی برای هر کشور می تواند یکی از مهمترین پارامترهای رسیدن به اقتصاد سالم و شکوهمند باشد.مطمئنا این امر در ایران هم مستثنی نیست و تبلیغات گسترده به منظور توجه شهروندان به اجناس ایرانی بسیار حائز اهمیت است.مسئله ای که اخیراً باز هم مورد تاکید رهبری قرار گرفته است، ایشان تاکید کردند: تبلیغ مصرف کالای داخلی توسط رسانه ها و صدا و سیما بسیار تاثیرگذار است رسانه ها و صداوسیما ، بایستی روی مسئله‌ی مصرف داخلی و تولید داخلی به معنای واقعی کلمه کار کنند؛ اینها تأثیر میگذارد.

اجناس داخلی اسیر ضد تبلیغات داخلی

این در حالی است که صدا و سیما و دیگر رسانه ها نه تنها توجه خاصی به تبلیغ اجناس ایرانی ندارند بلکه اخیراً به دلیل سود کلان در حوزه تبلیغ کالاهای خارجی، شدیداً به سمت تبلیغ این کالاها روی آورده اند.از طرفی تبلیغات دائمی شبکه های ماهواره ای از محصولات خارجی و همچنین رؤیای برند گرایی برخی از خانواده ها می تواند روند خرید جنس ایرانی را در کشور کندتر کند و واردات بی رویه و عدم حمایت مسئولان از تولید کنندگان هم می تواند تیر خلاص را برپیکره تولید و جنس ایرانی بزند.

اما به راستی با همه ضد تبلیغاتی که درباره محصولات ایرانی وجود دارد، کیفیت محصولات و اجناس ایرانی بی اعتبار نیست حتی در برخی از اجناس کیفیت محصولات با کیفیت درجه یک محصولات خارجی برابری می کند و اغراق نیست اگر بگوییم برتر است.با تامل در بخشی از تولیدات محصولات خانگی نظیر لوازم خانگی مشاهده می کنیم که علاوه بر کیفیت محصول، قیمت آن نسبت به جنس مشابه خارجی بسیار ارزان تر است.برای مثال در محصولات لامپ کم مصرف واقعا برخی از تولیدات داخل علاوه بر کیفیت بسیار بهتر از جنس خارجی از قیمت بسیار مناسب تر و بهتری برخوردار است.این نشان می دهد که اگر به تولید هر محصولی اهمیت داده شود می توان به کیفیت هم دست یافت.کیفیتی که بهانه ای شده برای ایرانی ها تا جنس ایرانی نخرند.اگر چه بعضا عدم وجود کیفیت برخی از اجناس داخلی باعث عدم خرید آن می شود.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که اگر به همان محصول بی کیفیت توجهی نشود و خریداری نشود و ایرادات آن توسط مشتریان خریداری نشود، تولید کننده چگونه بتواند کیفیت محصول خود را افزایش دهد؟ این در حالی است که قطعا جنس بی کیفیت ایرانی از اجناس درجه 3 و یا درجه 4 چینی بهتر است که متاسفانه به صورت مشکوکی با فراوانی زیاد به کشور وارد می شود.

مردم ایران چقدر جنس ایرانی را می شناسند؟

این مسئله نشان می دهد تولید ایرانی در خاک ایران غریب است و در کنار این واردات تفکر برخی از خانواده ها که همواره به دنبال برند و مارک خارجی هستند، به اثبات این مسئله دامن می زنند.اخیرا در بازار مختلف محصولات داخلی مشاهده می شود که مثلا یک پوشاک ایرانی که از کیفیت مناسبی هم برخوردار است به دلیل اینکه مورد استقبال خریداران داخلی قرار بگیرد بر روی پوشاک، مارک و برند خارجی درج می شود.

با همه این اوصاف به نظر می رسد در ایران خانواده های ایرانی در باب خرید محصولات داخلی به دوقسمت آگاه و ناآگاه از کیفیت و قیمت محصولات داخلی تقسیم می شوند.دسته اول، گروهی هستند که از کیفیت و قیمت محصولات داخلی آگاه هستند، اما همواره در ماهواره ها و تلویزیون داخلی به دنبال تبلیغات اجناس خارجی و برند هستند و دسته دوم متشکل از گروهی است که ذهنیت بدی نسبت به محصولات ایرانی ندارند. اما تنها به دلیل کیفیت و قیمت مناسب به سراغ اجناس خارجی می روند.اینجا است که نقش رسانه ها و تبلیغات و نقش دستگاه های مختلف اجرایی به چشم می آید.چرا که اگر واقعیت تناسب مرغوبیت جنس ایرانی با قیمت آن برای مردم مسجل شود قطعا مردم به آن توجه می کنند.

چه کنیم تا تولید و فروش ایرانی جان بگیرد

اما نکته قابل تامل این است که برای رسیدن به این هدف همکاری همه دستگاه های اجرایی، رسانه ها،تولید کنندگان و مردم را می طلبد که باید فرهنگ سازی دقیق در راه خرید اجناس ایرانی صورت گیرد.

در این راه ابتدا باید موانع تولید توسط مسئولان مربوطه و مخصوصا دولت در هربخشی برداشته شود و به جای هزینه های گزاف برای واردات به بخش تولید آن هم در بخش های مختلف توجه شود.که در صورت وقوع چنین شرایطی عملاً به بخش های عظیمی از اقتصاد مقاومتی توجه شده است.اقتصادی که همه هم و غمش تولید ایرانی و خرید ایرانی است که عملا راه آزادی اقتصادی ایران هم محسوب می شود.

در مرحله بعد باید همه هم و غم آموزش کشور در بخش اقتصاد، این موضوع قرار بگیرد، چرا که دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند باید از همان دوران نوجوانی در تفکرشان این بحث نهادینه شود.امروزه یکی از مشکلات جدی جوانانی که نه تنها در خرید اجناس بلکه در تک تک مراحل زندگیشان به آن سوی مرزها می اندیشند، عدم آگاهی از محاسن خوداتکایی در کشور و البته عدم خودباوری و اعتماد به نفس است که این می تواند بزرگترین آفت تفکرات جوانان کشور باشد.

در مرحله سوم،می توان به نقش رسانه ها مخصوصا رسانه ملی به عنوان یکی از مهمترین نقش ها اشاره داشت.برای مثال، کافی است رسانه ملی می تواند درکنار تبلیغات جنس ایرانی، توجه هرچند کم، به تولید و اجناس داخلی، در سریال ها و برنامه های مختلف تولیدی داشته باشد.متاسفانه اکنون شاهدیم که نه تنها در تبلیغات رسانه ملی خبر خاصی از تولید داخلی نیست بلکه در سریال ها و برنامه های مخالف، از اجناس خارجی استفاده می شود.اما می توان با آسیب شناسی اجتماعی این جریان و تصمیم جدی در این حوزه و با کمی نگاه مادی نداشتن به آن، با افتخار به امورات تولید داخلی در برنامه ها و سریال های صدا و سیما پرداخت.

و اما در مرحله آخر می توان به جلب نظر مردم و اهمیت ویژه مردم به عنوان نجات دهندگان واقعی اجناس داخلی اشاره کرد.فقط یک احساس مسئولیت کافی است که اجناس ایرانی از غربت خارج شوند.برای مثال می شود به این مسئله اشاره کرد که یکی از مخاطبین با ارسال مطلبی مدعی شده بود" برای خرید یک گاز 5شعله راهی بازار شدم و بعد از تحقیقات مختصری، یک گاز به اصطلاح معتبر خارجی که قیمتش نسبت به گاز مشابه ساخت داخل، دوبرابر بود خریداری کردم.اما بعد از چندماه به دلیل استفاده از فر گاز همه دکمه های شعله های گاز ذوب شد. در حالی که نمونه های داخلی آن با کیفیت بهتری روبرو بوده است."

این اوصاف بیانگر آن است با کمی احساس مسئولیت و تغییر نگرش در مردم، می توان امید داشت که مردم هم جنس ایرانی بخرند و هم پول کمتری پرداخت کنند و مهمتر از آن به روند بهبود کیفیت محصولات داخلی کمک کنند.

 




برچسب ها :

میخ محکم دستگاه قضا بر زمین فساد / دانه‌درشت‌ها باور کنند که در امان نیستند!
دستگاه قضایی را با اخلاق رسانه‌ای یاری کنیم؛

میخ محکم دستگاه قضا بر زمین فساد / دانه‌درشت‌ها باور کنند که در امان نیستند!

حمید بقایی، شخصیتی پرسروصدا که به تعبیر برخی نزدیکانش «پرونده‌هایش چندان هم کم نیست!»، از اواسط بهمن 93 که در حرم امام (ره )گفته بود «شنونده خودش باید عاقل باشد و ملت ایران همگی عاقل‌اند!» عملاً در سکوت به سر برده بود.

گروه سیاسی فرهنگ نیوز- محمد حسین امینی: حمید بقایی، جز بحث شکایتش از احمد توکلی که 30 فروردین آغاز شد و 27 اردیبهشت با انصراف او از شکایت خاتمه پیدا کرد، هیچ حضور رسانه‌ای مؤثری در ماه‌های اخیر نداشته است. وی به طرز عجیبی روز شنبه 16 خرداد در گفتگو با خبرگزاری آریا «حرف‌هایی» بر زبان می‌آورد و درد دل‌هایی می‌کند و مرتکب عقده‌گشایی‌هایی می‌شود که  تیتر روزنامه‌های صبح یکشنبه را کاملاً به خود اختصاص می دهد! تا آنجا که برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها از فرط تعجب تیترهایی مثل «خط‌ و نشان کشیدن فلانی برای دولت!» و یا «فلانی بهمانی را تهدید کرد!» انتخاب می‌کنند. البته صبحِ یکشنبه هنوز همه منتظر واکنش رسمی دولت بودند و کسی نمی‌دانست که حمید بقایی تا احضار، بازجویی و بازداشت فاصله‌ای کمتر از 24 ساعت دارد!

آخرین سِمَت حمید بقایی در دولت احمدی‌نژاد همان مسئولیتی است که امروز بر دوش محمد نهاوندیان است: معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری. جایگاهی که خودبه‌خود بقایی را به کانون درگیری‌های رسانه‌ای حامیان و مخالفان احمدی‌نژاد می‌کشاند و سبب می‌شد که اکثر گل‌ها و گوجه‌ها به سمت او پرتاب شود!

تیر 88 به خاطر مشارکت در هیئت مؤسس کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران موردنقد قرار گرفت. آن روزها دبیر مناطق آزاد تجاری دولت هم بود. یعنی دقیقاً همین مسئولیتی که این روزها اکبر ترکان بر عهده دارد. البته ترکان و بقایی داستان‌های درازی هم باهم دارند!

ترکان و بقایی، از تعامل هرچه بیشتر تا...!

30 خرداد 92 بود که ترکان و بقایی به‌عنوان نمایندگان روحانی و احمدی‌نژاد مسئول «پیشبرد امور و تعامل هرچه بیشتر در دوره انتقالی دولت‌های دهم و یازدهم» انتخاب شدند. شاید خیلی جای پرسیدن نداشت که چرا بقایی انتخاب شد؟ او مسئول دفتر ریاست جمهوری بود! ترکان و بقایی همکار شده بودند اما باز کسی گمان نداشت که دو هفته بعد قرار است عباس سلیمی نمین در جلسه تحلیل و بررسی علل رأی آوردن دکتر روحانی بقایی را حامی قطعی روحانی بنامد![1]

البته همه حرف‌های آن روزها درباره بقایی «عجیب» نبود. مثلاً اکبر اعلمی نماینده اصلاح‌طلب سابقِ مجلس کمتر از یک هفته بعد، نه‌تنها حرف سلیمی نمین را درباره بقایی تکرار نکرد، بلکه ازجمله پیش‌بینی کرد که بقایی و دوستانش دیر یا زود بازداشت خواهند شد و حتی ممکن است انتقام‌جویی‌هایی گریبان گیر آن‌ها شود!

آغاز درگیری

شاید کشمکش‌ها دقیقاً از آخرین هفته تیرماه 92 و با مقاله روزنامه بهار شروع شد که بحث «زمین‌خواری» را پیش می‌کشید «...بعضی از افراد نامی در دولت دهم در سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی پرونده‌های عظیم زمین‌خواری دارند. البته بیشتر این پرونده‌ها مربوط به مناطق آزاد به‌خصوص جزیره کیش است که در زمان ریاست بقایی در ریاست سازمان مناطق آزاد به افرادی خاص و بدون طی روال قانونی واگذار شده است. حتی یکی از مدیرعاملان قبلی جزیره کیش هم به این دلیل در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.»

در 8 مرداد 92 روزنامه آینده به‌طور غیرمستقیم از تئوری مقابله‌به‌مثل گفت! «اواخر دولت آقای خاتمی بود که آقای احمدی‌نژاد طی نامه‌ای در 17بند از آقای خاتمی درخواست کرد تا نقل و انتقالات، استخدام و قراردادی صورت نگیرد . اما حالا حمید بقایی، معاون احمدی‌نژاد می‌گوید: دولت مستقر تا ۱۲ مرداد قانوناً اداره کشور را بر عهده دارد.»

ترکان با البرزنیوز گفتگو کرد و گفت سازمان تأمین اجتماعی هتل هما را به شکل نادرستی واگذار کرده است! حالا دیگر هر دو تیم گرم شده بودند و بازی داشت دیدنی می‌شد و انگارنه‌انگار که این دو نفر به هدف «تعامل هرچه بیشتر» منصوب‌شده بودند!

13 مرداد شایعه شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً به این دلیل از دانشگاه جامع ایرانیان استقبال نمی‌کند که بقایی و مشایی عضو هیئت مؤسسین آن هستند! بقایی یعنی همان کسی که سفیر «تعامل هرچه بیشتر» دو دولت در دوران گذار است! از همین‌جاها دیگر اندک‌اندک می‌توانیم مردم هاج و واجی را ببینیم که نمی‌دانند مسئولین مشغول آوردن چه بلایی بر سر یکدیگر هستند.

صبح فردای پخش شدن این شایعه مراسم تودیع و معارفه بقایی و نهاوندیان بود. این مراسم با حضور مدیران بخش‌های مختلف نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و ازقضا حاشیه‌ای نداشت!

فردای این مراسمِ بی حاشیه حمید بقایی به استناد نامه‌ای تأیید نشده و شایعه گونه متهم شد به اینکه «نمی‌گذارد وزرا مستقیماً با روحانی دیدار داشته باشند و آن‌ها را مجبور می‌کند تا قبل از دیدن رئیس‌جمهور جدید گزارش‌های او را ببینند!» و این شایعات می‌گشت و می‌گشت تا «تعاملِ هرچه بیشتر!» با جاگیری مناسب و شلیک بعدی از پا بیفتد!

7 شهریور 92 ماجرای معروف به 16 میلیارد کلید خورد. گفته می‌شد دقیقاً روز تحلیف حسن روحانی، حمید بقایی یک چک 16 میلیاردی را از ذی‌حسابی نهاد ریاست جمهوری به‌حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان واریز کرده است. گفته می‌شد بقایی در دفاع از خود گفته است که «این مبلغ قرض بوده و بازگردانده خواهد شد!» خلاصه پای دیوان محاسبات وسط می‌آید و مبلغ مربوطه به‌کلی بلوکه می‌شود. بقایی تکرار می‌کند که کار او و احمدی‌نژاد قانونی بوده و حتی به‌صراحت گفت که به هیچ‌کس نگفته که این پول قرض بوده! خلاصه اینکه مردم با اندک هوشی باید متوجه می‌شدند یکی دارد دروغ می‌گوید! بقایی همه خبرگزاری‌ها را به شکایت تهدید کرد و گفت که اساساً از 13 مرداد تا آن روز با هیچ رسانه‌ای هیچ مصاحبه‌ای نداشته است!

فردای تکذیب‌های بقایی شایعه جدیدی پخش شد: «این حساب بانکی، شخصی و دو امضایی بوده و صرفاً احمدی‌نژاد و بقایی می‌توانستند از آن برداشت کنند!» این شایعه در حقیقت می‌خواست بگوید که رئیس‌جمهور قبلی مرتکب 16 میلیارد اختلاس شده است! و این اتفاق‌ها داشت دقیقاً جلوی روی مردم می‌افتاد. به‌هرحال دادستانی حساب را بسته بود و همه‌چیز برای همیشه منتفی به نظر می‌رسید!

اکبر ترکان که «تعامل هرچه بیشتر» را روی زمین و در موضع ضعف می‌دید! ضربات خود را منظم‌تر کرد و 48 ساعت بعد در تلویزیون و جلوی چشم میلیون‌ها ایرانی مسئله‌ای جدید را پیش کشید: ارث پدر! «...ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی‌نژاد (ایرانیان) واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط‌خلوت انجام‌شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟!...»

بقایی هم کم نیاورد و مصاحبه کرد و حرف‌های ترکان را «اتهاماتی بی‌اساس و بی‌پایه نسبت به دوران مسئولیت وی در دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه» خواند و از او خواست تا حرفش را پس بگیرد! همان‌طور که توجه دارید این دعواهای شبه کودکانه دقیقاً در محضر مردم ایران در حال رخداد است...

48 ساعت بعد ترکان اسناد موردنظرش را در قالب نامه‌ای سرگشاده! خطاب به بقایی منتشر کرد و عرصه عمومی را به دادگاهی بزرگ علیه دولت سابق تبدیل کرد. نامه او مفصل و جزئی و گویا بود. یک هفته بعد بقایی این‌طور از خود دفاع کرد که «عودتِ ۱۶میلیارد تومان داوطلبانه بود، ترکان فکر نکند کمیسر پلیس است!!» ماجرا در حالی ادامه پیدا می کرد که توگویی در کشور ایران همین دو نفر در وسط زمین ‌بازی بوده‌اند و دیگران نشسته بودند تا ببینند کدام شان دیگری را نابود خواهد کرد! اصلاً انگارنه‌انگار که قانونی هست و هرکس مسئولیتی دارد و هر بررسی شیوه‌ای دارد.

ترکان هم کم نیاورد و به شرق گفت «...مهم استرداد اموال است. اگر تاکنون استرداد اموال مربوط به دولت و مناطق آزاد داوطلبانه بوده من تشکر می‌کنم و درخواست دارم باقی این اموال را هم به‌صورت داوطلبانه بازگردانند... اگر این اموال از راه منطقی و معمول بازگردانده نشود مراجع قضایی حتماً به وظیفه خود عمل خواهد کرد اما اگر بازگردانده شدن اموال هم به‌صورت داوطلبانه باشد بهتر است!»

هنوز خاکِ آخرین نبرد ننشسته بود که حمله «انتقال هدایا» کلید خورد! تا ضربات متعددی که بر سروصورت افکار عمومی می‌خورد تمامی نداشته باشد. شایعه می‌گفت: «۲۵۳۰ قطعه از هدایای ریاست‌جمهوری در دوره احمدی‌نژاد به‌وسیله هشت کامیون از موزه هدایای رییس‌جمهوری منتقل‌شده... برخی شنیده‌ها حکایت از احتمال به حراج گذاشته شدن اموال خارج‌شده از موزه هدایای ریاست‌جمهوری به نفع دانشگاه ایرانیان دارد!» بقایی هم اساساً اظهار بی‌اطلاعی کرد! «من در جریان خبر انتقال هدایای ریاست‌جمهوری از محل نگهداری آن‌ها در موزه نیستم ولی فکر می‌کنم این خبر نیز در ادامه خبرسازی‌های اخیر باشد... اساساً جابه‌جایی اموال در مجموعه‌های دولتی به این راحتی‌ها نیست!»

تنها 10 روز بعد نبرد بعدی شروع شد: ساختمان لادن!

وقتی خودمان را جای افکار عمومی در آن دوران می‌گذاریم باید حق داشته باشیم گمان کنیم که مسئولین دولت قبل عده‌ای دزد بی‌سروپا بوده‌اند که هرروز در روزنامه‌ها یک مال و اموالی پیدا می‌شود که آن‌ها می‌خواسته‌اند آن را بالا بکشند! شاید به همین دلیل است که بعضی‌ها فکر می‌کنند تنها تخصص ما ایرانی‌ها آبگوشت بزباش است! چون اعصاب کار مفیدتر برای مردم نگذاشته‌ایم!

ساختمان لادن را «جایی که احمدی‌نژاد و اعضای دولت سابقش هفته‌ای یک‌بار دورهم جمع می‌شوند و مسائل کشور را موردبررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهند!» معرفی کردند. ساختمانی که با توطئه‌ای اسرائیلی! از صداوسیما گرفته و به اموال دانشگاه ایرانیان افزوده‌ شده بود! ساختمانی غصبی! که «احمدی‌نژاد و یاران اشغالگرش! قصد دارند با برگزاری جلساتی در آن خود را برای ورود مجدد به قدرت در ۴ سال آینده آماده کنند!»

بقایی مثل مورد سابق گفت که «من از این موضوع که حکم تخلیه برای ساختمان لادن آمده یا خیر، اطلاعی ندارم و باید از معاون تدارکات این موضوع را بپرسید!»، خبرگزاری فارس نوشت که «دولت تدبیر و امید، عزم جدی در بازگرداندن ساختمان‌هایی که در دولت دهم به نهاد‌ها و شخصیت‌های مختلف واگذار شده است را دارد که ساختمان لادن هم جزو آن‌هاست.» و نهایتاً مصطفی پورمحمدی گفت «وزارت دادگستری در جای مناسبی قرار ندارد و محیطش تجاری است و جا و مساحت آن محدود است» تا ابهام دراین‌باره که ساختمان لادن چه کارکردی باید داشته باشد رفع شود!

6 روز بعد در چهارم مهر خبر آمد که احمدی‌نژاد به دیدار رهبر انقلاب رفته تا درباره دانشگاه ایرانیان صحبت کند. همه طبعاً منتظر نتیجه دیدار بودند. اما نامه‌ای به‌شدت جالب منتشر شد! حمید بقایی یعنی همان شخصیت اصلی قصه ما که آن روز معاون امور پشتیبانی دانشگاه ایرانیان بود! در نامه‌ای خطاب به دکتر حسن روحانی خواستار کمک مالی دولت به دانشگاه ایرانیان شد!! درخواست‌ها را دقت کنید «۱- از ردیف‌های موجود بودجه حداقل پانصد میلیارد ریال کمک مالی شود. 2- از ساختمان‌های مناسب موجود دولتی در تهران و مراکز استان‌ها به دانشگاه هدیه شود و یا برای بهره‌برداری در اختیار قرار گیرد. 3- در محل مناسب اطراف تهران زمین به وسعت حدود دویست هکتار جهت احداث ساختمان‌ها و تأسیسات واگذار گردد. 4- مسئولین دولتی به‌ویژه در وزارتخانه‌های علوم و تحقیقات و فناوری بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه همکاری و پشتیبانی لازم را به عمل ‌آورند. 5- هر نوع کمک دیگری که صلاح بدانید!»

این وضعیت به‌خوبی نشان می‌داد که بازی مسئولین با اعصاب مردم رو به پایان نیست چون این نامه‌های عجیب می‌توانست علنی نشود!

9 روز بعد حمید بقایی خواست بعضی از حمله‌های این مدت را جبران کند! محمدعلی نجفی که عملاً در سازمان میراث فرهنگی جانشین او شده بود مجسمه‌ای تحت عنوان شیر دال را از آمریکایی‌ها تحویل گرفته بود و معتقد بود که این مجسمه را به کشور برگردانده. بقایی البته نگذاشت جشن بازگشتن شیر دال به کام نجفی شیرین باشد و به‌طور تفصیلی ابراز داشت که این مجسمه تقلبی است! و از نجفی پرسید «مگر موزه ملی محل نگهداری اشيای تقلبی است. هر تراشکار و آهنگری می‌تواند اين جام را بسيار زيباتر بسازد و آيا ما بايد اسم آن را اثر فرهنگی بگذاريم و آن را به موزه ملی بفرستيم؟!»

انسان از حجم همدلی مسئولین و تعامل هرچه بیشتر آن‌ها حقیقتاً متعجب می‌شود! اما قضیه انگار قدری فروکش کرد. تقریباً از مهر 92 تا اواسط بهار 93 آتش‌بس نسبی برقرار شد و دعواها در سطح تحلیلی باقی ماند و بازیگران اصلی یقه همدیگر را جلوی مردم ول کردند!

اما در اواخر اردیبهشت 93 این بار نجفی بود که انتقام 8 ماه پیش را گرفت! او در مصاحبه مفصلی که 31 اردیبهشت با روزنامه اعتماد داشت ازجمله درباره «سازمانی که زمانی در اختیار بقایی بود» حرف زد و آنچه تحویل گرفته بود را به مخروبه‌ای نیازمند خاک‌برداری تشبیه کرد![2]

ماجرای لیست  مشکوک بدهکاران بانک مرکزی

شاید کسانی گمان می‌کردند این صرفاً یک جواب به حرف‌های 8 ماه پیش بوده اما همه گمان‌ها باطل شد وقتی هنوز 9 روز نگذشته بود که ترکان که حالا عنوانش «مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزادِ تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی» بود، دوباره و این بار در مصاحبه با پایگاه جمهوریت، تهاجم علنی و قبل از محاکمه را به کف خیابان‌های رسانه‌ای کشاند و بقایی را متهم کرد به اجاره دادن یک محل به خودش!![3]

اما این بار قصه بسیار جدی‌تر از این حرف‌ها بود! در فاصله 48 ساعت لیستی مشکوک هم به شکل بسیار گسترده‌ای توزیع شد: «ليست محرمانه كميته وصول مطالبات بانك مركزي!». یکی از اسامی این لیست هم همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید حمید بقایی بود اما رقمی که تحت عنوان معوقه بانکی مطرح شده بود بسیار سرسام‌آور و غیرقابل‌پیش‌بینی بود: «آقای حمید بقايي؛ معاون سابق رییس‌جمهور ایران؛ ٣١٠٠ ميليارد تومان!!»

یعنی در کمتر از 2 هفته حمید بقایی شخصیتی بود که یک ویرانه‌ی نیازمند خاک‌برداری را به مدیر بعدی تحویل داده، چندین و چند ساختمان را خودش به خودش اجاره داده! و 3100 میلیارد تومان نیز معوقه بانکی دارد! راستی چرا هیچ‌کس در آن تاریخ فکر نمی‌کرد که با این ضربه‌های پی‌درپی‌ای که به افکار عمومی وارد می‌شود توقع سرکوب مفسدین را چطور می‌شود برآورده کرد؟ آیا هیولا ساختن از کسانی که مدتی پیش همه‌کاره مملکت بوده‌اند جایگاه آن‌ها که امروز همه‌کاره هستند را محکم می‌کند؟! رهبر انقلاب چقدر باید روی اخلاق سیاسی تأکید کنند؟ چقدر باید بگویند که مملکت قانون دارد و هرکس هر سند و یا مدرکی علیه دیگری دارد مسیر قانون را طی کند؟! راستی فضای عمومی و رسانه‌ای جای این زدوخوردهاست؟ و آیا رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند تا هرکس هر چیز علیه دیگری داشت در رسانه منتشر کند؟!

و اما یک ماه و نیم بعد مسئله‌ای آغاز شد که تا آخر باقی ماند! «مسئله صندوق قرض‌الحسنه شهیدان رجایی و باهنر» که از 1365 برای وام دادن به کارکنان نهاد ریاست جمهوری برپا شده بود. دولت احمدی‌نژاد این صندوق را خصوصی کرده بود و دولت آقای روحانی دوباره آن را به دولت منضم کرده بود و اصل دعوایی که حمید بقایی را به گفتگو با خبرگزاری آریا واداشت این بود که او بر این باور است که رئیس هیئت‌امنای آن صندوق است! و دولت می‌گوید سیستم قبلی لغو شده و این صندوق ازاین‌پس دولتی خواهد بود. بر سر همین مسئله بود که 16 خرداد 94 بقایی گفت از اسحاق جهانگیری شکایت می‌کند و بقیه داستان را در خبرگزاری‌ها می‌شود خواند. 36 ساعت بعدازاین تهدید به شکایت، حمید بقایی که به تعبیر سخنگوی محترم قوه قضایی عناوین اتهامی او به دلیل موانع قانونی فعلاً قابل‌گفتن نیست احضار، بازجویی و بازداشت شد.

استقلال و صلابت دستگاه قضایی بسیار قیمتی و گران‌قدر است. «سراغ مسئولین رفتن» درصورتی‌که جناحی نباشد مایه فخر مردم است. «مشمول مرور زمان نشدن جرائم» اسباب دلگرمی است. «میدان‌داری دستگاه قضایی» آرزوی مردم است. ملت ایران مشتاق برخورد با «دانه‌درشت‌ها» هستند. اما بیایید از این‌ها هم قدری فراتر برویم...

ما در هیچ حالتی نباید به بردن آبروی یکدیگر عادت کنیم. اگر فضا فضای مچ‌گیری باشد دستگاه قضایی نمی‌تواند صحیح عمل کند. اگر رسانه‌ها «ابزارهای بردن آبروی رقیب» باشند، مقتدرترین سیستم قضایی هم نمی‌تواند فضا را سالم‌سازی کند. باید خودمان را اصلاح کنیم تا جامعه اصلاح شود. دلیلی ندارد هرچه از رقیب میدانیم بر آفتاب بیفکنیم! و دلیلی ندارد جلوی مردم دست‌به‌یقه شویم.

وقتی یک دستگاه قضایی مستقل هست که صرفاً بر مبنای اسناد و مدارک عمل می‌کند، چه لزومی دارد یکدیگر را در رسانه منکوب کنیم؟ چه بهره‌ای می‌بریم از دعوای علنی؟ میز و صندلی و مقام اگر وفا می‌کرد به دست ما نرسیده بود! کاش اخلاقی رقابت کنیم.

در حالیکه قوه قضاییه برخورد با مفاسد اداری، اقتصادی و دولتی را شتاب بیشتری داده و در این مسیر جایگاه و مقام شخص متهم، هیچ مصونیتی برای وی به دنبال ندارد، برخی از رسانه ها به ویژه رسانه های اصلاح طلب با گزینشی برخورد کردن با متهمان به فساد، عملا حزب و جناح را در امر مبارزه با فساد دخیل می کنند. 

 ای کاش برخورد با فساد در این جریان (اصلاحات) و حامیان آن در دولت، به صورت سلیقه ای نبود و هر آن کس را که در هر جریان و جناحی که مرتکب فساد شده است را با رویکرد منصفانه ای پیگیری می کردند. همان گونه که در جریان اصولگرا، شخصیت هایی مانند توکلی، نادران و ... حضور دارند که پرچم مبارزه با فساد را بدون توجه به جناح و حزب در دست گرفتند و پرونده رحیمی معاون اول دولت سابق را پیگیری  و به نتیجه رساندند. اما روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب با پیراهن عثمان کردن این موضوع به هر آنکه مخالف یا رقیب آنها بود تاختند. به جای این می توان با تقدیر و حمایت از دستاوردهای قوه قضاییه، این دلگرمی را به مسئولان این قوه داد که رسانه ها  به عنوان نماینده افکار عمومی همگام با آنها مشی اعتدال را در برخورد با پرونده های فساد دنبال خواهند کرد.

پانوشت:

 

[1] - «...دولت هم تمام توانش را در تخریب اصولگرایان به کار گرفت، درحالی‌که به‌هیچ‌وجه با اصلاح‌طلبان کاری نداشت و حتی در برخی جهت‌گیری‌ها‌ی نیروهای نزدیک به دولت درمی‌یابید که حتی به آقای روحانی رأی دادند و افرادی مثل آقای بقایی و ... خیلی به‌صراحت اعلام کردند: به آقای روحانی رأی دادیم!»

[2] - او گفت «...یک اتفاق‌هایی در سازمان افتاده بود که نادر بود یا حتی می‌شود گفت منحصربه‌فرد بود. نمونه‌اش همین داستان انتقال بخش‌هایی از سازمان به شیراز و اصفهان است. در هیچ‌یک از دستگاه‌های دیگر، این کار را نکردند و تنها در اینجا بود که چنین تصمیمی گرفته شد. به شکلی بسیار عجولانه و بسیار ناپخته، دو بخش از سه بخش سازمان را کندند و بردند به‌سوی نابودی. میراث فرهنگی در انتقالی که به شیراز داشت و برگشت و صنایع‌دستی در رفت و برگشتی که به اصفهان داشت، به میزان زیادی از بین رفته بودند. وضعیت سازمان خیلی وضعیت بدی بود. تعبیری که من داشتم این بود که به‌راستی، مثل یک ساختمانی است که به‌کلی تخریب‌شده و آوارش هم روی زمین‌مانده است. وقتی ما وارد سازمان شدیم، تازه پس از مدت‌ها آواربرداری می‌کردیم تا ابعاد زمین دستمان بیاید و وضعیت زمین را بشناسیم، بعد برای آن یک نقشه‌ای بکشیم که ببینیم می‌خواهیم چه‌کار کنیم.»

[3] - «موسسه‌ای در دولت قبل به نام موسسه "خانه ایرانیان خارج از کشور" درست شده است که طبق اسنادی که وزارت کشور در پی استعلام ما  در اختیار دولت قرار داده است، این موسسه تحت نظارت حمید بقایی بوده  و ازنظر قانونی مسئولیت این موسسه با آقای بقایی است... ایشان به‌عنوان رییس موسسه فعالیت می‌کرده؛ درزمانی که معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد و دبیر مناطق آزاد نیز بوده است... بقایی به‌عنوان دبیر مناطق آزاد این ساختمان‌ها را به موسسه تحت مدیریت خود یعنی خانه ایرانیان خارج از کشور اجاره داده است! به‌بیان‌دیگر در ساختمان‌هایی که در این خصوص اجاره داده شده است خود بقایی هم موجر بوده است هم مستأجر!»




برچسب ها :

شعر/در کرب و بلا بی طرفان بی شرفان اند

شعر/در کرب و بلا بی طرفان بی شرفان اند

شعری که میلاد عرفان پور در مراسم بزرگداشت 175 غواص شهید خواند
به گزارش فرهنگ نیوز، وحید یامین پور در صفحه شخصی خود نوشت: شعر خوبی که میلاد عرفان پور در مراسم بزرگداشت 175 غواص شهید خواند:
 
گفتند و شنیدند به تدبیر و امیدی
در سایه ی تهدید, چرا گفت و شنیدی؟
 
رفتند شبانگاه به مهمانی دزدان
آنانکه در این خانه نجستند کلیدی
 
با گردن کج, تا به کی اینگونه نشستن؟
تا پول سیاهی بدهد کاخ سفیدی
 
افسوس بر این سال که سازش شده سینش
قران به میان نیست!عجب سفره ی عیدی
 
باران فراوانی از این ابر,نبارد
جز آنکه دل خلق بسوزد به اسیدی 
 
در کرب و بلا, بی طرفان, بی شرفان اند
تاریخ همان است ,حسینی و یزیدی
 
هرگز ندهد تن به نظربازی دشمن
خاکی که درآمیخته با خون شهیدی
 
ما آینه هاییم, شکستن هنر ماست
با ماست هرآیینه شهیدان جدیدی



برچسب ها :

زمان تشییع شهدای خط شکن و غواص در تهران

زمان تشییع شهدای خط شکن و غواص در تهران

مراسم تشییع ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده، روز سه شنبه ۲۶ خرداد ماه در استان تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش فرهنگ نیوز، روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد بنا به تقاضای جمع کثیری از شهروندان تهرانی به ویژه جوانان عزیز جهت تجدید میثاق با شهیدان دفاع مقدس از جمله شهدای خط شکن و غواص تازه تفحص شده و اصرار بر تشییع این عزیزان قبل از مرحله شناسایی نهایی، در اجابت به درخواست این شهروندان و جوانان مشتاق تهرانی، به اطلاع می رساند مراسم تشییع 270 شهید تازه تفحص شده، روز سه شنبه 26 خرداد ماه ساعت 4 بعد از ظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران به سوی معراج الشهدای تهران انجام خواهد شد.
 
یاد آور می شود روز سه شنبه 26 خرداد ماه مصادف با سالروز شهادت 4 تن از سربازان و پیشگامان مبارزه با کاپیتولاسیون امریکا، یعنی شهیدان بخارایی، امانی ، صفارهرندی و نیک نژادی می باشد.
 
گفتنی است پیش از این سردار باقر زاده در نشست خبری روز گذشته خود در جمع اصحاب رسانه زمان تشییع پیکر این شهدا را 5 شوال مصادف با سالروز شهادت امام صادق (ع) اعلام کرده بود.



برچسب ها :

سرانجام نوبت به «آقازاده» رسید! / چرا احمدی نژاد به دفاع از بقایی پرداخته؟/ هدف دولت رفع تحریم نیست
بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه:

سرانجام نوبت به «آقازاده» رسید! / چرا احمدی نژاد به دفاع از بقایی پرداخته؟/ هدف دولت رفع تحریم نیست

روزنامه های کشور آخرین روز کاری هفته را با موضوعات متنوعی از دفاع تمام قد احمدی نژاد از بقایی و اظهارات قالیباف تا مباحث حزبی و انتخاباتی را در صفحه نخست خود قرار داده اند.

به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، حاشیه های بازداشت حمید بقایی همچنان ادامه دارد و در آخرین رویداد، دفتر احمدی نژاد با صدور اطلاعیه ای از وی دفاع کرده و او را پاکدست دانسته، همین موضوع مورد توجه بیشتر روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفته است. محمدباقر قالیباف نیز در مورد تحریم ها و دولت اظهاراتی داشته که این سخنان در روزنامه ها با رویکرد سیاسی مخصوص خود بدان پرداخته شده است. 

چرا احمدی نژاد به دفاع از بقایی پرداخته؟

روزنامه اصلاح طلب آرمان در ادامه مشی اصلاح طلبان برای مصادر شخصیت های سیاسی کشور، حجت  الاسلام ناطق نوری را به عنوان سوژه امروز خود انتخاب کرده است. این روزنامه با یادآوری خاطرات انتخابات ریاست جمهوری سال 76، و رقابت اصلاح طلبان با ناطق، شرایط کنونی را به نحوی توصیف کرده که لاجرم مواضع ناطق نوری با اصلاح طلبان به یکدیگر نزدیک شده و احتمال ائتلاف برای انتخابات مجلس دهم را نیز دور از ذهن ندانسته است: حجت‌الاسلام ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات پس از انتخابات دوم خرداد 76 و پس از بروز جریانات تندروانه در دو اردوگاه، دیگر «رقیب گذشته» به شمار نمی‌روند و شاید بتوان آنها را «رفیق امروز» نامید. اصلاح‌طلبان امروز معتقدند که کشور به حضور افرادی مثل شیخ نور در عرصه اجرایی نیاز دارد و شرکت وی در انتخابات مجلس به مثابه جانی تازه در رگهای آنهاست و برعکس گذشته، این بار پیروزی او برای آنها مسرت‌بخش است. بنابراین حضور ناطق در انتخابات مجلس و انتخاب مجدد وی می‌تواند این اوقات فراغت و فرصت را برای بسیاری از دلواپسان ایجاد کند تا به رفتارهای گذشته خود جدی‌تر فکر کنند.

آرمان در ادامه برای شیخ نور، تعیین تکلیف نیز کرده و از وی خواسته با فراموشی شکست سال 76 از اصلاح طلبان، این بار به عنوان ناجی آنان در انتخابات مجلس دهم ظهور یابد،که شاید مرهمی باشد بر زحم فقدان رهبری در اصلاح طلبان: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری نباید همچون برخی افراد به این فکر کند پیشینه شکست او در دوم خرداد 76 در دیگر عرصه‌های انتخاباتی برایش تکرار خواهد شد. حضور شیخ نور در انتخابات مجلس دهم فارغ از همراهی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌تواند شوری دیگر در انتخابات به پا کند. اعلام کاندیداتوری‌ دقیقه 90 آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم توانست موجی از امید ایجاد کند که در نهایت منجر به شکست تندروها شد. چرا این اتفاق این بار در انتخابات دهمین دوره مجلس و به دست حجت‌الاسلام ناطق روی ندهد. او ثابت کرده همواره پایبند به تفکرات میانه‌روانه است و افراط را برنمی‌تابد بنابراین شاید بتوان امیدوار بود در مدت باقیمانده، شیخ نور در خود احساس تکلیف کند و همچون‌ هاشمی در سال92 به دعوت مردم و بزرگان میانه‌روی و اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی پاسخ مثبت دهد.

آرمان به بیانیه دفتر احمدی نژاد نیز نگاه تحلیلی داشته و آن را مورد بررسی قرار داده است. یکی از ویژگی های ریئس جمهور سابق به اذعان همگان، شجاعت و صراحت لهجه او در مقابل رقیبان بود، شاید کسی تصور نداشت پس از ماجرای محمدرضا رحیمی و عدم دفاع از وی، احمدی نژاد از بقایی نیز حمایتی بکند، اما این بار به نظر می رسد رئیس دولت سابق، تمام قد به دفاع از یار سابق خود پرداخته است:  دیروز دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم یعنی محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با دستگیری حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که «رئیس‌جمهور دوره‌های نهم و دهم به‌طور قاطع از پاکی، پاکدستی و حقانیت بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد.» همگان منتظر بودند تا نامه اعلام برائت دیگری از دفتر احمدی‌نژاد صادر شود و برخی به شوخی این موضوع را مطرح می‌کردند که بقایی هم برای احمدی‌نژاد ناشناس شده است تا اینکه دیروز نامه‌ای به این شرح منتشر شد. شاید اشتباه افکار عمومی بود که در سال90 تصور کردند خط قرمز احمدی‌نژاد معاون اول او یعنی محمدرضا رحیمی است و ذهن‌ها به سمت یک مرد ساکت در گوشه پاستور راهنمایی نشد اما امروز مشخص شد اگر خط قرمزی بوده بیشتر به طیف مشایی در دولت نزدیک بوده است که بقایی در آن می‌گنجد. آیا اگر محمدرضا رحیمی هم در آن حلقه حضور داشت به‌جای نامه حمایت از او، رسانه‌ها اقدام به انتشار نامه برائت می‌کردند؟ یک بام و دو هوای احمدی‌نژاد در این نمونه کاملا هویداست. او به‌طور قاطع از پاکی، پاکدستی و حقانیت بقایی دفاع کرده و نکته جالب اینجاست که هنوز درباره اتهامات بقایی خبری درز پیدا نکرده است.

صادق زیباکلام نیز در یادداشتی به چرایی دفاع احمدی نژاد از بقایی پرداخته و دلیل آن را معرفی بقایی برای اولین بار توسط خود احمدی نژاد دانسته است: درعین‌حال این احتمال هم وجود دارد که بازداشت آقای بقایی به مسائل مالی مربوط نباشد زیرا اگر درخاطرداشته باشیم حدود یک سال پیش یکی از دوستان و همکاران آقای احمدی‌نژاد برای مدتی بازداشت شد. علت بازداشت او مربوط به مسائلی خاص بود اما این احتمال برای آقای بقایی بعید است. زیرا آقای بقایی فعال مطبوعاتی نبود و می‌توان گمانه‌های دیگر برای بازداشت او مطرح کرد. البته زمانی که آقای محمدرضا رحیمی -معاون اول دولت دهم- مجرم شناخته و راهی زندان شد، آقای احمدی‌نژاد رسما وی را تکذیب کرد ولی این کار را درمورد آقای بقایی نمی‌تواند انجام دهد. زیرا رحیمی در دولت آقای هاشمی نیز مسئولیت داشت و فرماندار بود در نتیجه احمدی‌نژاد می‌توانست اعلام کند اگر رحیمی معاون اول من بود به ‌طور یقین فرماندار آقای هاشمی هم بوده‌ است!در نتیجه نوع برخورد با رحیمی و بقایی از طرف احمدی‌نژاد دوگانه نیست! احمدی‌نژاد بقایی را شخصا وارد عرصه‌ مدیریتی کشور کرده است و به هیچ شکل نمی‌تواند انتصاب وی را به خود تکذیب کند. علی‌الظاهر حمید بقایی یعنی احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد با بقایی است؛ البته جالب اینجاست که برخی اصولگرایان که پایگاه اجتماعی و سیاسی‌شان متزلزل شده به‌خوبی می‌دانند که هیچ چهره و شخصیتی وجود ندارد که در انتخابات مجلس برای اصولگرایان رای‌آور باشد. احمدی‌نژاد درمیان مردم رای خوبی دارد و اگر احمدی‌نژاد نباشد، روز خوبی برای آنها نخواهد بود و احتمال می‌رود در هر انتخاباتی شکست بخورند.
 
هدف دولت رفع تحریم نیست
 
روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود به اظهارات بی سابقه شهردار تهران در انتقاد از دولت و سیاست های آن پرداخته است و تیتر این مطلب را نیز " هدف دولت رفع تحریم نیست" برگزیده:  محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در جمع تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ تهران نکات قابل توجهی را درباره برخی از رویکردهای دولت یازدهم مطرح کرد. به گزارش «وطن امروز»، قالیباف ضعف مدیریت را موثر‌تر از تحریم‌ها دانست و تاکید کرد: این نحوه مدیریت اقتصاد کشور است که مذاکره‌کنندگان را تضعیف می‌کند. قالیباف تاکید کرد عملکرد برخی مسؤولان به گونه‌ای است که گویی هدف آنها از مذاکرات، پیروزی در انتخابات است نه رفع تحریم‌ها. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران گفت: از امام یاد گرفتیم دستمان را روی زانوی خودمان بگذاریم و بلند شویم. درست است تحریم‌ها اقتصادمان را تحت فشار قرار داده ولی این فقط به خاطر تحریم‌ها نیست. بی‌برنامگی و ضعف مدیریت در این دولت و دولت پیشین از تحریم‌ها هم مؤثرتر است. آمریکا نباید احساس کند ما وابسته به تصمیم و اراده او هستیم. انقلاب و جنگ ثابت کرده ما وابسته به هیچ‌کس نیستیم. قالیباف در این دیدار با اشاره به گسترش سیاست‌زدگی در کشور اظهار داشت: بعضی دلشان می‌خواهد همه‌چیز را دوقطبی کنند. باور کنیم مسائل اصلی کشور دوقطبی نیست. آن‌چنان‌که در زمان انتخابات مسائل کلان نظام را دوقطبی کردند و کاش نمی‌کردند. نباید دوران «بگم‌بگم» به دوران «تقصیر قبلی‌ها بود» تبدیل شود. محمدباقر قالیباف ترکیب «هوشمندی مدیریتی» و «وحدت ملی» را رمز عبور کشور از شرایط حساس فعلی دانست و اظهار داشت: معتقدم با در پیش گرفتن یک راهبرد صحیح اقتصادی، رسانه‌ای و منطقه‌ای، دولت می‌توانست به یکی از بهترین توافق‌های تاریخ ایران دست یابد اما متأسفانه رویکرد مدیریتی دولت در 2 سال گذشته شرایط را به‌گونه‌ای رقم‌زده که جامعه حس می‌کند انرژی مسؤولان به‌جای حل مشکلات آنها صرف مساله‌سازی‌هایی می‌شود که هدف از آن وابسته کردن کشور به مذاکرات هسته‌ای و گریزناپذیر نشان دادن توافق به هر قیمت است. گویی هدف دولت برای دستیابی به توافق، رفع تحریم‌ها نیست بلکه جلب آرای سیاسی برای پیروزی در انتخابات آتی است. ما باید تاریخ را آینه عبرت خود کنیم؛ تاریخی که به ما می‌گوید گره زدن همه امورات کشور به راضی کردن بیگانگان نتیجه‌ای جز سرنگونی دولت ملی مصدق نداشت.
 
قالیباف در ادامه انتقاد از روند مذاکرات هسته ای گفته:  اگر اقتصاد مبتنی بر توان داخلی در دولت مصدق عملیاتی شده بود و نگاه به خارج از مرزها در کشور حاکم نمی‌شد، ریزش نیروهای اجتماعی به آن حد نمی‌رسید که کودتای انگلیسی علیه دولت ملی موفق شود. شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: تردیدی در این نیست که قدرت دفاعی و اقتصادی کشور امکان چانه‌زنی و دستیابی به توافقی باعزت را افزایش می‌دهد و امروز تأسف‌انگیز است که دولت با دست خود، خود را در میز مذاکرات خلع سلاح کرده است.  وی تصریح کرده است: این نحوه مدیریت اقتصادی در داخل کشور است که مذاکره‌کنندگان را تضعیف می‌کند نه منتقدان.
 
مهدی محمدی در سرمقاله امروز وطن امروز به موضوع مذاکرات  هسته ای، رفع تحریم ها و اظهارات ریئس جمهوری پیرامون گره زدن آب خوردن و تحریم ها پرداخته است:  آقای رئیس‌جمهور با سخنان چند روز قبل خود درباره گره زدن «آب خوردن» مردم به رفع تحریم‌ها، آخرین شانس‌های یک توافق خوب را از بین برد. حدود 3 هفته مانده به ضرب‌الاجل 10تیر، رئیس‌جمهور به آمریکایی‌ها اطمینان داد مطلقا لازم نیست کوتاه بیایند و زحمت اصلاح چارچوب لوزان را به خود بدهند؛ حتی اگر بدترش هم کردند مهم نیست، چرا؟ چون آب خوردن ما هم لنگ کاغذی است که آمریکا پای آن را مهر کند بنابراین «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است». من نه از منظر عزت ملی و نه حتی از منظر مذاکراتی به مساله نگاه نمی‌کنم. بیایید کاملا معامله‌گرانه به مساله بنگریم. آیا دوستان عزیز و خدوم ما در تیم مذاکره‌کننده، معامله‌گران خوبی هستند؟ از حیث سابقه مذاکراتی، تا امروز، همه مبانی‌‌ای که می‌توانست زیرساخت یک توافق خوب – بخوانید معامله شیرین- را فراهم کند از سوی دوستان مذاکره‌کننده نقض شده است...کاری که اکنون همکاران آقای روحانی باید انجام دهند گشتن و پیدا کردن اعمال حیاتی آدمیان و گره زدن آنها به توافق هسته‌ای نیست، بلکه کار آنها این است که در این 4 مورد جلوی نهایی شدن توافق بدی که در لوزان پایه‌های آن را استوار کرده‌اند، بگیرند. ما درباره چند ماه و چند سال آینده صحبت نمی‌کنیم. بحث بر سر اتفاقی است که تا 3 هفته دیگر رخ خواهد داد. 2 سال است تقریبا همه امور کلیدی کشور به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است. اکنون زمان آن است که دولت یک بار برای همیشه روشن کند که می‌تواند به یک توافق خوب برسد یا نه؟ همه بحث‌های دیگر به کنار، می‌تواند تحریم‌ها را بردارد یا خیر؟ پارامترهای یک توافق خوب نه قابل جابه‌جایی است، نه قابل تحریف و نه با عملیات روانی تغییر خواهد کرد. مردم ایران همانقدر که آماده استقبال شادمانه از یک توافق خوبند، با قدرت به توافق بد –ولو امضا شده باشد- نه خواهند گفت. هیچ‌کس فراموش نکرده است که تیم مذاکره‌کننده روز نخست با چه هدفی به این ماموریت فرستاده شد. آنچه از سوی مردم، از آقایان خواسته شده بود این بود که تحریم‌ها را بردارند. حالا می‌بینیم که این هدف‌گذاری به تدریج در طول مسیر تحریف شده و به «استثناسازی رسمی ایران از نرم‌های بین‌المللی» و «استقرار رژیم بازرسی ویژه در ایران در عین حفظ زیرساخت تحریم‌ها» و «تعطیلی همیشگی غنی‌سازی صنعتی در ایران» تبدیل شده است. پس از 2 سال دوستان عزیز ما ـ حتی اگر نخواهند ـ مجبور خواهند بود با مردم صادق باشند.
 
"امام خامنه‌ای ایران را به‌ قدرت منطقه‌ای تبدیل کردند"، این بخشی از سخنان سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان است که وطن امروز آن را تیتر قرار داده است: بعد از ظهر دیروز سیدحسن نصرالله با ایراد یک سخنرانی ماندگار در بیروت در وصف حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان را مرجع میلیون‌ها مسلمان در جهان دانست.در این سخنرانی که به طور زنده توسط شبکه المنار از «کنفرانس اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه‌ای مدظله العالی» پخش شد، دبیرکل حزب‌الله لبنان، امام خامنه‌ای را رهبر و اندیشمندی فقیه خواند که مواضعشان برای منطقه مهم و در جهان فراگیر است. از نگاه او یکی از مهم‌ترین خصوصیات ایشان به عنوان متفکر و اندیشمند و فقیه مساله اصالت و مستقل بودن ایشان است: «متاسفانه بسیاری از فرهیختگان با این امر دچار مشکل می‌شوند و زیر بار فشار، بسیاری از لغات و اصطلاحات خود را تغییر می‌دهند و این امر باعث می‌شود آنها چارچوبی جدید از اسلام ارائه کنند‬. به دلیل فشارها و بویژه انقلاب بزرگی که در عرصه ارتباطات روی داد می‌بینیم بسیاری به این نتیجه رسیدند اصول و اندیشه‌ها را مورد بازنگری قرار دهند به گونه‌ای که بسیاری به مرز انکار اصول اساسی اسلام رسیده‌اند.» سیدحسن نصرالله افزود: «امام خامنه‌ای دارای شایستگی و شجاعت، هوشیاری تاریخی و شناخت سیاسی وسیع و تجربه اجتماعی و سیاسی در بخش‌های مختلف زندگی» و در نتیجه صاحب«قدرت بالای مدیریتی و تشخیص دوست و دشمن هستند». او موقعیت سوم امام خامنه‌ای را اندیشه بزرگ اسلامی ایشان دانست و افزود: «ایشان یکی از بزرگ‌ترین مراجع تقلید و رهبری هستند که مواضعشان برای منطقه مهم و در جهان فراگیر شده است.» و سپس آشنایی وسیع ایشان را حتی در زمینه علمای اهل سنت و کتاب‌هایشان نیز ستود. دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را رهبر و فرماندهی توصیف کرد که «هرگز مطالعات و توجهات ایشان در این امور قطع نشده است» به طوری که «هیچ رهبری در جهان تا به این اندازه وقت خود را در امور مختلف صرف نمی‌کند». در ادامه رهبر مقاومت تشریح کرد چگونه رهبر ایران نگرانی‌های امت را به‌صورت مستقیم می‌شنوند تا «به‌صورت گسترده و وسیع از امور مطلع شده و بر مسائل فرهنگی جامعه به صورت عمیق اشراف داشته باشند و از مشکلات جوانان باخبر شوند.»
 
بانک ها واردکننده برنج هم شدند!
 
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به ورود بانک ها به عرصه واردات پرداخته و  واردات مواد غذایی توسط این بنگاه های اقتصادی را مورد نقد قرار داده است: خرید و فروش ملک، ساخت و ساز و کارخانه داری کم بود حالا واردات موادغذایی هم جزئی از فعالیت بانک‌ها شده است.دسترسی به ارز مبادله‌ای، بانک‌ها را به سمت واردات محصولات غذایی کشاند. بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های مالی که در سال‌های اخیر شرکت‌داری در آنها به کار سودآوری تبدیل شده است، از سال 91 به دلیل دسترسی آسان به ارز‌های مبادله‌ای رو به واردات محصولاتی آوردند که پرتقاضا و با سودآوری بالاست.برنج و شکر از محصولاتی است که در چند سال گذشته در لیست فعالیت‌های وارداتی بانک‌ها قرار گرفته است. هر زمان بازار محصولی دچار تنش می‌شد و با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا قیمت‌ها بالا می‌رفت، بانک‌ها برای حضور در این بازار دست به کار می‌شدند. اوج حضور بانک‌ها در بازار برنج به سال91 باز می گردد که توانستند سهمی حدود 20درصد از بازار را در اختیار گیرند.مرتضی شاه حسینی نایب رئیس انجمن برنج در گفتگو با تابناک در این باره گفت: کالاهای اساسی به دلیل قدرت نقدشوندگی بالا بازاری وسوسه انگیز برای بانک‌هایی بود که راحت‌تر از دیگران به ارزهای مبادله‌ای دسترسی داشتند. از این رو، این کالاها و از جمله برنج در لیست واردات فعالان بانکی قرار گرفت.به گفته او، اقدام به واردات از سوی این افراد اما سودی عاید آنها نکرد، چرا که واردات کالاهای اساسی موضوعی تخصصی است و در صورت عدم آشنایی با علامت‌های بازار به جای سود، زیان به بار خواهد آمد.به همین دلیل در دو سال 92 و 93 به رغم تمایل اولیه بانک‌ها برای حضور در بازار برنج وارداتی، سهم آنها از واردات به 3 درصد کاهش یافت.زمان مناسب برای واردات، نوع برنج‌های پرتقاضا، کیفیت محصولات و... از آیتم‌های موثر بر بازار هستند که فرد تاجر برای موفقیت در تجارت خود باید از آنها اطلاعات کافی داشته باشد.در همین حال آلبرت بغزیان اقتصاددان در واکنش به خبر واردات برنج از سوی بانک‌ها به آفتاب یزد گفت: بانک‌ها معمولا به خاطر اینکه واسطه مالی هستند کارشان دریافت و جمع آوری منابع و انتقال آنها به متقاضیان تسهیلات است اما در ایران از سالهای گذشته چون برخی از سازمان‌ها مشکل دریافت وام و یا پرداخت اقساط آن را داشتند اقدام به تاسیس بانک هایی کردند تا نیازهای مالی شان را رفع کنند و این چنین بود که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ وارد کار بانکداری شدند.
 
 
آفتاب یزد به اظهارات رحمانی فضلی نیز اشاره ای داشته، فضلی در سخنانی در دفاع از بیت المال خاطر نشان کرده که اگر منتصبین وی به بیت المال دست درازی کند؛ از زندگی ساقطش خواهد کرد: عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع معاونین عمرانی استانداری کشور با انتقاد تند از برخی دست درازی ها به اموال بیت المال در برخی از استانهای کشور و همچنین با اشاره تلویحی به خبر منتشر شده از پروژه تعاونی مسکن در کرج گفت: اگر بدانم و بفهمم که معاونی به بیت المال دست درازی کرده آن را رها نمی کنم و بیچاره اش می‌کنم و از زندگی ساقطش می کنم و تا قران آخر را از او می‌گیرم. چرا باید به اسم صندوق خیریه و قرض الحسنه از شهرداری ها و فرمانداری‌ها پول بگیرند؟ وی افزود: چرا گزارشی از کمیسیون ماده۱۰۰ تاکنون به دست من نرسیده است؟ آقایان می‌روند می نشینند ماهی ۲-۳ میلیون تومان حقوق می گیرند بعلاوه هدیه، آن وقت نتیجه آن کلی تصرفات و دست درازی به زمین ها است. به تازگی گزارشی از یک استان آمده که وزارت کشور تعاونی مصرف ایجاد کرده در حالی که این اقدامات بعید نیست و اگر اقدامی قرار باشد انجام شود فقط با امضای شخص معاون وزیر کشور ممکن است. رحمانی فضلی به موضوع عزل شهرداران اشاره کرد و گفت: هم باید به شهرداران احترام گذاشت و هم به اعضای شورای شهر. اما چرا یک شهرداری که ۶ ماه قبل با رای اعضای شورا شهردار شده، یک مرتبه با همان اعضا استیضاح می شود؟ بعدا می فهمیم که شهردار نتوانسته خرده‌فرمایشات آقایان را انجام دهد که در این خصوص باید استاندار و فرماندار هم پاسخگو باشند. 
 
آفتاب یزد از سرنوشت ایرباس های خریداری شده توسط ماهان گزارشی تهیه کرده و با طرح سوال ایرباس ها به پرواز در می آیند؟، به این موضوع پرداخته است: «هواپیماهای جدید ماهان قابل مصادره است» این ادعایی است که چندی پیش از سوی آمریکا عنوان شد. حالا به نظر می رسد مناقشه ایران و آمریکا بر سر هواپیماهای خریداری شده بالا بگیرد و به زعم برخی، حتی برجریان مذاکرات هسته ای هم تاثیر خواهد گذاشت. نیویورک تایمز در گزارشی جدید نوشت:« در سایه دور نهایی مذاکرات هسته ای، ظاهرا این هفته ایران و آمریکا در مورد خرید اخیر 9 هواپیمای ایرباس دست دوم توسط شرکت تحت تحریم ماهان ایر به سمت رویارویی پیش می روند.» موضوع به چندی پیش برمی گردد، اواسط اردیبهشت شرکت هواپیمایی ماهان با وجود تحریم های گسترده توانست در اقدامی شبانه 9 فروند هواپیمای مسافربری جدید وارد کشور کند. در واکنش به این کار، وزارت خزانه داری آمریکا که مسئول تشخیص اقدامات ناقض تحریم هاست، دو شرکت عراقی و اماراتی را به دلیل فروش هواپیما به ایران تحریم کرد. درست بعد از این کار بود که واکنش ها آغاز شد، عده ای هواپیمای ماهان و عده ای وزارت خزانه داری آمریکا را محکوم کردند. اما امریکا تنها به تحریم دو شرکت اکتفا نکرد، تمام دارایی های دو شرکت که تحت حاکمیت آمریکا بودند، مسدود شد و شهروندان آمریکایی از انجام فعالیت های اقتصادی با این شرکت ها منع شدند. دام جی زوبین، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در بخش تروریسم و اطلاعات مالی، طی سخنانی در اینباره تاکید کرد «ما به صورت فعال به مقابله با نقض تحریم های ایران خواهیم پرداخت. ما از تحریم افراد و شرکت هایی که در نقض تحریم ها کمک می کنند، دریغ نخواهیم کرد. این مجموعه‌ها و این اشخاص بر اساس دستور اجرایی 13224، وارد لیست شد.»
 
آفتاب یزد در ادامه آورده است: اما همانطور که بالاترذکر شد، نیویورک تایمز مجددا در گزارشی راجع به این موضوع، نوشت « به احتمال زیاد این هفته ایران و آمریکا در مورد خرید ایرباس های دست دوم به سمت رویارویی پیش می روند.» وزارت خزانه داری آمریکا نوشته بود که این هواپیماها «قابل توقیف» هستند، یعنی از نظر تئوریک می توانند از ترک فرودگاه های کشورهای متحده آمریکا و دیگر کشورهایی که دارای موافقتنامه های مسافربری هوایی با ایران هستند، منع شوند.» اما دو روز پیش، رئیس هواپیمایی کشوری ایران گفت:« تلاش آمریکا برای توقیف یا جلوگیری از پرواز هواپیماهای ماهان ایر به کشورهای دیگر تحمل نخواهد شد. آمریکا حق متوقف کردن هواپیماهای ما را در سفرهای بین المللی ندارد.» مدیر موسسه حقوقی اکریویس لا در واشنگتن در این باره می گوید: «شما این تکه های بزرگ تکنولوژی را در اختیار دارید که دولت آمریکا دارای صلاحیت قضایی بر روی آنهاست.» به گفته وی، دولت آمریکا با طرح احتمال جلوگیری از پرواز این هواپیماها «می خواهد این سیگنال را ارسال کند که ایران برای تجارت آزاد نیست.»
 
نوبت به «م .ه»رسيد!/ قند پارسی در گلوی بی بی سی گیر کرده است
 
روزنامه جوان با تیتر " نوبت به «م .ه»رسيد!"، به سراغ پرونده مهدی هاشمی و تایید حکم وی از سوی دادگاه رفته است: يك منبع آگاه از تأييد حكم مهدي هاشمي از سوي ديوان عالي كشور خبر داد. به اين ترتيب پس از يك سلسله اعمال عدالت‌ها در دستگاه قضا، نوبت به «م . ه»‌ رسيد. مهدي هاشمي، مجرمي كه چندين سال بايد از نام او به «م.ه» بسنده مي‌شد، تا جرم متهم به اثبات قضايي مي‌رسيد. مهدي هاشمي به اتهام اختلاس، ارتشا و مسائل امنيتي محكوم شده بود.  پرونده قضايي مهدي هاشمي به رغم فشارهاي سنگين سياسي و رسانه‌اي يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي قضايي در سال 93 بود كه پس از سير مراحل قانوني به نتيجه رسيده است. مهدي هاشمي پس از سفر تقريباً طولاني به فرنگ به بهانه آنچه «ادامه تحصيل» عنوان كرده بود، دوم مهرماه سال 91 به ايران بازگشت و يك روز پس از ورودش به كشور به دادسراي امنيت رفت تا پاسخگوي اتهامات مالي و امنيتي مطرح‌شده باشد. دادستاني تهران در ساعات پاياني همان روز يعني سوم مهر 91 اعلام كرد كه مهدي هاشمي از سوي بازپرس پرونده تفهيم اتهام شد و با صدور قرار بازداشت موقت به زندان رفت. وي پس از حدود سه ماه بازداشت موقت در زندان اوين، 27 آذر 91 با توديع وثيقه 10ميليارد توماني آزاد شد. كمتر از يك ماه بعد يعني 20 دي 1391 عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران از صدور كيفرخواست براي مهدي هاشمي خبر داد و گفت: اين كيفرخواست مشتمل بر 125 صفحه با 12 عنوان اتهامي است. پس از تعيين قاضي ناصر سراج براي رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي، با تعيين وقت قبلي قرار بود نخستين جلسه رسيدگي به اتهامات مهدي هاشمي، 15 ارديبهشت92 در دادگاه انقلاب برگزار شود ولي به‌دليل موافقت دادگاه با استمهال مهدي هاشمي و همچنين وجود نقص در كيفرخواست، اين پرونده به دادسرا بازگشت. ناصر سراج چندي بعد درباره وضعيت رسيدگي به اين پرونده در جمع خبرنگاران گفت كه پرونده مهدي هاشمي ايرادات سنگيني دارد و ارسال آن از دادسرا به دادگاه زمان زيادي مي‌برد. پس از وقفه طولاني براي رفع نواقص مدنظر دادگاه در دادسرا و تعيين قاضي و شعبه جديد به ‌علت انتصاب سراج به‌عنوان رئيس سازمان بازرسي كل كشور، نخستين جلسه محاكمه مهدي هاشمي 11 مردادماه سال 93 در شعبه 28 دادگاه انقلاب به‌رياست قاضي مقيسه برگزار شد. با برگزاري 26 جلسه محاكمه، دادگاه با برخي تحقيقات و استعلام‌ها، تنفس اعلام كرد. در نهايت، شعبه رسيدگي‌كننده طي دو جلسه، آخرين دفاعيات مهدي هاشمي را اخذ كرد و وكلاي وي نيز (سيد محمود عليزاده طباطبايي و وحيد ابوالمعالي) لايحه آخرين دفاع خود را ارائه كردند. اواخر اسفندماه سال گذشته بود كه حكم دادگاه انقلاب صادر و 26 اسفندماه به مهدي هاشمي ابلاغ شد كه به‌گفته غلامحسين محسني‌اژه‌اي، وي به حبس، جزاي نقدي و انفصال از خدمت محكوم شده است. 
 
موضوع جاسوسی رژیم صهیونیستی از هتل های محل مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، مورد توجه جوان قرار گرفته و با تیتر " جاسوسي هم به گره كور مذاكرات اضافه شد"، به آن پرداخته است: ظاهراً مذاكره‌كنندگان ايراني علاوه بر توجه به پيچيدگي‌هاي سياسي و ديپلماتيك مذاكرات، از اين به بعد، بايد مواظب جاسوسي‌هاي دستگاه‌هاي اطلاعاتي هم باشند.روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال نوشته كه    نهادهاي جاسوسي اسرائيل از  هتل‌هايي كه مذاكرات ايران و شش قدرت جهان در آنها برگزار  ‌شده، جاسوسي كرده است. روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال روز چهارشنبه فاش كرد كه بررسي‌هاي شركت  كاسپرسكي كه در امنيت سايبري پيشرو است نشان مي دهد كه اسرائيلي‌ها از هتل‌هاي محل مذاكرات ايران با 5+1 نيز جاسوسي مي‌كنند. اين شركت  سال قبل به وجود ويروس رايانه‌اي «دوكو» پي برد كه عمدتاً گفته مي‌شود توسط جاسوسان اسرائيلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ولي اخيراً تصميم گرفته  كه  بررسي و مشخص كند كه چه افراد ديگري در فهرست هدف‌هاي اين ويروس هستند.براي  اين كار، شركت كاسپرسكي ميليون‌ها دستگاه رايانه را در سراسر جهان بررسي كرد و به سه هتل مجلل اروپايي مظنون شده است. محققان كاسپرسكي حالا افشا كرده‌اند كه اين سه هتل اروپايي دقيقاً همان هتل هايي هستند كه مذاكرات هسته‌اي ايران و 5+1 در آن انجام مي شود. روزنامه وال‌استريت سعي دارد تلويحاً اين گونه بيان كند كه اسرائيلي ها به خاطر بي‌اعتمادي به طرف امريكايي دست به اين جاسوسي ها زده اند ولي نكته قابل توجه اين است كه مقامات ارشد امريكايي در  سال 2014 متوجه شده‌اند كه اسرائيلي‌ها از مذاكرات هسته اي جاسوسي مي كنند و زماني جزئياتي در مورد تاكتيك‌هاي اسرائيل ارائه كرده‌اند ولي ظاهراً هيچ اقدامي براي جلوگيري از اين كار نكرده‌اند.
 
روزنامه جوان در ادامه این گزارش آورده: اين گزارش وال استريت ژورنال نشان مي دهد كه مذاكره كنندگان ايراني، حالا بايد علاوه بر اينكه مواظب باشند «شيطان در جزييات» توافق احتمالي لانه نكند، بايد از لانه كردن شيطان در در و ديوارهاي اتاق هاي شخصي و مكان مذاكرات نيز مواظبت كنند. خبر وال استريت ژورنال،مذاكرات دقيقه نودي آذر‌ماه 1393 را در خاطر تداعي مي كند كه اعلام شد مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین یک پیشنهاد هسته‌ای جدید از سوی گروه 5+1 دریافت کرده‌اند ولي به دنبال يك خط ارتباطي امن هستند تا آن را با تهران در ميان بگذارند. همان موقع گزارش‌هايي هم منتشر شد مبني بر اينكه ظريف مجبور شده كه به تهران برگردد.نكته قابل توجه اين بود كه در آخرين روزهاي مذاكرات آذرماه 1393، وزير خارجه عربستان به وين سفر كرد و اين مذاكرات تنها نتيجه اش اين بود؛ «توافق ژنو در وين تجديد شد.»
 
تغییر خط زبان فارسی، پروژه ای است که بی بی سی فارسی آن را در دستور کار خود قرار داده و با تهیه برنامه های درحال پررنگ کردن این موضوع است. جوان با تیتر " قند پارسی در گلوی بی بی سی گیر کرده است" به این موضوع پرداخته است: شبكه بي‌بي‌سي خواستار تغيير بسياري از چيزها در ايران است اما به شكلي سربسته و غيرعلني. حالا مدتي است كه عبارت «‌تغيير خط فارسي در ايران » بر سر زبان مجري‌هاي اين شبكه و محتواي برنامه‌هاي آن افتاده است. داستان از بررسي جوابگو بودن يا نبودن خط فارسي در يكي از برنامه‌هاي اين شبكه شروع شده و حالا به طرح اين مسئله از سوي يكي از مجريان اين شبكه انگليسي رسيده است كه آيا موافق تغيير خط فارسي در حوزه‌هاي علمي هستيد؟برخي كشورها همچون تركيه و هند زير بار رفته‌اند و برخي ديگر همچون افغانستان بر حفظ فرهنگ و سنت‌شان پايبند بوده‌اند، حالا نوبت به ايران رسيده است. داستان اين مأموريت فرهنگي، دو هفته پيش با پخش برنامه «پرگار» از اين شبكه آغاز شد، برنامه‌اي با محوريت خط فارسي كه هدف آن ستايش خط فارسي به عنوان يكي از مواريث ماندگار فرهنگي ايران نبود بلكه هدف، رساندن اين مطلب بود كه خط فارسي ديگر جوابگوي زبان فارسي نيست. حالا مرحله دوم مأموريت شبكه بي‌بي‌سي آغاز شده است، «آيا موافق تغيير خط فارسي در حوزه‌هاي علمي هستيد؟»، اين پرسشي است كه مجري بي‌بي‌سي بر آن تأكيد كرده است.برخي كشورها همچون تركيه و هند زير بار رفته‌اند و برخي ديگر همچون افغانستان بر حفظ فرهنگ و سنت‌شان پايبند بوده‌اند، حالا نوبت به ايران رسيده است. داستان اين مأموريت فرهنگي، دو هفته پيش با پخش برنامه «پرگار» از اين شبكه آغاز شد، برنامه‌اي با محوريت خط فارسي كه هدف آن ستايش خط فارسي به عنوان يكي از مواريث ماندگار فرهنگي ايران نبود بلكه هدف، رساندن اين مطلب بود كه خط فارسي ديگر جوابگوي زبان فارسي نيست. حالا مرحله دوم مأموريت شبكه بي‌بي‌سي آغاز شده است، «آيا موافق تغيير خط فارسي در حوزه‌هاي علمي هستيد؟»، اين پرسشي است كه مجري بي‌بي‌سي بر آن تأكيد كرده است.
 
پایان سکوت مرد همیشه دوم
 
روزنامه شرق در شماره امروز خود با چاپ کاریکاتوری از مهدی هاشمی به موضوع پرونده قضایی وی پرداخته و هر چند خواسته جنبه بی طرفی را در پرداختن به این موضوع رعایت کند اما خط مشی اصلاح طلبی این روزنامه سعی نکرده همچون پرونده های فساد اقتصادی دیگر که مربوط به دولت سابق است، به پرونده هاشمی بپردازد و موضوع را به نحوی جلوه داده که مهدی هاشمی قربانی سیاست های پدر و قربانی بازی های سیاسی شده : بر اساس آنچه در خبرهای خبرگزاری فارس منتشر شده و با توجه به اعمال ماده ١٣٤ می‌توان نتیجه گرفت مهدی هاشمی‌رفسنجانی نهایتا هفت سال را در زندان خواهد گذراند.تأیید حکم جلب مهدی هاشمی‌رفسنجانی توسط مقامات قضائی، شاید زندگی سیاسی مهدی را وارد مرحله تازه‌ای کند. پس از انتخابات سال ١٣٨٨ بود که سیل اتهامات اصولگرایان به سمت مهدی هاشمی رفت و او را مرد پشت پرده حوادث خیابانی آن سال دانستند. البته از مدت‌ها پیش از آن، نام مهدی هاشمی در یک پرونده نفتی آمده ‌بود. گفته می‌شد در سال۲۰۰۷ مدیرعامل و چند کارمند شرکت نفتی «توتال» توسط مقامات قضائی فرانسوی به اتهام پرداخت حدود ۶۰میلیون‌یورو رشوه به مقامات ایرانی برای مشارکت در احداث میدان گازی پارس‌جنوبی بازداشت شدند و نام مهدی هاشمی به‌عنوان فردی که بخشی از این مبلغ را دریافت کرده، به میان آمد. توتال در سال۱۹۹۷ به‌همراه شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مناقصه احداث این میدان گازی پیروز شده‌ بود. البته با انتشار فایل‌های صوتی مکالمات مهدی هاشمی با نیک‌آهنگ کوثر هم اتهاماتی در رابطه با دوران حضور او در ستاد سوخت مطرح کرد. اتهاماتی که از سال‌ها پیش از آن مطرح بود. مهدی اما به گفته  برخی نزدیکانش برای مأموریت‌هایی در راستای اهداف دانشگاه آزاد به خارج از کشور رفت.  آذرماه سال ٩٠ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مشهد اعلام کرد در صورتی که فرزندش توسط مقامات قضائی احضار شود، به ایران بازمی‌گردد. ..در سوی دیگر ماجرا، اما نزدیکان هاشمی رفسنجانی بر این عقیده بودند که مخالفان و منتقدان آیت‌الله می‌خواهند تسویه‌حساب‌های سیاسی خویش با پدر را با قربانی‌کردن فرزند جبران کنند. ..بالاخره حکم اعلام شد و وکیل مهدی هاشمی تقاضای تجدیدنظر کرد. وکیل مهدی هاشمی خواستار برگزاری جلسات علنی دادگاه تجدید‌نظر بود که این امر محقق نشد. دیروز و درست یک روز پس از اعلام خبر بازداشت حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد حکم مهدی هاشمی هم تأیید شد. حال با توجه به خبر خبرگزاری فارس باید دید در نهایت سرنوشت مهدی هاشمی و پرونده او چه خواهد شد.
 
 
شرق، با انتخاب تیتر"پایان سکوت مرد هميشه دوم"، به اظهارات قالیباف و انتقادات وی از دولت پرداخته است: رقیب انتخاباتی روحانی پس از مدت‌ها به عرصه سیاست بازگشته است. محمدباقر قالیباف، پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ مجددا با گذشتن از سد محسن هاشمی، به «بهشت» بازگشت. شهردار تهران از ٢٤ خرداد ٩٢ تاکنون چندان وارد منازعات سیاسی نشده بود، اما در آستانه سالروز همان انتخابات طی سخنانی در جمع تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ تهران انتقاداتی جدی به عملکرد دولت یازدهم وارد کرده است. شرق در ادامه با انتشار سخنان قالیباف، زندگی سیاسی وی را نیز مروری کرده و برای پیروزی انتخاباتی وی نیز نسخه ای تجویز کرده است: سال‌هاست که عرصه سیاست در ایران دو جناح اصلی به خود می‌بیند؛ اصلاح‌طلب و اصولگرا. این دو جناح هر یک بر گفتمانی استوارند و مشخصه‌های خاص خود را دارند. به‌طورقاطع می‌توان گفت به غیر از هاشمی‌رفسنجانی، هرکس دیگری خواسته بین این دو جناح قرار بگیرد و هر دو سمت را راضی کند، محکوم به شکست بوده است. حتی اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم در مقاطع مختلف مورد حمله و هجمه هر دو سوی منازعه قرار گرفته است. باقر قالیباف تلاش کرد با سیاست گاهی به نعل، گاهی به میخ در هر دو جناح سیاسی کشور متحدانی برای خود دست‌وپا کند، اما نتوانست و طبیعی هم بود که نتواند. پیش از او دیگر سردار حاضر در عرصه سیاست، محسن رضایی، هم نتوانست به این مهم نائل آید. چون ذات فعل سیاسی در همه‌جای دنیا با این کنش در تناقض است.  مردم ایران به یک نظامی ولو سابق در هر لباسی که باشد، باز هم به چشم نظامی می‌نگرند. در کنار این در سیاست نمی‌توان در میانه دو طرف ایستاد چراکه هر زمان منازعه تشدید شود، از تیر و ترکش‌های سیاسی‌ای که به سوی هم پرتاب می‌کنند، قطعا چند عدد نصیب فرد میانه می‌شود. شاید به‌همین‌دلیل بود که فرمانده اسبق قالیباف، بعد از سال‌ها تلاش سیاسی و شکست، به دانشگاه امام‌حسين(ع) بازگشت. ضمن اینکه وسط قرارگرفتن، هوش و ذکاوت سیاسی خاصی می‌طلبد تا آسیب‌ها به حداقل برسد که کنش سیاسی قالیباف حاکی از این هوش نیست. می‌توان تصور کرد که رویای پاستور برای سردار خلبان به حدی اغواکننده است که بار دیگر می‌خواهد شانس خود را بیازماید. موفقیت او در این راه بستگی به نوع کنش انتخابی‌اش دارد تا بتواند بعد از یک دهه سیاست‌ورزی، انتخاب اول باشد.
 
 امکانات هست اقتصاد مقاومتی عَُرضه می‌خواهد
 
روزنامه کیهان به پیام آیت الله جوادی آملی به همایش امنیت پایدار اشاره ای کرده و بخشی از پیام ایشان را تیتر اصلی خود قرار داده است، " امکانات هست اقتصاد مقاومتی عَُرضه می‌خواهد": آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به همایش امنیت پایدار تاکید کرد: امنیت بدون اقتصاد مقاومتی هم حرفی پوچ است. هم امکانات هست هم جوانان و فقط مقداری عرضه برای اقتصاد مقاومتی می‌خواهد.در بخشی از پیام آیت‌الله جوادی آملی آمده است: برای تامین امنیت باید اضطراب‌زدایی کرد و امنیت بدون اقتصاد مقاومتی هم حرفی پوچ است. هم امکانات هست هم جوانان و فقط مقداری عرضه برای اقتصاد مقاومتی می‌خواهد. در ادامه این پیام تاکید شده است: با نصیحت نمی‌توان ملت گرسنه را امنیت بخشید زیرا نه او آرام می‌شود و نه امنیت فراهم خواهد شد. همچنین حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، در دومین همایش «امنیت پایدار» که در در دانشگاه جامع امام حسین‌(ع) برگزار شد، اظهار داشت: امنیت یعنی مصونیت بخشی به فرد، جامعه، اسلام و نظام برای نیل به اهداف عالی قرآنی.
 
 
کیهان در ادامه آورده است: وی با بیان اینکه مهمترین مولفه امنیت ملی ما، اعتقاد و ایمان مردم است، افزود: ظرفیت‌سازی در فرد و جامعه برای ایجاد امنیت، باعث کاهش تهدیدات دشمن می‌شود. رئیسی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در بحث امنیت، تنها به امنیت شهروندان ملی خود نمی‌اندیشد،‎ با اشاره به حوادث کشور سوریه اظهار داشت: آنچه که امروز در این کشور اتفاق می‌افتد، دفاع از امنیت پایدار است. دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه اعتماد به دشمن با منظومه امنیت ملی و نظام سازگاری ندارد‎، تصریح کرد: امنیت هر فرد دلداده‌ای به خدا در هرجای دنیا به امنیت ما وابسته است.رئیسی گفت: اینکه آب خوردن خود را به مذاکرات وابسته بدانیم، یک خطای راهبردی است‎ که دشمن خواسته یا ناخواسته از این کد استفاده خواهد کرد. انسان نباید خود را محتاج دشمن نشان دهد. در ادامه سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی در همایش «امنیت پایدار»  اظهار داشت:  نظام‌های پیشرفته و مقتدر جهانی صاحب فناوری با انتقال ایده‌ها و فیلم‌ها و مطالب مبتذل، فروپاشی نظام اخلاقی جهان را تعقیب می‌کنند و دراین صورت جهان به سمت ناامنی سوق می‌یابد. وی افزود: وقتی قدرت‌های بزرگ بیش از حد در عالم گسترش نظامی می‌یابند و با توحش سیاسی و سقوط ارزش‌های الهی همراه می‌شوند، زوال قدرتها شکل می‌گیرد و این منطق آمریکاست.
 
کیهان در یادداشت روز خود به موضوع آینده علمی کشور با توجه به سیاست های علمی دولت یازدهم پرداخته است: زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه وزارت علوم در دولت یازدهم، سهمیه یک جریان خاص و تندرو است در اوایل رأی آوردن آقای روحانی به گوش می‌خورد. این زمزمه‌ها با معرفی اولین نامزد تصدی وزارت علوم توسط آقای روحانی بیشتر شد، اما با هوشیاری نمایندگان مجلس پروژه تسخیر وزارت علوم توسط جریان تندروی اصلاح‌طلب ناکام ماند. در ادامه رئیس جمهور محترم با سرپرست کردن توفیقی در وزارت علوم، خود به شائبه اختصاص وزارت علوم به جریان تندرو و  بدسابقه عینیت بخشید؛ گویی تمام آن زمزمه‌ها درست بود و وزارت علوم «باید» به فتنه‌ای‌های تندرو می‌رسید. در همان برهه سرپرستی توفیقی بود که بحث سیاسی و کذب غیرقانونی بودن دانشجوهای بورسیه پیش آمد و .... اما این همه ماجرا نبود و نیست. سیر کند شدن، توقف و در نهایت نزول رتبه علمی ایران، وجه دیگر این ماجراست. علاوه بر این، نتایج غیرقابل قبول دیگری هم از «سهمیه»ای شدن وزارت علوم پدید آمده و بعد از این هم خواهد آمد که اشاره‌ای هرچند گذرا به آنها خالی از لطف نیست. با تأسف باید گفت، آقای دکتر فرهادی اگر نگوییم کاملاً، لااقل در غالب موارد تحت تأثیر جریان خاص و تندرو و البته ظاهراً در حاشیه وزارت علوم قرار گرفته و بر خلاف اظهارات صریح خود در محضر نمایندگان ملت عمل کرده، چرا که در دوره ایشان، دانشگاههای ما افت شدید علمی و تنزل رتبه در سطح منطقه و جهان را به خود دیده است. آقای فرهادی برای انتخاب رؤسای دانشگاهها از مشورت شورای عالی استفاده نکرده که هیچ، در عمل و با معرفی نکردن اساتید نخبه و دلسوزی که در سطح دانشگاهها مشغول فعالیت هستند به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای احراز ریاست دانشگاهها، راه را برای کمیته غیرقانونی 5 نفره که جایگزین 40 عضو فرهیخته شورا شده، هموار کرده است.
 
حسن معصومی نگارنده یادداشت در ادامه افزوده است: پرواضح است که استمرار چنین وضعیتِ سیاست‌زده‌ای، موجب افت بیشتر علمی کشور و بدبینی بیش از پیش جامعه دانشگاهی به دولت تدبیر و امید خواهد شد. این سیر قهقرایی در حوزه آموزش و آموزش عالی باید در نقطه‌ای متوقف شود؛ هنوز هم فرصت باقی است، در صورت لغو مصوبه‌ای که کار دانشگاهها را به یک هیئت پنج نفره واگذارده است، می‌توان باز هم به رشد علمی کشور در فضایی به دور از تشنج امیدوار بود. در این بین مجلس محترم نیز با درک حساسیتی که در مقوله آموزش و آموزش عالی از خود نشان داده می‌تواند با وضع فوری قانون به قضیه خطیر اداره دانشگاهها ورود کند؛ در غیراینصورت، نه تنها خبری از تحقق به موقع «سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404» نخواهد بود، بلکه باید مترصد حوادثی هم بود که پیش از این و در زمان حاکمیت «جریانِ خاصِ تندرو» بر دانشگاهها رخ داد.



برچسب ها :

بیمار بیمارستان 

آخرین وضعیت مسمومیت زائران خارجی در مشهد

خبرگزاری تسنیم: گروهی از زائران عربستانی که در قالب یک کاروان زیارتی به مشهد مقدس سفر کرده و در یکی از هتل‌های مشهد مستقر شده بودند دچار مسمومیت شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، گروهی از زائران عربستانی که در قالب یک کاروان زیارتی به مشهد مقدس سفر کرده بودند و در یکی از هتل‌های مشهد مستقر شده بودند دچار مسمومیت شدند.

این درحالی است که از ‌تعداد 33 نفر زائر غیرایرانی که 15 کودک و 14 نفر بزرگسال (هفت زن و هفت مرد) بوده‌اند تاکنون به‌رغم تلاش کادر پزشکی سه نفر از آنان شامل یک دختر 14ساله و دو پسر حدود سه‌ساله به‌علت وخامت شدید حال عمومی در بیمارستان امام رضا(ع) و نیز یک کودک سه‌ساله از این کاروان نیز در یکی دیگر از بیمارستان‌های مشهد فوت شده است.

این مسمومین صبح دیروز به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مقدس منتقل شدند و به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی مورد مراقبت و آزمایش قرار گرفتند.

حال زائران خارجی مسموم به ثبات رسید

دکتر علیزاده، رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) نیز در زمینه آخرین وضعیت این مسمومین اظهار داشت: در حال حاضر حال یکی دیگر از مسمومین وخیم اعلام شده است.

وی بیان کرد: حال سایر مسمومین نیز به وضعیت ثبات رسیده است.

پرونده مسمومیت زائران خارجی درحال بررسی است

غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد مقدس در این زمینه به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ابعاد مختلف مسمومیت زائران عربستانی که شب گذشته در مشهد مقدس رخ داده در حال بررسی است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد بیان کرد: این زائران در قالب کاروانی از عربستان در یکی از هتل‌های مشهد اقامت داشتند و ابعاد مختلف این مسمومیت از سوی بازپرس ویژه در حال بررسی است و مدرکی تاکنون دال بر تعمدی بودن این مسئله به دست نرسیده است.

ادامه تلاش پزشکان برای بهبود مسمومین در بخش ICU بیمارستان امام رضا(ع)

عبدالله بهرامی، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در این زمینه اظهار داشت: در حدود ساعت 6 بامداد دیروز یکشنبه مورخ 17 خرداد تعداد 33 نفر شامل 14 نفر بزرگسال و 19 نفر کودک و نوجوان از اتباع کشور عربستان که در قالب تور سیاحتی زیارتی به مشهد سفر کرده بودند با علائم احتمالی مسمومیت همچون تهوع، سرگیجه، افت فشارخون و افت هوشیاری  به این بیمارستان مراجعه کردند.

بهرامی درباره علت احتمالی مسمومیت اعلام داشت: بررسی بیشتر در دست انجام است و اطلاعات بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد. بدیهی است تلاش کادر پزشکی در راستای بهبود سایر بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بیمارستان ادامه دارد.

در همین حال برخی منابع علت مسمومیت را ناشی از مصرف غذا و برخی دیگر سم‌پاشی اتاق‌های هتل گمانه‌زنی کرده‌اند.

انتهای پیام/ آ*




برچسب ها :

 

رویای تصرف ایران توسط داعش +عکس
 
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
در روزهای اخیر تصاویری در صفحات اجتماعی وابسته به تروریست های داعش منتشر شده که از رویای تصرف ایران توسط این گروهک خبر می دهد.

بر همین اساس "ابومحمد العدنانی" سخنگوی گروهی که با عنوان "دولت اسلامی عراق و شام" از سوی رسانه های جبهه غربی-عربی معرفی می شود، در سخنانی مدعی شده که این گروهک تلاش دارد نیروهایش را به سمت ایران حرکت دهد.

وی در سخنانی مدعی شده است که: «در پی پیروزی های متعدد دولت اسلامی، سربازان شجاع ما با حمله به ایران این سرزمین را از روافض پاک می کنند و سیطره دولت اسلامی را به ولایت خراسان گسترش می دهند.»

بعد از انتشار این سخنان صفحات و گروه های مجازی وابسته به تروریست های داعش، تصاویری از فتح میدان آزادی تهران و... با آرم ولایت خراسان منتشر کرده اند.

این یاوه گویی ها از سوی تروریست های داعش در حالی صورت می گیرد که چندی است مواضع این گروهک در عراق و سوریه در حال فتح شدن از سوی نیروهای مردمی عراق و همچنین ارتش و مجاهدان سوری است و طبق آنچه در منابع خبری و شبکه های اجتماعی منتشر شده، خبرهای غافلگیرکننده و امیدبخشی از شکست سنگین تروریست ها در سرزمین های تحت اشغال آنها در راه است.



برچسب ها :

رویای تصرف ایران توسط داعش +عکس
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴

در روزهای اخیر تصاویری در صفحات اجتماعی وابسته به تروریست های داعش منتشر شده که از رویای تصرف ایران توسط این گروهک خبر می دهد.

بر همین اساس "ابومحمد العدنانی" سخنگوی گروهی که با عنوان "دولت اسلامی عراق و شام" از سوی رسانه های جبهه غربی-عربی معرفی می شود، در سخنانی مدعی شده که این گروهک تلاش دارد نیروهایش را به سمت ایران حرکت دهد.

وی در سخنانی مدعی شده است که: «در پی پیروزی های متعدد دولت اسلامی، سربازان شجاع ما با حمله به ایران این سرزمین را از روافض پاک می کنند و سیطره دولت اسلامی را به ولایت خراسان گسترش می دهند.»

بعد از انتشار این سخنان صفحات و گروه های مجازی وابسته به تروریست های داعش، تصاویری از فتح میدان آزادی تهران و... با آرم ولایت خراسان منتشر کرده اند.

این یاوه گویی ها از سوی تروریست های داعش در حالی صورت می گیرد که چندی است مواضع این گروهک در عراق و سوریه در حال فتح شدن از سوی نیروهای مردمی عراق و همچنین ارتش و مجاهدان سوری است و طبق آنچه در منابع خبری و شبکه های اجتماعی منتشر شده، خبرهای غافلگیرکننده و امیدبخشی از شکست سنگین تروریست ها در سرزمین های تحت اشغال آنها در راه است.




برچسب ها :

مد جدید «داعش» در کمین جوانان ایرانی/ سرهای تراشیده ای که به لیگ برتر رسید

زنگ خطری که به صدا درآمد؛
این روزها تیپ های جدیدی در کشور شاید به نوعی عادی به نظر برسد، اما هر چه هست جوانان از این مد عجیب پیروی می کنند و با تیپ ها و آرایش های عجیبشان در شهرها هنرنمایی می کنند.

 این روزها تیپ های جدیدی در کشور شاید به نوعی عادی به نظر برسد؛ اما هر چه هست از بازیکن مشهور لیگ برتری فوتبال گرفته تا بازیگر و خواننده مشهور همه به نوعی از این مُد عجیب پیروی می کنند و با تیپ ها و آرایش های عجیبشان از زمین های ورزشی گرفته تا کنسرت و تلویزیون سوای از هنرنمایی، سعی در نشان دادن تیپ جدید خود در بین مردم هستند.

شاید این قیافه ها در بین مردم عادی به نظر برسد اما همین تیپ های جدید که مخلوطی از سرهای تراشیده و ریش های پر پشت بوده و منشا اصلی آن گروهک تروریستی داعش و تکفیرها بوده، متاسفانه بصورت قارچ گونه در بین بازیکنان مشهور لیگ برتری و خوانندگان کشورمان نیز مُد شده، و در این میان جوانان این مرزو بوم نیز با الگو برداری از همین تیپ هنرمند یا بازیکن محبوبشان، به نوعی دوست دارند تا قیافه ای شبیه به آنها داشته باشند.

اگرچه این تیپ های جدید با فرهنگ غنی و دیرینه این کشور در تضاد نیست اما هر روز به تعداد این جوانان افزوده می شود؛ آنها علاقمند هستند که تیپ خود را شبیه شخصیت های مورد علاقه شان تغییر دهند.

اما هر چه هست این قیافه های جدید که اخیراً هم در بین جوانان کشومان نیز مُد شده، ذهن هر آدمی را به سمت قیافه های خون آشام تروریستی های داعش و تکفیری می اندازد که هر روز در عراق و سوریه، صدها زن و مرد و خردسال مسلمان و شیعه و سنی بی گناه را به خاک و خون می کشند.

اما نکته مبهمی که در این بین وجود دارد چرا گروهک تروریستی داعش تلاش می کند از آن سوی مرزها این تیپ فقط در ایران مُد شود؛ چرا این مدل قیافه در کشورهای اروپایی مُد نیست؛ مگر نه اینکه از این طریق راحت تر و بدون دغدغه قاطی همین جوانان شده تا بی آنکه کسی قادر به شناسایی آنها شود به اهداف شوم خود دست یابند.

انتهای پیام/پ




برچسب ها :

ایران در رسانه‌ها؛

روسیه از فروش S300 به ایران منصرف شد/ایران چرا نیروی دریایی آمریکا را به چالش می‌کشد؟

روزنامه کویتی الجریده مدعی شد که نخست وزیر اسرائیل در سفر محرمانه اخیرش به مسکو، ولادیمیر پوتین را متقاعد کرده است تا قرارداد فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران را لغو کند.
گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

پوتين به درخواست نتانياهو از فروش اس 300 به ايران منصرف شد

روزنامه کویتی الجریده مدعی شد که نخست وزیر اسرائیل در سفر محرمانه اخیرش به مسکو، ولادیمیر پوتین را متقاعد کرده است تا قرارداد فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران را لغو کند و مسکو نیز تهران را از این امر مطلع کرده است.

روزنامه کویتی «الجریده» در شماره امروز خود به نقل از منابع خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سفر محرمانه چند روز پیش به مسکو توانست قرارداد فروش موشک های اس سیصد روسی را به ایران لغو کند.

چرا ایران دائما نیروی دریایی آمریکا را به چالش می‌کشد؟/ روسیه از فروش S300 به ایران منصرف شد // آماده

این روزنامه به نقل از منبع خود افزود: ولادیمین پوتین رئیس جمهور روسیه و نتانیاهو به طور محرمانه در مسکو دیدار کردند و پس از آن نتانیاهو توانست قرارداد فروش موشک های اس سیصد را به ایران لغو کند. این دیدار به درخواست نتانیاهو صورت گرفت که با یک فروند هواپیمای اختصاصی به همراه رئیس شورای امنیت ملی و مشاور نظامی‌اش وارد مسکو شد و به مدت سه ساعت با پوتین دیدار کرد.

به نوشته این روزنامه، این منبع افزود که دو طرف در این دیدار توافق کردند که اسرائیل تعهد بدهد که با مداخله نظامی نکردن در سوریه برای سرنگونی بشار اسد، حافظ منافع روسیه در خاورمیانه باشد. در مقابل، رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرده است که تلاش کند بشار اسد را متقاعد کند مانع از انتقال تسلیحات پیشرفته به حزب الله لبنان شود. دو طرف همچنین درباره ادامه همکاری در زمینه های مختلف نظامی به ویژه فناوری های پیشرفته که اسرائیل در اختیار روسیه قرار می دهد و وارد چرخه نظامی روسیه می شود با یکدیگر همکاری کنند. این منبع تاکید کرد که روسیه لغو این قرارداد را به ایران اطلاع داده است و در حال بررسی است که سامانه موشکی ضد هوایی و موشک های دور بردی به ایران بدهد که در مقایسه با اس سیصد کمتر پیشرفته است.

 

بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران چه معنایی برای نظام ایران دارد؟

موسسه امریکن اینترپرایز به تفسیر حضور مجدد سردار محسن رضایی با لباس نظامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) در کنار رهبر معظم انقلاب پرداخته و می‌نویسد: به نظر می‌رسد که سردار محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوباره به فعالیت قبلی خود مشغول شده است. سردار رضایی سپاه را ترک کرد و به دنبال سیاست رفت. این درحالیست که نظام ایران وارد شدن نظامیان به صحنه سیاست را منع کرده است. بازگشت وی با لباس نظامی احتمالاً به معنای پایان فعالیتهای سیاسی وی می‌باشد، اما هنوز نمی‌شود درباره دیگر معنای آن اظهارنظر نمود.

ایران

رضایی ادعا می‌کند که بحران‌های منطقه‌ای موجود خصوصاً روبه وخامت گراییدن اوضاع در عراق، سوریه، و یمن باعث شده است تا وی برای انتقال تجربیاتش به نسل آینده به سپاه بازگردد. این توضیح باورکردنی نیست. رضایی قطعاً می‌توانست بدون برگشتن به وضعیت قبلی‌اش به دانشگاه امام حسین (ع) برود. ظاهر شدن وی با لباس نظامی در حالیکه هنوز محمد علی جعفری فرمانده سپاه است سوالات جدی درباره نقش وی در این سازمان بوجود آورده است. این گزینه که احتمالاً تغییراتی در سطح فرماندهی سپاه بوجود خواهد آمد محتمل‌تر از این گزینه است که وی تنها برای هدف تربیت افسران جوان لباس نظامی را بر تن کرده است.

این اولین باری است که ما رضایی را با لباس نظامی و با داشتن درجه سرداری در یک مراسم رسمی می‌بینیم. پیش از این رضایی لباس نظامی می‌پوشید، اما درجه سرداری را روی لباسش نمی‌زد.

محسن رضایی چهره شاخصی در سپاه پاسداران محسوب می‌شود. وی فرماندهی این سازمان نوپا را در سال 1981 برعهده گرفت و آنها در طول جنک هدایت نمود. وی درسال 1997 پس از 16 سال از فرماندهی سپاه استعفا کرد.

 

چرا ایران دائماً نیروی دریایی آمریکا را به چالش می‌کشد؟

موسسه آمریکن اینترپرایز در گزارشی درباره قدرت‌نمایی نیروی دریایی ایران در آب‌های تنگه هرمز می‌نویسد: به نظر می‌رسد که بحران دیگری با ایران در دریا به پایان رسیده باشد. روز 13 ماه می، ایران اصرار داشت تا کشتی باری را با پرچم هلال احمر این کشور مستقیماً به یمن اعزام کند و اجازه نمی‌داد تا محموله این کشتی توسط عربستان یا هر کشور دیگری مورد بازرسی قرار گیرد. با این حال، در روز 21 ماه می، این کشتی در بندر جیبوتی برای انجام بازرسی توسط سازمان ملل پهلو گرفت. اگر تهران به خواسته‌های آمریکا یا سازمان ملل پاسخ مثبت نمی‌داد، احتمال داشت که تقابل جدی با آمریکا یا عربستان رخ دهد. اگرچه محموله این کشتی کاملاً بشردوستانه بود، اما پیش از این سپاه پاسداران تسلیحات پیشرفته‌ای را در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه منتقل کرده بود.

ایران

ماجرای این هفته به دنبال یکسری اقداماتی رخ داد که از زمان آغاز حمله عربستان به یمن شروع شد. نخست، نیروی دریایی سپاه تلاش کرد تا محموله‌ای شامل موشک‌های سطح به هوا را به دست حوثی‌های یمن برساند که از این کار ممانعت به عمل آمد. در روز 28 آوریل، نیروی دریایی سپاه کشتی مارسک را در حالی که داشت از تنگه هرمز رد می‌شد توقیف کرد. سپس، در روز 14 می، نیروی دریایی سپاه به طرف یک کشتی سنگاپوری در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس آتش گشود و خواست آن را متوقف نماید. این کشتی که آسیب جدی ندیده بود به طرف آب‌های سرزمینی امارات حرکت کرد.

آیا ایران در دریا به شکل خطرناکی حالت تخاصمی به خود گرفته است؟ پاسخ به این سوال این گونه است.

از زمان جنگ نفت‌کش‌ها در دهه 1980، همیشه شاهد میزانی اذیت و آزار از جانب نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز و خلیج فارس بوده‌ایم. قایق‌های تندروی ایران اغلب به کشتی‌های نظامی آمریکایی یا غربی نزدیک می‌شوند و سپاه هر از چندگاهی کشتی‌های تجاری که از آب‌های سرزمینی ایران می‌گذرند را به مسیرهای دیگری هدایت می‌کند. حالت تهاجمی نیروی دریایی سپاه در زمان‌هایی که کشور تحت فشار قرار می‌گیرد افزایش می‌یابد. این گونه اقدامات توسط افراد خودسر انجام نمی‌شوند، بلکه با هماهنگی مقامات بالادستی صورت می‌پذیرند.

می‌توان اینطور فرض کرد که فرماندهان سپاه برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و عربستان و ارسال تسلیحات برای حوثی‌های یمن و گوشزد کردن این مساله به دنیا که می‌توانند در هر لحظه تجارت در خلیج فارس را دچار اختلال نمایند با رهبر انقلاب اسلامی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند.

همچنین باید به این نکته توجه کنیم که این گونه اقدمات ایران بخشی از دکترین و راهبرد وسیع‌تر سپاه می‌باشد. ایران می‌داند که از نظر قدرت دریایی نمی‌تواند با آمریکا رقابت نماید و بنابراین تلاش کرده است تا با ایجاد توانمندی‌هایی از قبیل قایق‌های تندرو، موشک‌های کروز ضد‌کشتی، مین‌های پیشرفته و زیردریایی نقاط ضعف ما را مورد هدف قرار داده، عملیات‌های ما را با مشکل مواجه نموده، و جریان تجارت در خلیج فارس را در صورت لزوم دچار اختلال نماید.

حالا انگیزه سپاه پاسداران از این گونه اقدامات چیست؟ آنها می‌خواهند آمریکا را بترسانند، عملیات‌های عربستان در یمن را تلافی کنند و خطوط قرمز عربستان و آمریکا را آزمایش نمایند.

اقدامات ایران می‌تواند باعث ایجاد ریسک محاسبات اشتباه شود. اما، مشخص است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی‌خواهد این درگیری‌های را به سمت بحرانی تمام‌عیار سوق دهد.



چه کسی به توافق هسته‌ای با ایران بیشتر نیاز دارد؟

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب می‌نویسد: زمانیکه مذاکره‌کنندگان در لوزان سوئیس در روز 24 آوریل به چارچوب توافقی برای موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند، آنها 89 روز تا نهایی کردن جزئیات توافق‌نامه فرصت داشتند. حالا بیش از نیمی از آن زمان سپری شده است. اما به جای آنکه طرفین شکافهای موجود را کاهش دهند، به نظر می‌رسد که آنها دارند از هم بیشتر فاصله می‌گیرند.

ایران

مذاکره‌کنندگان هر دو طرف در تلاشند تا جزئیات مذاکره به بیرون درز پیدا نکند. اما این بار به نظر می‌رسد که بی‌خبری به معنای خوش‌خبری نیست. تیم ایرانی بر موضوع رفع تحریمها متمرکز شده است و به نظر می‌رسد که این تیم دیگر علاقه چندانی به جزئیات حذف 13000 سانتریفیوژ، بازطراحی راکتور اراک و اقدامات راستی‌آزمایی ندارد.

به نظر می‌رسد که ایران می‌خواهد این تصمیمات را تا آخر ماه ژوئن به تاخیر بیندازد تا کمبود وقت باعث شود تا از کنار این جزئیات سریع عبور کنند. از منظر ایران، هر چه توافق کوتاه‌تر باشد، بهتر خواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد که طرف ایرانی معتقد است که اوباما به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارد و بنابراین حاضر است از خود نرمش بیشتری نشان دهد. آنها اشتباه فکر می‌کنند، اما چه کسی مسئول القای این تفکر است؟ اگر به سخنان مخالفان اوباما توجه کنیم می‌فهمیم که آنها دائماً می گویند که وی برای اینکه سیاست خارجی خود را موفق جلوه دهد آماده است تا هرگونه نرمشی را از خود نشان دهد.

این ادعایی واهی است. البته که اوباما دوست دارد تا به یک موفقیت دیپلماتیک نادر دست یابد، اما نه به قیمت لطمه زدن به منافع ملی آمریکا. اوباما می‌داند توافقی که نتواند مانع دستیابی ایران به تسلیحات اتمی شود نمی‌تواند میراثی دیپلماتیک محسوب شود. به علاوه، عدم دستیابی به توافق هسته‌ای به وی به لحاظ سیاسی آسیبی نمی‌رساند. اگرچه آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران حمایت می‌کنند، اما آنها خوشحالی خود را با به خیابان ریختن و پایکوبی کردن مثل مردم تهران نشان ندادند.

از سویی دیگر، برداشته شدن تحریمها برای نظام ایران از اولویت بالایی برخوردار است. مردم ایران انتظار دارند که توافق هسته‌ای تجارت بین المللی را دوباره برقرار کرده و به انزوای کشور پایان بخشد. عدم برآورده کردن این نیازها می تواند آینده سیاسی روحانی را به خطر بیندازد.

ایران درحالیکه دارد وقت‌کشی می‌کند در تلاش است تا در جبهه‌ای دیگر اهرمی برای خود بوجود آورد. چندی پیش آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند که اجازه دسترسی به سایتهای نظامی ایران داده نخواهد شد. این مساله نشان می‌دهد که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در آینده نخواهد توانست عدم‌وجود فعالیتهای اعلام‌نشده هسته‌ای ایران را تایید کرده و یا نمی‌تواند پرونده سوالات درباره فعالیتهای هسته‌ای گذشته این کشور را ببندد. طرفهای مذاکره‌کننده با ایران هیچ‌یک از این مسائل را نخواهند پذیرفت.

زمانیکه آژانس به دلایلی منطقی درباره اقدامات هسته‌ای ایران مشکوک است، ممانعت از دسترسی به اشخاص و سایتها به این معناست که این سازمان نمی‌تواند درباره صلح‌آمیز بودن توافق هسته‌ای ایران قضاوت نماید. بنابراین، تا زمانیکه این سوالات حاصل نشده است، برخی از تحریمهای ایران باید همچنان پابرجا باقی بماند.

 

 

توافق موشکی آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ضربه اول به ایران

پایگاه گلوبال ریسرچ درباره توافقات نظامی اخیر کشورهای عضو شورای خلیج فارس با واشنگتن در کمپ‌دیوید می‌نویسد: این چیزی بود که در جلسه بین آمریکا و کشورهای فاسد و مستبد حاشیه خلیج‌فارس حاصل شد؛ آنها توافق کردند که سیستم‌های پدافند موشکی به سمت خاورمیانه سرازیر شود.

ایران

این سلطان‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس در دنیای فعلی هم‌پیمانان اصلی آمریکا محسوب می‌شوند. آنها با همدیگر دارند سوریه، یمن، اوکراین و دیگر جاها را بی‌ثبات کرده و آشوب به پا می‌کنند.

اوباما اعلام کرد که فروش تسلیحات به این کشورها را کارآمد خواهد کرد و رزمایش‌های مشترکی با بحرین، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات به عنوان بخشی از تعهد این کشور در مقابله با ایران برگزار خواهد کرد. کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌گویند که آنها از تسلیحات اتمی ایران می‌ترسند.

در حقیقت، ایران برنامه تسلیحات اتمی خود را سالها پیش متوقف کرد. اما همیشه حقیقت و واقعیت اهمیتی ندارند. این توافق نظامی جدید به معنای تندوری‌های بیشتر آمریکا و اعراب در منطقه است. برنامه این است که سراسر منطقه مملو از موشکهای تاد و رادارهای پدافند موشکی شود.

تمامی این سامانه‌ها مطابق برنامه‌های موجود پنتاگون فعالیت خواهند کرد. همگی آنها از طریق سامانه ماهواره نظامی آمریکا هدایت خواهند شد. معنای این مساله این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در واقع برای خرید سامانه پدافند موشکی در سراسر منطقه پول به آمریکا می‌دهند که هدف اصلی آن مقابله با ایران، سوریه و روسیه است.

پدافند موشکی یکی از مولفه‌های کلیدی برنامه‌ریزی آمریکا برای انجام حمله اول می‌باشد. زمانیکه که کشور مورد تهاجم قرار گرفته تلاش می‌کند تا حمله تلافی‌جویانه‌ای را انجام دهد، در این جا کار این سامانه شروع می‌شود و بقیه توانمندی‌های نظامی کشور مورد نظر را نیز نابود می‌کند تا حمله اولیه واشنگتن موفقیت‌آمیز باشد.

 




برچسب ها :

بمبِ توئیتری فرزند سیدحسن نصرالله در عرصه مجازی

فرزندِ دبیرکل حزب الله لبنان، با ایجاد هشتگی در توئیتر، پیروزی تازه ای را برای مقاومت و حزب اللهِ لبنان در عرصه مجازی رقم زد.

به گزارش گروه جنگ نرم مشرق، در حالی که شادیِ پیروزی مقاومت ضد رژیم صهیونیستی، سراسر لبنان و کشورهای اسلامی را آکنده بود، "سید جواد" فرزند سید حسن نصرالله، با ایجاد هشتگِ "سست تر از خانۀ عنکبوت" در صفحه خود بر روی توئیتر، موجی از تاییدها را با خود همراه کرد، تا جایی که دستکم یک میلیون نفر این "توئیت" را به اشتراک گذاشتند و حدود 17 میلیون کاربر اینترنت نیز پست هایی با این عنوان نوشتند.
"سید جواد حسن نصر الله" در این توئیت، به بخشی از سخنرانی سید حسن نصرالله در سال 2000 در منطقه بنت جبیل اشاره کرد که پس از عملیات پیروزمندانۀ "چهارشنبه" ایراد کردند و با استناد به آیه ای از سورۀ عنکبوت گفت: به خدا، به خدا که اسرائیل، سست تر از خانۀ عنکبوت است.
 

بازتابِ گستردۀ توئیتِ فرزندِ سید حسن نصرالله، به مثابه پیروزی دیگری در عرصه مجازی، بود که موجی از اظهارنظرها و پست ها را بر روی تویتر برانگیخت.

برخی از کاربران، عکس هایی از کشته های اسرائیلی و شکستِ آنان و اشک ریختنِ سربازان صهیونیست در جنگ 33 روزه در سال 2006 منتشر می کردند، برخی دیگر عکس هایی از جشن های مردم در جنوب لبنان و بیروت منتشر می کردند. گروهی دیگر فیلمی را منتشر کردند که در آن، "نوال بری" خبرنگار شبکه "الجدید" در حال مصاحبه با ساکنان مناطقِ مرزنشین به همراهِ زنانِ منطقه، به افتخار پیروزی، کِل می کشد.

در این میان، پست هایی درباره تفاوتِ حس و حال مردمِ مطمئن لبنان در مقایسه با شهرک نشینانِ وحشت زده صهیونیست ها منتشر کردند.

بخش قابل ملاحظه ای از توئیت ها، مربوط به عکس های شهدای عملیات قنیطره بود.
"مهدی منصور" عکسی از شهید "جهاد عماد مغنیه" را منتشر کرد و زیر آن نوشت: "آن ها از دستِ مردانِ پدرت به ستوه آمدند، همچنین از نام تو به ستوه آمدند، زیرا هرگاه نام تو برده می شود، نامِ پدرت همراه آن است (جهاد عماد مغنیه). آن ها نفهمیدند کسی که باد را آفریده است، می تواند، در هر خانه یک "جهاد" بیافریند."

شماری از کاربرانِ تویتر نیز به تجلیل از صلابتِ مادران شهدا پرداختند.
"علی نعمه" نوشت: شما باشکوه ترین مادران هستید، مادرانی که انتظار کشیدند و انتظار کشیدند، تا این که پیروز شدند.
"مریم جواد" نیز نوشت: از مادرانی که فرزندانشان را برای حفاظت از جان فرزندانمان فدا کردند، تجلیل و قدردانی می کنیم. اشکتان را سپاس، صبرتان را سپاس، پیروز خواهیم شد.
در این میان، "عباس زهری" پستی پر بازدید کننده بر روی تویتر گذاشت که موجی از توئیت های مشابه را سبب شد.
وی نوشت: سبحان الله، سرانجام کار به جایی رسید که اسرائیل اعلام کند. حق واکنش در زمان و مکان مناسب را برای خود محفوظ می داریم.
"باسل العریضی" خبرنگار شبکه "الجدید" نیز در توئیتی مشابه نوشت: و سرانجام، زمانی فرا رسید که اسرائیل اعلام کند حق واکنش در زمان و مکان مناسب را برای خود محفوظ می داریم، و آمریکا دعوت به خویشتنداری کند.
 

"حسین عطیه" نیز با تکیه بر ضرب المثلِ "شکایت به غیرِ خدا، ذلت آور است" خطاب به صهیونیست ها که کارشان به شکایت و زاری رسیده است، نوشت: آن قدر شکایت کنید، تا از ذلت سرشار شوید.

از سوی دیگر، "علی وهبی" در توئیتی درباره اهمیتِ این پیروزی حزب الله تأکید کرد: قدرت و عظمت این واکنش، به این سبب است که در اوجِ آماده باشِ (اسرائیل) اتفاق افتاد.

"محمد علوش" خبرنگارِ پایگاهِ خبری "النشره" نیز در صفحه تویتر خود تأکید کرد: در قلبِ اراضی اشغالیمان و در اوج هوشیاری و آماده باشتان، شما را زدیم.. آیا نباید، به نصر الله (پیروزی خدا) دل استوار باشیم؟

"پل سلامه" نیز در همین زمینه نوشت: آهای ارتش صهیونیستی! باید به اطلاعتان برسانیم که فن آوری های پیشرفته تان، رادارهایتان، جنگنده هایتان و همه سامانه های نظامیتان، فاقدِ کارایی لازم است.

"ساره علویه" نیز با اشاره به بیانیۀ شماره 1 حزب الله نوشت: وقتی بیانیه، شماره دار می شود، باید آمادۀ اتفاق بعدی باشی!

شماری از کاربران تویتر نیز حمایت خود را از عملیات حزب الله و مقاومت اعلام کردند.
"جهاد" نوشت: اگر می خواهید در صلح زندگی کنید، از سرزمین ما خارج شوید و دستتان را از گندم های ما کوتاه کنید و از آب های ما بیرون بروید.
"صبحی الجیز" نیز تاکید کرد: این زمین، مال ماست.. این آسمان، مال ماست.

برخی دیگر از کاربران تویتر، ترجیح دادند از افتخار به رهبر مقاومت و تجلیل از مقام او بنویسند.
"گابریل باخوس" نوشت: نسل های آینده، از این که ما، در زمان این "اسطوره مرد" به ما غبطه خواهند خورد.
"هند قاسم" نیز بر این باور است که "ملتی که رهبرش سید حسن نصرالله باشد، شکست ناپذیر است."
"علی" نیز خطاب به سید حسن نصرالله نوشت: ما روزها و آرزوها و تیرهای توایم.. ما وعده و پیمان تو و سربازانِ پیروزِ توایم.. ما عشقِ توایم، جنگ توایم و حزب توایم.. هر جا که بخواهی، از سامرا تا القلمون.. هرگونه که بخواهی باشیم، خواهیم بود.. سخنرانی سید حسن در روز جمعه، حتی از عملیاتِ امروز نیز قدرتمندتر خواهد بود.. سخنرانیِ او، به مثابه بیانیۀ شماره 2 خواهد بود.

 

اما واکنش ها در عرصۀ مجازی به لبنان محدود نشد و فلسطینی ها نیز خود را شریکِ پیروزی مقاومت دانستند.
"عماد خلیفه" کاربرِ فلسطینی، بر روی صفحه تویتر خود نوشت: برخی از مردان، در مسیرِ آزادی قدس، به عهدی که با خدا بسته بودند، عمل کردند..
"علی قبیسی" نیز تاکید کرد: جنگ با (اسرائیل)، طعم و مزۀ متفاوتی با جنگ با داعش دارد که لعنت خدا بر آن ها باد.

در این میان، شماری از کاربران تویتر، شعارهایی به زبان عبری منتشر کردند. شعارهایی نظیر "اسرائیل سقوط کرد، جبل عامل، تمام.. لبیک یا نصرالله".
"ویرا یمین" عضو دفتر سیاسی جریان "المَرَده" نیز در توئیتی اعلام کرد: حرفِ آخر را "سید" زد و هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذارد و همان حرف، کافی ست.

شماری از کاربران تویتر از کشورهای عربی نیز حمایت خود را از مقاومت اعلام کردند. "یاسر فرحانه" از فلسطین نوشت: خون هایی که بر زمین فلسطین ریخت، به هم آمیخت تا به خواست خدا، گلِ پیروزی، شکوفه دهد.. غزه و حزب الله، از شرفِ برباد رفتۀ امت، دفاع می کنند.

از کویت، کاربری به نام بصمه نوشت: دورۀ شکست ها گذشت و اینک، دورۀ پیروزی هاست.

"عنقای امارات" نیز نوشت: غافلگیریِ بزرگ، زمانی خواهد بود که جناب دبیرکلِ (حزب الله) با لباس نظامی در انظار عمومی ظاهر شود و اعلام کند: به اسرائیل که 60 سال خاک ما را اشغال کرده بود، بنگرید و ببنید که چگونه در آتش می سوزد.

"عبدالله" از قطیفِ عربستان نیز نوشت: گلولۀ آخری که شلیک شد، گلولۀ ما بود.

و سرانجام، "المنتظر" که یکی از کاربرانِ مقاومتِ بحرین است، در تویتی نوشت: هر کس از مقاومت در لبنان حمایت می کند، باید از مقاومت در عراق و بحرین نیز حمایت کند.

 

منبع: العالم



برچسب ها :

دختر اوکراینی چگونه رهبر القاعده را شکار کرد

 

مصاحبه یک جوان دانمارکی با خبرگزاری‌ها، جوانب تازه‌ای از ترور انور عولقی رهبر معنوی القاعده در یمن را که توسط نیروهای آمریکایی از پا در آمد، افشا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، نحوه ترور "انور عولقی" سرکرده پیشین القاعده در شبه جزیره عربستان که در 30 سپتامبر سال 2011 رخ داد، همچنان موضوع بحث و بررسی تحلیلگران است.

اگرچه بسیاری از مسایل مرتبط با این ترور هنوز مشخص نیست اما نکته بسیار جالب درباره عولقی ارتباط او با یک جوان دانمارکی به نام "مارتین اشتورم" است که به القاعده یمن پیوست و برای اجرای ترور العولقی با سازمان اطلاعات آمریکا و دانمارک همکاری کرد.

اما از همه این ها جالب تر مطالبی است که اشتورم اخیرا درگفت و گو با پایگاه خبری "دویچه وله" فاش کرده و گفته است که عولقی شیفته زنان مخصوصا زنان اروپای شرقی بود و وقتی اشتورن این اطلاعات را در اختیار سازمان اطلاعات آمریکا قرار داد، آنها از یک دختر اهل کرواسی به عنوان طعمه استفاده کردند که وانمود می کرد مسلمان شده است.

مارتین اشتورم 39 ساله که امروزه در منطقه ای در شمال انگلیس و در خفا زندگی می کند از سوی القاعده تهدید به مرگ شده است.

وی که نام تشکیلاتی اش مراد دانمارکی بود، توانست خود را به عولقی که رهبر روحی تروریست های القاعده به شمار می آمد، بسیار نزدیک کند و پس از تردیدهایی که با آن مواجه شد، مقدمه ترور عولقی را فراهم نماید.

اشتورم بعد از مدتی درباره همکاری خود با القاعده مردد شد و به سازمان اطلاعات آمریکا و دانمارک برای به دام انداختن عولقی کمک کرد تا این که خودروی او توسط یک هواپیمای بدون سرنشین در یمن هدف قرار گرفت و از پا در آمد.

مارتین اشتورم تا پیش از پیوستن به القاعده عضو یک گروه موسیقی راک و اهل مشروب، نزاع و درگیری و حمل سلاح بود تا این که احساس پوچی کرد و یک روز که به طور تصادفی ترجمه دانمارکی قرآن را در یکی از کتابخانه های محلی ورق می زد، احساس کرد سوالهایی که درباره معنای زندگی در ذهن اوست در این کتاب پاسخ داده شده است.

وی مسلمان شد، اما از بخت بد به دام اندیشه های افراطی و سَلفی افتاد؛ ابتدا به حلقه مریدان عمر بکری مبلغ سلفی در لندن پیوست و سپس تا مرحله افراط گرایی پیش رفت. وی فعالیت های مختلفی داشت که از آن جمله مشارکت در تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در لندن بود که همراه سایر دوستان افراطی اش خواستار برپایی دولت اسلامی شد و حوادث خشونت آمیزی را در آن تظاهرات رقم زد.

اشتورم به اعتراف خودش، به درجه ای از خشونت رسیده بود که حتی با صحبت های عمر بکری نیز قانع نمی شد و می خواست جهاد کند؛ از این رو به یمن رفت و آنجا با انور عولقی آشنا شد. اشتورم در این باره می گوید: کم کم به روباتی تبدیل شدم که اراده و تفکر منطقی نداشت و کسی که به این درجه برسد، حتی ممکن است از خانواده خود بیزار شود.

بعد از مدتی در یک عملیات مسلحانه مشارکت کرد و تعدادی از سربازان امریکایی و شهروندان یمنی را به قتل رساند، اما در ادامه از کارهای خود پشیمان شد و خواست به دانمارک برگردد و به زندگی عادی خود ادامه دهد برای همین با سازمان اطلاعات آمریکا و دانمارک تماس گرفت و برای همکاری به منظور به دام انداختن عولقی اعلام آمادگی کرد.

نقطه ضعفی که کار دست عولقی داد

اشتورم از معدود کسانی بود که نقطه ضعف عولقی را می دانستند. او شیفته زنان اروپای شرقی بود از همین رو یک دختر اهل کرواسی که ادعای مسلمان شدن داشت و نقاب زده بود به عنوان طعمه برای شکار او به خدمت گرفته شد.

پس از گذشت مدتی از ترور لعولقی، سازمان اطلاعات دانمارک از همکاری یک نفر بدون اشاره به نام اشتورم سخن گفت و از ارائه هرگونه جزئیات به خبرگزاری دویچه وله خودداری کرد اما گروه القاعده ویدیویی منتشر کرد که احتمال می رود در سوریه ضبط شده و در آن تروریست های القاعده به سوی تصویر شخصیت های دانمارک که بر صخره ها آویزان است تیراندازی می کنند.

علی رغم تهدید اشتورم به قتل، او از جانب پلیس محافظت نمی شود و معتقد است رسانه ها و افکار عمومی حامی او هستند به همین منظور در سال گذشته کتابی از داستان زندگی خود منتشر کرد و عقیده دارد معرفی شدنش توسط رسانه ها نوعی تضمین برای در امان ماندن از گزند و آسیب برخی طرف هاست.




برچسب ها :

بازیگر فیلم دزدان دریایی کارائیب برای جنگ با داعش عازم کردستان سوریه شد

بین الملل > اروپا - هنرپیشه انگلیسی و یکی از ستارگان فیلم دزدان دریایی کارائیب برای جنگیدن با تروریست های گروه داعش به کردهای شمال سوریه پیوست.


به گزارش خبرآنلاین خبر میشل انرایت هنرپیشه انگلیسی که در فیلم های هالیوودی از جمله فیلم «دزدان دریایی کارائیب» هم به ایفای نقش پرداخته است برای مبارزه با تروریست های گروه داعش به نیروهای کِرد در شمال سوریه پیوسته است.
واحدهای محافظت از مردم کُرد شمال سوریه موسوم به(YPG ( روز سه شنبه تصاویری از حضور این هنرپیشه انگلیسی را در میان جنگجویان کُرد سوریه منتشر کرد.
میشل ارنایت در این ویدئو از عبارت کُردی «هه والین مِن» به معنای (دوستان من) برای توصیف جنگجویان کُرد شمال سوریه استفاده کرد و ارسال کمکهای درمانی و تسلیحاتی را برای آنان خواستار شد.
مبارزان کرد سوریه موسوم به(YPG ( مهم ترین نیروی مقابله با تروریست های داعش در شمال سوریه هستند. مبارزان این گروه تاکنون موفق شده اند بخش های زیادی از مناطق شمالی سوریه را از چنگال تروریست های داعش آزاد کنند.
منابع خبری گفته اند شمار زیادی از شهروندان غربی در سوریه و عراق در جنگ علیه گروه تروریستی داعش مشارکت دارند.




برچسب ها :

شعری از رهبر انقلاب در وصف آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در اینجا بخوانید.
شعری از رهبر انقلاب در وصف آقا امام زمان (عج)



دل را ز بی خودی سر از خود رمیدن است
جان را هوای از قفس تن پریدن است
از بیم مرگ نیست که سرداده ام فغان
بانگ جرس زشوق به منزل رسیدن است
دستم نمی رسد که دل از سینه برکنم
باری علاج شکر گریبان دریدن است
شامم سیه تر است ز گیسوی سرکشت
خورشید من برآی که وقت دمیدن است
سوی تو ای خلاصه گلزار زندگی
مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن است
بگرفته آب و رنگ زفیض حضور تو
هرگل دراین چمن که سزاوار دیدن است
با اهل درد شرح غم خود نمی کنم
تقدیر قصه دل من ناشنیدن است
آن را که لب به جام هوس گشت آشنا
روزی (امین) سزا لب حسرت گزیدن است




برچسب ها :

حضرت ولیعصر(عج) امروز چند ساله شدند؟/ چهار دلیل برای اثبات طول عمر امام زمان(ع)

 
 

چگونه می شود طول عمر امام زمان را ثابت کرد؟ مگر ایشان هم مانند ما انسانها دارای جسم و جان نیستند؟ مگرگذر زمان شامل حال ایشان نمی شود؟

 

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ امروز 1181 سال از میلاد باسعادت منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود، عج الله تعالی فرجه شریف می گذرد. سئوال: چگونه می شود طول عمر امام زمان را ثابت کرد. مگر ایشان هم مانند ما انسانها دارای جسم و جان نیستند پس چگونه است که ما با گذر زمان پیر شده و جسممان به مرور ضعیف شده و نهایتا صد و اندی سال زندگی کرده و جان به جان آفرین تسلیم می کنیم و ایشان به لطف خدا سالیان سال است که در غیبت به سر می برند و گذر زمان شامل حال ایشان نمی شود. آیا امام زمان زندگی مخفیانه ای دارند یا اینکه در بین ما زندگی می کنند و ما نمی توانیم سعادت دیدار ایشان را داشته باشیم؟


پاسخ


ایشان هم همانند ما انسانها دارای جسمند و حاضرند در بین مردم لیکن مردم ایشان را نمی شناسند مانند هزاران غریبه ای که نمی شناسیم. اما در مورد عمر طولانی: یک پاسخ اجمالی این است که هر مسلمانی اعتقاد دارد که خداوند اگر بخواهد کاری را انجام دهد، قدرت آن را دارد و کافی است اراده ی الهی به امری تعلق گیرد تا آن کار انجام شود. در قرآن کریم می خوانیم که اگر خدا بخواهد امری ایجاد شود، به او می گوید باش، پس به وجود می آید:" کن فیکون" پس هیچ عجیب نیست که خداوند بخواهد حجتش را زنده نگه دارد و این کار را انجام دهد.

 

برخى از دلایل مهم اثبات «طول عمر» حضرت مهدى، به شرح زیر است:

 

۱. از لحاظ علمى و تجربى‏

 

علوم امروز، امكان طول عمر را تأیید كرده و كوشش بشر را در این راه، نتیجه‏ بخش، موفقیت ‏آمیز و لازم مى‏ شناسد و براى طول عمر، حد و اندازه‏اى معلوم نمیكند. تقلیل مرگ و میرها و طولانى شدن عمر، وارد مرحله عملى شده و با سرعت رو به تكامل است و حد متوسط عمر از ۴۷ سال به ۷۴ سال رسیده است. در این زمینه می‏ توان نظر علوم مختلف را چنین تبیین كرد:زیست شناسان میگویند: اگر اختلالات و آسیب‏ هایى كه به انسان میرسد و موجب كوتاهى عمر او میشود، رفع گردد، عمر او به دویست سال خواهد رسید.

 

۲.دلیل جسمی

 

برخى مى ‏گویند: انسان باید سیصد سال عمر كند؛ اینكه مى‏بینیم هفتاد یا هشتاد سال عمر مى‏كند، بر اثر آن است كه عضوى از او فرسوده مى‏ شود و به عضوهاى دیگر سرایت مى‏كند. (مجله دانشمند، سال ۶، ش ۱، ص ۴۳.) بر اساس نظر دانشمندان، پیرى جز فرسوده شدن سلول‏هاى بدن نیست و اگر روزى بشر بتواند سلول‏هاى بدن انسان را جوان نگه دارد، خواهد توانست به راز طول عمر دست یابد و از عمرى دراز برخوردار گردد. از نظر دانش جدید، جسم انسان براى سالیانى دراز، داراى قابلیت حیات و بقا است.دانشمندانى كه نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند: همه بافت ‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت كاملاً ممكن است كه انسانى هزاران سال زنده بماند؛ البته مشروط به اینكه عوارضى بر او عارض نشود كه ریسمان حیات او را پاره كند. (براى آگاهى بیشتر ر.ك : ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۱ ؛ منتخب الاثر، ص ۲۸۱ ؛ المهدى، ص ۱۴۱. ب.)در قوانین طبیعى، در مورد مقدار عمر طبیعى بشر، هیچ اصل ثابت و غیر قابل تغییرى وجود ندارد. به همین دلیل، دانشمندان علوم تجربى، همواره در حال مطالعه و آزمایش‏اند و میكوشند تا متوسط طول عمر انسان را افزایش دهند. بدون شک اگر مقدار عمر طبیعى انسان، داراى اصول ثابت و غیر قابل تغییر بود، این مطالعات و آزمایش‏ها، معنا و مفهومى نداشت. دانشمندان با تحقیقاتى كه به عمل آورده ‏اند. موفق شده ‏اند عمر برخى از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعى آن، افزایش دهند. اگر این قضیه روزى در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله براى انسان، امرى پیش پا افتاده خواهد بود ( فصلنامه انتظار، ش ۶، ص ۲۴۲ و ۲۴۳ ؛ به نقل از : على محمد على دخیل، ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲. )امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم عالم كامل و هم عامل به قوانین و پدیده‏ هاى الهى است و این دو در سایه تقدیر الهى، دیر زیستى و سالم زیستى را به همراه داشته است. (سید محمد تقى آیت اللهى، مقاله طول عمر، كتاب نینوا و انتظار، ص ۲۶۹ - ۲۷۲.)

 

 

۳.امكان منطقى و عقلى

 

حكما و فلاسفه گفته‏ اند بهترین دلیل بر امكان هر چیزى، واقع شدن آن چیز است. همین كه طول عمر در میان پیشینیان روى داده و تاریخ، افراد زیادى را به ما نشان می دهد كه عمرى دراز داشته ‏اند، خود دلیل روشنى است بر اینكه طول عمر، از دیدگاه عقل، امرى ممكن است و بنابراین طول عمر حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف امكان‏پذیر است. خواجه نصیر الدین طوسى مى‏گوید : «طول عمر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق افتاده و محقق شده است؛ چون چنین است؛ بعید شمردن طول عمر در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جهل محض است» خورشید مغرب، ص ۲۱۴. علامه طباطبایى نیز مى‏نویسد : «هیچ قاعده و برهان عقلى وجود ندارد كه بر محال بودن طول عمر دلالت كند. به همین جهت نمى‏توانیم، طول عمر را انكار كنیم» المیزان، ج ۱۲، ص ۵۲-۳۵. طول عمر از نظر ادیان‏:مسئله طول عمر تا حدودى مورد پذیرش ادیان قرار گرفته و آنها از عمر بسیار طولانى جمعى از افراد بشر خبر داده ‏اند. تورات فعلى، در سِفر تكوین (اصحاح ۵، ۹ و ۱۱) و... افرادى از پیغمبران و دیگران را نام برده و عمرهاى طولانى هر یک را - كه متجاوز از چهارصد، ششصد، هفتصد، هشتصد و نهصد بوده - به صراحت بیان داشته است. علاوه بر این معتقدند : «ایلیا»، زنده به آسمان برده شده است ر.ك : اظهار الحق، ج ۲، ص ۱۲۴.ادیان باستانى دیگر (مثل زرتشتى و بودایى) نیز از عمرهاى طولانى جمعى از افراد بشر، خبر داده ‏اند و همه قائل به طول عمر؛ بلكه بقاى حیات اشخاص تا این زمان هستند صافى گلپایگانى، امامت و مهدویت، ج ۲، ص ۳۷۲ و ۳۷۳.مسیحیان نیز معتقدند: حضرت عیسى پس از قتل، زنده شد و تاكنون زنده است.

 

۴. اعجاز و قدرت الهى‏

 

یكى از راه‏هاى مهم اثبات امكان «طول عمر»، «اعجاز» و قدرت الهى است. با توجه به نصوص معتبر روایى، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، با قدرت الهى زنده است و در میان مردم به حیات خود ادامه مى‏دهد، همان خدایى كه آتش را براى ابراهیم سرد و وسیله سلامتى قرار مى‏دهد، عیسى و خضر را پس از قرن‏ها زنده نگه‏ مى‏دارد ؛ مى‏تواند مهدى موعود را نیز با قدرت بى‏كران خود، زنده نگه‏ دارد.علامه طباطبائى نیز از مسئله «طول عمر» به عنوان «خرق عادت» یاد كرده، مى‏نویسد : «نوع زندگى امام غایب را به طریق خرق عادت مى‏توان پذیرفت. البته خرق عادت، غیر از محال است و از راه علم، هرگز نمى‏توان خرق عادت را نفى كرد؛ زیرا هرگز نمى‏توان اثبات كرد كه اسباب و عواملى كه در جهان كار مى‏كنند، تنها همان‏ها هستند كه ما آنها را دیده ‏ایم و مى‏شناسیم و دیگر اسبابى - كه ما از آنها خبر نداریم، یا آثار و اعمال آنها را ندیده‏ ایم یا نفهمیده ‏ایم - وجود ندارد. از این رو ممكن است در فردى و یا افرادى از بشر، اسباب و عواملى به وجود آید كه عمرى بسیارى طولانى - هزار یا چندین هزار ساله - براى ایشان تأمین نماید» شیعه در اسلام، ص ۱۵۱.در هر صورت؛ حضرت محمد صلی الله علیه وسلم خبر داده و ائمه معصومین نیز بشارت داده‏ اند كه حضرت حجت، فرزند امام حسن عسكرى، همان كسى است كه در بامداد روز نیمه شعبان سال ۲۵۵ه .ق عالم را به نور جمال خود منوّر ساخته است. او بعد از غیبت بسیار طولانى، ظهور نموده و جهان را پر از عدل و داد مى‏كند امامت و مهدویت، ج ۲، ص ۳۷۴ و ۳۷۵.با توجه به اینكه این بشارت‏ها قطعى، مسلّم و متواتر است و خداوند نیز بر هر كارى قادر و توانا است ؛ دیگر جاى شبهه و شك و تردید نیست. امام صادق علیه السلام فرموده است : «در نظرتان شگفت نیاید كه خداوند، عمر صاحب این امر را طولانى كند؛ همچنان كه عمر نوح را طولانى نمود». در این زمینه مطالعه ی کتب حكومت عدل گستر (حسین حیدری كاشانی) ؛ دادگستر جهان (ابراهیم امینی) نیز مفید است.

 

منبع: تبیان




برچسب ها :

http://nmedia.afs-cdn.ir/v1/image/-gFiIstohACnKjBrrW9H2oKxngpUoSuTnQParlpyiINSDqdblh-q7w/s/w535/




برچسب ها :

افسران - ملت فلسطین ماپشتتان هستیم

افسران - ما آنجایی که دخالت کنیم صریح میگوییم

افسران - مگر قابل فراموش شدن است ؟؟

افسران - غزه ...

 

افسران - غزه نبردی نا برابر

افسران -  این گزارش را احساسی بخوانید/ حال و روز کودکان فلسطینی به روایت تصویر(18+)

افسران - وبلاگ



برچسب ها :

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به‌هوش…!

 

خبر:  مسمومیت غذایی چند دانشجوی دختر در دانشگاه دولتی جهرم که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم حال همه این بیماران رضایت‌بخش است، چند روزی است خط خبری برخی رسانه‌های مغرض داخلی و خارجی شده است. این موضوع عادی که علی‌الظاهر با پیگیری مسئولان داشت ختم به‌خیر می‌شد، با پخش خبر چاقو خوردن تعدادی از دختران دانشگاه و تعرض به آن‌ها، وارد مرحله جدیدی شد! این خبر که به‌سرعت بین مردم جهرم پیچید، موجی از اضطراب و نگرانی را در بین مردم به‌وجود آورد؛ اما این، همه ماجرا نبود و بازتاب این حادثه در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی و ضدانقلاب با واقعیت در تناقض کامل بود. همان جریانی که جنایت وحشیانه اسیدپاشی به تعدادی از زنان و دختران در اصفهان را به موضوع امر به معروف گرده زدند و مدعی شد این اقدام را گروه‌های تندرو و برای مبارزه با بدحجابی انجام داده‌اند، این بار انگشت اتهام را به سمت بسیجیان نشانه رفتند، اما دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که سخت پیگیر عامل یا عاملان حاثه بودند، توانستند در کمتر از 72 ساعت، آن‌ها را که عمدتاً از اراذل و اوباش بنام جهرم بودند، دستگیر کنند و به دستگاه‌ قضایی تحویل دادند.

نظر: چند وقتی است که رسانه‌های معاند و ضدانقلاب با همراهی برخی نشریات زنجیره‌ای در داخل و شایعه‌سازان مغرض، به‌دنبال تبدیل برخی حوادث عادی و اجتماعی به چالش‌های سیاسی علیه نظام هستند که حادثه اسیدپاشی در اصفهان، تلاش فتنه‌گران داخلی و خارجی برای سیاسی‌کردن فوت مرحوم پاشایی و این مورد اخیر، نمونه‌های قابل‌تأملی در این زمینه است؛ از این رو به‌نظر می‌رسد مراکز اطلاعاتی و امنیتی باید بیش از پیش و با هوشیاری و دقت زیاد و پیش از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی دشمنان، چنین حرکاتی را رصد و خنثی کنند.

 




برچسب ها :

نشانه‌شناسی علل بدبینی ملت ایران نسبت به آمریکا

 

نشانه‌شناسی علل بدبینی ملت ایران نسبت به آمریکا

با تاکید بر اندیشه‌های امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

مقدمه:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کشور آمریکا به روش‌های مختلف سعی در براندازی جمهوری اسلامی ایران داشته است. بخشی از بدبینی ملت ایران به آمریکا به قبل از انقلاب و به خصوص کودتای 28 مرداد و حمایت‌های همه جانبه این کشور از رژیم پهلوی بر می گردد. اما با وجودگذشت 6 دهه از کودتای 28 مرداد1332شمسی کماکان ملت ایران، آمریکا را به عنوان دشمن شماره یک خود می شناسد و این علامت سئوال بزرگی برای همه کسانی است که نسبت به تحولات چند دهه اخیر ایران و روابطش با آمریکا اطلاعات چندانی ندارند. بسیاری دیگر، اقدامات آمریکا علیه ایران را یا فراموش کرده‌اند یا هیچ‌گاه از آن اطلاع نیافته و کمتر به تحقیق و تفحص در این باره پرداخته اند.

 سیزدهم آبان 1358، یادآور حماسه دانشجویانی است که برای رسوایی شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار، به سفارت این کشور هجوم برده، با گروگان گیری عوامل فتنه انگیز لانه جاسوسی، حمایت خود را از انقلاب و امام اعلام داشتند. در این روز بزرگ، دانشجویان انقلابی، پیوند خود را با امام محکم تر کردند و به جهانیان، به ویژه دشمنان ثابت کردند که با نیروی ایمان و توکل به خدا می‌توان به استکبار جهانی غلبه کرد و او را به زانو در آورد.

در راستای گرامیداشت این روز بزرگ، این نوشته تلاش خواهد کرد تا پاسخی برای سئوال چرایی بدبینی ملت ایران نسبت به آمریکا و این‌که مردم ایران چه نشانه‌ها و دلایلی را برای بدبینی خود نسبت به آمریکا مطرح می‌نمایند؟ بیابد. از طرفی پاسخ به سئوال مذکور بدون بررسی علت خصومت آمریکا با ملت ایران، به خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران، جوابی ابتر خواهد بود. بنابراین دو مبحث موضوع این نوشتار را پیش خواهند برد؛ مبحث اول نشانه شناسی علل بدبینی مردم ایران نسبت به آمریکا و مبحث دوم نشانه شناسی علل خصومت آمریکا با ایران.

 

مبحث اول: نشانه شناسی علل بدبینی ملت ایران نسبت به امریکا

 

از آنجا که خصومت‌های آمریکا علیه ایران موضوعات مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... را شامل می‌شود، در این مبحث سعی در دسته بندی این اقدامات خصومت آمیز در سه حوزه نظامی، سیاسی و اقتصادی داریم. ترتیب نشانه ها هم به این دلیل است که اقدامات اولیه آمریکا علیه ایران بخصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران در دهه اول عمدتاً نظامی بود و بعد از ناکارآمد بودن این اقدامات، فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی خود را برای فشار آوردن به ملت ایران و در نهایت تحمیل خواسته های نامشروع خود تشدید کرد.

الف) نشانه های نظامی

اولین نشانه ها و علل بدبینی مردم ایران به آمریکا را بایست در اقدامات نظامی ملاحظه کرد. اقداماتی که در برگیرنده؛کودتا، ترور، برخورد نظامی و ...  می باشد. برخی از اهم این فعالیت‌ها برحسب ترتیب زمانی به شرح ذیل می‌باشند:

1-کودتاى 28 مرداد 1332؛ بنابر اعتراف امریکایى‏ها، که در اسناد منتشر شده توسط سازمان سیا (CIA) و وزارت خارجه امریکا در سال 1379 منعکس شده است، نمایندگان دستگاه امنیتى انگلیس، موضوع براندازى دولت مصدق و جایگزین کردن یک حکومت کاملا وابسته را به نمایندگان سیا پیشنهاد کردند که با پاسخ مثبت امریکایى‏ها در فروردین1332/ مارس 1952 مواجه شدند .امریکایى‏ها تا این اواخر، دخالت مستقیم خود در کودتاى 28 مرداد 1332 را کتمان مى‏کردند(هر چند بر اساس اسناد و مدارک فراوان، دخالت آنها براى ملت ما محرز بود)، تا این که مادلین آلبرایت، وزیر خارجه دولت‏ بیل کلینتون، براى نخستین بار در یکى از سخنرانی‌هاى رسمى خود، در 27 اسفند 1378 بدون هیچ گونه عذرخواهى از ملت ایران، از نقش مستقیم و محورى ایالات متحده امریکا در کودتاى 28 مرداد به صراحت پرده برداشت.

در  همین زمینه مقام معظم رهبری می فرمایند:

" مبارزه از قبل از سال ۴۳ شروع شد؛ یعنی از سال ۳۲ با کودتای ۲۸ مرداد که به وسیله‌ی آمریکائی‌ها در ایران انجام گرفت و حکومت دکتر مصدق را سرنگون کردند. مأموران آمریکائی رسماً آمدند ایران، با چمدان‌های پر از دلار، الواط و اوباش و اراذل و بعضی از سیاستمداران خودفروخته را تطمیع کردند و کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ را در اینجا راه انداختند و حکومت مصدق را سرنگون کردند. جالب این است که بدانید حکومت مصدق که به وسیله‌ی آمریکائی‌ها سرنگون شد، هیچگونه خصومتی با آمریکائی‌ها نداشت. او در مقابله‌ی با انگلیسی‌ها ایستاده بود و به آمریکائی‌ها اعتمادکرده بود؛ امیدوار بود که  آمریکائی‌ها به او کمک کنند؛ با آنها روابط دوستانه‌ای داشت، به آنها اظهار علاقه می‌کرد، شاید اظهار کوچکی می‌کرد. با این دولت، آمریکائی‌ها این کار را کردند. اینجور نبود که دولتی که در تهران سر کار است، یک دولت ضدآمریکائی باشد؛ نه، با آنها دوست بود؛ اما منافع استکباری اقتضاء کرد، آمریکائی‌ها با انگلیسی‌ها همدست شدند، پول‌ها را برداشتند آوردند اینجا و کار خود را کردند".[1]

2- فعالیت‌های لانه جاسوسی؛ سفارت آمریکا در تهران به عنوان پایگاه اصلی توطئه رژیم جنایات کار آمریکا در تهران بود. بعد از انقلاب اسلامی سفارت آمریکا در تهران با برنامه ریزی و هدایت توطئه‌های مختلف تمام سعی و تلاش خود را در راه انحراف و نابودی این انقلاب جوان به کار برد. یکی از مهمترین ماموریت های سفارت آمریکا در تهران برقراری ارتباط با عناصر انقلابی و هدایت آنها در جهت مورد نظر آمریکا برای تغییر مسیر انقلاب از آرمان های اسلامی آن بود.  براساس اسناد بدست آمده در سفارت آمریکا در تهران آنها با حمایت از جناح‌های مخالف مذهب و ناسیونالیست‌ها قصد داشتند تا فضای سیاسی ایران را به نفع خود حفظ نمایند. ارتباط مقامات سفارت آمریکا با اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی در این راستا بوده است.

البته این اقدام آنها با پاسخ کوبنده ملت ایران مواجه شد و مردم و دانشجویان خط امام(ره) با تسخیر لانه جاسوسی برای همیشه این لانه جاسوسی را تعطیل کردند. امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقدامات مختلفی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند.

در همین زمینه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می فرمایند:

"  در روزهای اوّل انقلاب - بیست و دو و بیست و سه بهمن - جوانان پرشور انقلابی، چند نفر از آنها را دستگیر کردند و به مدرسه‌ای که امام رضوان‌الله‌علیه، اوّل آن جا وارد شده بودند - یعنی مدرسه رفاه و مدرسه علوی - آوردند. بعد، امام برای دست اندرکاران خودشان پیغام فرستادند که مبادا کسی به اینها تعرّض کند؛ هیچ کس به اینها تعرّض نکند. آن وقت یکی یکی ولشان کردند، رفتند. اوّل از کشور رفتند؛ یعنی عدّه ای از آنها خارج شدند، اما سفارتشان در تهران مشغول کار و فعّالیت بود. شما ببینید! رفتار این انقلاب و این ملّت نجیب و آن امام کریمِ بزرگوارِ پر اغماض با امریکایی‌ها در ایران این گونه بود. در حالی که عرض کردم، اگر از سوی مردم و انقلابیّون پرشور و شخص امام که مظهر صلابت و قدرت بودند، هر تصمیمی نسبت به آنها گرفته می‌شد، کسی در دنیا ملامت نمی‌کرد و نمی توانست بکند. از آن طرف، امریکایی‌ها چه کار کردند؟ به جای این که این کرامت و بزرگواری امام بزرگوار و مردم را مغتنم بشمارند و قدردانی کنند و پاسخ مناسب بدهند، رفتار شدیداً خصمانه‌ای در پیش گرفتند. این سفارتی که بعد به عنوان لانه جاسوسی معرّفی شد - که واقعش نیز همین بود - به مرکز سازماندهی مخالفین و دشمنان انقلاب تبدیل شد که بروند آن جا دستور بگیرند و در بیرون، علیه انقلاب و نظام اسلامی همکاری کنند.(11/8/1373.) "

3- حمله نظامی به طبس؛ پس از تسخیر لانه جاسوسی در تهران حیثیت جهانی آمریکا به شدت خدشه دار و ابهت این ابرقدرت درهم شکست. از اولین روزهای اشغال سفارت آمریکا در تهران برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر دستور تشکیل گروه ویژه ای را برای عملیات در تهران صادر کرد. این گروه از بین بهترین افسران و کماندوهای آمریکایی و تعدادی از افسران فراری ایرانی تشکیل شد. آنها در طی چند ماه به سختی آموزش‌ دیدند. در زمانی که آمریکایی‌ها دیگر هیچ امیدی برای آزادی بازداشت شدگان نداشتند، تصمیم به حمله نظامی گرفتند.آمریکایی‌ها به جای پاسخگویی به خواسته های بر حق ج. ا. ا، به حمله نظامی به ایران مصمم شدند و سر انجام در پنجم اردیبهشت ماه 1359 نیرو های خود را در یکی از فرودگاه های متروکه واقع در صحرای طبس پیاده کردند. اما در نهایت اعجاب و ناباوری، به امر خداوند هواپیماها و بالگردهای آمریکایی در دام طوفان سهمگین شن گرفتار شدند و ناگهان طبس به جهنمی هولناک و گورستانی وحشت انگیز برای آمریکایی ها تبدیل شد و عملیات نظامی آمریکا به طور مفتضحانه به شکست انجامید." اولین بارى که دخالت نظامى در این مناطق انجام گرفت، سال ۱۳۵۹ بود که نیروهاى آمریکا به فرمان رئیس‌جمهور دمکرات، به قصد این‌که خود را به تهران برسانند، به طبس حمله‌ى نظامى کردند. البته از همان نیمه‌ى راه، جسدهاى سیاه‌شده و جزغاله شده‌شان برگشت! عجیب است! کشور عزیز و ملت بزرگ و منطقه‌ى تاریخى ما، آزمایشگاه چه تجربه‌هاى بزرگى است.( بیانات مقام معظم رهبری در ۲۸-۰۸-۱۳۶۹) "

4-کودتای نوژه؛ بعد از گذشت حدود دو ماه از ناکامی عملیات طبس قرار شد با هماهنگی ستاد فرماندهی پاریس در ایران کودتایی صورت بگیرد. ستاد فرماندهی پاریس متشکل از سران سابق رژیم شاه بودند که از ایران گریخته و همزمان از طریق رابط هایی به اطلاعات و مسائل داخلی ایران نیز دسترسی داشتند. در صدر این ستاد شاپور بختیار قرار داشت که در کنار وی چهره های سیاسی و نظامی مختلفی چون جواد خادم، لطفعلی صمیمی، حسن نزیه و... حضور داشتند. در کودتا نوژه قرار بود که چند هواپیما از فرودگاه همدان پرواز کرده و بیت امام خمینی(ره)، مراکز اصلی سپاه، بسیج و همچنین فرودگاه های نظامی را بمباران کنند و در نهایت زمینه بازگشت بختیار و اعضای ستاد پاریس را به کشور فراهم کنند. که این توطئه نیز چند ساعت قبل از عملی شدن خنثی شد.

5- چراغ سبز به صدام و کمک به او در جنگ با ایران؛ حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در این باره می فرمایند:" به صدام چراغ سبز دادند؛ این یک اقدام دیگر دولت آمریکا بود برای حمله‌ی به ایران. صدام اگر چراغ سبز آمریکا را نمی‌گرفت، بعید بود به مرزهای ما حمله کند. هشت سال جنگ را بر کشور ما تحمیل کردند؛ قریب سیصد هزار جوانهای ما، مردم ما در این جنگ به شهادت رسیدند. در طول این هشت سال - بخصوص در سالهای آخر - همیشه آمریکائی‌ها پشت سر صدام بودند و به او کمک میکردند - کمک مالی، کمک تسلیحاتی، کمک کارشناسی سیاسی - خبرهای ماهواره‌ای میدادند و امکانات خبررسانی داشتند. تحرک نیروهای ما را در جبهه در ماهواره‌هایشان ثبت میکردند، بعد آن را همان شبانه برای قرارگاه‌های صدام میفرستادند که از آنها علیه جوانهای ما و نیروهای ما استفاده کند. در مقابل جنایات صدام چشمهایشان را بستند.[2] "

دولت امریکا در شرایطى که ایران به یک برترى نظامى نسبت‏به عراق دست‏یافته بود، حتى مداخله مستقیم نظامى را نیز از نظر دور نداشت . حمایت امریکا از عراق در جنگ، علاوه بر تجهیز تسلیحاتى عراق، به حضور نظامى در خلیج فارس و سپس درگیرى نظامى منجر شد . در تاریخ 30 شهریور 1366 هنگامى که مقام معظم رهبرى، حضرت آیة‏الله خامنه‏اى، به عنوان رئیس جمهور وقت‏براى شرکت در چهل و دومین اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل متحد و براى ایراد یک سخنرانى عازم نیویورک بود، امریکایى‏ها براى تحت الشعاع قرار دادن تلاش‏هاى سیاسى جمهورى اسلامى ایران در عرصه بین‏المللى و در آستانه ایراد سخنرانى ایشان، کشتى تدارکاتى هشتصد تنى «ایران اجر» را توسط دو فروند بالگرد نظامى، که از عرشه کشتى «فریگت جارت‏» پرواز کرده بودند، مورد حمله قرار دادند . در جریان این حمله، از مجموع 31 سرنشین کشتى، 3 تن شهید، 2 تن مفقود و 26 تن دیگر که تعدادى از آنها زخمى بودند به اسارت نیروهاى امریکایى درآمدند و کشتى نیز پس از مدتى در آبهاى خلیج فارس غرق شد .

دو هفته بعد (16 مهر 1366) نیز بالگردهاى امریکایى در تهاجمى دیگر، قایقهاى گشتى سپاه پاسداران را که در آبهاى خلیج‏فارس مشغول گشت‏زنى بودند، مورد حمله قرار دادند .همچنین تهاجم وحشیانه ناوهاى امریکایى به ناوچه «سهند» و حمله نظامى امریکا به سکوهاى نفتى ایران از دیگر اقدامات مستقیم نظامى امریکا در طول جنگ تحمیلى بود.

6- انهدام هواپیماى مسافربرى جمهورى اسلامى ایران؛ یکى از اقدامات وحشیانه امریکا در اواخر جنگ تحمیلى، که از عمق خصومت امریکایى‏ها نسبت‏به نظام جمهورى اسلامى حکایت مى‏کند، حمله ناو امریکایى به هواپیماى مسافربرى جمهورى اسلامى ایران در تاریخ 12 تیر ماه 1367/3 ژوئیه 1988 است . این هواپیماى مسافربرى، که از نوع ایرباس و متعلق به شرکت هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران (ایران ایر) بود، در یک پرواز معمولى از بندر عباس به مقصد دبى در حالى که هنوز سقف ارتفاع پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود، در حرکت‏بود که ناگهان بر فراز آبهاى ایران و در حوالى جزیره «هنگام‏» ، هدف دو فروند موشک قرار گرفت و منهدم شد . در جریان این حمله غیر انسانى، تمامى 290 نفر مسافر و خدمه هواپیما، که 118 نفر از آنها را فقط زن و کودک تشکیل مى‏دادند، به شهادت رسیدند . این موشکها از یک ناو امریکایى مستقر در خلیج فارس، موسوم به «وینسنس‏» که خود نیز به آبهاى سرزمین ایران تجاوز کرده بود، شلیک شدند .

مقام معظم رهبری در این باره اشاره ای تاریخی داند:" بعد در آخر جنگ، هواپیمای مسافربری ما را در آسمان خلیج فارس افسر آمریکائی با موشکی که از ناو جنگی شلیک کرد، ساقط کرد. قریب سیصد نفر مسافر در این هواپیما بودند، که همه‌شان کشته شدند. بعد به جای اینکه آن افسر توبیخ شود، رئیس جمهور وقت آمریکا به آن افسر پاداش و مدال داد. ملت ما اینها را فراموش کند؟ میتواند فراموش کند؟[3]   "

7- کمک به حرکت‌های تروریستی؛ دولت آمریکا از اول با این انقلاب با روی عبوس و چهره‌ی ترش و با لحن مخالفت روبه‌رو شد. البته آنها با محاسبات خودشان حق هم داشتند. ایران قبل از انقلاب در مشت آمریکا بود؛ منابع حیاتی‌اش در اختیار آمریکا، مراکز تصمیم‌گیری سیاسی‌اش در اختیار آمریکا، عزل و نصب مراکز حساس در اختیار آمریکا؛ مرتعی بود برای چرای آمریکائیان و نظامیان آمریکائی و غیر آنها. خوب، این از دستشان گرفته شد. میتوانستند مخالفت خود را اینجور خصمانه ابراز نکنند؛ اما از اول انقلاب دولت آمریکا - چه رؤسای جمهور جمهوری‌خواهشان، چه رؤسای جمهور دمکراتشان - با نظام جمهوری اسلامی بدرفتاری کرد؛ این چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. اولین کاری که از طرف امریکائی‌ها انجام گرفت، تحریک مخالفین پراکنده‌ی جمهوری اسلامی و کمک به حرکتهای تجزیه‌طلب و تروریستی در کشور بود؛ از اول این کار را شروع کردند. در هر نقطه‌ای از نقاط کشور که حرکتهای تجزیه‌طلب در آنجا زمینه‌ای داشت، انگشت آمریکائی‌ها را ما دیدیم؛ گاهی پول آنها را، و حتی در مواردی عناصر آمریکائی را ما در آنجا دیدیم؛ این برای مردم ما خسارت زیادی داشت. متأسفانه این کار هنوز هم ادامه دارد. [4]

 یکی از مهمترین حربه های آمریکایی ها و بازوهای اجرایی آنها در ایران برای متوقف کردن حرکت انقلاب اسلامی جلوگیری از تکوین گفتمان و نظام فکری اسلامی  بود آنها در ابتدا برای این کار دو مسیر را دنبال کردند. اول تقویت گفتمان ها و اندیشه های التقاطی راست گرا و در مرحله دوم حذف نخبگان فکری و فرهنگی جریان ساز اسلامی. زمانی که آنها از مقابله فکری با متفکران اصیل اسلامی باز می ماندند اقدام به حذف فیزیکی آنها می نمودند. نمونه بارز این  نوع اقدامات  را در ترور افرادی همچون شهید مطهری و شهید مفتح و شهید بهشتی می توان دید.

گروهک وابسته به رجوی که حدود 16هزار نفر از معتقدان به نظام اسلامی و مردم بی‌گناه را ترور و به رژیم جلاد بعثی عراق نیز کمک کرده، امروز تحت حمایت آشکار آمریکایی‌ها بوده و در مواردی در آمریکا مراسم نمایشی علیه جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کنند.

8- تجزیه ایران؛ یکی دیگر از سناریوهای آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی در ابتدای پیروزی انقلاب پروژه فروپاشی از درون بوده است. که تحت دو محور پی گیری می شده است. محور اول "ایجاد اغتشاش همزمان " در مناطق قومیتی کشور به وسیله عناصر تجزیه طلب آموزش دیده و هماهنگ بوده است. آنها امید زیادی به این پروه بسته بودند.در یکی از اسناد کشف شده از پایگاه جاسوسی سیا در اصفهان، یکی از افسران اطلاعاتی سیا در تاریخ 19 ژوئن 1979(29/3/1358) می نویسد:« تمام بذر های یک جنگ داخلی در ایران کاشته شده است. ما تسلیحات زیادی در ایران داریم، گروههای زیادی در ایران آماده جنگ هستند.بر اساس این پروژه قرار بود که به طور همزمان در تمام مناطق عشایری و قومیتی ایران به وسیله عناصر وابسته شورشهای استقلال طلبانه ای شکل بگیرد که در نهایت به تجزیه ایران منجر شود و آمریکایی ها بتوانند از این راه جلوی انقلاب را گرفته و بار دیگر به ایران برگردند. که البته این توطئه نیز با هوشیاری مردم و دوری از چنین جریانی هایی با شکست روبرو شدند. غائله حزب دموکرات کردستان، گروه پیکار، خلق عرب، برادران قشقایی و... نمومنه ای از این اقدامات هستند.حضرت امام خامنه ای می فرمایند:

" همه‌ی‌ افراد هوشمند در این‌ زمان‌ می‌فهمند که‌ دشمن‌ مایل‌ است‌ بین‌ فرقه‌های‌ اسلامی‌ اختلاف‌ بیندازد و بین‌ اقوام‌ و قشرها و گروه­های‌ ملت‌، جدایی‌ ایجاد کند. جدایی‌ و دشمنی‌، یک‌ امر طبیعی‌ نیست؛ کار شیطان‌ است‌. شیطان‌ بین‌ برادران‌ و دوستان‌ و نزدیکان‌ اختلاف‌ ایجاد می‌کند. وقتی‌ ما شیطان‌ استعمار و شیطان‌ آمریکا و شیطان‌ سیاست­های‌ توسعه‌طلبانه‌ی‌ خارجی­ها را از کشور بیرون‌ راندیم‌، به ‌خودی‌خود این‌ مشکلات‌ حل‌ شد." ( در مراسم ‌بیعت‌ اقشار مختلف‌ مردم‌کرد از استان­های‌کردستان‌، آذربایجان‌غربی‌و کرمانشاه (13/4/68) 

9- آشفته‌سازی امنیت منطقه؛ در این خصوص مقام عظمای ولایت فرمودند: " امنیت منطقه‌ی ما را، امنیت خلیج فارس را، افغانستان را، عراق را دچار اغتشاش و آشفتگی کردند؛ برای مقابله‌ی با جمهوری اسلامی - و البته در واقع برای پر کردن جیب کمپانی‌های سلاح - سیل سلاحها را به کشورهای منطقه سرازیر کردند؛ از رژیم صهیونیستی بی‌قید و شرط حمایت کردند...هر وقت شورای امنیت خواست علیه رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای بگذراند، آمریکا سینه‌اش را سپر کرد، آمد جلو و دفاع کرد و نگذاشت" .[5]

ایجاد گروهک های تروریستی مثل القاعده و داعش و فعال سازی گسل‌های قومی - مذهبی و تفرقه افکنی برای فشار بر ج.ا.ا و یا مهار حوزه نفوذ منطقه‌ای آن جدیدترین شگرد آمریکایی‌ها در این زمینه به حساب می‌آید.

ب) نشانه های سیاسی

در کنار اقدامات نظامی، آمریکا فعالیتهای سیاسی هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی علیه ملت ایران انجام داده است که این اقدامات نیز در تشدید بدبینی ملت ایران نسبت به آمریکا بی تاثیر نبوده است.این اقدامات شامل طیفی از فعالیتها از حمایت از شاه گرفته تا تلاش برای انزوای جمهوری اسلامی و اتهامات واهی و غیر واقعی علیه ملت ایران را شامل می شود:

1- حمایت و تحکیم پایه های حکومت استبدادی شاه

بعد از کودتای 28 مرداد، آمریکایی ها با تمام توان از شاه حمایت کردند و ایران عمدتاً به عنوان کشوری دست نشانده در حوزه نفوذ آمریکا مطرح شد. آمریکایی ها برای جلوگیری از نفوذ شوروی بلافاصله بعد از کودتای 28 مرداد فعالیت گسترده ای را برای تقویت حکومت زاهدی که ثمره کودتای 28 مرداد بود شروع کردند. در این راستا در 12 شهریور 1332 ایالات متحده اعلام کرد که دولت آمریکا سالانه مبلغ 4/23 میلیون دلار بابت کمک های فنی در قالب اصل چهار ترومن در اختیار ایران قرار می دهد (معباوی، 1381، 35).یکسال بعد از کودتا 35 درصد سهام نفتی ایران در اختیار شرکت های آمریکایی قرار گرفت و سه سال بعد یعنی در سال 1957م ایران و آمریکا عهدنامه مودت امضاء کردند. در سال 1955 آمریکا بر اساس تز کمربند ایمنی و تکمیل حلقه رابطه سیتو و ناتو شرایط ایجاد و توسعه پیمان بغداد را بین ایران، ترکیه، انگلیس، عراق و پاکستان فراهم کرد که در سال 1958م به سنتو تغییر نام داد (مهدوی، ج1،ص199).رابطه آمریکا با ایران در طول این سال ها و حتی در سال های بعد و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی بگونه ای بود که کارتر رئیس جمهور آمریکا در دی ماه 1356 یک سال قبل از پیروزی انقلاب در حالی که ملت ایران یک صدا فریاد نابودی شاه را سر می دادند ایران را "جزیره ثبات" توصیف کرد و گفت: "هیچ رهبر دیگری نزد من احترام عمیق تر و رابطة دوستانه تر از شاه ندارد (بیل،27). حضرت امام خمینی ( ره) می فرمایند: "ما این همه مستشار می‌خواهیم چه کنیم؟ این مستشارها همه برای این است که حفظ کنند او را، و غارت کنند ما را. حفظِ این، برای غارت. خودشان هم می‌خواهند غارت بکنند و الّا اگر می‌دانستند یکی بهتر از این می‌توانند بیاورند، می‌بردندش. همچو عشقی به چشم و ابروی ایشان ندارند! لکن الآن نمی‌توانند این را برش دارند. هرکس را بیاورند، ما همین هستیم. اگر بنا شد که کودتا کنند، یک نظامی‌روی کار بیاورند، یا باید بکُشد، یا باید برود. همین طوری که حالا هستش. یا باید مسلسل را بکِشد و همه ملت را بکُشد و یا باید کنار برود. تا امریکا نرود و تا دست این ابرقدرتها ازروی مملکت ما برداشته نشود، ما نهضتمان برقرار است و فریادمان هم برقرار است و کارها را ما انجام می‌دهیم و ان شاء الله موفق خواهیم شد.( ۱۷ مهر؛ اولین سخنرانی امام در نوفل لوشاتو) "

2- تحمیل قانون کاپتیولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران

لایحه اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی (کاپتیولاسیون) یکی از اقدامات تحقیر آمیز دولت ایالات متحده بر علیه ایران بود.به موجب این لایحه دستگاه قضایی ایران حق نداشت هیچ یک از مستشاران، نظامیان، کارمندان و کارکنان آمریکایی و نیز خانواده و بستگان آنها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این لایحه با فشار مکرر آمریکا در مهر ماه 1343 به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.

امام خمینی با شدت در مقابل این تحقیر واکنش نشان دادند و فرمودند: " ملت ایران را از سگ های آمریکایی پست تر کردند! اگر کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد او را باز خواست می کنند ولی چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد کسی حق تعرض ندارد ... ما را جزء دول مستعمره حساب کرد. ملت مسلمان ایران را در دنیا از وحشی ها عقب مانده تر معرفی نمود (امام خمینی،ج1،ص110)."

3- پناه دادن به شاه و عناصر فراری

 با پیروزی انقلاب اسلامی عده زیادی از سران رژیم جنایتکار پهلوی به کشور های دیگر مخصوصا آمریکا گریختند. آمریکایی ها نیز با پناه دادن به آنها تحت عنوان حمایت های انسان دوستانه از پس دادن آنها به ایران برای محاکمه خود داری کردند. در راس سران رژیم پهلوی شاه مخلوع قرار داشت که دولت کارتر به او اجازه ورود و اقامت در آمریکا را اعطا کرد و از تحویل او به ایران خودداری نمود. امام خمینی رحمه الله در راستای دفع توطئه های شیطان بزرگ در سخنرانی های خویش درباره اعمال ضداسلامی آمریکا فرمودند: " بر دانش آموزان، دانشجویان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام، حملات خود را علیه آمریکا و اسرائیل گسترش داده، آمریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع و جنایتکار نمایند."

4- مهار و انزوای سیاسی ایران باسیاست سد نفوذ

یک سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران، دکترین کارتر در خاورمیانه مطرح شد. طبق این دکترین، «هر اقدامی که توسط نیروهای خارجی برای در اختیار گرفتن خلیج فارس انجام گیرد، به مثابه اقدامی علیه منافع آمریکا تلقی می شود و با همه وسایل از جمله نیروهای نظامی دفع خواهد شد.»در این ارتباط تلاش برای مهار و سد نفوذ انقلاب اسلامی ایران از سوی سردمداران ایالات متحده دنبال شد. ایالات متحده تا قبل از اشغال ایران، اقداماتی از قبیل محاصره اقتصادی ایران، بلوکه کردن دارایی های ایران در بانکهای خارجی، عملیات نظامی طبس برای آزادسازی گروگانها و... انجام داد. اما مهمترین شاخص های سد نفوذ ایران در دوران کارتر و ریگان را می توان حضور مستقیم در منطقه خلیج فارس ، تقویت کشورهای دوست و محافظه کار عرب، تقویت عراق در طول جنگ با ایران و در نهایت ایجاد یک سیستم امنیت جدید در منطقه دانست.

ج) نشانه های اقتصادی

همزمان به فعالیتهای نظامی و سیاسی علیه ملت ایران بعد از انقلاب اسلامی و بخصوص بعد از ناکارامد بودن اقدامات نظامی،آمریکا شروع به فعالیتها و اقدامات خصومت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران نمود.این اقدامات با تصرف دارائی های ایران شروع شد و با تحریم های پی در پی استمرار پیداکرد. اما این ترفند شیطانی نیز نه تنها ملت ایران را به تسلیم وانداشت بلکه در روند انقلاب اسلامی، آنها را مصمم تر کرد.

1- تصرف دارائی‌های ایران

رژیم گذشته پول بی‌حسابی را در اختیار آمریکائی‌ها گذاشته بود، برای اینکه از آنها هواپیما بگیرد، بالگرد بگیرد، سلاح بگیرد. بعضی از این وسائل، آنجا تهیه هم شده  بود،  وقتی انقلاب شد، آن وسائل را ندادند؛ آن پولها را که میلیاردها دلار بود، ندادند؛ و عجیب‌تر اینکه این وسائل را در یک انباری جمع کرده بودند، نگه داشته بودند، انبارداری برای خودشان قائل شدند، خود را طلبگار کردند و از حساب قرارداد الجزائر انبارداری برداشتند! مالی را از یک ملت غصب کنند، پیش خودشان نگه دارند، ندهند، بعد انبارداری‌اش را هم بگیرند! این رفتاری بوده که از آن روز شروع شده، الان هم ادامه دارد. هنوز اموال ملت ایران آنجاست.[6]

2- تحریم های اقتصادی

تحریم های آمریکا علیه ایران، یکی از مهم ترین ابزارهای آمریکا علیه ایران در جهت بازگرداندن جمهوری اسلامی ایران به رفتار مورد علاقه این کشور بوده است. از نوزدهم فروردین 1359 که کارتر قطع روابط با ایران را اعلام کرد و به دنبال آن بلوکه کردن اموال و موجودی ایران در آمریکا تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران شروع شد.در ادامه به صورت خلاصه به کلیه اقدامات و تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه ایران اشاره می شود:

  • نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پس از واقعه گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران در سال ۱۹۷۹ انجام گرفت. به‌دنبال جریان گروگانگیری در سفارت آمریکا، آمریکا متقابلاً ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران را مصادره کرد. پس از آزادی گروگان‌ها توسط دولت ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی‌های ایران تا به امروز ضبط است. در پی مذاکرات هستی آمریکا با ایران، رئیس جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما، اعلام کرد که ایالات متحده قصد بازگرداندن این مبلغ را به صورت قسطی به ایران دارد.
  • در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا تحریمات فروش اسلحه علیه ایران وضع نمود. پیش از آغاز جنگ، دولت موقت ایران قرارداد خرید هواپیماهای اف-۱۶ از آمریکا را یک جانبه لغو کرده بود.
  • در سال ۱۹۸۷ به‌دنبال اتهام «حمایت از تروریسم» آمریکا علیه ایران، رونالد ریگان تحریمات کامل تری علیه ایران وضع نمود.
  • در سال ۱۹۹۵ میلادی، واشنگتن نخست بدستور بیل کلینتون تحریمات کامل اقتصادی علیه ایران وضع نمود، و سپس کنگره مجلس آمریکا با گذرانیدن قانون ایلسا (Iran and Libya Sanctions Act of 1996) هر شرکتی را که با ایران به میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار تجارت داشت را نیز تهدید به اعمال تحریم کرد.
  • در سال ۲۰۰۲، سازمان IEEE تحریم علمی علیه ایران وضع نمود.
  • در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه فدرال آمریکا دستور استرداد یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونهای باستانشناختی تخت جمشید متعلق به ایران را صادر نمود.
  • بازداشت، زندانی کردن و اخراج حداقل ۱۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف به آمریکا جهت شرکت در «گردهمایی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف» در کالیفرنیا در سال ۲۰۰۶ میلادی.
  • در سال ۲۰۰۷، شرکت‌های مایکروسافت و یاهو ایران را از لیست کشورهایی که خدمات وب دریافت می‌کنند، خارج نمودند.[۳۵]
  • پس از فشارهای آمریکا  بانک جهانی از دادن خدمات به بانک‌های ایرانی بانک ملت، بانک ملی، و بانک صادرات خودداری کرد
  • اسامی نهادهایی که در روز پنجشنبه، ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ ازطرف وزارت خزانه دار ی آمریکا مورد تحریم قرار گرفتند به شرح زیر است:
  • بانک صادرات ایران (همه شعب خارج از کشور این بانک به همراه شعبه مرکزی آن)
  • بانک ملی (همه شعب خارج از کشور این بانک به همراه شعبه مرکزی آن)
  • بانک کارگشایی (تهران – خیابان مولوی – میدان محمدیه – پلاک ۵۸۷)
  • بانک ملی ایران ZAO (مسکو – روسیه)
  • بانک ملی – مسئولیت محدود (لندن – بریتانیا)
  • بانک آریان (پروژه معاملاتی مشترک میان بانک‌های صادرات و ملی – کابل – افغانستان)
  • بانک ملت (همه شعب خارج از کشور این بانک به همراه شعبه مرکزی آن)
  • و ...

مبحث دوم: علت خصومت آمریکا با ایران

آنچه در مبحث اول ذکر شد بحث علل بدبینی ملت ایران نسبت به آمریکا بود.در این مبحث جهت تکمیل شدن آنچه مطرح گردید بایست این سئوال را پاسخ دهیم که چرا آمریکا چنین اقداماتی را علیه ایران و نظام جمهوری اسلامی انجام داده است؟در واقع دشمنی اصلی آمریکا با ایران و علت خصومتهای آنها ناشی از چیست؟ در یک جمله می توان گفت همراه نشدن ملت ایران با سیاست خارجی سلطه طلبانه آمریکا عامل اصلی خصومتهای آمریکا علیه ایران است.

1- رویکرد نه شرقی و نه غربی

 مقام معظم رهبری می فرمایند:" عملاً هم منطقه عظیم و حساسی که به آن خاورمیانه می گویند و شمال آفریقا و خلیج فارس- منطقه نفت- دریچه اقتدار آمریکا بود. نفت، خون حیات بخش تحرک دنیای امروز است. تسلط بر اینجا مهم است که آمریکا هم تسلط پیدا کرده بود. در وسط خاورمیانه، ایران قرار داشت پایگاه اصلی استکبار، انقلاب اسلامی این منطقه اصلی را از زیر سیطره آمریکا بیرون کشید.[7]  "

لذا انقلاب اسلامی ایران براساس قاعده نفی سبیل در اسلام، رویکرد نه شرقی و نه غربی را اصول و راهنمای سیاست خارجی خود قرارداد.این رویکرد به عنوان اساسی ترین نماد رفتاری ایران با قدرت های بزرگ تلقی شد. حضرت امام خمینی (ره) معتقد بود که این سیاست باید در تمامی زمینه های داخلی و در روابط خارجی حفظ شود. طبق این رویکرد، اصل توازن قوا برای حفظ صلح جهانی مردود شمرده می شد و این اصل را ظالمانه و در راستای منافع قدرت های بزرگ می دانست.

2- پایبندی به اسلام ناب و ارزشهای اسلامی

 یکی از عمده ترین دلایل دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی پایبندی آن به اسلام و ارزشهای اسلامی است . مقام معظم رهبری در این باره فرمودند:" والله آمریکا از ملت ایران از هیچ چیزشان به قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نبست او می خواهد شما از این پایبندی دست بردارید او می خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید . »[8] "

3- استقلال طلبی جمهوری اسلامی

به دلیل استقلال طلبی جمهوری اسلامی ایران، مارتین ایندایک ( معاون خاور میانه ای وزارت خارجه آمریکا) گستاخانه تصریح می کند مجازات و تنبیه انقلاب اسلامی درس عبرتی بر کشورهایی خواهد بود که در مسیر استقلال و رهایی از سلطه آمریکا گام بر می دارند .[9] نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی نیز معتقد است دشمنی ها و کینه توزیهای آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی به دلیل استقلال طلبی این کشور است و می گوید: جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند .[10] مقام معظم رهبری در این باره فرمودند :  " دشمنی آمریکا و استکبار جهانی با ایران اسلامی به خاطر حرکت قدرتمندانه مردمی است چون ایمان مردم , علاقه مردم به استقلال و اطمینان به نفس مردم به ضرر آنهاست آنها می خواهند کشور ما را همیشه وابسته نگه دارند , آنها می خواهند از لحاظ فرهنگی , اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه را وابسته به خودشان نگه دارند . وقتی کشوری مستقل است و اطمینان به نفس دارد و با اعتماد به خود در راهی که او را به سمت اهداف والا می رساند حرکت می کند طبعاَ اینها ناراضی می شوند . نارضایتی دشمنان جهانی ما به این خاطر است . آنها وقتی راضی می شوند که ملت ایران اختیار دین و فرهنگ و اقتصاد خود را یکسره به آنها بسپارد . ملت ایران امروز بیدار شده است و زیر بار چنین زور گویی ها و قلدری هایی نمی رود .»[11]

4- عدالت طلبی و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی

 مقام معظم رهبری در این باره فرمودند : "دشمنی نظام مستکبر آمریکایی و هر مستکبری در دنیا با نظام اسلامی به خاطر پرچم برافراشته عدالت است . به خاطر این است که می بینند با نام اسلام و با تعالیم والای اسلام کشوری دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمی و عملی حرکت می کند , می داند این جلوی نفوذ آنها را خواهد گرفت . آنها با هر کشوری که خارج از قلمرو قدرت آنها به توسعه و پیشرفت علمی دست پیدا کند , مخالفند , آنها باهر کشوری که در میدان علم و توسعه به سمت رقابت با آنها حرکت کند , مخالفند " [12]

 

5- آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی

خود آگاهی و بیداری مسلمان ها که به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گرفته است نیز یکی از دلایل دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی است . مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند : " امروز عمده دردسرها یی که اردوگاه استکبار و مشخصاً آمریکا و صهیونیسم دچارش هستند که این دردسرها خیلی زیاد هم است به خاطر این است که مسلمان ها به یک خود آگاهی رسیده اند که دراین خود آگاهی , امام بزرگوار و ملت ایران و انقلاب اسلامی ما نقش فراوانی داشته است . عمده دردسر آن ها از این ناحیه است , لذا می خواهند این را بکوبند " [13]

6- نفوذ و فشار اسراییل و لابی صهیونیستی

 گراهام فولر نوسینده کتاب قبله عالم و از مقامات بلندپایه سازمان سیا که به مدت 25 سال در منطقه خاورمیانه و از جمله ایران فعال بوده است در تشریح نوع نگرش سیاستمداران واشنگتن در خصوص ایران و نقش لابی صهیونیسم معتقد است: هرگونه تلاشی برای دستیابی به یک تحلیل واقع بینانه و متعادل از حکومت ایران بسیار مشکل است، زیرا که یک مرکز سخنگویی و تبلیغاتی داغ و پرهیجان طرفدار اسراییل در سنا وکنگره حضور دارند که هرگونه شفافیت در روابط دو کشور را مخدوش و تیره می کند وی می افزاید کارمندان دولت آمریکا تنها در پشت درهای بسته و مخفیانه می توانند به طور بی طرفانه و منصفانه در خصوص ایران تجزیه و تحلیل کنند، که البته این فضا برای منافع دراز مدت آمریکا مناسب نیست. چون مقامات عالی رتبه وزارت خارجه، وزارت دفاع و کنسولگریها به راحتی نمی توانند مسائل را گزارش دهند. لابی صهیونیست ها در آمریکا ایپک نفوذ بسیار زیادی در تصمیمات متخذه از سوی کاخ سفید دارند به ویژه این نفوذ در سیاست های ایالات متحده برعلیه جمهوری اسلامی ایران در طی 27 سال گذشته نقش بسیار زیادی داشته است. بسیاری از تصمیم گیرندگان سیاست خارجی آمریکا در مقاطع مختلف گرایش فکری به اسراییل داشته اند که نقش آنها در پی ریزی طرح های آمریکا علیه ایران نیز قابل مشاهده است.

مقام معظم رهبری در ۱۱/۱۱/۱۳۸۰ در این خصوص فرمودند: " که پایداری “غده سرطانی صهیونیسم” از ابتدأ تاکنون، معلول حمایت‌های دولت‌های بزرگ- خصوصا آمریکا- است. آنان اسرائیل را ساختند تا علیه کشورهای اسلامی از آن استفاده کنند."

 

منابع

  1. امام خمینی(ره)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، 1387.
  2. بیانات مقام معظم رهبری،سایت www.khamenei.ir
  3. بیل، جیمز، شیر و عقاب، ترجمه فروزنده برلیان، تهران: فاخته، 1371.
  4. داریوش اخوان زنجانی تاملی در مورد مساله روابط ایران وآمریکا ارزیابی سیاست خارجی خاتمی از منظر صاحب نظران، گردآوری مهدی ذاکریان (مجموعه مقالات)، (تهران: انتشارات همشهری، 1380)، ص 13.
  5. سید محمد کاظم سجادپور سیاست مهار دو جانبه در تئوری و عمل فصلنامه سیاست خارجی، سال هشتم، (بهار 1373) ص27.
  6. محمد باقر خرمشاد رفتار شناسی آمریکا در قبال انقلاب اسلامی ایران ، فصلنامه راهبرد، شمارۀ 31،(بهار 1381) صص314-313
  7. معباوی، حمید، چالش های ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381.
  8. هوشنگ مهدوی، عبدالرضا، تاریخ روابط خارجی ایران از پایان جنگ جهانی دوم تا سقوط رژیم پهلوی، تهران: پیشگام، بی تا.


[1] . بیانات رهبری معظم انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان‌ و دانشجویان، ۱۳۹۱/۰۸/۱۰.

[2] بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱۳۸۸/۰۱/۰۱

 

[3] بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱۳۸۸/۰۱/۰۱

[4] بیانات مقام معظم رهری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱۳۸۸/۰۱/۰۱

[5] بیانات مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱۳۸۸/۰۱/۰۱

 

[6] بیانات مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱۳۸۸/۰۱/۰۱

 

[7] امام خامنه ای، 8/8/87.

[8] روزنامه جمهوری اسلامی , 12/2/69

[9] روزنامه کیهان , 26/1/78

[10] روزنامه رسالت , 27/2/80

[11] بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع مردم رفسنجان , 18/2/84

[12] همان

[13] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان نمونه کشور , 7/9/79

 
شناسه مطلب : 270550|



برچسب ها :

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4119- شنبه 9 خرداد 1394

 

 سرمقاله

اقتصاد مقاومتی، مسئله اول اقتصاد کشور

یکی از مهم‌ترین فرازهای بیانات امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید چندباره بر بحث «اقتصاد مقاومتی» و انتقاد ضمنی از نوع برخورد با این مهم است. معظم‌له در این‌باره فرمودند: «در کشور، در موضوع اقتصاد مقاومتی همزبانی وجود دارد؛ اما باید همدلی هم به‌وجود آید و از بن دندان به اقتصاد مقاومتی باور پیدا کنیم».

همزبانی در اقتصاد مقاومتی محصول مباحث کارشناسی و بررسی دیدگاه‌های موافق و مخالف است و به یک‌باره حاصل نشده؛ اما با وجود این مقدمه و گام اول یک حرکت بزرگ است. «اقتصاد مقاومتی» در زمان حاضر برای نظام اسلامی دو ضرورت دارد؛ یکی اساس تحول در اقتصادی است که دچار بیماری‌های مزمن است و تاکنون نتوانسته از آن برهد و در اجرای سایر برنامه‌های کلان و ضروری اخلال ایجاد کرده و دیگر اینکه فقدانش تیزکردن سلاح دشمن و حصولش کندساختن سلاح دشمن است. اهمیت سروسامان بخشیدن به «اقتصاد مقاومتی» در حدی است که قادر است مذاکرات هسته‌ای و مسائل بعدی آن را به نفع ایران تحت تأثیر جدی قرار دهد؛ اما در این میان آنچه می‌تواند ایران را از طرح بحث «اقتصاد مقاومتی» منتفع کند، برداشتن گام دوم، یعنی همدلی است که دلیل وجود آن مشاهده انواع تلاش و تکاپو در بخش‌های مختلف کشور برای تحقق آن است. اگر نشانه‌های گام دوم که متأسفانه کمتر ملاحظه می‌شود، کم‌وبیش آشکار گردد، جامعه را امیدوار و دشمن را مأیوس می‌کند و می‌تواند برای یک حرکت ملی در بحث «اقتصاد مقاومتی» بسترسازی کند. در فضای کنونی نیاز اصلی تحقق این مسئله، تبدیل آن به موضوع اصلی در اقتصاد و رعایت الزامات آن است، اگر چنین شود، نیمی از راه طی شده که طی‌کردن نیمه دیگر آن را نیز آسان می‌کند.

 

ترجمه

دلایل آسیب‌پذیری عربستان در برابر داعش

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 30 می 2015 (9 خرداد) در مقاله‌ای به آسیب‌پذیری‌های عربستان سعودی در برابر داعش پرداخت و نوشت: دولت اسلامی (داعش) مطابق دستورکار فرقه‌گرایانه سنی ـ شیعه حملاتی را با هدف اختلاف‌افکنی و تضعیف حاکمیت خاندان سلطنتی این کشور صورت می‌دهد. پادشاهی آل‌سعود در برابر شکاف فرقه‌ای آسیب‌پذیر است؛ زیرا این خاندان با دستگاه روحانیت وهابی پیوندهای عمیقی دارد و سال‌ها شیعیان سعودی را سرکوب کرده و علیه یمن جنگ به‌راه انداخته است. نخستین حمله تروریستی دولت اسلامی به شیعیان سعودی، نوامبر گذشته رخ داد. ماه جاری نیز طی دو جمعه متوالی، دو حمله انتحاری علیه مساجد شیعیان صورت گرفت. ابوبکر البغدادی آشکارا خواستار سرنگونی آل‌سعود است. دولت اسلامی (داعش) مدعی است، تاکنون زیرساخت زیرزمینی و پنهان «ولایت نجد» را بنیان گذاشته است. مقامات سعودی تعدادی از سعودی‌های متهم به ارتباط با هسته‌ای دولت اسلامی را دستگیر کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: دولت اسلامی با حمله به مساجد شیعیان و سایر اهداف نرم، امیدوار است تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کند و از نفرت ضدشیعی به‌منظور ایجاد کادری درون پادشاهی سعودی بهره بگیرد. آل‌سعود با محکوم کردن این حملات، متعهد شده است هسته‌ای دولت اسلامی درون کشور را نابود کند. ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز همچنین متعهد شده، به‌سرعت مجازات‌هایی صورت دهد. صدها سعودی به‌منظور پیوستن به دولت اسلامی به عراق و سوریه رفته‌اند. این افراد برای دولت اسلامی گروهی از مهاجران انتحاری بالقوه‌ و پیوند با اعضای خاندان سعودی را فراهم می‌کنند. شیعیان حدود 10 تا 15 درصد (حدود سه میلیون) جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند. طی چند دهه پس از انقلاب ایران، استان شرقیه عربستان شاهد ناآرامی‌های خشونت‌آمیزی بوده است. بهار عربی به تشدید اعتراضات و تظاهرات‌ها به‌منظور پایان تبعیض علیه شیعیان در عربستان منتهی شد. شاهزاده سعود‌بن‌نایف برادر بزرگ‌تر ولیعهد، محمدبن‌نایف است. هر دو شهرت بسیاری در واکنش‌های شدید علیه اعتراضات و تروریسم دارند. دهه‌ها تبعیض و سرکوب، تلاش‌های سعودی‌ها برای نمایش حمایت و همدردی با شیعیان را که مورد حملات دولت اسلامی قرار گرفته‌اند، تضعیف می‌کند. ریاض همواره اعتراضات مشروع شیعیان را اقدامات خرابکارانه ایران خوانده است. ایران آشکارا با اعلام حمایت از شیعیان عربستان، از خشونت‌های ضدرژیم حمایت کرده است. ایران و حزب‌الله در حمله به پادگان‌های الخبر آمریکا در سال 1996 دخیل بودند که طی آن 19 عضو نیروی هوایی آمریکا در استان شرقیه کشته و صدها سعودی زخمی شدند.

در پایان مقاله آمده است: وهابی‌ها معتقدند، شیعه انحراف از اسلام واقعی است و شیعیان کافرند. ملک عبدالله، شاه فقید عربستان تلاش کرد، تنش‌های شیعه و سنی را کاهش دهد و تحمل‌پذیری بیشتر را ترغیب کند؛ اما موفقیت اندکی کسب کرد. در این‌زمینه شاهزاده سعودبن‌نایف همکاری نزدیکی با ملک عبدالله داشت. تبلیغات افراطی سنی‌ها علیه ایران و شیعیان در عربستان سعودی گسترده است و همواره مورد استقبال روحانیون ارشد قرار می‌گیرد که گفتنی است جنگ در یمن آتش این تبلیغات را شعله‌ور کرد. حملات سعودی‌ها علیه شیعیان حوثی عنصر فرقه‌گرایی دارد. عربستان و متحدانش با متهم‌کردن زیدی‌ها به دست‌نشاندگی ایران، تنش‌های فرقه‌ای را تشدید کرده‌اند. پاکستان که خود با مسئله فرقه‌گرایی شدید روبه‌روست، به سعودی‌ها هشدار داد که جنگ در یمن می‌تواند به تشدید تنش‌های فرقه‌ای در سراسر جهان اسلام منجر شود. دولت اسلامی به سهم خود تلاش خواهد کرد تا جنگ فرقه‌گرایانه خود را به بحرین و کویت (متحدان مهم عربستان) بکشاند. درصورتی‌که دولت اسلامی بتواند به اهداف شیعی در بحرین و کویت حمله کند، موج خشونت‌ها گسترش می‌یابد. دولت اسلامی بلندپرواز است و به‌دنبال افزایش تعداد قربانی‌هاست.

 

اخبار

1- ژنرال کوچک مشغول تفریح در پاریس!

 یکی از شاهزادگان سعودی در اقدامی بی‌سابقه از وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان و یکه‌تازی‌های او در این کشور انتقاد کرده است. «سعودبن‌سیف النصر» در صفحه توئیتر خود درباره «محمدبن‌سلمان» نوشت: اگر در گذشته کسی به قراردادهای تجاری دست می‌یافت، صدها میلیارد دلار از اموال مردم را به چنگ می‌آورد؛ بنابراین اکنون که ژنرال کوچک، وزارت دفاع و شرکت آرامکو را در دست گرفته، چقدر به‌دست آورده است. وی افزود: آیا تصمیم‌گیرندگان به جنگ و چالش‌های داخلی و منطقه‌ای توجهی داشته‌اند؟ آیا ما در فضایی از تحریف و گمراهی به‌سر می‌بریم؟! سعودبن‌سیف النصر همچنین قبلاً در اعتراض به سفر تفریحی محمدبن‌سلمان به پاریس با وجود قرارداشتن این کشور در وضعیت جنگی، نوشته بود: وقتی یک کشور وارد جنگ می‌شود، همه باید با جدیت عمل کنند و مسئولیت‌پذیر باشند، به‌ویژه مسئول نیروهای مسلح؛ نه اینکه برای تفریح به هتل پلازای پاریس بروند. وی یادآور شده بود: مبالغ صرف‌شده طی ماه‌های گذشته، برای بی‌نیازکردن همه فقرا و پرداخت همه بدهی‌های دولتی به شهروندان و همچنین بدهی‌های شخصی آنان و پرداخت کرایه‌خانه‌های آنان برای چندین‌سال کافی بود.

2- نامه‌ای برای تأمل‌کردن نه صرفاً خواندن

 جنبش عدالت‌خواه دانشجویی طی نامه‌ای سرگشاده به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی(ره)، نسبت به ساخت‌وسازهای اشرافی در حرم امام خمینی واکنش نشان دادند و گفتند این حرم را برای چه کسی ساخته‌اید؟ این حرم پنج‌ستاره! به امامی تعلق دارد که در گرمای نجف حاضر نبود سطح زندگی‌اش به اندازه یک کولر از مردم عادی بالاتر برود؟! نکند گمان کرده‌اید از این طریق-العیاذ بالله- به امام(ره) شأن و منزلت عطا می‌فرمایید؟! شرف‌المکان بالمکین فکر نمی‌کنید آنان که از اقصی‌نقاط جهان به شوق زیارت قبر امام روح‌الله تشریف می‌آورند، با دیدن حرمی که این بلای پر زرق و برق! را سرش آورده‌اید، گمان می‌کنند که راه را اشتباه آمده‌اند؟! متأسفانه این عمل شما، شاهدی بر این مدعاست که هنوز برخی مسئولان در جمهوری اسلامی صرفاً نگاه شعاری به آرمان‌های امام روح‌الله دارند و گویی قرار نیست منویات ایشان هیچ‌گونه بازتابی در رفتار و عملکرد آنان داشته باشد. گویا حضرتعالی علاقه وافری به نمادینه‌کردن امام به جای نهادینه‌کردن افکار امام دارید؛ معمولاً کسانی سراغ این‌گونه اعمال، یعنی نماد و مجسمه‌ساختن می‌روند که بیشتر از سیرت به صورت تمایل داشته و بیشتر از هسته به پوسته گرایش دارند. در واقع، تمرکز بر ظاهر بدون محتوا، خطر استحاله را به‌دنبال دارد و این موضوع سبب نگرانی ما شده است.

 

خبر کوتاه      

* وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نوشت: ایران و گروه 1+5 هنوز اختلافاتی اساسی برای رسیدن به توافق دارند. این رسانه در گزارشی می‌نویسد، دیپلمات‌ها و منابع آگاه به مذاکرات هسته‌ای می‌گویند، با وجود دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اختلافات اساسی میان دو طرف حل‌نشده باقی مانده‌اند. این رسانه در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند، یکی از دشوارترین موضوعات، همان‌طور که انتظار هم می‌رود، موضوع دسترسی به دانشمندان و اماکن هسته‌ای ایران است. همچنین، یک دیپلمات آگاه به این موضوع گفت: «بخشی از این فرایند مشخص است: حذف هزاران دستگاه سانتریفیوژ از تأسیسات غنی‌سازی ایران و ازبین‌بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران».

* حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در صفحه فیس‌بوک خود با انتشار متنی به مقایسه عملیات کربلای4 با مذاکرات هسته‌ای پرداخته و همراهی همگان را برای به نتیجه‌رسیدن مذاکرات خواستار شده است. آشنا در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: شما را به مظلومیت شهدای کربلای4 قسم می‌دهم، نگذارید عملیات تیر 94 لو برود. می‌دانم عده‌ای از این مقایسه تعجب می‌کنند؛ ولی بدانید که غواصان ما به خط زده‌اند و ما به استتار و اختفا نیاز داریم.

* یکی از مردم ولایی و بسیجی استان البرز، در راه دفاع از حرم اهل‌بیت(علیهم‌لسلام) به فیض شهادت رسید.

یکی دیگر از مدافعان حرم نیز به فیض شهادت رسید. بسیجی شهید، سعید قارلقی جان خود را در راه دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) تقدیم کرد.

* شمار زیادی از خلبانان نظامی آمریکا شکایت کرده‌اند، مقررات اداری دست‌وپاگیر موجب شکست حملات هوایی علیه نیروهای داعش و کلافگی و دلزدگی آنها شده است. یکی از این خلبانان که نام او فاش نشده، به فاکس‌نیوز گفته است، موارد زیادی وجود داشته که گروهی از تروریست‌های داعش در تیررس ما بوده‌اند؛ اما اجازه آغاز عملیات به ما داده نشد. وی با بیان اینکه نیروهای این گروه تروریستی تاکنون جان افراد بی‌گناه زیادی را گرفته‌اند، افزود: به‌دلیل اینکه مقررات دست‌وپاگیر نگذاشته تروریست‌ها را از میان ببرم و آنها جان افراد بی‌گناه زیادی را گرفته‌اند، این مسئله سبب کلافگی و ناامیدی من شده است. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع نظامی نوشته است، در هر یک از عملیات هوایی علیه مواضع داعش، از زمان درخواست خلبان تا شلیک علیه اهداف مورد نظر، دست‌کم یک ساعت طول می‌کشد.

 
شناسه مطلب : 275768|



برچسب ها :


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 514 صفحه بعد