منوي اصلي
موضوعات وبلاگ
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

اگر از سرهایمان کوه ها بسازند هرگز در کتاب های تاریخ نخواهند خواند "خامنه ای" تنها ماند... ------------------------------------ امام خامنه ای (مدظله العالی) : ای جوانان و ای بسیجیان عزیز ، در هر جای کشور که هستید ، این بصیرت را روز به روز افزایش دهید .
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 260
بازدید ماه : 1360
بازدید کل : 64493
تعداد مطالب : 735
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

روزشمار محرم عاشورا ساعت فلش مذهبی سوره قرآن مهدویت امام زمان (عج)
روزشمار فاطمیه
دعای فرج اوقات شرعی ذکر روزهای هفته ذکر روزهای هفته آیه قرآن پخش زنده حرم حدیث موضوعی
پیج رنک گوگل
دعای فرج
زیارت عاشورا
ابر برچسب ها


[ مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ ]

[ Designed By Ashoora.ir ]

اظهارات شعاری خاتمی در آستانه هفته دفاع مقدس

 

 

خاتمی جنگ را زشت می‌داند فتنه را نه؟!

 
 سید محمد خاتمی در آستانه هفته دفاع مقدس در یک سخنرانی با برشمردن جنگ را اتفاقی زشت توصیف کرد اما توضیح نداد که موضع او نسبت به تشویق به خشونت و فتنه گری چیست.

 خاتمی در حالی تاکید کرد "امروز باید خشونت‌طلبان، افراط‌گرایان و حامیان جنگ از صحنه سرنوشت کنار روند" که خود او به دلیل مواضعش در جریان خشونت های مربوط به فتنه 88 مورد انتقاد قرار دارد.

خاتمی که تا کنون بابت مواضعش در فتنه مورد محاکمه قرار نگرفته، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، مهمان ثابت بسیاری از برنامه های فرهنگی بوده است.

بر اساس گزارش ایسنا، خاتمی با تاکید بر اینکه باید به جای ستایش و توصیه به صلح، جان‌های صلح‌طلب تربیت شوند، اظهار کرد: باید گفت‌وگو درباره صلح به گفتمان صلح جهانی و پارادایم ستیز و خشونت به سرمشق تفاهم تبدیل شود.
 
سیدمحمد خاتمی صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی صلح در موزه صلح تهران برگزار شد، با اشاره به اشعار ملک‌الشعرای بهار در نکوهش جنگ و ستایش آشتی و صلح، خاطرنشان کرد: ‌در طول تاریخ به ویژه در قرنی که گذشت ما شاهد بودیم که بسیار از صلح یاد شد و جنگ مورد نکوهش قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه همواره جنگ، ستیز و خشونت میان آنان که قدرت را در دست دارند با آنان که باید زندگی کنند بیشتر بوده است، اظهار کرد: این خشونت و جنگ در قرنی که گذشت با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری و همچنین افزایش فزون‌خواهی انسان‌های قرن بیستم بیشترین فجایع را در طول تاریخ به وجود آورد.
 
او با اشاره به دو جنگ جهانی، جنگ‌های منطقه‌ای و جنگ سرد، اضافه کرد: ما در طول تاریخ از جنگ‌های جهانی گرفته تا امروز که در پایان قرن بیستم است شاهد بروز پدیده وحشتناکی به نام تروریسم بوده‌ایم. این موضوع همواره بوده و به تناسب دنیای امروز ابعاد وحشتناکی پیدا کرده است.
 
خاتمی گفت: در مقابل نیز صدای جنگ علیه تروریسم وجود دارد که ترور و تروریسم خود حاصل فزون‌خواهی و جنگ‌طلبی قدرت‌هاست در حالیکه مصلحان بزرگ به ویژه پیامبران خدا ندای زندگی برای انسان دادند و تاکید کردند که زندگی در جایی است که صلح باشد.
 
او در ادامه به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید به دعوت پیامبر و خدای پیامبر که شما را به زندگی می‌خواند پاسخ دهید.
 
وی با تاکید بر اینکه آنچه در طول تاریخ همواره بر صلح غالب بوده، جنگ بوده است، اظهار کرد: ستایش کردن و توصیه کردن به صلح فایده زیادی ندارد بلکه باید جان‌های صلح‌طلبی تربیت شود. باید گفت‌وگو درباره صلح به گفتمان صلح در جهان تبدیل شود و پارادایم یا سرمشق ستیز و خشونت به سرمشق و پارادایم تفاهم تبدیل شود چرا که باید در برابر جنگ تمدن‌ها، گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شود.
 
او افزود: امروز پارادایم باید تغییر کند و زندگی‌ها دستخوش تغییر شوند. امروز باید خشونت‌طلبان، افراط‌گرایان و حامیان جنگ از صحنه سرنوشت کنار روند تا صلح، اتحاد و تفاهم پدید آید چرا که در این صورت است که زندگی انسان‌ها سرشار از صلح می‌شود.
 
خاتمی با تاکید بر اینکه جنگ اتفاق زشتی است، گفت: موزه صلح موزه‌ای است که زشتی‌های جنگ را به رخ می‌کشد اما در دل این زشتی‌ها زیبایی‌هایی از جنس مقابله در مقابل جنگ و مقاومت نهفته است چرا که چنانچه انسان‌هایی از جان گذشته نباشند تا در مقابل خشونت‌گرایان ایستادگی کنند زندگی بشریت یک شبه به جهنم تبدیل می‌شود.
 
رییس‌جمهور پیشین کشورمان با بیان اینکه به همان اندازه که جنگ زشت است، جنگ به معنای دفاع از موجودیت و بقای خود و ایستادن در برابر متجاوز زیباست، اضافه کرد: اگر این مقاومت‌ها نبود جنگ‌طلبان بسیار زود همه زندگی بشریت را نابود می‌کردند.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه روز صلح و برپایی موزه صلح امر مبارکی است، خاطرنشان کرد: باید همگان به پیام پیامبران و مصلحان بشریت گوش دهیم و زندگی را سرشار از تفاهم، گفت‌وگو و محبت کنیم و با همبستگی جان‌های محبت‌خواه، زشتی‌آفرینان و جنگ‌آفرینان را در ابتدا منزوی کنیم و چنانچه خدا بخواهد سر رشته حیات و سرنوشت انسان‌ها را از دست جنگ‌طلبان و خشونت‌گرایان خارج کنیم.



برچسب ها :

قابلیت‌های جدید وایبر برای جاسوسی!

 
با گسترش روز افزون تکنولوژی و فناوری‌های نوین شاید فاصله‌های فیزیکی معنای چندانی نداشته باشد، نسخه جدید اپلیکیشن وایبر یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیغام رسان با قابلیت تماس تصویری و رابط کاربری فارسی منتشر شد.

قابلیت‌های جدید وایبر برای جاسوسی!با گسترش روز افزون تکنولوژی و فناوری‌های نوین شاید فاصله‌های فیزیکی معنای چندانی نداشته باشد، نسخه جدید اپلیکیشن وایبر یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیغام رسان با قابلیت تماس تصویری و رابط کاربری فارسی منتشر شد.

وایبر در تلاش است تا همه را به سمت خود جذب کند به همین منظور در پنجمین نسخه از به‌روز رسانی این اپلیکیشن قابلیت تماس تصویری و واسط کاربری فارسی را در کنار تماس صوتی و  اضافه کرده است تا کاربران دیگر برنامه‌های پیغام رسان را ترک کرده و روی به وایبر بیاورند.
 
تا به امروز هر موقع حرف و حدیثی از تماس تصویری می‌شد دیدگان همه روی اپلیکیشن اسکایپ خیره می‌شد. چرا که اسکایپ به گونه‌ای طراحی شده که حتی کاربرانی با سرعت‌های پایین‌تر نیز می‌توانند به راحتی از آن بهره ببرند، همانطور که پیشتر هم در دریچه خوانده بودید وایبر با هدف رقابت جدی با اسکایپ وارد گود رقابت شده است. از این رو وایبر امکان برقراری تماس تصویری را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است تا رقابت جدی‌تر شود.
 
اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا وایبر در خصوص تماس تصویری چقدر می‌تواند موفق واقع شود. گفتنی است رابط کاربری در نسخه اندروید بهبود یافته و در نسخه iOS نیز ارسال تصاویر و ویدئوها راحت‌تر از قبل ممکن شده است. مدتی بود که تماس تصویری را به صورت آزمایشی در اختیار کاربران PC قرار داشت اما حال در نسخه پنجم کاربران از طریق گوشی و یا تبلت هوشمند خود می‌توانند تماس تصویری برقرار کنید.
 
شما چه نظری دارید، آیا این قابلیت‌ها جهت برقراری ارتباطی راحت است؟! آیا وایبر در مقابل اسکایپ حرفی برای گفتن خواهد داشت؟ و در نهایت بهترین اپلیکیشن از نظر شما برای برقراری ارتباط کدام است؟ در بخش ارسال نظر این خبر می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر کاربران دریچه به اشتراک بگذارید.




برچسب ها :

بعد از اظهارات معاون روحانی

پروژه "کافی‌شاپ" به "آزادی حجاب" رسید!

تحلیل فوق پیش از آنکه به مقایسه حجاب با اعمالی مانند قتل و دزدی از یک سو و نماز از سوی دیگر بپردازد، نیازمند توجه به مبانی قانونی الزام حجاب است.

همزمان با مطرح شدن بحث اشتغال زنان در کافی شاپ توسط معاون روحانی و حمایت رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب از این اظهارات، این جریان سیاسی موضوع لزوم اختیاری بودن حجاب را هم کلید زده است.

سه روز پیش شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان با انتقاد از اظهارات یک مقام ناجا ممنوعیت اشتغال زنان در فضای عمومی کافی‌شاپ‌ها گفت: اشتغال برای برخی زنان در این اماکن ضروری است و خرج زندگی خود را از این راه به دست می آورند. آیا باید به دنبال این ممنوعیت، آنها دزدی کنند؟

به دنبال این اظهارات، الهه کولایی از اعضای حزب منحله مشارکت به کمک معاون روحانی آمد و گفت که "متاسفانه در سالهای اخیر شاهد هستیم که جریان فکری خاص قصد محدود کردن دایره اشتغال زنان را دارند تا آنان را به سوی خانه نشینی هدایت کنند. این سخن در هنگامی گفته می شود که گویا زنان از اشتغال در کافی شاپ ها و سفره خانه های سنتی منع شده اند."

اظهارات کولایی اما با انتقاد سید رضا اکرمی مشاور روحانی مواجه شد. با این وجود خط حمایت از برخی آزادی ها به سبک غربی به بهانه ÷شتیبانی از اشتغال زنان(!) در میان اصلاح طلبان . غرب گرایان دنبال شد تا به اصل موضوع حجاب رسید.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد امروز به صراحت وارد این بحث شد و ادعای دستیابی به تناقضی در زمینه سیاست های فرهنگی کشور را مطرح کرد و نتیجه گرفت که "مساله حجاب ربطي به نظم اجتماعي ندارد".

این روزنامه نوشته است: مساله حجاب را بايد مشخص كرد كه چه نوع مساله‌يي است، مساله‌يي مرتبط با نظم اجتماعي يا مساله‌يي فرهنگي و عقيدتي؟ قتل و دزدي از منظر حكومت بيش از آنكه يك مساله فرهنگي باشد، موضوعي مربوط به نظم و امنيت اجتماعي است. به همين دليل برخورد اصلي حكومت با اين دو پديده، از طريق پليس و دادگاه و مجازات است. البته قتل و دزدي داراي وجه فرهنگي نيز هستند كه پليس و دادگاه مسووليت حل آن را ندارند، بلكه آموزش و پرورش، رسانه‌ها و متوليان ديني و خانواده بايد به حل آن اقدام كنند. من و شما بايد در تربيت فرزند خود به گونه‌يي عمل كنيم كه مرتكب اين دو جرم نشوند، ولي پليس و دادگاه بايد با مرتكبين از زاويه امنيتي و قضايي برخورد كنند.
نمونه ديگر عبادت مهم مسلمانان، يعني نماز است. اگر كسي نماز نخواند، قطعا برخورد امنيتي و قضايي با او راه‌حل نيست، زيرا نخواندن نماز، امنيت و نظم را نقض نمي‌كند، در حالي كه از نظر مسلمانان اين عبادت خيلي مهم است. در مقابل توقف خودرو در محل ممنوع، با عكس‌العمل و جريمه پليس مواجه مي‌شود كه به معناي برخورد حقوقي و امنيتي است.
حال پرسش اين است كه طرح‌كنندگان مساله حجاب از كدام منظر به موضوع نگاه مي‌كنند؟ آيا فقدان حجاب نظم و امنيت را به هم مي‌زند يا يگ گزاره ديني در خطر قرار مي‌گيرد؟ اگر دومي است، در اين صورت بايد گفت عدم رعايت حجاب اهميت بسيار كمتري از ترك نماز يا روزه يا ساير احكام ديني دارد، پس چرا به اين احكام پرداخته نمي‌شود؟
ولي اگر از منظر ديگر، يعني برهم‌زننده نظم اجتماعي به موضوع نگاه شود، در اين صورت اصلي‌ترين روش براي برخورد با مساله، پليس و دادگاه است و شيوه‌هاي ديگر در مراتب بعدي قرار مي‌گيرند.البته در اين صورت بايد چند نكته را روشن كرد. اول اينكه چه حدي از بي‌توجهي به حجاب نظم اجتماعي را تهديد مي‌كند؟ آيا اين حد مربوط به حجاب شرعي است؟ در اين صورت آيا مي‌توان گفت عدم رعايت حجاب شرعي در هر حدي كه باشد، نظم اجتماعي را تهديد مي‌كند، قطعا پاسخ مثبت نيست، همان طور كه نخواندن نماز هم ربطي به نظم اجتماعي ندارد. تعيين اين حد بسيار مهم است. حتي در مكان‌هاي گوناگون نيز حد مذكور فرق مي‌كند.
يكي از مهم‌ترين تعارضات در اين زمينه از سوي مراجع رسمي نشان دادن فيلم‌هايي است كه زنان خارجي در آنها با نوعي از پوشش هستند كه براي زنان فيلم‌هاي ايراني اين پوشش ممنوع است. در حالي كه هر دو فيلم از تلويزيون پخش مي‌شوند و اگر اثرات سوئي بر نظم اجتماعي داشته باشد، فيلم‌هاي خارجي با پوشش غيرمحجبه زنان نيز چنين اثراتي را خواهند داشت. البته در فيلم‌هاي خارجي هم زنان را با هر نوع پوششي نشان نمي‌دهند، ولي بدون روسري و حتي بيش از اين را نشان مي‌دهند. بنابراين مساله حجاب ربطي به نظم اجتماعي ندارد، پس اگر چنين است چرا رعايت حجاب را براي زنان غيرمسلمان و حتي خارجي‌ها الزامي مي‌كنند؟ و اگر مساله مربوط به نظم اجتماعي است چرا در فيلم‌ها از معيارهاي كاملا دوگانه استفاده مي‌شود؟ و نيز چرا اصرار دارند كه زنان ايراني در خارج يا برنامه‌هاي خارج از كشور نيز باحجاب ظاهر شوند، آنجا كه ربطي به نظم اجتماعي در ايران ندارد؟ پس مساله عقيدتي و انجام يك دستور ديني است. در اين صورت همان طور كه آقاي رييس‌جمهور هم تاكيد كردند، اين مساله با «ون» و «سرباز» حل نمي‌شود، زيرا ورود «ون» براي نظم اجتماعي است و نه تغيير نگرش فرهنگي و ديني."


تناقض آشکاری که در این تحلیل وجود دارد عدم توجه مبانی قانونی موضوع است. تحلیل فوق پیش از آنکه به مقایسه حجاب با اعمالی مانند قتل و دزدی از یک سو و نماز از سوی دیگر بپردازد و این موضوع را در یکی از این دو دسته قرار دهد، نیازمند توجه به مبانی قانونی الزام حجاب است.

تحلیل مذکور با توجه به مستندات خود حجاب را در دسته دوم قرار داده و بر این اساس اجباری بودن ان را به چالش کشیده است. در حالی که حجاب از منظر قانونی در دسته اول قرار می گیرد. رعایت حجاب در قوانین کشور الزامی است درست همان گونه که قتل و دزدی ممنوع و مستلزم مجازات است اما برعکس، نماز در قوانین کشور الزامی نیست.

در واقع یادداشت فوق، با اینکه زمینه و محور تحلیل را "قانون" قرار داده، اما صرفا از منظر شرعی به موضوع حجاب نگاه کرده است این در حالی است که از نظر شرعی، تکلیف تمامی موارد مطرح شده از دزدی و قتل گرفته تا حجاب و نماز، مشخص است و نیازی به بحث ندارد.




برچسب ها :

قانون‌شکنی از هر دو طرف ممنوع!

راه حل مناقشه بر سر فیلتر سایت‌ها چیست؟

 
معاونت مطبوعاتی راه مناسبی را برای اعمال قانون، در پیش نگرفته. اما بی شک مدیران سایت‌ها نیز اگر هدف خود را فعالیت "قانونی" بدانند، مشکلی با دریافت مجوز و حتی برخورد با سایت‌های بدون مجوز نخواهند داشت.
مناقشه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با کمیته فیلترینگ بر سر مجوز فیلتر سایت های خبری بدون مجوز همچنان ادامه دارد.

معاونت مطبوعاتی ارشاد از ده روز قبل، با تعیین ضرب الاجلی، فیلتر کردن سایت های بدون مجوز را آغاز کرد. بر اساس اعلام این معاونت، «مطابق ماده ٧ قانون مطبوعات، سایت‌های خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، مسدود می‌شوند و مدیران این سایت‌ها به مراجع صالحه قضایی معرفی می‌شوند.»

این اقدام باعث شد تا عبدالصمد خرم آبادی که معمولا مجری فیلتر کردن شناخته می شد، برای اولین بار نسبت به فیلترینگ سایت ها واکنش منفی نشان دهد. خرم آبادی گفت: "وزارت ارشاد راساً  نمی‌تواند دستور فیلتر و مسدودسازی هیچ‌یک از سایت‌های اینترنتی را صادر کند. چرا که هیچ قانونی، اختیار فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را به وزارت ارشاد نداده است. بنابراین اگر وزارت ارشاد راساً دستور فیلتر و یا مسدودسازی سایتی را خطاب به ارائه دهندگان خدمات دسترسی و یا میزبانی صادر کند ، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی بوده و لازم الاجرا نیست. البته اگر وزارت ارشاد، فعالیت سایت یک نشریه الکترونیکی را به لحاظ عدم دریافت مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات، غیرقانونی تشخیص دهد می تواند بموجب مواد 7 و 12 قانون مطبوعات ، علیه آن سایت در مراجع قضایی ذی‌صلاح شکایت کند. اگر مقام قضایی فعالیت چنین سایتی را خلاف قانون تشخیص داد ، دستور قضایی مبنی بر فیلتر و مسدود سازی آن سایت را صادر خواهد کرد."

در این میان علی مطهری به حمایت از اقدام وزارت ارشاد برخاست و با بیان اینکه در جریان جزییات این طرح بوده گفت که "بسیاری از سایت‌های خبری اقدام به ثبت‌نام کرده و مجوز دریافت کردند. با وجود آنکه دو بار مهلت ثبت‌نام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تمدید شد یک بار در آذرماه و بار دیگر در اسفند ماه سال92 ولی باز هم برخی سایت‌های خبری ثبت‌نام نکردند. ‌اکنون که مهلت به اتمام رسیده  هیئت نظارت بر مطبوعات مطابق ماده 7 قانون مطبوعات که می گوید اگر نشریه‌ای مجوز نداشته باشد قابل انتشار نیست، می‌تواند از ادامه فعالیت این گونه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها جلوگیری کند."

رسایی هم به مخالفت با اقدام معاونت مطبوعاتی پرداخت و با تأکید بر اینکه متأسفانه دولت در برخود با رسانه‌ها از شرح صدر برخوردار نیست، گفت: اساساً فیلتر سایت‌های خبری توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پایه قانونی ندارد و غیرقانونی است.

اما ماجرا چیست و حق با کدام طرف است؟
واقعیت آن است که در حال حاضر از حدود 8 هزار سایت خبری فعال در کشور، تنها 270 سایت مجوز خود را از هیات نظارت بر مطبوعات دریافت کرده اند و مابقی – یعنی نزدیک به 7 هزار و 700 سایت – بدون مجوز در حال فعالیت در فضای مجازی هستند.

طبیعی است که بر اساس قوانین، فعالیت این سایت ها بدون دریافت مجوز نوعی قانون شکنی محسوب می شود. در اظهارات مقامات دولتی و قضایی و حتی مدیران سایت‌ها و رسانه‌ها نیز این موضوع هرگز محل مناقشه نبوده است.  اما به وضوح معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد راه مناسبی را برای اعمال قانون، در پیش نگرفته است. چراکه با رویه مذکور، اگر روزی ده سایت از این تعداد شناسایی و فیلتر شوند، بیش از دو سال وقت لازم است تا نوبت به همه این سایت ها برسد!

اما واقعیت دیگری نیز در مورد این سایت ها وجود دارد که بر اساس آن، بسیاری از آنها، هرگز به منظور فعالیت حرفه ای در حوزه رسانه، وارد فضای مجازی نشده اند و در حقیقت، اصراری برای دریافت مجوز و یا فعالیت رسانه ای ندارند. این سایت ها، عموما به دلایل دیگری از جمله تفریحات و سرگرمی، ارائه اطلاعات عمومی و برقراری ارتباط با مخاطبان در راستای اهداف تجاری، راه‌اندازی شده اند و بنا به مقتضیات خود، گه گاه وارد حوزه رسانه های خبری می شوند. طبیعی است که این سایت ها، در صورتی که فعالیت خود را در خطر ببینند، هرگز وارد حوزه سایت‌های خبری نخواهند شد.

اگر این سایت ها را از لیست پرتعداد بالا حذف کنیم، آنچه باقی می ماند فهرست کوچکی از سایت های خبری است که به هر دلیلی تا کنون موفق به دریافت مجوز نشده اند. بی شک مدیران و گردانندگان این سایت ها نیز اگر هدف خود را فعالیت "قانونی" در حوزه رسانه ای تعریف کرده باشند، مشکلی با طی کردن مراحل دریافت مجوز و حتی برخورد با سایت هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند، نخواهند داشت.

به این ترتیب، ساده ترین راه حل برای حل مناقشه بی سرانجام معاونت مطبوعاتی با برخی افراد، پیگیری این رسانه ها برای دریافت مجوز و همکاری معاونت مطبوعاتی با آنها در این راه است و نیازی به این همه جاروجنجال نیست.



برچسب ها :

از "راه علمی" تا "بیماری"

یک بام و دو هوای دولت در برخورد با بدحجابی

 
سخنان اخیر رئیس جمهور درباره مبارزه با بدحجابی اظهار نظرهای متفاوت و بعضاً متناقضی از سوی برخی دیگر از دولتمردان را در پی داشته است.
سخنان اخیر رئیس جمهور درباره مبارزه با بدحجابی اظهار نظرهای متفاوت و بعضاً متناقضی از سوی برخی دیگر از دولتمردان را در پی داشته است.

دکتر روحانی در سفر به مشهد گفته بود: «آیا راه ترویج عفاف در جامعه، ون است؟ راه دیگری نداریم؟ بانوان ما که خودشان فرهیخته و دانشگاهی و استاد و محقق هستند آیا برای گسترش عفاف و حجاب راهی ندارند؟ آخر اگر آدم چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر عین آن را نباید انجام دهد بلکه باید به اصلاح راه قبلی اقدام کند.»

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه نیازمند راه علمی برای ارتقای اخلاق و نشاط در جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: «برای نحوه رفتار دختر و پسر در جامعه راه علمی می‌خواهیم؛ حال بگویند جدا کنیم. فردی در اوایل انقلاب گفت که خوب نیست مردان و زنان در پیاده‌رو در کنار هم راه می‌روند و عنوان کرد که تنها راه کشیدن دیوار است؛ گفتم لااقل دیوارش کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم...؛ اوایل انقلاب عده‌ای در دانشگاه تهران دنبال کشیدن دیوار در کلاس‌ها بودند که امام(ره) نهیب کشید بر آنان که اینها سخیف کردن موازین اسلام است.»

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اظهار نظری متفاوت گفته است؛ «برخورد با بدحجابی را کاملاً تأیید می‌کنیم و برای جامعه ارزشی و مذهبی ما بدحجابی، بیماری محسوب می‌شود... بی‌حجابی با جامعه مذهبی ما سازگاری ندارد و ما حجاب را به عنوان یک ارزش همراه با عفاف مورد تأیید قرار می‌دهیم و به همین جهت هم از همه دختران، خواهران و مادرانمان خواهش می‌کنیم که به هنجار مورد احترام جامعه توجه کنند.»

سخنگوی دولت همچنین درباره برخوردهای صورت گرفته در قالب گشت‌های ارشاد، گفت: «البته در پاره‌ای از موارد برخوردهایی که صورت می‌گیرد هر چند که آن برخوردها برای حفظ ارزش‌ها است، اما چون موجب لجاجت طرف مقابل می‌شود، خواهش می‌کنیم که رعایت حرمت بانوان را داشته باشند و بتوانیم با شیوه‌هایی که با گذشته متفاوت است با بی‌حجابی مقابله کنیم.»

پیش از نوبخت، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری هم در موضعی متفاوت گفته بود: باید تک تک‌مان قبول کنیم حجاب جزو واجبات اسلام است، باید تبلیغ آن را هم انجام دهیم و در مرحله آخر امر به معروف نیز به همان مقداری که لازم است انجام دهیم.

اکرمی با اشاره به اینکه «فرهنگ هم ارشاد می‌خواهد و هم گشت ارشاد» گفت: پیاده‌سازی فرهنگ در جامعه نیازمند ترویج توسط آحاد جامعه و هم نیازمند گشت ارشاد است، منتهی این موضوع ضابطه دارد، باید به صورت صحیح پیاده شود، اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که این دو با هم معنی می‌شوند.

در همین رابطه سحام نیوز با تلاش برای القاء تضاد میان رئیس جمهور و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری می‌نویسد؛ با توجه به اظهارات صریح رئیس جمهور در مشهد، مشخص نیست دلیل اظهارات متناقض سید رضا اکرمی «رئیس نهاد ریاست جمهوری» با اظهارات رئیس جمهور چیست و آیا اتخاذ مواضع متناقض از سوی مسئولان دولتی، هزینه‌های احتمالی برای دولت در پی نخواهد داشت؟

سایت ضد انقلابی روز آنلاین هم با پیش کشیدن وعده‌های روحانی در سال 92 به بررسی تضاد بین سخنان وی و نوبخت پرداخته می‌نویسد: «یکی از وعده‌های حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری از میان رفتن گشت‌های ارشاد و برخورد با زنان و مردان با ادعای «بدحجابی» بود که البته در ماه‌های گذشته از سوی مقامات نظامی مورد هدف قرار گرفته است(!) آنها در اظهارات خود به صورت مداوم از وضعیت «حجاب» در جامعه ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار برخورد دولت با «بد حجابی» هستند.»

به گزارش کیهان، این سخنان در حالی ‌است که دولت به لحاظ سوگند شرعی، متعهد به پاسداری از شریعت اسلام و عمل به قانون است و تلاش در راه پالایش جامعه از بی‌حجابی، ارتباطی با خواست اشخاص و گروه‌ها نداشته و تکلیفی قانونی و شرعی است که سخنگوی دولت و رئیس شورای فرهنگی دولت به درستی به آن اشاره کرده‌اند.



برچسب ها :

 

 

گشت انصار؛ آری یا نه؟

 
با توجه به آغاز عملی طرح امر به معروف و نهی از منکر از سوی انصار حزب الله، آیا به نظر شما این اقدام مغایر قانون است؟ واکنش مردم به این طرح چه خواهد بود؟ آیا میان اقدامات گشت ارشاد و گشت انصار تداخل وجود دارد و یا آنها مکمل یکدیگر خواهند بود؟ آیا گشت انصار موجب کاهش ناهنجاری‌ها به خصوص در حوزه پوشش جوانان خواهد شد؟ آیا گروه های دیگری نیز می توانند به موازات انصار حزب الله اقدام به اجرای چنین طرح هایی کنند؟ به طور کلی آیا با طرح گشت انصار موافقید یا خیر؟ نظر خود را برای ما بنویسید.

 ورود عملی انصار حزب الله به موضوع امر به معروف و نهی از منکر، در روزهای گذشته با واکنش های متعددی همراه شده  است.

بر این اساس، نیروهای منتخب انصار حزب الله قرار است در روزهای آینده در سطح شهرها به امر به معروف و نهی از منکر در خصوص ناهنجاری ها به ویژه در خصوص پوشش جوانان بپردازند. این موضوع را انصار حزب الله در روز 23 شهریور به صورت رسمی اعلام کرد. این گروه ها که به گفته دبيرکل انصار حزب الله فعالیت آنها آغاز شده اما به صورت تمام عيار از هفته آينده شروع می شود، تا کنون با عناوینی چون "گشت انصار"، "گشت موتوری" و "گشت سیار برای نهی از منکر" از سوی موافقان و مخالفان معرفی شده اند.

وزارت کشور در اولین واکنش اعلام کرد هرگونه فعالیت دسته جمعی از جمله گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر انصار حزب الله باید با مجوز وزارت ارشاد صورت گیرد. با این وجود عبدالحميد محتشم، دبیر کل انصار حزب الله با صدور بیانیه‌ای با یادآوری اصل هشتم قانون اساسی ذکر لسانی را بلامانع دانست و کارشان را فریضه‌ای دانست که به هیچ قانونی مربوط نیست.

محتشم تعداد نیروهای عملیاتی درنظرگرفته شده برای این کار را از خواهران 3000 نفر و از برادران تقريبا 1000 نفر عنوان و نحوه انتخاب آنها را بر اساس فرم هاي توزيع شده عنوان کرده است.

به گفته او، این افراد "به ميزاني که لازم بوده توجيه شده اند" و "مربيان آنها ائمه جماعات مساجد و روحانيون بوده اند."

محتشم درباره اینکه این افراد "فاقد کارت شناسايي اند" گفته است که "ما براي خودمان امتياز خاصي قائل نيستيم .کارت و اين جور چيزها براي کارهاي حکومتي است."

محتشم درباره نوع فعالیت این نیروها تاکید کرده که "گرفتن و بردن کار ما نيست. اين مسايل از وظايف حکومتي است. ما تذکر زباني مي دهيم اما اين تذکر حتما جدي و موثر خواهد بود." او حتی از نامه نگاری با وزیر کشور هم خبر داده و گفته است که "ما با ايشان مکاتبه داشتيم و تلاش کرديم دغدغه ايشان را بر طرف کنيم . اميدواريم که اين چنين شده باشد."

با این وجود دغدغه اصلی منتقدان این اقدام، بدون مجوز بودن این اقدامات است. به نظر می رسد رحمانی فضلی وزیر کشور هم از نامه انصار حزب الله قانع نشده که گفته است: "هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی بر قانون باشد. در حوزه اجتماعی متولی وزارت کشور است و با این مباحث به صورت قانونی رفتار می‌شود."

موضع کلی دولت به وضوح منفی است. چراکه مشاور آشنا فرهنگی روحانی هم از این اقدام انتقاد کرده و گفته است: "نه نیروی انتظامی و نه ارشاد و نه قوه قضائیه و نه وزارت كشور و نه حتی بسیج هیچ‌كدام از موتورسوارهای ایشان استقبال نخواهند كرد به خصوص اینكه اگر كلاه ایمنی به سر نداشته باشند."

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در این خصوص گفته است: گاهی برخی بر اساس احساس مسئولیت و یا اعتقادات خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند در حالی که آنها باید بدانند در سال‌های گذشته نیز این روش‌ها نه تنها موثر نبوده بلکه در پاره‌ای از موارد پدیده بدحجابی را تشدید هم کرده است. البته ما نباید پدیده بدحجابی را نسبت گذشته تشدید یافته بدانیم و با روش‌های غیرقانونی با آن برخورد کنیم.

حال با توجه به آغاز عملی طرح امر به معروف  و نهی از منکر از سوی انصار حزب الله، آیا به نظر شما این اقدام مغایر قانون است؟ واکنش مردم به این طرح چه خواهد بود؟ آیا میان اقدامات گشت ارشاد و گشت انصار تداخل وجود دارد و یا آنها مکمل یکدیگر خواهند بود؟ آیا گشت انصار موجب کاهش ناهنجاری‌ها به خصوص در حوزه پوشش جوانان خواهد شد؟ آیا گروه های دیگری نیز می توانند به موازات انصار حزب الله اقدام به اجرای چنین طرح هایی کنند؟ به طور کلی آیا با طرح گشت انصار موافقید یا خیر؟ نظر خود را برای ما بنویسید.




برچسب ها :

افزایش تناقض در اظهارات دولتی ها درباره حجاب

 

 

بدحجابی بیماری بود؛ خوب شد!

 
به درستی مشخص نیست دولت بدحجابی را بیماری می داند و یا "یک پدیده فرهنگی" و به فرض پذیرش هریک از این دو، راهکار دولت برای رفع آن چیست؟

 سخنگوی دولت اظهارات پیشین  خود در خصوص بدحجابی را پس گرفت.

 محمدباقر نوبخت امروز گفت که  " اگر اینطور تعبیر شود که هر فرد بی‌حجاب و یا بدحجابی بیمار است، این توهین است و ما هیچگاه آن را تایید نمی‌کنیم. بدحجابی یک پدیده فرهنگی است که باید ابتدا با خودمان برخورد کرده و رفتار خودمان را بازنگری کنیم. باید ببینیم که طی 3 دهه گذشته چرا نتوانسته‌ایم از روش‌های بهتری استفاده کنیم و یا به دنبال روش‌های اثربخش برویم. البته باید حرمت همه آحاد جامعه، از جمله بانوان حفظ شود."

اظهارات نوبخت در حالی است که خود او پیشتر اصطلاح بیماری را برای بدحجاب به کار برده و گفته بود که "برخورد با بدحجابی را کاملاً تأیید می‌کنیم و برای جامعه ارزشی و مذهبی ما بدحجابی، بیماری محسوب می‌شود."

فارغ عملکرد دولت در خصوص مسئله حجاب، اظهارات و مواضع دولتی ها در خصوص این موضوع نیز کاملا متناقض و سردرگم است.

اوج این تناقض و سردرگمی در اظهارات چندی قبل روحانی در مشهد متبلور شد. روحانی در کمتر از چند ساعت، دو موضع کاملا متناقض در خصوص حجاب اتخاذ کرد.

او  ابتدا در جمع ایثارگران استان خراسان رضوی گفت "این سرزمین برای حجاب و عفت جنگید و مبارزه کرد و پیکرهای بی جان روی سنگ های مسجد گوهرشاد به زمین افتاد اما از عفافش دفاع کرد و دفاع می کند و نخواهد گذاشت آن میراث شوم خاندان جنایتکار پهلوی در این سرزمین خودنمایی کند." اما ساعتی بعد این بار در جمع نخبگان و برگزیدگان این استان، تأکید کرد: "آیا راه ترویج عفاف در جامعه، ون است؟ راه دیگری نداریم؟ بانوان ما که خودشان فرهیخته و دانشگاهی و استاد و محقق هستند آیا برای گسترش عفاف و حجاب راهی ندارند؟ آخر اگر آدم چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر عین آن را نباید انجام دهد بلکه باید به اصلاح راه قبلی اقدام کند."

اظهارات امروز نوبخت به نیمی از مواضع روحانی (!) در مشهد نزدیک شده است. نوبخت هم درست مانند روحانی راه های رفته در خصوص نهادینه کردن حجاب را زیر سوال برد و گفت "بدحجابی یک پدیده فرهنگی است که باید ابتدا با خودمان برخورد کرده و رفتار خودمان را بازنگری کنیم. باید ببینیم که طی 3 دهه گذشته چرا نتوانسته‌ایم از روش‌های بهتری استفاده کنیم و یا به دنبال روش‌های اثربخش برویم."

در مجموع، با وجود گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت یازدهم، هنوز نظر دولت در خصوص حجاب به طور دقیق مشخص نشده است. دولت صرفا اعلام کرده که با روش های گذشته در برخورد با بدحجابی مخالف است اما راهکار خاصی ارائه نکرده؛ این مشکل در هفته های اخیر حادتر شده به طوری که اینک، علاوه بر آنکه راهکاری برای موضوع حجاب از سوی مسئولان ارائه نشده، مشکل عدم توافق در تعریف ÷دیده بدحجابی نیز به آن اضافه شده است.

به درستی مشخص نیست دولت بدحجابی را بیماری می داند و یا "یک پدیده فرهنگی" و به فرض پذیرش هریک از این دو، راهکار دولت برای رفع آن چیست؟ و از آن مهم تر اینکهٰ آیا اساسا دولت بدحجابی موجود را "مشکل" فرض می‌کند؟




برچسب ها :

روحانیت،متدینین و نهادهای مسئول به وظیفه خود عمل کنند

 

رواج نوعی عریانی جدید میان زنان بدحجاب

 
پيش از مراسم فاتحه خواني، از همگان به‌خصوص بانوان متدين و محجبه، مردان غيور خواستار‌يم که نسبت به اين دهن کجي به ارزش‌ها و اين بي عفتي که رواج پيدا کرده است ايستادگي کنند و با دادن تذکر لساني، هر تعداد که مي‌توانند، انجام وظيفه کنند.....
 چندماهي است نوعي عرياني جديد در ميان زنان بدحجاب رواج پيدا کرده و فصل جديدي را بر بي‌حيايي، بي عفتي، تبرّج و ناديده گرفتن حدود الهي گشوده است. 

براين اساس تعداد زيادي از خانم‌ها اقدام به پوشيدن جوراب بلند و البته بدون شلوار نموده‌اند. حتي در مواردي از جوراب‌هاي بلند رنگي يا توري و منقش که ساق پا کاملا پيداست و يا مانتو يا دامن بدون شلوار و حتي جوراب به نحوي که ساق پا عريان ودر معرض ديد و مشاهده است، استفاده مي‌گردد. حالا اين شيوه پوشش كه ابتدا توسط بخش‌هاي خاصي از جامعه لاابالي استفاده مي‌شد، روز به روز در حال گسترش است. 

رخدادي كه اتفاقي نيست و با جست و جويي در اينترنت، مشاهده مي‌كنيد كه اين نوع از بدپوششي، به عنوان مد جديد به شكل گسترده‌اي در حال معرفي است و حتي فروش اينترنتي و... آن نيز تبليغ مي‌شود. 

بنابراين به نظر مي‌رسد به دنبال فصل جديد بي‌حجابي كه همان عريان شدن پاها ست، و همچنين بي‌غيرتي مسئولين نظاره‌گر وباطل گو كه كاري جز رد مسئوليت از خود ندارند ديگر بايد فاتحه جامعه‌اي با ظاهر اسلامي را بخوانيم. 

همانطور که مي‌دانيد پوشش دامن کوتاه بين زنان غربي رايج است كه در دوران طاغوت نيز رواج داشت و البته با بررسي سير تحول حجاب اسلامي بعد از انقلاب متاسفانه به زودي شاهد ظهور دوباره آن در جمهوري اسلامي خواهيم بود. 

سرآغاز اين عرياني جديد شلوار‌هاي چسبان زنانه بود كه پس از حساسيت زدايي به سرعت جوراب بلند مشکي جايگزين آن شد. همانطور كه قبل از آن براي مانتو مدل سارافن را مد کردند و وقتي ديدند حساسيتي براي آن وجود ندارد، پس از آن مانتوي آستين کوتاه به همراه ساقبند را مد کردند و بعد از آن، پس از آن نيز به سرعت ساق بند هم برداشته شد و مانتو کوتاه آستين کوتاه و حتي پيراهن آستين کوتاه امروزه به مرهمت بي‌غيرتي مسئولين رواج دارد. 

پس پيش از مراسم فاتحه خواني، از همگان به‌خصوص بانوان متدين و محجبه، مردان غيور خواستار‌يم که نسبت به اين دهن کجي به ارزش‌ها و اين بي عفتي که رواج پيدا کرده است ايستادگي کنند و با دادن تذکر لساني، هر تعداد که مي‌توانند، انجام وظيفه کنند.
 
از سروران روحانيت البته به غير از آن عزيزاني که وظيفه نهي از منکر را فراموش نکرده‌اند، نيز مي‌خواهيم اگر يادشان آمد كه به غير از پرداختن به مسائل بي خطر و بي‌هزينه وظيفه ديگري هم دارند، در منابر به خطر اين پديده اشاره کنند و البته در کوچه و خيابان هم اين احساس وظيفه را با خود حمل كنند و با تذکر به هنجارشکنان، وظيفه شرعي خود را انجام دهند؛ زيرا احتمالا پس از مراسم فاتحه خواني براي نظام اسلامي و رجوع به ارتجاع ديگر مجالي به غير از حجره نشيني نخواهند يافت. 

از وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و ساير نهاد‌هاي مسئول هم كه در خواب زمستاني به سر برده وهر ۱۰ سال يك بار پس از ظهور يك فتنه جديد از خواب برمي‌خيزند، مي‌خواهيم پيش از حضور در مراسم فاتحه‌خواني، به اين هنجار شکني جديد که به صورت «سازمان‌يافته» در مدت کوتاهي رواج يافته، رسيدگي نموده و وظيفه شرعي و قانوني خود را به درستي انجام دهند؛ شايد پاسخي براي خدا، امام و شهدا داشته باشند.
والسلام؛ معذرتا الي ربكم



برچسب ها :

فروش دستمال توالت با عکس پوتین (+عکس)

عصر ایران - سیاست های ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در قبال اوکراین خشم برخی از مردم اوکراین به ویژه غربگرایان ساکن در مناطق غربی اوکراین را برانگیخته است.

پس از بحران اوکراین برخی شرکت های تولیدی نقش و تصویر پوتین را روی دستمال های توالت کشیده و به فروش می رسانند. تصویر زیر غرفه فروشگاهی در شهر "لویو" در اوکراین است.

فروش دستمال توالت با عکس پوتین (+عکس)
 



برچسب ها :

عفاف و حجاب از ديدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)

 

 مقدمه :

بدون ترديد پوشش اسلامي براي زنان، از ضروريات دين مقدس اسلام است، چنان که آيات متعددي از قرآن بر اين مطلب دلالت دارند.1 از طرفي مسأله حجاب يکي از جنجالي‏ترين مسائل دنياي ديروز و امروز است، به ويژه طرفداران اعلاميّه حقوق بشر، که با عنوان کردن «تساوي حقوق زن و مرد»، پوشش را براي زن دست و پاگير دانسته، و آن را برخلاف آزادي قلمداد و به عنوان حمايت از حقوق زن، مطرح مي‏نمايند، اين مسأله را بسيار حسّاس نموده است، در صورتي که پوشش اسلامي را بايد در مجموع ابعادش مورد تجزيه و تحليل قرار داد، که با توجّه به مجموع، به نفع زن و جامعه است، و نه تنها دست و پا گير نيست و تضادي با آزادي ندارد، بلکه زنان در عين حفظ پوشش اسلامي، مي‏توانند برترين فعاليّت‏هاي اجتماعي را داشته باشند، و در چارچوب آزادي‏هاي صحيح و مقبول، از حق آزادي خود بهره‏مند گردند، زيرا حجاب در اسلام به معناي پرده نشيني نيست، بلکه به معناي پوششي معقول براي جلوگيري از فساد، و حفظ کرامت زن است، و ما امروز در جمهوري اسلامي ايران مي‏بينيم که زنان در همه صحنه‏ها و عرصه‏ها، از مجلس قانون‏گذاري گرفته تا آموزش و پرورش و بيمارستان‏ها و ادارات، مي‏توانند در چهارچوب حفظ پوشش اسلامي، به کار و تلاش بپردازند، بي آن‏که حجاب اسلامي براي تلاش‏هاي آنان، مشکلي ايجاد کند، و حقّ آزادي صحيح آنها را تضييع نمايد.

 حجاب در اسلام از يک مسأله کلّي‏تر و اساسي‏تري ريشه مي‏گيرد، و آن اين است که اسلام مي‏خواهد انواع التذاذهاي جنسي، چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر به محيط خانوادگي و در کادر ازدواج قانوني، اختصاص يابد، اجتماع منحصرا براي کار و فعّاليت باشد، برخلاف سيستم غربي عصر حاضر، که کار و فعّاليت را با لذّت‏جويي‏هاي جنسي به هم مي‏آميزد، اسلام مي‏خواهد اين دو محيط را کاملاً از يکديگر تفکيک کند».3
علاّمه اقبال لاهوري در اشعار نغز خود در اين رابطه، چنين مي‏سرايد:
بايد اين اقوام را تنقيد غرب شرق را از خود برد تقليد غرب
ني زرقص دختران بي‏حجاب قوت مغرب نه از چنگ و رباب
ني زعريان ساق و ني از قطع موست ني زسحر ساحران لاله روست
از همين آتش چراغش روشن است قوّت افرنگ از علم و فن است
مغز مي‏بايد نه ملبوس فرنگ علم و فن را اي جوان شوخ و شنگ

حضرتفاطمه(س)زن نمونه يا نمونه زن؟

الگو يکي از طرق سازندگي درمراحل مختلف زندگي است. بسياري از بي هدفي ها زاييده بي الگويي هاست. زبان الگو، زبان عمل است در   نتيجه تأثيري که الگو برافراد مي‌گذارد، بسيارعميق تر و ماندني تر ازگفتار است. به دليل اهميت الگو اديان الهي و مکاتب بشري سعي درارائه الگو ازنوع خود انسان داشته  اند و ازنقش الگو درآباداني و ويراني جوامع غافل نبوده اند  .
دين مبين اسلام  الگوها و شاخص‌هاي‌متعالي ‌ارائه داده و انسانها را به پيروي از سيره عملي و نظري آنان دعوت نموده است. اگر درمکاتب ساخته بشر، الگوي عملي وجود ندارد و آنان ناگزيرند ايده آليستي بينديشند، خوشبختانه درمکتب اسلام راستين يعني تشيع، الگوهاي بسياري وجود دارد.  
دامنه تأثير گذاري اسوه ها از نظر قرآن اعم از حوزه فردي، اجتماعي و تاريخي است . در حوزه فردي نقش سرمشقها اصلاح مناسبات اجتماعي و سياسي است و درعرصه تاريخي تأثير اسوه ها به تغيير و تحول در جهت گيريهاي تاريخي   ارتباط مي‌يابد.  
هم اکنون جا دارد به اين سؤال پاسخ گفته شود که آيا حضرت زهرا(س) الگوي زنان است يا الگوي انسان؟ و آيا سيره ايشان قابليت پيروي براي همه انسانها را دارد و يا مختص زنان مي‌باشد؟ پرواضح است که حضرت زهرا (س) الگوي کاملي براي همه انسانهاست و همه بشريت مي‌توانند با تأسي از سيره ايشان راه نجات و سعادت خود را طي نمايند.
کرامت ها وفضيلت ها مختص مردان نيست. چنانچه زنان جوهري داشته باشند، مسير تعالي وبالندگي معنوي براي آنان هموار است. اگر علي (ع) الگو ونمونه انسان کامل و ايده آل است در وجود مرد بودن، زهراي مرضيه نيز الگوي ايده آل انسان کامل است درمظهر زن بودن. قران وقتي مي‌فرمايد :« لقد کان لکم في رسول الله اسوة حسنة »( احزاب،33/ 31 ) مقصود از «لکم» همه انسان هاست،نه فقط مردان. اين مطلب درمورد حضرت زهرا (س) نيز صادق است .آنچه فاطمه (س) را اسوه و نمونه ساخته،کمال انساني اوست و بدين خاطر متعلق به عالم انسانيت است. ارزش هاي انساني اختصاص به زن يا مرد ندارد و به تبع آن اسوه هاي انساني نيز همين گونه اند. فاطمه(س) چنان که اسوه زنان است اسوه مردان نيزهست.( همانند پيامبران و امامان)
بين زن نمونه بودن و نمونه زن بودن تفاوت است ؛ زن نمونه يعني زني که سيره و روش او را همگان قادرند در زندگي اتخاذ واعمال نمايند و براساس سيره و سلوک او مسيرزندگي خويش را بپيمايند و نمونه زن يعني زني که ميان زنان نمونه و الگوست.

بالاترين ارزش زن از نظر حضرت زهرا عليهاالسلام

از منظر حضرت زهرا عليهاالسلام نزديک ترين حالات زن به خداوند متعال هنگامى است که خود را از ديد نامحرمان دور نمايد و در منزل خود به خانه دارى و تربيت فرزند و پذيرايى از همسر خود بپردازد. امام صادق عليه السلام به نقل از حضرت فاطمه عليهاالسلام دراين باره فرمود: «أَنَّ أَدْنَى مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَيْتِهَا، نزديک ترين حالات يک زن به خداوند متعال زمانى است که در منزل مى ماند [و به امور خانه دارى و تربيت فرزند مى پردازد].»

آرى، يک زن مسلمان هرگز فرمان خداوند متعال را در مورد حفظ عفت و عصمت خود فراموش نمى کند و در طول زندگى حجاب خود را همانند گوهرى گرانبها پاسدارى مى کند. اين سخن معروف حضرت زهرا عليهاالسلام که ضامن پايدارى جوامع و مايه استحکام خانواده هاست، همواره بايد در معرض ديد بانوان مسلمان به ويژه دختران جوان باشد که فرمود: «خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ؛ بهترين و نيکوترين عمل زنان آن است که [بدون ضرورت] مردان [نامحرم] را نبينند و مردان [نامحرم] نيز آنان را ننگرند.»

خوشبختى و سعادت زن و جامعه بهترين و نيکوترين عمل زنان آن است که [بدون ضرورت] مردان [نامحرم[ را نبينند و مردان [نامحرم[ نيز آنان را ننگرند. در همين جمله نهفته است که تا مى تواند از نامحرمان دورى کند و کمترين ارتباط را با آنان داشته باشد؛ امّا متأسفانه در عصر ما شياطين وسوسه گر و دشمنان اسلام تلاش مى کنند به هر وسيله و عنوانى زنان مسلمان را از هويت خود جدا کنند و به مجامع عمومى و معرض ديد نامحرمان بکشانند و به اين وسيله آنان را از اهداف اصلى خلقتشان بازدارند.

فرانس فانون نويسنده فرانسوى مى گويد: «نيروهاى اشغالگر در کشور مسلمان الجزائر مأموريت داشتند تا هويت و اصالت فرهنگى ملت الجزائر را نابود سازند و در اين راه حداکثر کوشش خود را بر تخريب مسئله حجاب و چادر زنان متمرکز کرده بودند؛ زيرا آن را نشانه مهم اصالت ملى زنان الجزائرى تلقى مى کردند. از ديدگاه استعمارگران هجوم به تار و پود جامعه اسلامى الجزائر ابتدا بايد از تحت تأثير قرار دادن زنان آغاز مى شد. دستگاه استعمارى فرانسه براى مبارزه با حجاب زنان و بيرون کشيدن آنان از کانون خانواده، مبالغ هنگفتى را اختصاص داده بود. آنها بر اين باور بودند که حجاب زن سدّ محکم و دژ عظيمى در برابر نفوذ غربيهاست. هر چادرى که کنار گذاشته شود، افق جديد و گام بلندى در تسلط استعمارگران بر کشورهاى اسلامى است. پس از ديدن هر زن مسلمانى که حجاب را کنار گذاشته است، اميد تسلط آنان ده برابر مى گردد. با هر چادرى که رها مى گردد، گويى جامعه اسلامى براى پذيرش و تسليم در برابر استعمارگران آماده تر مى شود.»

حجاب حضرت فاطمه(س)
حضرت زهرا سلام الله عليها يك افتخار است براي همه عالم، نه فقط براي شيعه، نه فقط براي عالم اسلام، نه فقط براي ائمه طاهرين (ع)، بلكه آن حضرت براي پدر بزرگوارش نيز مايه سربلندي و افتخار به شمار مي‌رود. پيامبر اكرم (ص) به اين بانو خيلي افتخار مي‌كردند و بارها مي‌فرمودند كه خودم و پدر و مادرم به فداي تو. افتخار پيغمبر اكرم (ص) خيلي معنا دارد؛ حضرت زهرا (س) از نظر حسب و نسب داراي درجات رفيعي بوده است. شما نمي‌توانيد يك خانمي پيدا كنيد كه اين قدر از نظر نسب، والا و نوراني باشد. ايشان پدري دارد مثل پيامبر اكرم كه خاتم الانبياء بود. پيغمبري كه همه پيامبران به وجود او افتخار مي‌كردند، وجود مباركي كه خود خداوند متعال به او افتخار مي‌كند و نظيرش در عالم وجود نيامده و نخواهد آمد. حضرت صديقه طاهره مادري دارد مانند حضرت خديجه كه در مورد ايشان هم بايد بگوييم يك افتخار براي همه انسانها و مخصوصاً براي تمامي خانمها مي‌باشد. در باره حضرت خديجه همين مقدار بس كه پيغمبر اكرم مي‌فرمودند: پيروزي اسلام، مرهون خديجه است. همسر حضرت زهرا (س) نيز اميرالمومنين علي (ع) است كه پيامبر گرامي (ص) فرمودند: زهرا جان اگر علي نبود، كفوي براي تو در عالم وجود يافت نمي‌شد. و اگر تو نبودي كفوي براي علي در عالم نبود. حضرت فاطمه زهرا از لحاظ فرزند نيز فرزنداني نظير امام حسن و امام حسين و حضرت زينب و ام كلثوم سلام الله عليهم را تحويل عالم بشريت داده‌اند. اسلام مرهون مجاهدتها و تلاشهاي فرزندان گرامي حضرت زهراست. شهادت امام حسين (ع) اسلام را بيمه كرد و مجاهدت حضرت زينب(س)، شهادت آن حضرت را جهانگير كرد. حضرت زينب با آن شهامت مثال زدني در مقابل دشمن گفت: «‌ثكلتك امك يابن مرجانه ما رأيت الا جميلا». نظير چنين فرزنداني را در عالم كسي نداشته و نخواهد داشت. اما اولاد حضرت زهرا سلام الله عليها منحصر به اين چهار بزرگوار نيست، بلكه دوازده امام از نسل حضرت زهرا به وجود آمدند كه بارها پيغمبر اكرم به اين موضوع افتخار مي‌كردند. از همان وقتي كه امام حسين طفلي كوچك بود، پيامبر اكرم او را در دامن مي‌نشاندند و مي‌فرمودند: «يا حسين التاسع من ولدك هو القائم بالحق به يملأ الله الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جورا» يعني حسينم، نهم از فرزندان تو امام زمان است كه به دستش پرچم اسلام روي كره زمين افراشته مي‌شود. آنكه عدالت اجتماعيِ سرتاسري مي‌آ ورد. آن كه ظلم جهاني را ريشه كن مي‌كند و بالاخره آن كه اسلام را جهاني مي‌كند و مي‌گويد «انّ في إبنه رسول الله لي اسوه حسنه» يعني سرمشق من در حكومت، زهراي مرضيه است. آن امامي كه اسلام را جهاني مي‌كند و مي‌فرمايد كه «‌نحن حجج الله علي خلقه و فاطمه حجه علينا» يعني ما دوازده امام حجت براي مردم هستيم و زهرا (س) حجت براي ما است. درك كردن معناي اين گونه روايات سخت است، اين گونه روايات حيران كننده است و انسان با غور در اين مطالب پي به جهل خود مي‌برد.
نكته مهم كه تذكر آن در اين مجال ضروري است اينكه، شناخت ما نسبت به نعمت بزرگي همچون وجود مبارك حضرت زهراي مرضيه چه مقدار است؟ و مهمتر اينكه تا چه اندازه آن حضرت را براي خود اسوه مي‌دانيم و از او پيروي مي كنيم؟ اگر ما در اين باره كوتاهي كنيم و از حضرت زهرا (س) الگو نگيريم، بالاترين گناه را مرتكب شده‌ايم. زيرا كفران نعمت كرده‌ايم. قرآن كريم مي‌فرمايد: «لئن شكرتم لأزيدنّكم و لئن كفرتم إنّ عذابي لشديد». اگر حضرت صديقه طاهره سرمشق جامعه باشد، جامعه رو به تزايد و ترقي خواهد بود و اما اگر زهرا سرمشق زندگي مردم نشد، در دنيا و آخرت عذابي دردناك در انتظار آنان خواهد بود. در خصوص لزوم الگوگيري از سيره حضرت زهرا (س) به دو نكته اشاره مي‌گردد كه از مصاديق برجسته شيوه‌ زندگاني حضرت زهراست كه نسل كنوني بايد اسوه خود قرار دهد.

 

حجاب از ديدگاه حضرت زهرا(س)

آن بانوي بسيار بزرگ جهان، با اين که حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت مي‏کرد، در عين حال، در بحراني‏ترين حوادث سياسي و اجتماعي، حضور و ظهور داشت.
روزي مرد نابينايي با کسب اجازه به محضر حضرت زهرا(س) آمد. حضرت از او فاصله گرفت و خود را پوشانيد، پيامبر اکرم(ص) که در آن جا حضور داشت از حضرت زهرا(س) پرسيد: «با اين که اين مرد نابيناست و تو را نمي‏بيند، چرا خود را پوشاندي»؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمود: «اگر او مرا نمي‏بيند، من که او را مي‏بينم، وانگهي او بو را استشمام مي‏کند». پيامبر(ص) (به نشانه تأييد شيوه و گفتار حضرت زهرا«س») فرمود: «أَشْهَدُ اَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنّي؛4 گواهي مي‏دهم که تو پاره تن من هستي».
اميرمؤمنان علي(ع) فرمود: روزي همراه گروهي در محضر رسول خدا(ص) نشسته بوديم. آن حضرت به ما رو کرد و فرمود: «بهترين کار براي زنان چيست؟» هيچ کدام از حاضران نتوانستند جواب صحيح بدهند. هنگامي که متفرّق شدند، من به خانه بازگشتم، و همين موضوع را از حضرت زهرا(س) پرسيدم، و ماجراي سؤال پيامبر(ص) و پاسخ صحيح ندادن اصحاب را براي حضرت زهرا(س) تعريف کردم، و گفتم هيچ يک از ما نتوانستيم پاسخ صحيح بدهيم. حضرت زهرا(س) فرمود: ولي من پاسخ به اين سؤال را مي‏دانم، و آن اين است که: «خَيْرٌ لِلنِّساءِ اَنْ لايَرِينَ الرِّجالَ وَلايَراهُنَّ الرِّجالُ؛ صلاح زنان در آن است که آنها مردان نامحرم را نبينند، و مردان نامحرم آنها را نبينند».
* حجاب در اسلام به معناي پرده نشيني نيست، بلکه به معناي پوششي معقول براي جلوگيري از فساد، و حفظ کرامت زن است.
من به محضر رسول خدا(ص) بازگشتم و عرض کردم: «اي رسول خدا! از ما پرسيدي که چه کار براي زنان برتر است، پاسخش اين است که برترين کار براي زنان اين است که آنها مردان نامحرم را نبينند، و مردان نامحرم آنها را نبينند».
پيامبر(ص) فرمود: «چه کسي به تو چنين خبر داد، تو که اين‏جا بودي و پاسخي نگفتي؟» علي(ع) عرض کرد: «فاطمه(س) چنين فرمود».
پيامبر(ص) از اين پاسخ خشنود شد، و سخن فاطمه(س) را پسنديد و به نشانه تأييد او فرمود: «اِنَّ فاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنّي؛5 همانا فاطمه، پاره تن من است».
نيز روايت شده: روزي جابر بن عبدالله انصاري همراه رسول خدا(ص) به سوي خانه فاطمه(س) رهسپار شدند. وقتي که به در خانه رسيدند، پيامبر(ص) اجازه ورود طلبيد. فاطمه(س) اجازه داد، پيامبر(ص) فرمود: شخصي همراه من است، آيا اجازه هست با او وارد خانه شويم؟ فاطمه(س) عرض کرد: «اي رسول خدا «قِناع» (يعني مقنعه و روسري) ندارم.» پيامبر(ص) فرمود: «يا فاطِمَةُ خُذِي فَضْلَ مَلْحَفَتِک فَقِنِعِي بِهِ رأسَکِ؛ اي فاطمه! زيادي لباس بلند روپوش خود را بگير و سرت را با آن بپوشان».
حضرت فاطمه(س) همين کار را کرد، آن گاه پيامبر(ص) و جابر، با کسب اجازه وارد خانه شدند.6


تلاش‏هاي سياسي و اجتماعي حضرت زهرا(س)
حضرت زهرا(س) در عين آن که حجاب کامل را رعايت مي‏کرد، حجاب را پرده‏نشيني و انزواي زنان نمي‏دانست، بلکه شواهد بسياري وجود دارد که آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگير و مانع تلاش‏هاي اجتماعي و سياسي نمي‏دانست. از اين رو، در عرصه‏هاي مختلف اجتماعي و سياسي شرکت فعّال داشت.
محدّثين نقل مي‏کنند: شخص پيامبر(ص) دست فاطمه(س) را گرفت، و به ميان مردم آمد و خطاب به مردم فرمود: «هر کس که فاطمه(س) را شناخت که شناخت، و هر کس که او را نشناخته بداند که فاطمه(س) دختر محمّد(ص) است. او پاره تن من است. او قلب و جان من است. هر کس او را بيازارد مرا آزرده، و هر کس مرا بيازارد، قطعا خدا را آزرده است» بنابراين، حجاب در سيره فاطمه(س) پرده نشيني نيست.
 در مکّه قبل از هجرت، مشرکان به تحريک ابوجهل به پيامبر(ص) آزار مي‏رساندند، يکي از آنها به نام «ابن زبعري» شکمبه گوسفندي را برداشت، و به طرف پيامبر(ص) انداخت، به طوري که سر و صورت آن حضرت را آلوده نمود، ابوطالب(ع) به دفاع از آن حضرت پرداخت،
* پوشش زن در اسلام اين است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن و موي خود را بپوشاند، و به جلوه‏گري و خودنمايي نپردازد، آيات مربوطه همين معني را ذکر مي‏کند، و فتواي فقهاء هم مؤيّد همين مطلب است».
در اين هنگام حضرت زهرا(س) که در آن وقت خردسال بود با آب نزد پدر آمد، و سر و صورت آن حضرت را شست و شو داد.8

اين ترتيب نتيجه مي‏گيريم، حضرت زهرا(س) در عين آن كه در همايش پرشكوه و پرجنجال شركت نمود، همه نمادهاي حريم حجاب و عفاف را رعايت نموده است.

بشارت هاي خدا به زنان عفيف
امام جعفر صادق(ع) : اگر زن عفت داشته باشد به دنيا مي ارزد وگرنه به خاک هم نمي ارزد.
پيامبر اکرم (ص) : ... زني که براي حفظ غيرت ، استقامت ورزيده و براي خدا وظيفه خود را بخوبي انجام داد ، خدا پاداش شهيد را به او خواهد داد.
پيامبر اکرم (ص) : پروردگارا زناني که خود را خود را پوشيده نگه مي دارند مشمول رحمت و غفران خود بگردان.
پيامبر اکرم (ص) : شرف مقنعه اي که زن بر سر دارد از دنيا و آنچه در آن است ارزندا تر مي باشد.

نتيجه گيري

حجاب و عفاف حضرت زهرا به گونه‌اي است كه ذكر شد، در حالي كه در مقابل نامحرم كوبندگي و قاطعيت دارد، به مسلمانان مي‌فهماند كه اختلاط بين زن و مرد ممنوع است. تصور نكنيد اين بي‌حجابي و بي‌عفافي كه فعلاً در جامعه رايج است، فقط براي ما باعث ناراحتي شده است، بلكه حضرت زهرا نيز از اين موضوع بسيار ناراحت است. همه مي‌دانيم كه حضرت زهرا بهترين سرمشق است. سرمشق يعني چه؟ يعني جامعه بايد وضعيت حجاب و عفاف حضرت زهرا را مورد مطالعه و بررسي قرار دهد و به همان صورت عمل نمايد.

حضرت زهرا(س) در عين آن كه حجاب كامل را رعايت مي‏كرد، حجاب را پرده‏نشيني و انزواي زنان نمي‏دانست، بلكه شواهد بسياري وجود دارد كه آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگير و مانع تلاش‏هاي اجتماعي و سياسي نمي‏دانست. از اين رو، در عرصه‏هاي مختلف اجتماعي و سياسي شركت فعّال داشت.

بنابراين «تعادل و تنظيم روابط»، پي آمدهايي چون حضور پرنشاط، سالم، شاداب و تأثيرگذار براي مردان و زنان در عرصه هاي مختلف خانواده و جامعه خواهد داشت و بن بستي از فساد و تباهي در هيچ يک از ميدانهاي فعاليت ايجاد نخواهد کرد.

به هرحال آنچه که بر مي آيد اين است که حجاب محدوديت ساز نيست بلکه ايجاد مصونيت مي کند. البته بايد ذکر کرد که حجاب فقط براي زنان نيست و براي مردان نيز ضروري به نظر مي رسد. از بين رفتن حجاب در جوامع کنوني نماد رشد و پيشرفت نيست نماد عقب ماندگي و غربزدگي کشورهاي اسلامي مي باشد.

 

منابع:

1 ) نور (24) آيه 30 و 32و 33؛ احزاب(33) آيه 32، 33 و 59.

2 ) مرتضي مطهّري، مسأله حجاب، چاپ جديد، ص79.

3 ) همان، ص83.

4 ) علاّمه مجلسي، بحار، ج43، ص91.

5 ) علاّمه علي بن عيسي (اِرْبِلي، کشف الغمّه، ج2، ص23 و 24.

7 ) علاّمه علي بن عيسي اِرْبِلي، کشف الغمّه، ج2، ص24.

8 ) علاّمه سروي، مناقب آل ابي‏طالب، ج1، ص60

مسأله حجاب در سيره حضرت زهرا،‌ حجة‏الاسلام والمسلمين محمد محمّدي اشتهاردي

حجاب حضرت زهرا ، آمنه مظاهري




برچسب ها :

بی حجابی ارزش است ... !!؟؟؟؟

همیشه برای ارزش ها در سراسر دنیا هیچ حد و مرزی قائل نمیشویم،یعنی هر چه بیشتر باشد آن ارزش ها بهتر است...

مثلا آدمها هر چه راستگوتر بهتر ، هر چه مهربان تر بهتر...

برای اینکه بفهمیم حجاب یا بی حجابی کدام ارزش است می توان از همین سنگ محک استفاده کرد...

آدم ها هر چه بی حجاب تر بهتر؟جواب این سوال منفی ست...حتی در آزادترین کشورها از نظر حجاب یک حدی گذاشته می شود...یعنی اگر انسان ها از آن حدش خارج شوند دیگر برچسب های مختلفی می خورند...با هر وضعی نمی توانند در جامعه ظاهر شوند...یعنی نمی توانند بدون "هیچ گونه"پوششی در جامعه ظاهر شوند...حداقل ها را همیشه دارند...!

پس می توان اثبات کرد که این حجاب است که ارزش است نه بی حجابی...

 

منبع : http://www.sarallah-z.blogfa.com




برچسب ها :

حداقل پوشش زنان در قرآن

یا ایها النبی قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلك ادنى ان یعرفن فلا یؤذین وكان الله غفورا رحیما
اى پیامبر، به همسران خود و دختران خود و همسران مؤمنان بگو که لباس هاى خود را بلند کنند تا تمام بدنشان را در بر بگیرد و بپوشاند زیرا این كمترین حدیست كه بوسیله اش (بعنوان زنان پرهیزگار) شناخته خواهند شد و مورد اهانت قرار نخواهند گرفت. خداست عفو کننده، مهربان ترین.

وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن على جیوبهن ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او ابائهن او اباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملكت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا على عورات النساء ولا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن وتوبوا الى الله جمیعا ایها المؤمنون لعلكم تفلحون
و به زنان ایمان آورده بگو که نگاه شان را پایین و بدور از نامحرمان دارند و پاکدامنی خود را حفظ کنند و آرایشها .و زینتهای خود را آشکار نسازند مگر آنچه ظاهر شدنش ضروریست و مانعی ندارد ( صورت و دو کف دست ) و روسریهایشان را بر گردن و سینه افکنند و زیبایی هایشان را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا فرزندانشان یا فرزندان شوهرانشان یا برادرانشان و  یا پسران برادران و خواهرانشان یا زنانشان و برده های خود یا مردانی که رغبت جنسی در آنان نیست یا کودکانی که هنوز به اندام زنان اطلاع نیافتند .
و پاهایشان را بر زمین نزنند ( که صدا دهد ) زیرا اینگونه خود را به نمایش می نهند و زینت خود ( اندام ) خود را آشکار می سازند و همگی ایمان آورندگان بایستی بسوی خدا بازگردید تا رستگار شوید.

سورة ۲۴ - آیة ۳۱
الله تعالى به زن امورى را مورد اشاره قرار داده كه زن بخوبى آنرا مى شناسد این امور خیلى روشن است مانند :
۲- به زنانى كه خودشان روسرى بسر مى كرده اند نشان مى دهد كه آن روسرى تان را بایستى بصورتی قرار دهیدكه جیوب (سینه و گردن ) را بپوشاند و این نتیجه ی فعلی آیه است که زنان از قبل خمار (روسری ) بسر بودند و فقط نحوه ی روسری شان مورد قبول الله سبحانه و تعالى نبود .
علت اینکه می گویم زنان از قبل روسری بسر بوده اند اینست که خداوند برایشان گفته ” خمرهن ” روسری هایتان ” و اگر آنان از قبل چیزی بسر نداشتند حتما خداوند برایشان ابتدا نوعی پوشش توصیف می کرد و بعد می گفت آنرا روی سر قرار دهید بعد آنرا بکشید روی جیوبتان که همان پوشاندن گردن و سینه است زیرا جیب به قسمتی از لباس می گویند که از آن قسمت گردن آشکار می شود یا جایى كه مخفى ماندنش مهم است.
و باز الله سبحانه و تعالی به آنان بیان فرموده که زینت خود را جز برای افرادی نامبرده ،مشخص نسازند و این افراد که در شروع آن شوهر نام برده شده نه بدین معناست که با همه ی آنان بهمانگونه باشند که با شوهران می توانند باشند ، زیرا الله تعالی زن و شوهر را لباس هم معرفی کرده است ( … هنَ لباسٌ لكم و أنتم لباسٌ لهن … زنانتان لباس شما و شما لباس زنانتان هستید…قرآن  ) یعنی بین آنان لباس هم لازم نیست و خود پوشش همند .
آن افراد نامبرده مردانی هستند با سن و عمرهای متفاوت و اینست که آشکار ساختن زینت نمی تواند به معنای عریانی یا شبه عریانی باشد بلکه به معنای ظهور بصورتی ست که قبلا نیز زنان بدان عادت داشتند مانند پوشش جسم بصورتی که شهوت انگیز نبوده ولی تکلف و سختی هم نداشته است و اینست که زن در آن زمان حدودش را مشخص می دانسته همانطور که ما حدود و پوشش بین نزدیکان را می شناسیم و اینست که هرگز آشکار ساختن سینه و ران در این نوع اجازه ی آشکار سازی نیست.
۳- مسئله ی دیگر نحوه ی پوشش و راه رفتن زن بگونه ای که زینت را آشکار سازد و اینست که خداوند از زدن پاى زن بزمین سخن آورده زیرا در آن زمان نیز زن بخوبی می دانسته که صدای پای زن تنها آهنگ و طریقه ی راه رفتن او را مشخص نمی کند بلکه بالاتر از آنست و زینت او را آشکار می سازد و این زینت در کل ، بیان جوانی و شادابی و نیاز او به جلب جنس مخالف اوست.
براین اساس کفشهای پاشنه بلند عیناً همان صفت زدن پاها در وقت پوشش خلخال و آشکار سازی زینت را دارند زیرا با پوشش کفش پاشنه بلند ،  تمایل جسم زن در راه رفتن بصورتی می شود که زینت او را نمایان می سازد و صدا و نحوه ی راه رفتنش مورد توجه قرار می گیرد.

و اینست که حداقل پوشش زن در قرآن پوششی ست که گردن و سینه ها را بپوشاند و این ممکن نمی شود مگر اینکه روسری به جلو آورده شود زیرا اگر روسری در عقب سر باشد باز تمایل به آشکار سازی جیوب ( فتحه ی لباس که گردن و سینه را می گیرد ) باقی می ماند و زینت زن آشکار می شود و شکی نیست که موی سر به عنوان زینت زن بلکه تاج سر زن شناخته می شود که بوسیله ی آن خود را تجمل می دهد و زنان به خوبى مى دانند و به آرایش موهاى خود افتخار و تباهى مى كنند!
پس کسی که پوشش موی زن را ضروری نمی شناسد بایستی به خیابان رود و زنان را و خودنمایی شان را نظاره گر شود تا بهتر متوجه ی سخنم شود!
و باز حداقل پوشش زن اینست که زینت هایش ( اندام ) را نمایان نسازد و باز حداقل پوشش اینست که روپوش لباس ( جلباب ) تا پایین  بصورت ساترو پوشش بر تمام جسم قرارگرفته شود و جلباب عموما به لباس فوق لباس عادی اطلاق می شود زیرا در قاموس مشخص قرآن که لغت عرب است به لباس زیرتن که با بدن لمس مستقیم دارد ” لباس و ثوب ” گفته می شود و اینست که زن و شوهر را لباس هم می خواند .
پس جلباب بمانند عبا یا چادر است یا همانکه  ایرانی ها بدان مانتو می گویند ولی بایستی تمامی جسم را از گردن تا نوک انگشت پا در بر گرفته باشد و نوع آن بگونه ای باشد که شکل جسم را به نمایش ننهد.
و حداقل پوشش در خانه اینست که باعث نشود کودکی جسم زنان را خوب بشناسد و اینست که اطفال بایستی در محیطی اخلاقی و غیر تحریک آمیز پرورش یابند.

۴- حال بگذارید ببینیم حداکثر پوشش چیست؟
قرآن محیط حداکثر را بسیار باز کرده است تا زن مؤمن بتواند در لباس خود همیشه بسوی بهترین برود و مطمئن باشد كه خدایش بیشتر را از او قبول داشته و بلكه بیشترین پوشش پسندیده است و اینست که با توجه به آیاتی که زن را به اخفای زینت دعوت کرده ، متوجه شدم هر قدر زن خود را بیشتر بپوشاند خودش را به رضای خالق نزدیکتر خواهد کرد البته با نیت و تقوای درون تا مصداق : وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَیْرٌ … و  پوششی که خدا را در نظر گرفته شود بهترین است ” باشد .

و اینست که احدی جز الله تعالی اجازه ندارد برای زن حداکثر یا حدود در پوشش تعیین نماید و هرگونه تحدید در پوشش فقط با اجازه ی قرآن ممکن است .
و با مراجعه به قرآن مشخص می شود که تحدید حداکثر به عهده ی زن مؤمن رها شده است و آن اینکه او با تشخیص زینت خود ، به نهان ساختن زینت بکوشد و زنی که سرتاسر بدنش را مخفی می سازد بخوبی می تواند با افتخار اعلام دارد که من همانگ با فرمان خدایم هستم و خود را برای بیگانه آشکار نساختم و خدایم مرا امر فرموده تا چنان باشم که مورد شناخت و اذیت واقع نشوم.و اینست که حتی با تفاسیر متعدد و مقایسه با احادیث و اخبار، قضیه عوض نخواهد شد جز در این امر که ما نمی توانیم زن را به پوشش حداکثر اکراه و اجبار سازیم و این امر به اختیار زن واگذار شده است و این حقیقت اسلام است که زن مؤمنه خود شریک امری ست که شناسایی آن توسط الله تعالی و خود زن صورت یافته است.
بر این اساس مؤمنان ، معتقدم که تعیین حداکثر یا خط فاصل و ممنوعیت نوعی پوشش که با هشمت بیشتر زن در ارتباطست نوعی دیکتاتوری ست و حتی خلاف وحی است .
مگر بشر بهتر از خالق بشر می فهمد!؟
حال که خالق زن حد پوشش را به این صورت زیبا برای زن ترسیم کرده و او را به اخفای زینت و بهترین راه عدم ایذاء دعوت كرده است ،پس کسی حق اذیت به زن را ندارد و کسی حق ندارد به زن بگوید : صورتت آشکار کن و دستت هم آشکار کن و بیش از این حق پوشش نداری !؟

زیرا بسیاری اوقات زن آرامش خود را در اخفای صورت می بیند بمانند عروسی که به وقت خروج از آرایشگاه صورتش را می پوشاند تا کسی به او نگاه نکند و به او طمع نکند.
البته هدفم با این مختصر این نیست که به خواهران عزیزم بگویم پوشش من بهتر است یا پوشش آنان بلکه هدفم تذکر به این حقیقت است که :
ما برای پوشش بهتر، بایستی مسابقه بسوى خیرات و نیکی ها را راه اندازى كنیم نه اینکه سدی باشیم در راه خیر و نیکی!
همتنطور که خدایمان ما را بسوی پیشگام شدن در نیکی ها می خواند:
ولكل وجهة هو مولیها فاستبقوا الخیرات این ما تكونوا یات بكم الله جمیعا ان الله على كل شیء قدیر
سورة ۲ - آیة ۱۴۸
یؤمنون بالله والیوم الاخر ویامرون بالمعروف وینهون عن المنكر ویسارعون فی الخیرات واولئك من الصالحین
سورة ۳ - آیة ۱۱۴
لكن الرسول والذین امنوا معه جاهدوا باموالهم وانفسهم واولئك لهم الخیرات واولئك هم المفلحون
سورة ۹ - آیة ۸۸
اولئك یسارعون فی الخیرات وهم لها سابقون
سورة ۲۳ - آیة ۶۱
ثم اورثنا الكتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرات باذن الله ذلك هو الفضل الكبیر

- سورة ۳۵ - آیة ۳۲
و بر اساس تجربه ى شخصى ام اثرات خوب نقاب  ( پوشش صورت ) را لمس كرده ام كه بسوى زن با دیده ى كمتر یا تحقیر آمیز نظر نمى شود بلكه ثابت مى شود كه ابراز شخصیت زن حتى از پس حجاب هم ممکن است همانطور که معلمه ی زنان عایشه ی صدیقه نمونه ی بارزش بود که امر بر حجاب شده بود و حجاب مرحله ی پیشرفته تر پوشیدن است یعنی اینکه از نظر کاملاً مخفی شود .
پس آیاتى كه زنان را به پوشش  ( حد ادنی یا حداقل ) امر فرموده خیلی زیبا از صفات لباس خارجی لباس زن که همان جلباب و خمار( رو لباسی و روسری ) و پوشش پاها و آرام راه رفتن   و اخفای زینت است ، بیانى روشن آورده است .
و با تكمیل شدن این اصل كه آیات عمومى پوشش ابتدا از زنان رسول الله  و دخترانش آغاز شده و سپس به زنان بقیه ى جامعه ، به این اصل رسیدم كه :
 
پوشش و ستر زنان رسول الله به عنوان بهترین پوشش و نمونه ى بهترین است و این است كه ایشان امر شدند كه از پشت حجاب با مردان بصورتی که حتی صدایشان نیز پایین و نرم نباشد، سخن گویند.

و همه مى دانند سخن از پشت حجاب به معنای ساکن و حبس شدن در خانه نیست و آنان  معلمه های صحابه و زنان بودند و بلكه امر شدند به دعوت به دین الله .

و اینکه روش سخن گفتن به آنان آموزانده شده برای این بود که دعوتگران بسوی دین باشند نه اینکه ساکت و خانه نشین شوند!

… واذكرن ما یتلى فی بیوتكن … الأحزاب

و از آیات خداوند که در خانه هایتان تلاوت می شود بخوانید و به دیگران تذکر دهید ….

اینست که بهترین پوشش را ” حجاب ” می دانم و حجاب همان است که زن کاملا مستور باشد.

و با خواندن کتاب الله تعالی متوجه می شویم که الله تعالی رسولش را اسوه و الگوی ما خوانده است و اینست که اخلاق و رفتار زنان ایشان و دخترانشان نیز نتیجه ی تعلیم صحیح شریعت اسلام است که بایستی مورد توجه ی مسلمین واقع گردد تا امت اسلام به عزت خود باز گردد و همه می دانیم در دورانی که مسلمین خود یک امپراتوری جهانی شناخته شده بودند سخن از کشف و باز کردن صورت زن نبوده است ولی اجباری هم نبوده زیرا برای مثال کنیزان و خدمتکاران زن صورت خود را باز نگه می داشتند .
و هرگز پوشش زن نوعی تحقیر شأن زن نبوده است زیرا مشهور است براى مثال زبیده زن هارون الرشید مشهور به تفقه در امور و نقاش بوده است حال اینكه او یك زن محجبه بوده است.
منبع
معناى توحید

۲ پاسخ به “حداقل پوشش زنان و حداکثر ( حجاب )”

  1. شخصی سخنم را خوب نفهمید و مرا متهم كرد كه : تو زنان را به عدم اطاعت از شوهرانشان مى خوانی ؟!
  2. این شخص منظورش این بود كه ممكن است مردى به زنش امر كند كه صورتش را بپوشاند.

    و من به او و بقیه این تذکر را بچهم که بایستی زن و شوهر آنجنان بهم نزدیک باشند که مایه ی آرامش و آسایش هم شده و حاجتی به مرافعه ی مشکلات نداشته باشند!

    متاسفانه بسیاری مردان به زنان به دیده ی اسیری می نگرند که جز اطاعت راهی ندارد و گویا زن هیچ حقی ندارد!

    در حالیکه خداوند فرموده است:

    … وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَكُیمٌ (۲۲۸) سوره البقره

    و برای زنان همانگونه حقوق احسان و نیکی هست که مردان بر آنان دارند ….

    پس مرد به خوبی بایستی بتواند شریک و همتای خود را بسوی آرامش خود و او جلب کند نه با قهر و خشونت او را از خود منفور سازد.




برچسب ها :

مزاحم آرایش حلال دختران جوان نشوید ...
 
آرایش دختران
 
آرایش زن چیست؟ زن ذاتاً دوست دارد آرایش كند. و این جزء ذات زن است. متأسفانه بعضی از این حاج‌خانم‌های پیرزن در خانه تا می‌بیند دخترش آرایش می‌كند، یا عروسش، (خنده حضار) یك تعبیرات زشتی می‌كند. خانم! تو پیری؟

خجالت نمی‌كشند، طوری نیست خجالت نكشند. مگر می‌خواهد بیرون برود خودش را نشان جوان‌ها بدهد. خودش را آرایش می‌كند. ما زن داریم دو لیتر گریه می‌كند برای امام حسین(ع). اما اگر بفهمد پسرش با عروسش یك بستنی خورده كودتا می‌كند. (خنده حضار) روضه هفتگی، ختم انعام، ختم قرآن، همه‌ی دعاها و نمی‌دانم «امن یجیب» مهرش، جانمازش اندازه‌ یك بقچه‌ی حمام است. اما اگر بفهمد كه این مثلاً با عروسش رفته فرض كنید حالا بگردند، دری وری می‌گوید. زن نژادش این است.
 

شما یاد بگیرید از امیرالمؤمنین(ع)، با غلامش رفتند پیراهن بخرند، پیراهن قشنگ را داد به غلامش، گفت: آقا من قنبر غلام هستم. فرمود: مگر جوان نیستی؟ خوب جوان دوست دارد شیك بپوشد. سر به سر بچه‌ها نگذارید. در آرایش حلال، وقتی به آرایش حلال گیر دادی، آنها سمت آرایش حرام می‌روند. خیلی از گیرهایی كه می‌دهند اینها ضررش به خودشان برمی‌گردد.

بعضی از جوان‌ها تا حالا چند مورد آمدند، به من گفتند: حاج آقای قرائتی من به خاطر شما یك سیلی خوردم. گفتم: چرا؟ گفته: من می‌خواستم آن كانال فوتبال ببینم، پدرم گفت: آن كانال قرائتی را ببینیم. من هی زدم فوتبال، او هی زد قرائتی! آخرش یك سیلی به من زد. من از همه‌ اینهایی كه از پدرشان یا پدر بزرگشان كتك خوردند، معذرت می‌خواهم.

(خنده حضار) آخر این قرائتی تحمیلی درست نیست. اسلام گفته آزادی، حتی اگر آمدی پشت سر این آقا نماز خواندی، ركعت دوم آزادی! قصد فرادی كن برو. اصلاً نماز مغرب را خواندی، نماز عشا را آزاد هستی، رها كن برو. اسلام به ما آزادی داده است. اگر ما به حلالها قناعت كنیم، همه‌ی مردم مسلمان میشوند. گیر اینكه بعضیها اسلام به آنها سنگین است، در همین نماز جمعه دیروز، نماز جمعه گذشته رفتیم، به ما گفتند: بین دو نماز صحبت كن. گفتم: سخنرانی بین دو نماز گروگان گیری است. گفت: فرار می‌كنند. گفتم: خوب فرار كنند. مگر میخواهی مردم را اسیر كنی؟ كم حرف بزن، خوب حرف بزنی فرار نمی‌كنند، حالا فرار هم كردند، كردند.
 
Click for larger version

توجه به دستورات دین، نه سلیقه‌های شخصی
ما مثل بت پرست‌ها در بعضی كارها هستیم. بت پرست‌ها با دست خودشان یك بت می‌تراشیدند، راستش گریه می‌كردند. قرآن می‌گوید: «أَ تَعْبُدُونَ ما تَنْحِتُونَ» (صافات/95) با دست خودت سنگ تراشیدی حالا راستش گریه می‌كنی؟ ماهم با دست خودمان آداب و رسوم را درست كردیم، خودمان در آداب و رسوم خودمان ماندیم.

آرایش یك ارزش است. دختر و پسرها در آرایش حلال نباید مزاحم داشته باشند. مثل اینكه یك كسی شوهرش مرده اسلام گفته چهار ماه و ده روز فاصله بگیرد. بعد از چهار ماه و ده روز، قرآن آیه دارد می‌گوید: اگر خانم خواست عقد كند، كسی حق ندارد جلوی او را بگیرد. آیه‌ قرآن است. متن قرآن است. زن بیوه! خواهند گفت عجب زن بی‌حیایی بود. چه زود شوهر كرد. تو كه می‌گویی: فلان زن بی‌حیا است، قطعاً غیبت كردی و گناه كبیره كردی. تو گناه كبیره كردی كه گفتی فلانی بی‌حیا است. اما او ثواب كرد. این خانم به هوای... نه خواهند گفت: این به شوهر اولش وفادار نیست. چه كسی گفت: معنای وفا یعنی عقد نكن؟ چه كسی گفت: عقد نكن.

زنان بیوه یك چیز غلطی در سرشان است. می‌گوید: من می‌خواهم وفادار باشم. چون می‌خواهد وفادار باشد، ازدواج نمی‌كند. اصلاً قاطی كرده والله نمی‌دانم قاطی كرده، اینها جزء دین نیست. جزء لغت نیست. جزء قرآن نیست. بالاخره حالا من 50 سال است دیگر آخوند هستم. 15 سالگی آخوند شدم. حالا 65 سالم است. بعد از 50 سال آخوندی، 32 سال برای شما حرف می‌زنم.

وفا این نیست كه انسان ازدواج نكند. تقوا این نیست كه انسان برای شوهرش آرایش نكند. به خانم می‌گوییم: آخر این چه قیافه‌ای است؟

یك مردی در كوچه می‌دوید. گفتند: كجا می‌دوی؟ گفت: می‌روم خانه زنم از عروسی می‌آید، چون تا از عروسی می‌آید، لباس‌های خوبش را كنار می‌گذارد و آشغالهایش را خواهد پوشید. من می‌خواهم یك لحظه‌ای كه لباسش را می‌كند، من هم یك نگاهی به این لباس بكنم. خوب این چه، كجایش مثلاً چرا چنین است؟ كه مرد باید بدود، آرزو، آه بكشد كه یكبار هم... هرچه آرایش دارید «وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِن» (نور/31)‏ آرایش مخصوص زن است. بیرون خانه آرایش نباشد.

حدیث داریم پیغمبر برای خانم‌هایش آرایش می‌كرد. پولی كه پیغمبر برای عطر می‌داد بیش از پولی بود كه برای غذا می‌داد. زن و شوهر باید چطور باشد؟ قرآن می‌گوید: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» (بقره/187). 
 
منبع:www.goharenab.blogfa.com
[ دوشنبه 1390/12/15 ] [ 22:10 ] [ neo ]



برچسب ها :

تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان و اقوام گذشته

1. پوشش زن در یونان و روم باستان

دایره المعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان می گوید: زنان یونانی در دوره های گذشته، صورت و اندامشان را تا روی پا می پوشاندند. این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود، در جزایر کورس و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته می شد. زنان فنیقی نیز دارای پوششی قرمز بودند. سخن درباره حجاب، در لابلای کلمات قدیمی ترین موءلفین یونانی نیز به چشم می خورد؛ حتی «بنیلوب» (همسر پادشاه «عولیس» فرمانروای ایتاک) نیز با حجاب بوده است. زنان شهر «ثیب» دارای حجاب خاصی بوده اند، بدین صورت که حتی صورتشان را نیز با پارچه می پوشاندند. این پارچه دارای دو منفذ بود که جلوی چشمان قرار می گرفت تا بتوانند ببینند. در «اسپارته» دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند، ولی بعد از ازدواج خود را از چشم مردان می پوشاندند. نقش هایی که بر جای مانده، حکایت می کند که زنان سر را می پوشانده، ولی صورت هایشان باز بوده است، و وقتی به بازار می رفتند، بر آنان واجب بوده است که صورت هایشان را بپوشانند؛ خواه باکره و خواه دارای همسر باشند. حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد (و فارس و عرب) نیز وجود داشته است. زنان رومانی از حجاب شدیدتری برخوردار بوده اند، به طوری که وقتی از خانه خارج می شدند، با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها می پوشاندند و چیزی از برآمدگی های بدن مشخص نمی شد.2

 

یکی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد زیادی دال بر وجود حجاب در بین زنان یونان و روم باستان آورده است. او درباره «الهه عفت» که یکی از خدایان یونان باستان است، می گوید: «آرتمیس»، الهه عفت است و عالی ترین نمونه (و الگو برای) دختران جوان به شمار می آید. دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور عفّت و تقوا آراسته است.»3

 

همچنین درباره مردم یکی از قبائلی که نهصد سال قبل از میلاد زندگی می کرده اند، آمده است : «بالاتر از ارمینان و در کنار دریای سیاه، «سکّاها» بیابانگردی می کردند. آنها مردم وحشی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند که در ارابه به سرمی بردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه می داشتند.»4

 

این مورّخ در جای دیگر می گوید: «زنان فقط در صورتی می توانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشن های مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند که کاملاً در حجاب باشند. 5

 

همچنین از قول یکی از فلاسفه یونان باستان، درباره شدت پوشش زن، نقل می کند: نام یک زن پاک دامن را نیز چون شخص او باید در خانه پنهان داشت.6

 

2. پوشش زن در ایران باستان

 

در مورد پوشش زنان ایران باستان، مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.»7

 

از دائره المعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است.8 همچنین در تفسیر اثنی عشری9 آمده است: «تاریخ نشان می دهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است». در کیش «مازدیسنی» نامه شت مهاباد، آیه 90 گوید: زن خواهید و جفت گیرید و هم خوابه دیگری را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید.»

 

نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است، نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها (هخامنشیان)، اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند، که به چند نمونه آن اشاره می شود:

 

دوره مادها

 

در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» آمده: «اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.»10

 

وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»11

 

دوره پارسی ها (هخامنشیان)

 

پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند. در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمی خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»12

 

دوره اشکانیان

 

در این دوره نیز همانند گذشته، حجاب زنان ایرانی کامل بوده است. در این باره چنین می خوانیم: «لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین دار و یقه راست بوده است. پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی می پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.»13

 

در جای دیگر آمده است: «چادر زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است.»14

 

در کتاب «پارتیان» نیز آمده است: «زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند، با شنلی که بر سر افکنده می شد و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می آویختند.»

 

دوره ساسانیان

 

در این دوره اردشیر پسر بابک با استفاده از ضعف اشکانیان، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکده های ویران را بازسازی نمود. زنان در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال می شده است، همچنان دارای حجاب کامل بودند. در مورد پوشاک زنان چنین آمده است: «چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.»15

 

حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.»16

 

برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب، کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم: هنگامی که سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال، برای عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب، خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد، با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند. خلیفه خشمناک شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد، در حالیکه شاهزادگان ایرانی می گریستند. حضرت علی(علیه السلام) به عمر فرمودند: در رفتارت مدارا کن؛ از پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) شنیدم که می فرمود : «بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده، گرامی بدارید». عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (علیه السلام) آتش خشمش فرو نشست. سپس حضرت اضافه کرد: «با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد.»17

 

3. پوشش زن در ادیان بزرگ الهی

 

حجاب در شریعت حضرت ابراهیم(علیه السلام)

 

در آئین مقدس حضرت ابراهیم (علیه السلام) مسأله پوشش زنان، حائز اهمیت بوده است. در کتاب تورات چنین می خوانیم: «"رفقه" چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟ خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود راگرفته، خود را پوشانید.»18

 

از این بیان روشن می شود که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (علیه السلام) وجود داشته است؛ زیرا «رفقه» در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود، از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.

 

حجاب در آیین یهود

 

در اصول اخلاقی «تلمود» که یکی از کتاب های مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است، آمده: «اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنانچه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سنخی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلّم می نمود، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»19

 

حجاب در آیین مسحیت

 

در کتاب انجیل آمده است: پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح می کند:

 

«اما می خواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا. هر مردی که سرپوشیده دعا یا نبوت کند سر خود را رسوا می نماید. اما هر زنی که سربرهنه دعا کند، سر خود را رسوا می سازد؛ زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی پوشد، موی را نیز ببرد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد؛ زیرا که مرد را نباید سر خود را بپوشد چون که او صورت و جلال خداست، اما زن جلال مرد است؛ زیرا که مرد از زن نیست، بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده، بلکه زن برای مرد. از این جهت زن می باید عزتی بر سر داشته باشد، به سبب فرشتگان... در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند.»20 پس در جایی که برای دعا باید سر زن پوشیده باشد، به هنگام روبه رو شدن با نامحرم پوشش سر لازم تر خواهد بود.

 

و نیز در انجیل، در رساله پولس، به تیموتاوءس می گوید: «و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز، نه به زلف ها و طلا و مروارید و رخت گران بها، بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه.» 21

 

پی نوشت ها:

 

1ـ علی اکبر علویقی، زن در آیینه تاریخ؛ اگر منظور نویسنده این است که حجاب یک امر فطری است و بر اثر یک رسم اکتسابی به وجود نیامده، ما هم قبول داریم، ولی نمی توان پذیرفت دین موجد حجاب نبوده است؛ زیرا اولاً دوران پیش از مذاهب، پیش فرض باطلی است. چون بنا بر آموزه های دینی، اولین انسان خود پیامبر و دارای مذهب بوده است، ثانیاً اگر حجاب را جزئی از تعلیمات مذهب بدانیم، به فطری بودن آن نقصی وارد نکرده ایم، زیرا تعالیم دین با فطرت انسان هماهنگی کامل دارد، چنانچه آیه 30 سوره روم بدان اشاره دارد.

 

2ـ به نقل از دایرة المعارف القرن العشرین، 1923.

 

3ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص 520.

 

4ـ همان، ص 336.

 

5ـ همان، ص 340.

 

6ـ همان.

 

7ـ همان، ص 434.

 

8ـ به نقل از دایره المعارف القرن العشرین، 1923.

 

9ـ تفسیر اثنی عشری، ج 10، ص 490.

 

10ـ ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص 51.

 

11ـ همان، ص54.

 

12ـ همان، ص 56.

 

13ـ جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص 194.

 

14ـ همان، ص 197.

 

15ـ همان، ص 114.

 

16ـ علی سامی، تمدن ساسانی، ج1، ص 186.

 

17ـ السیرة الحلبیه، ج 2، ص 234.

 

18ـ سفر پیدایش، باب 24، آیه 64 و65.

 

19ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 4، ص 461.

 

20ـ باب11، آیه 3تا14.

 

21ـ باب دوم، آیه 9تا 11.




برچسب ها :

ملکه و چادر
 
 چارلز دانشجوی انگلیسی با طعنه به دوست و همکلاسی ایرانی اش همایون می گه :

چرا خانوماتون نمیتونن با مردا دست بدن یا لمسشون کنن  !؟؟

یعنی مردای ایرانی اینقدر کارنامه خرابی دارند و خودشون رو نمیتونن کنترل کنن؟؟

 

همایون لبخندی میزنه و میگه :

 

ملکه انگلستان میتونه با هر مردی دست بده ؟ و هر مردی می تونه ملکه انگلستان رو لمس کنه؟!

 

چارلز با عصبانیت می گه :

 

نه!

مگه ملکه فرد عادیه ؟!!

فقط افراد خاصی می تونن با ایشون دست بدن و در رابطه باشن!!!

 

همایون هم بی درنگ می گه :

خانوم های ایرونی همشون ملکه هستن!!!

 


درود بر تمام ملکه های  سرزمینم



برچسب ها :

آثار اجتماعی حجاب

هر عملی که افراد جامعه انجام می‌دهند، در نگاه کلان اثر مستقیم در اجتماع دارد زیرا از خانواده که واحد کوچک اجتماعی است جامعه تشکیل می‌شود و همان‌گونه که رفتار فرد در جامعه موثر است، اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر می‌پذیرند. حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعه‌ای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران ظاهر می‌شوند و موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود شده و محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.
اگر زنان جامعه باحجاب باشند، هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم می‌مانند و هم در جامعه، سلامت خانوادگی حفظ خواهد شد و محیط خانواده تحت تاثیر خودنمایی‌‌های عده‌ای از زنان بدحجاب و بی‌حجاب قرار نمی‌گیرد و هم مراکز اجتماعی مثل اداره‌ها و بیمارستان‌ها و... در کمال سلامت رفتاری خواهند بود و بزهکاری‌های اجتماعی به حداقل خواهد رسید.
حضرت امام خمینی(ره) در مورد فعالیت اجتماعی واشتغال زنان همیشه این نکته را بیان می‌کردند که: «فعالیت اجتماعی، سیاسی کنید ولی حدود شرعی از جمله رضایت همسر را رعایت کنید.»(۱۰) بسیاری از پرونده‌های ضداخلاقی از عدم رعایت حدود شرعی نشات گرفته است و آمار جنایی ذکر شده همواره زنگ خطری بوده که اندیشه گران تربیتی را نگران می‌ساخته است. یکی از آثار اجتماعی حجاب، حفظ اجتماع و سلامت اجتماعی خانواده‌است، بالا رفتن درصد طلاق در کشور ما زنده‌ترین شاهد این مطلب است.
از روزی که حجاب دچار تغییر و تحول شد و آزادی‌های تعریف نشده در جامعه ما پا گرفت، سطح طلاق به مقدار نگران‌کننده‌ای بالا رفته و میزان ازدواج رو به کاهش نهاده است و این جزء آثار اجتماعی بی‌حجابی است که جامعه را در درازمدت به ورطه هلاکت می‌رساند. البته آثار مثبت حجاب و پیامدهای منفی بی‌حجابی به اینجا ختم نمی‌شود.
وقتی که به صحنه تفکرات عالم نگاه می‌کنیم و بینش اسلام را مشاهده می‌نماییم، به روشنی در می‌یابیم که جامعه بشری هنگامی خواهد توانست نسبت به مسئله زن و رابطه زن و مرد، سلامت و کمال مطلوب خود را پیدا کند که دیدگاه‌های اسلام را بدون کم و زیاد و بدون افراط وتفریط درک کند و کوشش نماید آن را ارائه کند. اسلام می‌خواهد که رشد فکری، اجتماعی، سیاسی، علمی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان به حد اعلا برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری حداعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همه تعالیم اسلام از جمله مسئله حجاب، بر این اساس است. مسئله حجاب به معنی منزوی کردن زن نیست. مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‌قید و شرط زن ومرد در جامعه است. این اختلاط به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد و بخصوص به ضرر زن است. حجاب به هیچ‌وجه مزاحم و مانع فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی وعلمی نیست.

 




برچسب ها :
فلسفه حجاب

 فلسفه حجاب

یکی از نکات اساسی که زمینه‌ای برای عمل به احکام است شناخت جایگاه هرچیز در نظام هستی است. البته در نظامی که خداوند متعال در جای جای آن دیده می‌شود و ارتباط اشیا و اعمال با خداوند بسیار مشهود است و با درک این ارتباط و حضور، بسیاری از مشکلات زندگی بشر حل می‌شود. «حق» به عنوان زیباترین و پسندیده‌ترین واژه آفرینش در تمامی ادیان و جوامع بشری مورد توجه قرار گرفته است و حقوق و ادای آنها فراتر از زمانها و مکانها واشخاص و ادیان است.
در واقع هر فردی از هر طبقه اجتماعی و از هر دین و ملیت، نسبت به ادای حقوق دیگران حساسیت نشان می‌دهد واین مطلب، حق و حقوق را فرازمانی و فرامکانی می‌کند. برخی از اندیشه‌گران و حکیمان بر این باورند که حجاب، حق‌الله است و در این‌باره می‌گویند: «حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد و نه مال شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می‌باشد. همه اینها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد شد، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‌الله مطرح است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم.
از اینکه قرآن می‌گوید: هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می‌شود عصمت زن حق‌الله است.»(۶) پر واضح است که آدمی نمی‌تواند حقوق الهی را کاملا ادا کند ولی با انجام برخی کارها می‌تواند رضایت الهی را به دست آورد. حضرت رسول‌(ص) می‌فرمایند: «حقوق خداوند متعال بزرگتر از آن است که توسط بندگان ادا شود و نعمت‌های خداوند بیشتر از آن است که به شمارش آید»(۷) و حضرت علی(ع) می‌فرماید: «خداوند بر بندگان حقی قرار داده و آن این است که او را اطاعت کنند.»(۸) اگرچه حق خدا بزرگ است و قابل ادا نیست ولی ادای وظایف و اطاعت از خداوند متعال به نوعی ادای حق محسوب می‌شود. حجاب که امر خداست و شارع مقدس به عنوان یکی از احکام ضروری دین آن را واجب کرده است باید حفظ شود.
حفظ این واجب الهی اطاعت از اوست و اطاعت از او حقی است که بر بندگان نهاده است و هر انسان باورمندی باید تعبدا و نه فقط به خاطر مصالح عمومی و... این حق و حد الهی را ادا کند. پس حکمت حجاب، سنجش میزان عبودیت واطاعت بندگان است. بانوان با حفظ حجاب می‌توانند اطاعت را که روح و پیام اصلی عبادات بشر است اثبات کنند و در زمره اطاعت‌کنندگان الهی قرار گیرند. بانوان به عنوان نیمی از جامعه اسلامی که در دامان خود انسان‌های پاک و برجسته می‌پرورانند، دارای حرمت واحترام ویژه‌ای می‌باشند. آنان معلمان عاطفه هستند و پیکره اجتماع، با محبت و تربیت آنها استوار خواهد ماند.
مفسران واندیشه‌گران بر این باور هستند که «قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می‌گوید، می‌فرماید: حجاب عبارت است از یک نحوه احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند. در قرآن علت و فلسفه حجاب را چنین ذکر می‌کند که: ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین، یعنی برای اینکه شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند، چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.»(۹)
با اندکی تدبر در آیات قرآن فلسفه حجاب را به گونه‌ای صریح می‌بینیم و می‌یابیم که احترام و حرمت زن، فلسفه حقیقی و یا یکی از فلسفه‌های حجاب است براستی اگر معرفت انسان به شریعت و تعالیم دینی بالا رفته و قرآن را که آئین‌نامه سعادت و کمال بشر است درک کند، به عظمت حجاب پی برده و می‌فهمد بدحجابی و بی‌حجابی ثمره عدم معرفت و شناخت حقیقی جایگاه زن در هستی است.
خداوند در آیه ۳۱ سوره نور حکم حجاب را به گونه‌ای صریح و آشکارا مطرح نموده و علاوه بر ظرافت‌های خاصی که در نوع پوشش زنان وجود دارد، اشخاص محرم را نیز ذکر می‌کند تا نامحرم‌ها بازشناسانده شوند و در پایان فلسفه پوشش بیان شده است که زینتها و زیبایی‌های زنان در مقابل نامحرم آشکار نشود، تا آنها مورد توجه نگاه‌های ناپاک قرار نگیرند و احترام آنان حفظ گردد. در آیه دیگر حرمت و شخصیت زن به عنوان فلسفه حجاب مطرح می‌شود: «ای پیامبر به زنان ودخترانت و زنان مومن بگو، پوشش خود را بر خود فرو پوشند.
این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.» (احزاب، آیه ۵۹) در این آیه زنان و دختران پیامبر و زنانی که همسر مردان مومن هستند از دیگر زنان جامعه آن روز جدا می‌شوند و حکم حجاب برای این زنان محترم آورده می‌شود. از ظاهر آیه می‌توان دریافت که حجاب به خاطر احترام و حرمت زنان بوده و مقام آنان به قدری والاست که باید از طریق حجاب شناخته شوند؛ مبادا مانند زنان کفار مورد اذیت و آزار قرار گیرند. این دسته از زنان به خاطر اعتقادات و باورهای دینی، دارای ارزش و مقامی افزون از دیگران هستند و حرمت آنها باید مورد شناسایی قرار گیرد.




برچسب ها :

نقش حجاب و عفاف در عظمت زن


حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.(۱)
برخی گفته‌اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع از دخول است و به عنوان شاهد آیه شریفه «و من بیننا و بینک حجاب»‌(فصلت، آیه ۵) را ذکر کرده‌اند. در دیگر کتاب‌های لغت حجاب را به معنای پرده آورده و نوشته‌اند: امراه محجوبه؛ زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی.(۲)
با توجه به معانی ذکر شده در می‌یابیم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب می‌گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان می‌شود. عفاف نیز دارای معانی گوناگونی است که در مجموع تعریف کاملی را به ما خواهد داد. راغب اصفهانی در مفردات القران می‌نویسد: العفه حصول حاله للنفس تمتنع بها غلبه الشهوه؛ عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.(۳)
البته قابل ذکر است که در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است، گاه به معنای خود نگهداری و پاکدامنی است و گاه «عفت» به معنای قناعت آمده و مسائل مالی مورد نظر است.(۴) آنچه در این مقاله مورد نظر ماست مفهوم اولی است یعنی خود نگهداری از شهوت و مسائل جنسی؛ اگرچه می‌توان برای هر دو معنا واژه عفت را آورد و ضرری به مفهوم آن نمی‌خورد. از مجموع معانی ذکر شده برای حجاب و عفاف می‌توان نتیجه گرفت که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می‌دارد.
حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این گروه از حجاب، تنها پوسته‌ای و ظاهری بی‌معنا دارند و از سوی دیگر کسانی هستند که ادعای عفاف کرده و با تعابیری همچون؛ من قلب پاکی دارم، خدابا قلبها کار دارد، آدم باید چشمش پاک باشد و... خود را سرگرم کرده و مصداق «لیفجر امامه»‌(بلکه انسان می‌خواهد آزاد باشد و گناه کند- قیامت آیه ۵) می‌شوند.
انسان‌هایی چنین باید در قاموس اندیشه خود نکته‌ای اساسی را بنگارند و آن این است که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکی به نام بی‌حجابی و بدحجابی نخواهد شد. امام خمینی(ره) پیام‌آور ارزشهای الهی درباره حجاب و عفاف می‌فرماید: «توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای مرد و چه برای زن- برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.»(۵)




برچسب ها :
حرمت زن

حرمت زن

بـانوان بـه عـنوان نيمى از جـامعـه اسـلامى كه در دامان خـود انسانهاى پاك و برجسته مى پرورانند, داراى حرمت و احترام ويژه اى مى باشند. آنان معلمان عاطفه هستند و پيكره اجتماع, بـا محبـت و تـربـيت آنها استـوار خواهد ماند. مفسران و انديشه گران بـر اين بـاور هستـند كه ((قرآن كريم وقتـى در بـاره حجـاب سخن مى گويد, مى فرمايد: حجاب عبارت است از يك نحـوه احـتـرام گذاردن و حـرمت قايل شدن براى زن, كه نامحرمان او را از ديد حيوانى ننگرند. در قرآن عـلت و فلسـفه حـجـاب را چـنين ذكر مى كند كه: ذلك ادنى ان يعرفن فلا يوذين (احـزاب, 33)  يعنى بـراى اينكه شـناخـتـه نشوند و مورد اذيت واقع نگردند, چرا كه آنان تـجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.))
بـا اندكى تدبـر در آيات قرآن فلسفه حجاب را بـه گونه اى صريح مى بينيم و مى يابـيم كه احترام و حرمت زن, فلسفه حقيقى و يا يكى از فلسفه هاى حـجـاب است. بـراستـى اگر معرفت انسان بـه شريعت و تعاليم دينى بالا رفته و قرآن را كه آيين نامه سعادت و كمال بـشر است درك كند, به عظمت حجاب پى برده و مى فهمد بى حجابى و بدحجابى ثـمره عدم معـرفت و شـناخـت حـقيقى جـايگاه زن در هسـتـى اسـت. مقام زن در آيات گوناگون و همچنين در روايات بـسيارى ذكر شده و همين آيات و روايات منشـإ فتـواى مراجـع در رسـاله هاى عمليه گرديده و حكم حجاب بـه عنوان يكى از واجبـات دينى مطرح و بـيان شده اسـت. مـا اين حـرمـت را در قـرآن و روايات پـى مـى گـيريم.
در قرآن كريم پس از بـيان كيفيت حجاب بـراى زنان, بـه علت آن پرداخته و مـى فـرمـايد: ((و لا يبـدين زينتـهن الا مـا ظهر مـنها وليضربن بخمرهن على جيوبهن و لا يضربن بـإرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتـهن))و زينتـهاى خـود را آشكار نكنند, مگر آنچـه كه پـيدا است و بـايد روسرى خـود را بـر گردن خـويش اندازند ... و پـاهاى خود را[ بـه گونه اى بـه زمين] نكوبـند, تا آنچه از زينت ايشان كه نهفتـه مى دارند, معلوم گردد.)) خـداوند متـعال در اين آيه شريفه ـ كه در مدينه نازل شده است ـ حكم حجاب را به گونه اى صريح و آشكارا مطرح نموده و علاوه بـر ظرافتـهاى خاصى كه در نوع پوشـش زنان وجـود دارد, اشـخـاص محـرم را نيز ذكـر مى كـند, تـا نامحرمها بازشناسانده شوند و در پايان فلسفه پوشش بيان شده است كه زينتها و زيبـاييهاى زنان در مقابـل نامحرم آشكار نشود, تـا آنها مورد توجه نگاههاى ناپـاك قرار نگيرند و احتـرام آنان حفظ گردد.
در قرآن پس از سفارش زنان خداوند متعال مى فرمايد:
يا ايها الذين آمنوا لا يحل لكـم ان تـرثـو النسـإ كـرها و لا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن الا ان يإتين بفاحشه مبينه و عاشروهن بالمعروف((اى كسانى كه ايمان آورديد! براى شما حلال نيست كه زنان را برخلاف ميلشان ارث بريد, و بـر آنان سخت نگيريد تـا بـخشى از آنچه بـه آنان داده ايد از چنگشان درآوريد, مگر آنكه مرتـكب عمل زشتـى شوند كه ثابـت شده بـاشد و بـا آنها بـه شايستگى رفتار كنيد.))
در اين آيه رسوبـات عقايد جـاهلى مورد نهى قرار گرفتـه است و حقوق و ارزش پايمال شده زن در جاهليت و قبـل از ظهور اسلام صريحا مورد انتـقاد واقع شده و دريچه اى جـديد بـه سوى ارزش و عظمت زن گشـوده مى شـود. زنانى كه قـبـل از اسـلام در كودكى زنده بـه گور مى شدند و يا در هنگام ازدواج مورد ظلم قرار مى گرفتند و چون شىء كم ارزشى از سوى پـدران بـه ارث گذاشـتـه مى شـدند, بـا اين آيه, ارزشمند مى شوند و حيثيت و حقوق به تاراج رفته آنان بـازگردانده مى شود و مورد سفارش و مرحمت قرار مى گيرند. اين ارمغانى خجسته و مبارك از سوى خداوند متعال بود كه با كلام آسمانى به مردم ابـلاغ شد. ((قرآن ما را متـوجـه كرد, و مى فرمايد: بـا زنها معاشـرت نيك داشته بـاشيد و در مجامع خود آنان را راه دهيد و اگر بـراى شما خوشـايند نيسـت كه در مجـامع خـود شـركت دهيد آنها را, اين كار ناخـوشـايند را بـكـنيد. ممكـن اسـت خـير فـراوانى در اين كـار بـاشد(يجـعل الله فيه خـيرا كثـيرا)و شما ندانيد و اين معاشرت, اختصاصى به مسايل خانوادگى ندارد.
در آيه ديگر حـرمت و شخـصيت زن بـه عنوان فلسـفه حـجـاب مطرح مى شود: ((يا ايها النبـى قل لازواجـك و بـناتـك و نسإ المومنين يدنين عليهن من جـلابـيبـهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يوذين. اى پيامبر! به زنان و دخترانت و زنان مومنان بگو: پوشش خود را بـر خود فرو پـوشند. اين بـراى آنكه شناختـه شوند و مورد آزار قرار نگيرند, مناسب تر است و خدا آمرزنده و مهربان است.
در اين آيه زنان و دختران پيامبر و زنانى كه همسر مردان مومن هستند, از ديگر زنان جامعه آن روز جدا مى شوند و حكم حجاب بـراى اين زنان محـتـرم آورده مى شـود. از ظاهر آيه مى تـوان دريافت كه حجاب به خاطر احترام و حرمت زنان بوده و مقام آنان به قدرى والا است كه بايد از طريق حجاب شناخته شوند; مبـادا مانند زنان كفار مـورد آزار و اذيت قـرار گـيرند. اين دسـتـه از زنان بـه خـاطر اعتقادات و بـاورهاى دينى, داراى ارزش و مقامى افزون از ديگران هستند و حرمت آنها بايد مورد شناسايى قرار گيرد.



برچسب ها :

مقایسه  بدحجابی و  با حجابی

آيا يك زن با حجاب ، كه در پوشش ايمان درآمده و لباس اسلام به تن كرده و خود را به روپوش كرامت و شرف آراسته و خشنودى خدا را جلب كرده و به درجات بهشت نائل گرديده و شخصيت واحترام و پاكدامنى را در خود افزايش داده كه وقتيكه انسان به او نگاه ميكند، چيزى جز حجاب و چادر نمى بيند، و اصلاً نمى داند كه آيا او جوان است يا پير؟ زشت است يا زيبا؟ از اين رو با ديده احترام به او نظر مى كند و در صدد آزارش برنمى آيد، چون مى داند او زنى است كه بدينش پاى بند است و نگهبان شرافت و متمسك به اسلام خويش مى باشد و از پستى اِباء دارد، و از بى حجابى و خود نمايى پاك است و از فساد و انحراف دورى مى گزيند. برتر است ...

زيرا همه اينها در اثر بى حجابى و بدحجابى بر او پيش مى آيد.دو زن را با هم مقايسه كنيد كدام يك بهتر است ؟ كداميك سنگين تر و محترم هستند، كدام يك از نظر مقام و مرتبه عالى ترند؟

شرافت خود را از دست بدهد، و در كرامت خويش زيان ببيند، و در بدبختى و بيچارگى و بدحالى قرار گيرد.

يا يك زن بى حجاب يا بد حجاب كه لباس حيا را از تن بيرون آورده و روپوش ايمان را كنده (زيرا كه در حديث است حيا از ايمان است و كسيكه حيا ندارد ايمان ندارد) و فرمان قرآن را مخالفت كرده وبى بند و بارى و خودنمائى را مانند زنان جاهليت قديم پيش گرفته ، و به زنان يهودى و مسيحى شبيه شده و عظمت و شخصيت خود را از دست داده ، و بدنش را نمايان و صورت و دستها و سينه و زينتهاى بدنش را آشكار ساخته ، نظر بدكاران را به خود جلب كرده و چشم خيانتكاران را بر خود خيره نموده و بدنش را مانند كالائى در بازار در معرض نمايش گذاشته و در معرض ديد همگان قرار داده چه بسا او را مسخره و بيچاره كنند، و گاهى به او تجاوز نمايند و عفّت او را از بين ببرند و...




برچسب ها :

آثار و فواید حجاب در ابعاد مختلف


حجاب و پوشش، در ابعاد مختلف، دارای آثار و فواید زیادی است که بعضی از مهم‌ترین فواید آن عبارت‌اند از:

الف) فایده‎ی حجاب در بُعد فردی:
یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، هیجان‎ها و التهاب‎های جنسی را فزونی می‎بخشد. غریزه‌ی جنسی، غریزه‎ای نیرومند، عمیق و دریا صفت است که هرچه بیش‌تر اطاعت شود بیش‌تر سرکش می‎گردد؛ هم‌چون آتشی که هرچه هیزم آن زیادتر شود شعله‎ورتر می‎گردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است که در جهان غرب که با رواج بی‎حیایی و برهنگی، اطاعت از غریزه‌ی جنسی بیش‌تر شده. این مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادی است که قایل‎اند همه‌ی گرفتاری‌هایی که در کشورهای اسلامی و شرقی بر سر غریزه‌ی جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیت‎هاست؛ و اگر به کلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد شود، این حرص و ولعی که وجود دارد، از بین می‎رود.

البته از این افراد باید پرسید؛ آیا غرب که محدودیت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته است، حرص و ولع جنسی در بین آنان فروکش کرده است یا افزایش یافته است؟! پاسخ هر انسان واقع‎بین و منصفی به این سؤال این است که نه تنها حرص و ولع جنسی در غرب افزایش یافته است، بلکه هر روز شکل‎های جدیدتری از تمتّعات و بهره‎برداری‎های جنسی در آنها رواج و رسمیت می‎یابد.
یکی از زنان غربی منصف، وضعیت جامعه‎ی غرب را در مواجهه با غریزه‎ی جنسی این‎گونه توصیف کرده است:
کسانی می‌گویند مسئله‌ی غریزه‌ی جنسی و مشکل زن و حجاب در جوامع غربی حل شده است؛ آری، اگر از زن روی‌گرداندن و به بچه و سگ و یا هم‌جنس روی آوردن حل مسئله است، البته مدتی است این راه حل صورت گرفته است!!

ب) فایده‎ی حجاب در بُعد خانوادگی:
یکی از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگی، اختصاص یافتن التذاذهای جنسی، به محیط خانواده و در کادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذکور، باعث پیوند و اتصال قوی‌تر زن و شوهر، و در نتیجه استحکام بیش‌تر کانون خانواده می‎گردد؛ و برعکس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده است. یکی از نویسندگان، تأثیر برهنگی را در اضمحلال و خشکیدن درخت تنومند خانواده، این گونه بیان کرده است:

در جامعه‎ای که برهنگی بر آن حاکم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسه‌ی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه‌ی خانوده را می‎سوزاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می‎زند. زنی که بیست یا سی سال در کنار شوهر خود زندگی کرده و با مشکلات زندگی جنگیده و در غم و شادی او شریک بوده است، پیداست که اندک اندک بهار چهره‎اش شکفتگی خود را از دست می‎دهد و روی در خزان می‎گذارد. در چنین حالی که سخت محتاج عشق و مهربانی و وفاداری همسر خویش است، ناگهان زن جوان‎تری از راه می‎رسد و در کوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقایسه‎ای می‎دهد؛ و این مقدمه‎ای می‎شود برای ویرانی اساس خانواده و بر باد رفتن امید زَنی که جوانی خود را نیز بر باد داده است؛ و همه‌ی خواهران جوان لابد می‎دانند که هیچ جوانی نیست که به میانسالی و پیری نرسد و لابد می‎دانند که اگر امروز آنان جوان و با طراوت‌اند در فردای بی‎طراوتی آنان، باز هم جوانانی هستند که بتوانند برای خانواده‌ی فردای آنها، همان خطری را ایجاد کنند که خود آنان امروز برای خانواده‎ها ایجاد می‎کنند.

ج) فایده‎ی حجاب در بُعد اجتماعی :
یکی از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه است. در مقابل، بی‎حجابی و بدحجابی باعث کشاندن لذت‎های جنسی از محیط و کادر خانواده به اجتماع، و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه می‎گردد. بدون تردید، مردی که در خیابان، بازار، اداره، کارخانه و … همواره با قیافه‎های محرّک و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش کرده مواجه باشد، تمرکز نیروی کار او کاهش می‎یابد. برخلاف نظام‎ها و کشورهای غربی، که میدان کار و فعالیت‎های اجتماعی را با لذت‎جویی‎های جنسی درهم می‎آمیزند،اسلام می‎خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این‎گونه لذت‎ها پاک شده، و لذت‎های جنسی، فقط در کادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.

د) فایده‎ی حجاب در بُعد اقتصادی :
استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شکل چادر مشکی، به دلیل سادگی و ایجاد یکدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل، می‎تواند از بُعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در کاهش تقاضاهای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این‎که خود چادر مشکی دست‌خوشِ این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستی در چادرهای مشکی نیز مشاهده می‎گردد، به گونه‎ای که برخی از بانوان به جای استفاده از چادرهای مشکی متین و باوقار، به چادرهای مشکی، توری، نازک و دارای طرح‎های جِلف و سبک که با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبی ندارند روی می‎آورند.یکی از دانشجویان محجبه درباره‌ی رواج فرهنگ مدگرایی در خاطرات قبل از انقلاب خود گفته است:
یادم می‌آید آن وقت‌ها که حجاب نداشتم، اگر دو روز پشت سر هم قرار بود که به خانه‌ی کسی بروم، لباسی را که امروز پوشیده بودم، حاضر نمی‌شدم فردا بپوشم! احساس می‌کردم مسخره است و سعی داشتم حتی اگر شده، لباس دیگران را به عاریه بگیرم و بپوشم، تا من هم با لباس جدیدی رفته باشم. این کارها واقعاً رفاه حال و راحتی را از خانم‌ها سلب کرده بود. علاوه بر فواید یاد شده، به طور فهرست‎وار فواید و آثار دیگری نیز برای حجاب و پوشش می‎توان نام برد، که مهم‎ترین آنها عبارتند از:
ـ حفظ ارزش‎های انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت در جامعه و کاهش مفاسد اجتماعی.
ـ هدایت،کنترل و بهره‎مندی صحیح و مطلوب از امیال وغرایز انسانی.
ـ تأمین و تضمین سلامت و پاکی نسل افراد جامعه




برچسب ها :
حجاب

امام خامنه ای (مدظله العالی) :

 

بر روی مسئله حجاب

«کار هنری و کار زیبای تبلیغی» باید صورت گیرد تا این مسئله در ذهن جای گیرد .

 من فکر می کنم در وضع کنونی اگر در کنار میل طبیعی زن به حجاب شایسته،

نوعی «تبلیغات صحیح» که بتواند نقطه نظر اسلام را هم تامین کند ارائه شود،

زنان ما به حجاب اصیل اسلامی و شرعی رو خواهند آورد.

  در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که «هنر» را تمام عیار

و با «قالبی مناسب» به میدان آورد تا اثرگذار شود.

 

مقام معظم رهبری

 




برچسب ها :

 
ساپورت پوش ها به بهشت می روند!! / دلنوشته سرباز در برجک هفتم پادگان / زینب با صبر خواهر شد
 

وبلاگ گوهر ناب نوشت :

ساپورت پوشها به بهشت می روند !!

 

ساپورتی خوبه که بدن نما باشه..

ساپورتی خوبه که خوشکل و زیبا باشه وترجیحا براق..

ساپورتی خوبه که وقتی می پوشی اونقدر تنگ باشه که نفست در نیاد..

آره..همینطوره:" اینا ویژگی یک ساپورت خوبه.."

همیشه تو اونو دوست داشتی..

وقتی می پوشیدی انگار زیباتر از همیشه می شدی..

اونقدر تنگ بود که حتی قطره آبی نمی تونست نفوذ کنه به تنت..

تمام تار وپودش اونقدر به هم گره خورده بود که تنت در نفست حبس کرده بود...

با اون لباس نفس که نمی کشیدی..بلکه هر دم تو زندگی بود..

عشق که نمی کردی تو...بلکه هر لحظه تو تمنا بود..

زیبا ترین نفس..عشق وتمنا در تو یک جا جمع بود..

وقتی به قلب آب می زدی...وقلبت از دیدار عشقت لبریز بود.

.بی تاب تر می کردی آب را...

انگار به این جمله ایمان داشتی..آب مایه حیات است..

تو آب را حیات می دیدی و ممات..

وقتی تو به دل آب می زدی...خدا تملق گویان تورا به رخ زلالی آب می کشید..

چه زیبا می خرد خدا..رب جلالت به لبیکت مهربانانه جواب داد..خدا در تک تک نفسهایت جاری بود وقتی به آب می زدی..

لباس تو افتخار تو بود..لباست معراج عروجی شدنت بود..

لباست دست وپا گیر بود اما بال پروازت هم شد..

عزیز معراجی من..

تازگی ها در ویترین های چشم های مردم این دنیا مد شده است...

ساپــــــــــورت غواصی..

ولی تو چند صباح قبل تر این را به گونه ای دیگر برایمان معنا بخشیدی..

تناقض عجیـــــــــــبی است...

***********************************

.این کلمه ساپـــــــــــــــــــورت غواصی..

همین لباس، تورا به عـــــــــرش برد..

همین لباس، دختران سرزمین مرا به فــــــــــرش خانه های پوچ کشاند..

همین لباس تو ،خریدارش خدابود..

اماهمین لباس این روزهاخریدارش بی فرهنگ ترین بنده هایند..

آری برادر معراجـــــــــــــــــــی من...

می دانم حرف توهم همـــــــــین است..

ساپورتی بپوشیم که لایق ساپورت(حامی) انبیا باشیم

بگذاریم خدا وقتی ساپورت می پوشیم..ساپورتمان کند..

زیباترین ســــــــــــاپورت نگاه مهربان خداست....

این را به یاد داشتـــــــه باشیم.....

 

******
 
 
 
هفتمین برجک دیده بانی
 
 
 

 

زمان: زمستان ، اوج زمستان ، ساعت 3 بامداد.

مکان: برجک هفتم ، وسط سینه ی یکی از کوه های ایران، البته اگر قلب کوه ها همانند قلب آدم ها در سینه یشان باشد ، با این حساب برجک هفتم دقیقا روی قلب کوه قرار دارد.

به هر حال پستت شروع می شود ، این دو ساعت آخریست که پست می دهی ، دو ساعت اول و دوم  به هرطریقی بود سپری شد ، اما این دو ساعت آخر فرق می کند ، اوج سرمای اینجا درست بین همین ساعت  سه تا پنج است .

 

دو شبی میشود که برف باریده و تازه بند آمده .

 

از همان دقایق اولی که از پستت میگذرد، حتی شاید قبل تر از آن ، نگاهی به قلب سفید پوش کوه می اندازی و با خودت می گویی:  " امشب برف ها برایم خواب سرما دیده اند!" به حرفت با تمام وجود ایمان داری و می دانی که به زودی خوابشان برایت تعبیر میشود...تعبیر می شود ، اول سر انگشتانت مغلوب این سرمای استخوان سوز می شود و بعد انگشتان پاهایت ، می آیی با نفس های سردت دست های یخ زده ات را گرم کنی ، اما فایده ای ندارد.

 

کم کم دشمنانت را بهتر می شناسی ، دشمن اول سرما ،دشمن دوم زمان.

 

می دانی که اگر از پس اولی هم بر بیایی ، دومی حریف راحتی برایت نیست ، قانون پست دادن است ، همیشه همین طور است ، جسمت مغلوب سرما میشود و روحت مغلوب زمان . زمان نمی گذرد ، تنها راه این است که ذهنت را منحرف کنی ، با زیارت عاشورایی شروع میکنی ، که معمولا در جیب لباست خاک می خورد ، آن را بیرون می آوری و برای چندمین بار مرورش میکنی ، می خوانی و می خوانی و در دل دعا میکنی کاش تمام نشود ، اما...........مهجهم دون الحسین علیه السلام .

 

نگاهی به آسمان پر ستاره ی شب میکنی و جزء به جزء اش  را از نظر می گذرانی ، ناگهان به ذهنت می رسد ، کلاس امروز صبحت (جهت یابی با ستارگان ) را با خودت مرور کنی.

 

حربه ی خوبیست برای غلبه بر زمان .

ستاره های ذات الکرسی یا دبلیو را پیدا میکنی و از وسط پنج برابرش میکنی تا به ستاره ی قطب شمال برسی و در نهایت شمالت را پیدا میکنی .

برای اینکه کمی بیشتر زمان بگذرد ، ستاره ی قطبی را یک بار دیگر با پنج برابر کردن ستاره های ملاقه ای یا همان دب اکبر پیدا میکنی تا از شمال خودت مطمئن تر شوی.

بعد ستاره های خوشه ی پروین را پیدا میکنی و یادت می آید که ابتدای این خوشه ی انگور شرق را نشان می دهد .

نگاهت هنوز به آسمان است و خیالت راهت است که همه را گفته ای ، که ناگهان چشمت به ستاره های بادبادکی می افتد ، اول حافظه ات یاری نمی کند اما بالاخره یادت می آید که دمشان جنوب را نشان میداد.

 

حالا مطمئنی همه را گفته ای، کنجکاو می شوی بدانی قبله کجاست؟ پیدایش میکنی و رو به رویش می ایستی....جالب است ، دقیقا رو به روی برجک ، تمام مدت ناخواسته رو به همان سمت ایستاده ای ، چیزی روی کوه مقابل نگاهت را به سوی خودش می کشد ، نوشته ای که تا چند شب پیش روی کوه پنهان بود ، اما با سفیدی برف های این دو شب ، خودش را نمایان کرده است .

 

نوشته ای روی کوه مقابل ، در امتداد برجک هفت ، درست در جهت قبله ، در دل ،نوشته را چند بار تکرار میکنی : السلام علیک یا صاحب الزمان...انگار برجک هفت قرار است برای تو کارگاه آموزشی انتظار باشد ، قرار است معنای انتظار را با تمام وجودت حس کنی.

حالا تو و انتظار در برجک پست می دهید ، انتظار در نگاهت خلاصه می شود ، همان نگاه را به جاده ی رو به روی برجک می دوزی تا سر و کله ی نفر بعدی که قرار است پست را از تو تحویل بگیرید پیدا شود...

دو ساعت تمام شده و او هنوز نیامده است، صدای تیک تاک ثانیه های ساعتی را که درون جیب چپ لباستگذاشته ای تا چشمت به صفحه اش نیفتد ، همانند ضربه های پتک آهنگران در گوشت می پیچید...

حالا میدانی انتظار یعنی چه؟

بی قراری یعنی چه؟

دیر آمدن یعنی چه؟

...بس است...ن

فر بعد با ده دقیقه تاخیر ، و با گام های آهسته و بی خیال به سویت می آید ، عصبانی میشوی ، می خواهی بر سرش داد بزنی و دوساعت و ده دقیقه سرمایی که در بند بند وجودت تل انبار شده است را بر سرش بکوبی ، اما دندان روی جگر می گذاری و به جای این کارها ، از در دوستی سلامی میکنی ، اما جوابی نمیشنوی!

عزم رفتن میکنی ، درست از همان جاده ای که او چند دقیقه پیش از آن بالا آمده ،کم کم از برجک دور می شوی ، نگاه سردش را بر روی خودت احساس میکنی .

یاد آ ن شعر معروف اخوان می افتی و با خودت زمزمه اش میکنی: زمستان است ، سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت ، سرها در گریبان است.

زمستان است...

******

 

وبلاگ منتظران باران  نوشت:

 ماه بانو

 

دریغ از جوانی شکوهبارت !فاطمه

دریغ از محسن نیامده ات !فاطمه
 

دریغ از...

کی میتواندقلمم بنویسد چه بر حالت گذشت،در آن شش ماهه فراق!

اما...

میتواند بنویسد قلبت پر التهاب بود واشکت روان ...
 

میتواند بنویسد در آن روزگار تیره وتار تنها آرزویت رسیدن به وصال بود.

میتواند بنویسد دعا کردی هر چه زودتر قالب تهی کنی وبه ملکوت اعلی بپیوندی.
 

ماه بانو!

از آن زمان که رخت شهادت بر تن کردی وگذشتی از خودت ،از فرزندان واز همسرت برای بر افراشته ماندن بیرق

اسلام وبرای دفاع از از ولی زمان،اشکها جاریست اما نمیدانم از کجاست ؟

اشک شوق آسمانهاست یا اشک فراق زمین، که اینگونه دل دلدادگان باران زده شده است؟
 

مونس تنهایی علی(ع)!

با رفتنت،کشتی وجودی علی(ع) در دریای پر تلاطم زندگی دیگر به ساحل آرامش نرسید.
 

زندگی برای حسنین خزان شدوزینب با صبر خواهر شد وبا سکوت همسایه .

گل بهار علی!

 

امسال بهار با آمدنش زندگی خزان شده علی (ع)آل علی را برایمان به ارمغان آورده.

امسال بهار سر سبز نیست بلکه سیاهپوشان شیدایان است.

امسال بهار با اشک وناله پسرت مهدی (عج)،همراست.

کی میتوان شاد بود وشادی کرد؟

کی میتوان لبخند زد وقتی میدانیم همدم مهدی همان چاهیست که بعد از تو مونس علی (ع) بود؟

کی ...




برچسب ها :

 

کارشناس ارتباطات فرهنگی:


تاثیر روشنفکران در بی حجابی بیشتر از رضاخان است/ تنبلی فرهنگی به گفتمان حجاب ضربه زد
 
<span style='color:;background-color:;font-family:tahoma;font-size:12px;font-weight:normal;'>نسخه چاپی</span>

کارشناس ارتباطات فرهنگی:

تاثیر روشنفکران در بی حجابی بیشتر از رضاخان است/ تنبلی فرهنگی به گفتمان حجاب ضربه زد


سید محمد رضا اصنافی با اشاره اینکه رضا خان با اجباری کردن بی حجابی در این فرآیند موثربوده است گفت: به نظرم تاثیر روشنفکران دوران رضا خان و ماقبل آن از مشروطه به بعد بسیار بیشتر است.

 

به گزارش بسیج پرس؛ تغییر سریع پوشش زنان در جامعه ی امروز یا همان مسئله حجاب موضوعی است که کمتر رسانه ای پیدا می شود که به نوعی آن را دست مایه تهیه خبر، گزارش یا مصاحبه نکرده باشد از سویی دیگر موضوع پوشش زنان در جامعه ی امروز علت بسیاری از بحث ها و اختلاف نظرهاست تا جایی که محلی برای گرم شدن تنور اختلاف سیاسیون و سوء استفاده برخی از آن ها از موضوع پوشش است؛ بررسی معناشناسی پوشش زنان در جامعه امروز عنوان پایان نامه ای است که دلیل مصاحبه ی ما با سید محمد رضا اصنافی دانش آموخته ی رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی از دانشگاه سوره در مقطع کارشناسی ارشد است؛ او که سابقه فعالیت در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مدیریت واحد رسانه های برخط مرکز رسانه های دیجیتال را در کارنامه دارد معتقد است در این پایان نامه پوشش زنان به عنوان یک ارتباط آئینی بررسی شده که پیش از او شخص دیگری به آن نپرداخته است و حاوی نکاتی است که می تواند در بهبود وضعیت حجاب در کشور موثر باشد. 

بسیج پرس: به عنوان سوال نخست در مورد علت و  نحوه پرداختن به موضوع حجاب در طرح پژوهشی خودتان توضیح بفرمائید.

اصنافی: باید بگویم این طرح از تلاقی چند موضوع در یک نقطه ایجاد شد. یعنی به عبارتی می توان آن را از چند زاویه نگاه کرد؛ اولین زاویه موضوع مهندسی فرهنگی بود، از زمانی که رهبر انقلاب موضوع مهندسی فرهنگی را مطرح کردند این موضوع  برایم جالب بود. خوب عده ای معتقد هستند فرهنگ قابل مهندسی نیست. بعد از ایشان هم کسی سر نخ این موضوع را نگرفت و آن را باز نکرد. رهبر نیز خیلی روی موضوع توضیح ندادند. بالاخره به این نتیجه رسیدم مراد از مهندسی فرهنگی این است که ما ابتدا باید مجموعه عوامل تاثیر گذار بر یک پدیده فرهنگی را احتساب کنیم سپس اگر می خواهیم آن پدیده را کنترل کنیم یا تغییر بدهیم می بایست عوامل تاثیر گذار را تحریک کنیم. به نظر من این توضیح مهندسی فرهنگی بود.
پس یک زاویه، مهندسی فرهنگی موضوع بدحجابی بود. یعنی می خواستم بدون اینکه کار آماری کنم و میزان تاثیر گذاری متغیرها را بسنجم فقط مسائل تاثیر گذار را پیدا کنم. در واقع می توانم بگویم این کار نقشه مهندسی موضوع حجاب است.

زاویه بعدی بحث ارتباطات بود. در موضوع حجاب و پوشش بسیار کار شده، از زاویه مذهبی تا روانشناختی موضوع بررسی شده است، حتی آمایش هم انجام شده ولی تا به حال کسی بدحجابی را به عنوان یک پدیده ارتباطی در ارتباط با محیط بررسی نکرده است. با اینکه اصل موضوع حجاب اساسا در ارتباط با محیط معنا پیدا می کند.

زاویه بعدی زاویه آیین بود. کتاب ارتباطات آیینی یک دریچه تازه در تحلیل پدیده های ارتباطی در ذهنم ایجاد کرد. با مطالعه ی کتاب متوجه شدم بسیاری از عوامل ارتباطی تاثیر گذار بر پوشش قابلیت تحلیل آیینی دارند. چون به غیر از این کتاب منبع دیگری در این زمینه نبود کار بسیار مشکل بود.

زاویه بعدی روش مردم نگاری بود، در جایگاه انتخاب روش تحقیق به مشکل برخورده بودم چرا که نمی دانستم  این همه پدیده را که فرض می کنم بر موضوع تاثیر گذار باشد چطور و با چه مکانیزمی تحلیل و فرضیه ام را رد یا تایید کنم. البته کتاب "نشت نشا" آقای امیر خانی هم که سال ها پیش خوانده بودم و تجربه مردم نگاری در میان یک قبیله آمریکایی بود تحولی عمیق در نگاهم به مسائل فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده بود.

 برای بررسی پدیده های اجتماعی باید از اتاق کار بیرون رفت

احساس کردم دوران فرم و پرسشنامه و ... در تحقیق عمیق فرهنگی به سر آمده، ما با پدیده انسانی روبرو هستیم و بررسی آن توسط متغییر های کمی تحقیر وتقلیل پدیده های انسانی وفرهنگی است. به نظرم برای بررسی پدیده اجتماعی باید از اتاق کار بیرون رفت و پدیده را در محل رخداد و به عنوان یک کنشگر احساس کرد.

به نظرم درکنار صدها مشکل اساسی در موضوع بد حجابی ریشه همه این مشکل ها عدم تفهم است. یعنی اینکه ما به عنوان یک فرد بیرونی بفهمیم بد حجاب چگونه به موضوع می نگرد. همیشه بیرون نشسته ایم و برای کسی که گمان می کنیم بیمار است نسخه می پیچیم. تا زمانی که نفهمیم بد حجاب به پوشش چطور می نگرد هر برنامه و راهبردی که ارائه بدهیم ناقص است. خاصیت مردم نگاری همین است نمی گوید تنها مشاهده کن بلکه می گوید مشارکت کن، خود را درگیر پدیده و انسان های پدیده کن تا آن ها را درک کنی.

در آغاز به همین خاطر خیلی ها مخالفت کردند. گفتند این موضوعی است که باید محققش زن باشد. اتفاقا نظرم این بود که حجاب درمقابله با مرد معنا پیدا می کند. اوایل کار تحقیق و پژوهش سخت بود. بالاخره ظاهر و فضای گفتمانی مانع پژوهش بود ولی به مرور زمان موضوع حل شد.

بسیج پرس: شما معتقدید در کارهای فرهنگی و اقداماتی که این روزها در حوزه حجاب وجود دارد خلأی به نام تفهم وجود دارد در این باره بیشتر توضیح می دهید؟

اصنافی: خیلی واضح است وقتی شما نمی دانید طرف مقابلتان یک پدیده را چطور می بیند، چگونه می خواهید نگاهش را عوض کنید؟ علاوه بر اینکه این موضوع باعث می شود اصلا دو طرف فهم مشترکی از موضوع نداشته باشند و تقابلشان مدام به نزاع بیانجامد و متاسفانه اصرار بر این روش غلط باعث تعمیق شکاف شناختی طرفین از موضوع شده و نفرت طرفین در حال تعمیق است. در این حالت است که طرفین اصلا همدیگر را درک نمی کنند و گاها ارزشهای یکدیگر را به سخره می گیرند منشا همه این ها همین عدم تفهم است.

بسیج پرس: حجاب  یا رفتار آئینی چیست و چه نکات مثبت و منفی دارد؟

اصنافی: آیین یک چگونگی رفتار است. یک رفتار نیست یک صفت رفتاری است. مثلا فرض کنید ما وارد یک محیط علمی می شویم طرز حرف زدنمان و  پوششمان تغییر می کند. یعنی خودمان را متناسب محیط می کنیم. این رفتار آیینی است. تقلید نیست عادت هم نیست. مثلاً وقتی با دوستی روبرو می‌شویم زنجیره ای از کلمات و جملات را استفاده می‌کنیم. جملاتی که منظور از آن‌ها معنای جمع کلمات بیان شده در جمله نیست بلکه منظور بیان خود جمله است. کلمات «خوبی؟»، «سلامتی؟» جز اولین کلماتی است که در مواجهه با دوستان خود آن‌ها را بیان می‌کنیم و این بیان احتمالاً به منظور کسب اطلاع از وضعیت روحی و جسمی طرف مقابل نیست بلکه یک رفتار آیینی است یا به عبارت ساده تر این کلمات جزیی از آیین «سلام کردن» است. اگر دقت کنیم می بینیم بسیاری از مشاغل، محل ها و جمع هایی که با آن مواجه هستیم این آیین های ارتباطی را دارند.  همه آیین ها دارای یک اجبار نانوشته اجتماعی هستند که از آنها محافظت می کند. یعنی وقتی شما می خواهی رفتار آیینی را نقض کنی باید هزینه اجتماعی بدهی. این هزینه های متفاوت هستند ولی هستند.

بد حجابی از مرحله ضد ارزش بودن خارج شده و در حال تبدیل به یک آیین ارتباطی است

 

به نظر من در موضوع حجاب، بد حجابی دربسیاری از مشاغل، محیط ها و شرایط  آیینی شده است. این خطرناک است. یعنی بد حجابی از مرحله ضد ارزش بودن خارج شده و در حال تبدیل به یک آیین ارتباطی است. مثلا بعضی رشته های خاص دانشگاهی بد حجابی آیین ارتباطی آن رشته شده. در دانشگاه بین دانشجو ها معروف است. مثلا بچه های فلان رشته فلان تیپ را دارند. مثلا رشته های هنری.این بد حجابی به عنوان یک رفتار ارتباطی آیینی شده. یا بر فرض بعضی شغل های خاص،اما به نظرم تاثیر گذارترین آیین ارتباطی که بر تقویت بد حجابی موثر است آیین زیبایی و آیین پیشرفت است. البته ریشه این آیین سازی ها به پس از دوران مشروطه باز می گردد اما انقلاب اسلامی در این آیین سازی وقفه ایجاد کرد و آنرا دچار سکته کرد. اینکه زن زیبا یعنی زن بد حجاب یعنی زن بی حجاب زن امروزی و پیشرفته یعنی زن بد حجاب. این ریشه در فعالیت فرهنگی پهلوی دوم دارد ولی خب امروز هم تقویت شده است.

زن زیبایی دوست است و وقتی آیین زیبایی در جامعه ای تغییر کرد دیگر نمی شود با فطرت زن جنگید. البته طبیعی است که برهنگی در زن جذابیت ایجاد می کند ولی باید برای زن زیبایی چند وجهی تعریف کرد که یکی از آن زیبایی ظاهر است. وقتی زن زیبایی ظاهر را در تضاد با دهها زیبایی دیگر دید آن را کنترل می کند. قطعا ما نمی توانیم و نباید هم این کار را بکنیم که بخواهیم زن را از جذابیت منع کنیم بلکه باید به زن قدرت کنترل و هدایت این فطرت را داد. آیینی شدن بد حجابی به عنوان آیین اصیل و برتر زیبایی برای زنان چیزی است که اتفاق افتاده. برای ترویج حجاب باید موقعیت های که حجاب در آن آیین است را تقویت کرد. مثل مسجد و هیات های مذهبی.

بسیج پرس: پس از انجام تحقیقات با ملاحظاتی که ذکر کردید مهمترین عوامل ارتباطی موثر بر پوشش چه بود ؟ در این تحقیق به چه نتایجی رسیدید؟

اصنافی:  آیین زیبایی آیین اصلی است و البته آیین های دیگری را نیز ساخته است مثلا آیین پوشش مناسب در خانواده بسیار موثر است. برداشت خانواده از حجاب، ذهنیت ساز فرد از حجاب است. موضوع غیرت، ازدواج و تاثیرش بر پوشش همه این ها مهم است. حجاب به عنوان یک رفتار آیینی از دین اسلام بسیار بر موضوع تاثیر گذار است. وقتی می خواهی به پوشش اسلامی در جامعه برسید باید نهاد ها و گزاره های دینی را در جامعه گسترش دهید. جامعه وقتی دینی شد حجاب هم به عنوان یک رفتار دینی نهادینه می شود. نمی شود در جامعه ای عدالت نباشد، ریا باشد، بانکداری اش اسلامی نباشد، سازمان هایش اسلامی نباشند بعد انتظار رفتار دینی در موضوع پوشش از زن آن جامعه داشت. همه اینها بهم متصل است. وقتی نماز در یک جامعه تقویت شد آن وقت اصلاح حجاب هم راحت تر می شود.

اجبار برای پاسداری از فرهنگ مسلط لازم است اما برای مسلط سازی یک فرهنگ ناکارآمد است

بسیج پرس: در صحبت هایتان به نقش دوران حکومت پهلوی در موضوع حجاب اشاره کردید آیا در زمان رضا خان مبارزه با حجاب کلید خورد؟

اصنافی: رضا خان با اجباری کردن بی حجابی در این فرایند به نظرم موثر بوده است اما تأثیرش آنقدر زیاد نبود. به نظرم تاثیر روشنفکران دوران رضا خان و ما قبل آن از مشروطه به بعد بسیار بیشتر از رضا خان است. فعالیت آن هاست که بخشی از طبقه شهری را متقاعد می کند حجاب نشانه عقب ماندگی است. دین عامل عقب ماندگی است. رضا خان فکر کرد حالا که بی حجابی به عنوان یک رفتار آیینی پیشرفت در خودش نهادینه شده با زور  در بقیه کشور هم می تواند نهادینه شود. به نظرم رضا خان اشتباه کرد اگر کمی صبر کرده بود روشنفکران مانند شاعران و نویسندگان تازه از فرنگ برگشته چند سال بعد خواسته او را با هزینه کمتر حداقل در شهر ها پیدا می کردند.  

 بعد از رضا خان، محمدرضا در تلاش برای نهادینه سازی بی حجابی بهتر عمل می کند. البته بهتر از نظر هدف شوم خودشان! در واقع اجبار و قانون، فرهنگ ساز و رفتار ساز هست اما باید اول زمینه فرهنگی اش ایجاد شود. اجبار برای پاسداری از فرهنگ مسلط لازم است اما برای مسلط سازی یک فرهنگ صد در صد ناکارآمد است.

همین انتخاب دختر شایسته در زمان خودش واقعا کار آیین سازی بوده است. یک شبکه گسترده از دانشگاه گرفته تا مدارس همه یک شبکه می سازند تا دختر شایسته دبیرستان، بعد شهر، بعد استان، بعد کشور انتخاب کنند. خوب بدیهی است دختر شایسته بی حجاب است. بی حجابی جزئی از آیین دختر امروزی است. این یک مقوله ارتباطی است. ببینید پیامی که به وسعت جامعه زنان تحصیل کرده یا علاقه مند به تحصیل ایجاد می کند چقدر عمیق و تاثیر گذار است. این تاثیر قطعا تا امروز باقی مانده است.

بسیج پرس: انقلاب اسلامی چه تاثیری بر پوشش و موضوع حجاب داشته است؟

اصنافی : به نظرم اولین تأثیر انقلاب اسلامی، گسترش سریع گرایش به حجاب به واسطه تغییرات اعتقادی است. در واقع یکی از دلایل وقوع انقلاب زنده شدن مجدد باورهای مذهبی در جامعه ایرانی است. البته این به این معنی نیست که جامعه ایرانی قبل از انقلاب به کل خالی از اصول مذهبی بوده است بلکه به این معنی است که علاوه بر بخشی که پس از انقلاب هم همانند گذشته اعتقادات خود را داشتند، عده ای هم تحت تأثیر انقلاب واقعاً دچار تغییر در اندیشه و عمل شدند. فارغ از مسائل اعتقادی واقعا نفس مسیحایی امام خمینی(ره) را واقعا نمی شود در این موضوع ندیده گرفت. یکی از نمادهای زنده شدن مجدد باور های دینی، نمایش این باورها در نمادها بود که بهترین و واضح‌ترین آن در بین زنان، گرایش به حجاب اسلامی است.

این تغییر و بروز نمادین به دو صورت اتفاق افتاد. اول کسانی که اعتقادات خود را از دست داده بودند و انقلاب، به بازسازی اعتقادی آن‌ها پرداخت و دوم قشری که به حجاب به عنوان رفتار آیین مسلمانی نگاه نمی‌کردند. یعنی مسلمان بودند و اکثر واجبات را رعایت می‌کردند اما حجاب نداشتند. در واقع حکومت پهلوی توانسته بود آیینی از مسلمانی ارائه دهد که حجاب جزء آن نیست و انقلاب توانست تا حدودی این تصور را بشکند.

دومین تغییر که ناشی از تغییرات اعتقادی عمیق نبود، ناشی از گرایش جمعی و قلبی مردم به سمت انقلاب بود. انقلاب اتفاق خرسند کننده ای بود که مردم ایران آن را راهی برای نجات از استبداد و خودباختگی می‌دانستند؛ در نتیجه انقلاب محبوب بود. از آنجا که این انقلاب دارای ریشه های مذهبی بود و حجاب به عنوان نماد مذهبی شناخته می‌شد به مرور زمان حجاب تبدیل به نمادی برای انقلاب شد. در واقع چادر جزئی از آیین زن انقلابی شد و گروه های بسیاری از مردم از شوق انقلاب به سمت چادر آمدند.

بسیج پرس: با توجه به تأثیر انقلاب بر حجاب چرا پس از انقلاب نتوانستیم آن را نهادینه کنیم؟

اصنافی: به نظرم ما از میراث انقلاب و نفس مسیحایی امام (ره) درست پاسداری نکردیم. به نظرم موضوع عمده در بحث حجاب پس از انقلاب اجباری شدن حجاب بود. بحث واقعا مفصل است با یک سوال و توضیح نمی شود جمع اش کرد. اما اگر بخواهم خلاصه اش کنم این است که توانی که جمهوری اسلامی در موضع حجاب در جایگاه قهریه و الزام خرج کرد با توانش در فرهنگسازی حجاب اصلا تناسب ندارد. این عدم تناسب یک وضعیت کاریکاتوری از تلاش حاکمیت برای با حجاب کردن مردم ایجاد می کند.

تلاش یک سویه بر اجبار بدون زمینه سازی فرهنگی و اقناع صحیح موثر نبود

به عنوان مثال اینکه یک تعریف مورد قبول همه ارکان نظام از حجاب هیچ وقت وجود نداشته است. بالاخره حجاب مطلوب حاکمیت چیست؟ چادر است یا مانتو هم هست. حاکمیت از تریبون اصلی می گوید مانتو هم هست بعد بدنه اجتماعی مدافع حاکمیت غیرچادررا اصیل نمی داند. اینها تضاد است.

این یک طرف قضیه است. طرف دیگر این است که خوب عده ای با انقلاب با حجاب نشدند و عده ای دیگر با حجاب شدند اما این حجاب عقبه ایدئولوژیک و مذهبی نداشت. حاکمیت تلاشی  به آن صورت برای تعمیق این رفتار دینی و تبدیل آن به باور دینی نکرد.
ازهمه مهم تر خود اجباری شدن حجاب بود. اول اینکه بدیهی است چیزی که اجباری شود برای کسی که قبولش ندارد خوشایند نیست. طرف مقابل از آن برداشت توهین هم ممکن است بکند. بدیهی است که باید آن را قانع کرد.

تصویری از حجاب ارائه شد که این معنا را در ظاهر منتقل می کرد که استفاده از اجبار برای پوشش ضعف ایدوئولوژیک است با اینکه اینطور نبود. همان گونه که عرض کردم تلاش یک سویه بر اجبار بدون زمینه سازی فرهنگی و اقناع صحیح موثر نبود.

قدرت قهری و حاکمیتی پس از انقلاب باعث شده بود جبهه فرهنگی اعمال سیاست‌های فرهنگی در غالب‌های  حاکمیتی را راحت‌تر، سریع‌تر، کم هزینه تر و محسوس‌تر بیابد و در نتیجه از فعالیت نرم فرهنگی غافل شود.

 تنبلی فرهنگی به گفتمان و آئین حجاب ضربه زد

تلاش‌های فرهنگی به مرور زمان و تجهیز شدن حاکمیت دینی به قدرت‌های سخت، کم رنگ شد و جای آن را بخش نامه‌ها، قانون‌ها و ابلاغ‌های پلیسی گرفت. در واقع زمانی که گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل الزامات قدرت قرار گرفت، نتیجه دهی اقدامات انتظامی را  سریع‌تر، کم هزینه تر و راحت‌تر از اقدامات فرهنگی دید. من اسم این اتفاق را تنبلی فرهنگی می گذارم. این باعث می شود اگر نیروی انتظامی به وظیفه قهری اش عمل نکرد ده ها تریبون صدایشان دربیاید ولی هیچ کس یقه دهها دستگاه فرهنگی را نمی گیرد که کالای فرهنگی تو در زمینه حجاب کجاست؟ چرا؟ چون تولید فرهنگی زمان می برد، هزینه می خواهد و از همه مهم تر خلاقیت می خواهد.

 این تنبلی به سه صورت به گفتمان مدافع حجاب ضربه زد. یکی اینکه گفتمان انقلاب که مدافع حجاب بود. در میدان جنگ فرهنگی اصولاً از ابزاری استفاده می‌کرد که از جنس این مبارزه فرهنگی نبود و بدیهی است که نتیجه این مبارزه شکست است.

از جنبه دوم عادت به دفاع سخت افزاری از دیدگاه مورد قبول، نوعی از ضعف منطقی و استدلالی را در میان مدافعان نسل‌های بعدی ایجاد کرده و آن‌ها را نه تنها برای مبارزه منطقی و فرهنگی آموزش نداده است، بلکه به واسطه راحت طلبی ایجاد شده، از آن‌ها مدافعانی نفوذ پذیر ساخته که ممکن است در صورت قرار گرفتن در فضای جدید و احیاناً متفاوت با فضای محافظت شده قبلی، نه تنها نتواند مدافعی برای آرمان‌های خود باشد بلکه آرمان‌های خود را نیز از دست بدهد.

این اقدام یک نتیجه تلخ دیگر در زمینه حجاب در پی داشت. زمانی که حاکمیت برای دفاع از گفتمان اسلامی خود به رفتارهای مبتنی بر نیروی قهریه روی آورد، بخش زیادی از جامعه به خصوص قشر جوان جامعه نظاره کننده جنگ فرهنگی حاکمیت به عنوان مدافع حجاب و دیگران به عنوان مهاجمان فرهنگی به کشور بود. مهاجمان از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کردند، از ایجاد شبه فقهی گرفته تا تشکیک در اصالت حجاب، از ترویج محصولات فرهنگی مغایر با حجاب تا تلاش بی شمار برای عادی سازی روابط بین دو جنس.

این قشر که نظاره گر این میدان است نا خودآگاه متوجه این می‌شود که حاکمیت به عنوان یک طرف این مبارزه فرهنگی، تنها از ابزار های غیر فرهنگی و قهری استفاده می‌کند و به جای اقناع به سراغ اجبار رفته است. این منظره به طور طبیعی به مخاطب این موضوع را منتقل می‌کند که گفتمان حجاب از نظر استدلال منطقی دارای ضعف است که برای برتری خود دست کمک به ابزار غیر فرهنگی دراز کرده است.

بسیج پرس: چه نهادها یا سازمان هایی باید کار می کردند و نکردند یا به زعم شما دچار تنبلی فرهنگی شدند؟

اصنافی: به نظرم اینکه نهادها چه کرده اند مهم است اما نکته مهم تر این است که ما چه کرده ایم. من اساسا به تاثیر گذاری نهاد و سازمان بدون واسطه گری انسان مشکوکم. یعنی اینکه تاثیر روی یک پدیده فرهنگی از طریق انسان صورت می پذیرد. انسان بر انسان می تواند تاثیر بگذارد. حالا کار نهادها و سازمانهای چیست اینها باید بیایند آدم هایی که حرف دارند یعنی خودشان منبع فرهنگی اند را جمع کند انسان های دیگر را هم در مدار مغناطیسی آنها قرار دهد تا از آن منبع تاثیر بپذیرند و آنها هم به منبع فعال فرهنگی تبدیل شوند.

اصالت با انسان فرهنگی است نه سازمان فرهنگی

 حالا این مدار مغناطیسی چیست برای یکی می تواند فیلم باشد برای یکی کتاب، برای یکی رمان و شعر برای یکی هم منبر؛ اما اصالت با انسان فرهنگی است نه سازمان فرهنگی. این مغناطیس همان کالای فرهنگی است که توسط انسان فرهنگی تولید شده و بر انسان تاثیر می گذارد. وقتی این را می گوییم می شود فهمید هر کدام از ما به عنوان نیروهای مدافع انقلاب نظام و ارزشش ها چه نقشی در فرآیند تاثیر گذاری فرهنگی داریم. قطعا همه ما نقش داریم ولی بعضی کم است و بعضی زیاد باید تلاش کرد توانایی های تولید فرهنگیمان را بالا ببریم. و همینطور کیفیت محتوایمان را بالاتر ببریم.

در جریان این تحقیق موردی نبود که خانم بد حجابی خاطره ای از برخورد بد یک خانم محجبه برایم تعریف نکند. تماما از یک خاطره بد و یک نفرت و ذهنیت منفی سخن می گفتند. جالب است خودشان نسخه می دانند که  برای جذب ما باید اینطوری بکنند و آنطوری رفتار نکنند. این یعنی این آدم تشنه جذب است تشنه راه است. ولی ما چه کار کردیم .

خیلی ها با رفتارشان و خیلی ها با کلامشان. نگاه کنید به همین بحث های اخیر در مورد حجاب از منبر ها. یکی می گوید باید خون ها ریخته شود یکی می گوید باید تو دهنی زد. به همین تصویری که این صحبت ها به جامعه بد حجابی منعکس می کند فکر کنید. چقدر این تصویر خشن است. اینطوری نمی شود مسئله حجاب را حل کرد.

بسیج پرس: با توجه به نتایجی که از پایان نامه دریافت کردید و وضعیت امروز جامعه،آینده پوشش را چگونه پیش بینی می کنید؟

اصنافی: با رویش نسل جدید انقلاب که به نظرم نگاه نسل جدید بسیار منطقی تر و دقیق تر است و با قدرت گیری بیشتر نسل جدید به نظرم بهتر می شود. اما مسئله این است که این نسل حمایت نمی شود یعنی کار هنوز دست این نسل نیست.

اما نباید فراموش کنیم که زمانی  بیماری وارد شهر می شود، با جدا سازی و درمان و میتوان کنترلش کرد ولی وقتی بیماری عمومی شد، همه گیر شد باید چاره دیگری اندیشید. به نظرم ادامه تلاش تک بعدی در بخش فعالیت های قهری فضا را بدتر متشنج تر و نفرت را تعمیق می بخشد. هر چه نگاه می کنیم می بینیم بین نگاه فرهنگی رهبر انقلاب با دیگر مسولین فرهنگی فرسنگ ها فاصله است. مسئولین  فرهنگی و تریبون دارها و با نفوذ ها باید نگاه ایشان را مرور کنند. متاسفانه باید  بپذیریم در بخش عظیمی از جامعه شهری بد حجابی ضد ارزش نیست. پس باید اول به ضد ارزش تبدیلش کنیم. این به این معنا نیست که مردم از دین گریزان شده اند. من این گزاره را قبول ندارم با اینکه در همین موضوع هم نگرانی هایی هست ولی هنوز تاثیر گذار ترین مولفه اجتماعی در ایران دین است ولی از آنطرف هم باید بپذیریم بد حجابی در حال فراقشری شدن است. دیگر محدود به یک محله و یک آیین محلی نیست و این نگران کننده است.

بسیج پرس: برای برون رفت از این وضعیت چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

اصنافی: بحث مفصلی است ولی اشاره وار اگر بخواهم بگویم باید اول کارهای را که در خلال مصاحبه اشاره شد انجام بدهیم که مهم ترینش تفهم است بعد هم یکسری کارها را نباید بکنیم که اشاره ای هم به آن کردیم. اما عملیاتی اش این است که در چند زمینه بر اساس دسته بندی مخاطب و نوع تفهمش از حجاب به سرعت تولید محتوا کنیم. مثلا برای کسی که به خاطر شبهات روی خوش به حجاب نشان نمی دهد. نسبت حجاب و دین را مشخص کنیم و شبهات را رفع کنیم. مثلا اینکه حجاب اصلا در اسلام بوده یا بعدا اضافه شده؟ آیا حجاب برای امروزه کاربرد دینی دارد یا نه؟

مسئله دوم تقویت بنیه دینی است بسیاری از افراد بد حجاب می دانند کارشان غلط است این افراد معمولا کاهل هستند. به قول حضرت آقا نقض ظاهر دارند. باید انسان های فرهنگی را تقویت و تکثیر کرد و غالب مردم را در معرض مدار آن ها قرار داد. این دسته از بد حجاب ها مشکل عقیدتی ندارند مشکل رفتار دارند باید رفتار دینی را عمیق کر دکه این امر توسط انسان فرهنگی اتفاق می افتد توسط روحانی مسجد اتفاق می افتد. اینجا صد ها حاج آقا مجتبی تهرانی می خواهیم. مسجد باید پاتوق فرهنگی باشد. البته مسجد در تراز دهه چهارم انقلاب که خودش بحث مفصلی است. من متخصص اینکار نیستم ولی به نظرم حوزه و دانشگاه امروز متناسب با نیاز امروز جامعه نیرو تربیت نمی کنند یا اگر تربیت می کند کنشگری روحانی یا دانشگاهی با جامعه کم است. کم سطح است، عمیق و متنوع نیست. به طور خلاصه حاکمیت باید زمینه فعالیت انسان فرهنگی را فراهم کند به شرطی که انسان فرهنگی با مختصات امروز جامعه تربیت شده باشد و مبانی فعالیتش مشخص شده باشد.

 

بسیج پرس: خود شما زمانی که در وزارت ارشاد مسئولیت داشتید برای حجاب چه کارهایی انجام دادید؟

اصنافی: متأسفانه کار در وزارت ارشاد بیشتر از این که فرهنگی باشد دکوری است. مدیر وزارت ارشاد به جای اینکه با آدم فرهنگی سر و کار داشته باشد بیشتر با دکور ساز و مجری و بنا و تیر و تخته سر و کار دارد. البته همه نهاد های فرهنگی همین طور است. همه کار نهادها در نمایشگاه و جشنواره خلاصه شده است چون قابلیت خروجی دادن و آمار دادن دارد. مسئله این است که مثلا در همین موضوع حجاب وقتی می خواهی برای حجاب کار کنی اصلا مخاطبت نباید احساس کند داری برای حجاب کار می کنی. کار فرهنگی ظریف است. زمانبر است ممکن است در ده سال جواب دهد. اما  کار در نهاد فرهنگی یعنی اگر یک ریال پول خرج می کنی مدیر مربوطه باید به ماه نرسیده قیچی افتتاحش را بزند یا پرده برداریش بکند. این است که کسی برای کار اصیل فرهنگی هیچ برنامه و هزینه ای ندارد. مدیریت های نهایتا چهار ساله همین است.

خلاصه کلام اینکه بد حجابی امروز حاصل برنامه ریزی حدود صد ساله دشمن است حاصل سی و پنج سال کار نکردن است یک شبه حل نمی شود. خیلی هنر کنیم و جهادی کار کنیم بیست سال زمان نیاز دارد برای رسیدن به یک جامعه نرمال از نظر پوشش.  نرمال منظورم اسلامی نیست. نرمال یعنی اینکه به وضعی برسیم که وقتی یک خارجی به ایران آمد از این همه خود نمایی، آرایش و پوشش تحریک آمیز تعجب نکند !


سید محمد رضا اصنافی با اشاره اینکه رضا خان با اجباری کردن بی حجابی در این فرآیند موثربوده است گفت: به نظرم تاثیر روشنفکران دوران رضا خان و ماقبل آن از مشروطه به بعد بسیار بیشتر است.

 

به گزارش بسیج پرس؛ تغییر سریع پوشش زنان در جامعه ی امروز یا همان مسئله حجاب موضوعی است که کمتر رسانه ای پیدا می شود که به نوعی آن را دست مایه تهیه خبر، گزارش یا مصاحبه نکرده باشد از سویی دیگر موضوع پوشش زنان در جامعه ی امروز علت بسیاری از بحث ها و اختلاف نظرهاست تا جایی که محلی برای گرم شدن تنور اختلاف سیاسیون و سوء استفاده برخی از آن ها از موضوع پوشش است؛ بررسی معناشناسی پوشش زنان در جامعه امروز عنوان پایان نامه ای است که دلیل مصاحبه ی ما با سید محمد رضا اصنافی دانش آموخته ی رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی از دانشگاه سوره در مقطع کارشناسی ارشد است؛ او که سابقه فعالیت در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مدیریت واحد رسانه های برخط مرکز رسانه های دیجیتال را در کارنامه دارد معتقد است در این پایان نامه پوشش زنان به عنوان یک ارتباط آئینی بررسی شده که پیش از او شخص دیگری به آن نپرداخته است و حاوی نکاتی است که می تواند در بهبود وضعیت حجاب در کشور موثر باشد. 

بسیج پرس: به عنوان سوال نخست در مورد علت و  نحوه پرداختن به موضوع حجاب در طرح پژوهشی خودتان توضیح بفرمائید.

اصنافی: باید بگویم این طرح از تلاقی چند موضوع در یک نقطه ایجاد شد. یعنی به عبارتی می توان آن را از چند زاویه نگاه کرد؛ اولین زاویه موضوع مهندسی فرهنگی بود، از زمانی که رهبر انقلاب موضوع مهندسی فرهنگی را مطرح کردند این موضوع  برایم جالب بود. خوب عده ای معتقد هستند فرهنگ قابل مهندسی نیست. بعد از ایشان هم کسی سر نخ این موضوع را نگرفت و آن را باز نکرد. رهبر نیز خیلی روی موضوع توضیح ندادند. بالاخره به این نتیجه رسیدم مراد از مهندسی فرهنگی این است که ما ابتدا باید مجموعه عوامل تاثیر گذار بر یک پدیده فرهنگی را احتساب کنیم سپس اگر می خواهیم آن پدیده را کنترل کنیم یا تغییر بدهیم می بایست عوامل تاثیر گذار را تحریک کنیم. به نظر من این توضیح مهندسی فرهنگی بود.
پس یک زاویه، مهندسی فرهنگی موضوع بدحجابی بود. یعنی می خواستم بدون اینکه کار آماری کنم و میزان تاثیر گذاری متغیرها را بسنجم فقط مسائل تاثیر گذار را پیدا کنم. در واقع می توانم بگویم این کار نقشه مهندسی موضوع حجاب است.

زاویه بعدی بحث ارتباطات بود. در موضوع حجاب و پوشش بسیار کار شده، از زاویه مذهبی تا روانشناختی موضوع بررسی شده است، حتی آمایش هم انجام شده ولی تا به حال کسی بدحجابی را به عنوان یک پدیده ارتباطی در ارتباط با محیط بررسی نکرده است. با اینکه اصل موضوع حجاب اساسا در ارتباط با محیط معنا پیدا می کند.

زاویه بعدی زاویه آیین بود. کتاب ارتباطات آیینی یک دریچه تازه در تحلیل پدیده های ارتباطی در ذهنم ایجاد کرد. با مطالعه ی کتاب متوجه شدم بسیاری از عوامل ارتباطی تاثیر گذار بر پوشش قابلیت تحلیل آیینی دارند. چون به غیر از این کتاب منبع دیگری در این زمینه نبود کار بسیار مشکل بود.

زاویه بعدی روش مردم نگاری بود، در جایگاه انتخاب روش تحقیق به مشکل برخورده بودم چرا که نمی دانستم  این همه پدیده را که فرض می کنم بر موضوع تاثیر گذار باشد چطور و با چه مکانیزمی تحلیل و فرضیه ام را رد یا تایید کنم. البته کتاب "نشت نشا" آقای امیر خانی هم که سال ها پیش خوانده بودم و تجربه مردم نگاری در میان یک قبیله آمریکایی بود تحولی عمیق در نگاهم به مسائل فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده بود.

 برای بررسی پدیده های اجتماعی باید از اتاق کار بیرون رفت

احساس کردم دوران فرم و پرسشنامه و ... در تحقیق عمیق فرهنگی به سر آمده، ما با پدیده انسانی روبرو هستیم و بررسی آن توسط متغییر های کمی تحقیر وتقلیل پدیده های انسانی وفرهنگی است. به نظرم برای بررسی پدیده اجتماعی باید از اتاق کار بیرون رفت و پدیده را در محل رخداد و به عنوان یک کنشگر احساس کرد.

به نظرم درکنار صدها مشکل اساسی در موضوع بد حجابی ریشه همه این مشکل ها عدم تفهم است. یعنی اینکه ما به عنوان یک فرد بیرونی بفهمیم بد حجاب چگونه به موضوع می نگرد. همیشه بیرون نشسته ایم و برای کسی که گمان می کنیم بیمار است نسخه می پیچیم. تا زمانی که نفهمیم بد حجاب به پوشش چطور می نگرد هر برنامه و راهبردی که ارائه بدهیم ناقص است. خاصیت مردم نگاری همین است نمی گوید تنها مشاهده کن بلکه می گوید مشارکت کن، خود را درگیر پدیده و انسان های پدیده کن تا آن ها را درک کنی.

در آغاز به همین خاطر خیلی ها مخالفت کردند. گفتند این موضوعی است که باید محققش زن باشد. اتفاقا نظرم این بود که حجاب درمقابله با مرد معنا پیدا می کند. اوایل کار تحقیق و پژوهش سخت بود. بالاخره ظاهر و فضای گفتمانی مانع پژوهش بود ولی به مرور زمان موضوع حل شد.

بسیج پرس: شما معتقدید در کارهای فرهنگی و اقداماتی که این روزها در حوزه حجاب وجود دارد خلأی به نام تفهم وجود دارد در این باره بیشتر توضیح می دهید؟

اصنافی: خیلی واضح است وقتی شما نمی دانید طرف مقابلتان یک پدیده را چطور می بیند، چگونه می خواهید نگاهش را عوض کنید؟ علاوه بر اینکه این موضوع باعث می شود اصلا دو طرف فهم مشترکی از موضوع نداشته باشند و تقابلشان مدام به نزاع بیانجامد و متاسفانه اصرار بر این روش غلط باعث تعمیق شکاف شناختی طرفین از موضوع شده و نفرت طرفین در حال تعمیق است. در این حالت است که طرفین اصلا همدیگر را درک نمی کنند و گاها ارزشهای یکدیگر را به سخره می گیرند منشا همه این ها همین عدم تفهم است.

بسیج پرس: حجاب  یا رفتار آئینی چیست و چه نکات مثبت و منفی دارد؟

اصنافی: آیین یک چگونگی رفتار است. یک رفتار نیست یک صفت رفتاری است. مثلا فرض کنید ما وارد یک محیط علمی می شویم طرز حرف زدنمان و  پوششمان تغییر می کند. یعنی خودمان را متناسب محیط می کنیم. این رفتار آیینی است. تقلید نیست عادت هم نیست. مثلاً وقتی با دوستی روبرو می‌شویم زنجیره ای از کلمات و جملات را استفاده می‌کنیم. جملاتی که منظور از آن‌ها معنای جمع کلمات بیان شده در جمله نیست بلکه منظور بیان خود جمله است. کلمات «خوبی؟»، «سلامتی؟» جز اولین کلماتی است که در مواجهه با دوستان خود آن‌ها را بیان می‌کنیم و این بیان احتمالاً به منظور کسب اطلاع از وضعیت روحی و جسمی طرف مقابل نیست بلکه یک رفتار آیینی است یا به عبارت ساده تر این کلمات جزیی از آیین «سلام کردن» است. اگر دقت کنیم می بینیم بسیاری از مشاغل، محل ها و جمع هایی که با آن مواجه هستیم این آیین های ارتباطی را دارند.  همه آیین ها دارای یک اجبار نانوشته اجتماعی هستند که از آنها محافظت می کند. یعنی وقتی شما می خواهی رفتار آیینی را نقض کنی باید هزینه اجتماعی بدهی. این هزینه های متفاوت هستند ولی هستند.

بد حجابی از مرحله ضد ارزش بودن خارج شده و در حال تبدیل به یک آیین ارتباطی است

 

به نظر من در موضوع حجاب، بد حجابی دربسیاری از مشاغل، محیط ها و شرایط  آیینی شده است. این خطرناک است. یعنی بد حجابی از مرحله ضد ارزش بودن خارج شده و در حال تبدیل به یک آیین ارتباطی است. مثلا بعضی رشته های خاص دانشگاهی بد حجابی آیین ارتباطی آن رشته شده. در دانشگاه بین دانشجو ها معروف است. مثلا بچه های فلان رشته فلان تیپ را دارند. مثلا رشته های هنری.این بد حجابی به عنوان یک رفتار ارتباطی آیینی شده. یا بر فرض بعضی شغل های خاص،اما به نظرم تاثیر گذارترین آیین ارتباطی که بر تقویت بد حجابی موثر است آیین زیبایی و آیین پیشرفت است. البته ریشه این آیین سازی ها به پس از دوران مشروطه باز می گردد اما انقلاب اسلامی در این آیین سازی وقفه ایجاد کرد و آنرا دچار سکته کرد. اینکه زن زیبا یعنی زن بد حجاب یعنی زن بی حجاب زن امروزی و پیشرفته یعنی زن بد حجاب. این ریشه در فعالیت فرهنگی پهلوی دوم دارد ولی خب امروز هم تقویت شده است.

زن زیبایی دوست است و وقتی آیین زیبایی در جامعه ای تغییر کرد دیگر نمی شود با فطرت زن جنگید. البته طبیعی است که برهنگی در زن جذابیت ایجاد می کند ولی باید برای زن زیبایی چند وجهی تعریف کرد که یکی از آن زیبایی ظاهر است. وقتی زن زیبایی ظاهر را در تضاد با دهها زیبایی دیگر دید آن را کنترل می کند. قطعا ما نمی توانیم و نباید هم این کار را بکنیم که بخواهیم زن را از جذابیت منع کنیم بلکه باید به زن قدرت کنترل و هدایت این فطرت را داد. آیینی شدن بد حجابی به عنوان آیین اصیل و برتر زیبایی برای زنان چیزی است که اتفاق افتاده. برای ترویج حجاب باید موقعیت های که حجاب در آن آیین است را تقویت کرد. مثل مسجد و هیات های مذهبی.

بسیج پرس: پس از انجام تحقیقات با ملاحظاتی که ذکر کردید مهمترین عوامل ارتباطی موثر بر پوشش چه بود ؟ در این تحقیق به چه نتایجی رسیدید؟

اصنافی:  آیین زیبایی آیین اصلی است و البته آیین های دیگری را نیز ساخته است مثلا آیین پوشش مناسب در خانواده بسیار موثر است. برداشت خانواده از حجاب، ذهنیت ساز فرد از حجاب است. موضوع غیرت، ازدواج و تاثیرش بر پوشش همه این ها مهم است. حجاب به عنوان یک رفتار آیینی از دین اسلام بسیار بر موضوع تاثیر گذار است. وقتی می خواهی به پوشش اسلامی در جامعه برسید باید نهاد ها و گزاره های دینی را در جامعه گسترش دهید. جامعه وقتی دینی شد حجاب هم به عنوان یک رفتار دینی نهادینه می شود. نمی شود در جامعه ای عدالت نباشد، ریا باشد، بانکداری اش اسلامی نباشد، سازمان هایش اسلامی نباشند بعد انتظار رفتار دینی در موضوع پوشش از زن آن جامعه داشت. همه اینها بهم متصل است. وقتی نماز در یک جامعه تقویت شد آن وقت اصلاح حجاب هم راحت تر می شود.

اجبار برای پاسداری از فرهنگ مسلط لازم است اما برای مسلط سازی یک فرهنگ ناکارآمد است

بسیج پرس: در صحبت هایتان به نقش دوران حکومت پهلوی در موضوع حجاب اشاره کردید آیا در زمان رضا خان مبارزه با حجاب کلید خورد؟

اصنافی: رضا خان با اجباری کردن بی حجابی در این فرایند به نظرم موثر بوده است اما تأثیرش آنقدر زیاد نبود. به نظرم تاثیر روشنفکران دوران رضا خان و ما قبل آن از مشروطه به بعد بسیار بیشتر از رضا خان است. فعالیت آن هاست که بخشی از طبقه شهری را متقاعد می کند حجاب نشانه عقب ماندگی است. دین عامل عقب ماندگی است. رضا خان فکر کرد حالا که بی حجابی به عنوان یک رفتار آیینی پیشرفت در خودش نهادینه شده با زور  در بقیه کشور هم می تواند نهادینه شود. به نظرم رضا خان اشتباه کرد اگر کمی صبر کرده بود روشنفکران مانند شاعران و نویسندگان تازه از فرنگ برگشته چند سال بعد خواسته او را با هزینه کمتر حداقل در شهر ها پیدا می کردند.  

 بعد از رضا خان، محمدرضا در تلاش برای نهادینه سازی بی حجابی بهتر عمل می کند. البته بهتر از نظر هدف شوم خودشان! در واقع اجبار و قانون، فرهنگ ساز و رفتار ساز هست اما باید اول زمینه فرهنگی اش ایجاد شود. اجبار برای پاسداری از فرهنگ مسلط لازم است اما برای مسلط سازی یک فرهنگ صد در صد ناکارآمد است.

همین انتخاب دختر شایسته در زمان خودش واقعا کار آیین سازی بوده است. یک شبکه گسترده از دانشگاه گرفته تا مدارس همه یک شبکه می سازند تا دختر شایسته دبیرستان، بعد شهر، بعد استان، بعد کشور انتخاب کنند. خوب بدیهی است دختر شایسته بی حجاب است. بی حجابی جزئی از آیین دختر امروزی است. این یک مقوله ارتباطی است. ببینید پیامی که به وسعت جامعه زنان تحصیل کرده یا علاقه مند به تحصیل ایجاد می کند چقدر عمیق و تاثیر گذار است. این تاثیر قطعا تا امروز باقی مانده است.

بسیج پرس: انقلاب اسلامی چه تاثیری بر پوشش و موضوع حجاب داشته است؟

اصنافی : به نظرم اولین تأثیر انقلاب اسلامی، گسترش سریع گرایش به حجاب به واسطه تغییرات اعتقادی است. در واقع یکی از دلایل وقوع انقلاب زنده شدن مجدد باورهای مذهبی در جامعه ایرانی است. البته این به این معنی نیست که جامعه ایرانی قبل از انقلاب به کل خالی از اصول مذهبی بوده است بلکه به این معنی است که علاوه بر بخشی که پس از انقلاب هم همانند گذشته اعتقادات خود را داشتند، عده ای هم تحت تأثیر انقلاب واقعاً دچار تغییر در اندیشه و عمل شدند. فارغ از مسائل اعتقادی واقعا نفس مسیحایی امام خمینی(ره) را واقعا نمی شود در این موضوع ندیده گرفت. یکی از نمادهای زنده شدن مجدد باور های دینی، نمایش این باورها در نمادها بود که بهترین و واضح‌ترین آن در بین زنان، گرایش به حجاب اسلامی است.

این تغییر و بروز نمادین به دو صورت اتفاق افتاد. اول کسانی که اعتقادات خود را از دست داده بودند و انقلاب، به بازسازی اعتقادی آن‌ها پرداخت و دوم قشری که به حجاب به عنوان رفتار آیین مسلمانی نگاه نمی‌کردند. یعنی مسلمان بودند و اکثر واجبات را رعایت می‌کردند اما حجاب نداشتند. در واقع حکومت پهلوی توانسته بود آیینی از مسلمانی ارائه دهد که حجاب جزء آن نیست و انقلاب توانست تا حدودی این تصور را بشکند.

دومین تغییر که ناشی از تغییرات اعتقادی عمیق نبود، ناشی از گرایش جمعی و قلبی مردم به سمت انقلاب بود. انقلاب اتفاق خرسند کننده ای بود که مردم ایران آن را راهی برای نجات از استبداد و خودباختگی می‌دانستند؛ در نتیجه انقلاب محبوب بود. از آنجا که این انقلاب دارای ریشه های مذهبی بود و حجاب به عنوان نماد مذهبی شناخته می‌شد به مرور زمان حجاب تبدیل به نمادی برای انقلاب شد. در واقع چادر جزئی از آیین زن انقلابی شد و گروه های بسیاری از مردم از شوق انقلاب به سمت چادر آمدند.

بسیج پرس: با توجه به تأثیر انقلاب بر حجاب چرا پس از انقلاب نتوانستیم آن را نهادینه کنیم؟

اصنافی: به نظرم ما از میراث انقلاب و نفس مسیحایی امام (ره) درست پاسداری نکردیم. به نظرم موضوع عمده در بحث حجاب پس از انقلاب اجباری شدن حجاب بود. بحث واقعا مفصل است با یک سوال و توضیح نمی شود جمع اش کرد. اما اگر بخواهم خلاصه اش کنم این است که توانی که جمهوری اسلامی در موضع حجاب در جایگاه قهریه و الزام خرج کرد با توانش در فرهنگسازی حجاب اصلا تناسب ندارد. این عدم تناسب یک وضعیت کاریکاتوری از تلاش حاکمیت برای با حجاب کردن مردم ایجاد می کند.

تلاش یک سویه بر اجبار بدون زمینه سازی فرهنگی و اقناع صحیح موثر نبود

به عنوان مثال اینکه یک تعریف مورد قبول همه ارکان نظام از حجاب هیچ وقت وجود نداشته است. بالاخره حجاب مطلوب حاکمیت چیست؟ چادر است یا مانتو هم هست. حاکمیت از تریبون اصلی می گوید مانتو هم هست بعد بدنه اجتماعی مدافع حاکمیت غیرچادررا اصیل نمی داند. اینها تضاد است.

این یک طرف قضیه است. طرف دیگر این است که خوب عده ای با انقلاب با حجاب نشدند و عده ای دیگر با حجاب شدند اما این حجاب عقبه ایدئولوژیک و مذهبی نداشت. حاکمیت تلاشی  به آن صورت برای تعمیق این رفتار دینی و تبدیل آن به باور دینی نکرد.
ازهمه مهم تر خود اجباری شدن حجاب بود. اول اینکه بدیهی است چیزی که اجباری شود برای کسی که قبولش ندارد خوشایند نیست. طرف مقابل از آن برداشت توهین هم ممکن است بکند. بدیهی است که باید آن را قانع کرد.

تصویری از حجاب ارائه شد که این معنا را در ظاهر منتقل می کرد که استفاده از اجبار برای پوشش ضعف ایدوئولوژیک است با اینکه اینطور نبود. همان گونه که عرض کردم تلاش یک سویه بر اجبار بدون زمینه سازی فرهنگی و اقناع صحیح موثر نبود.

قدرت قهری و حاکمیتی پس از انقلاب باعث شده بود جبهه فرهنگی اعمال سیاست‌های فرهنگی در غالب‌های  حاکمیتی را راحت‌تر، سریع‌تر، کم هزینه تر و محسوس‌تر بیابد و در نتیجه از فعالیت نرم فرهنگی غافل شود.

 تنبلی فرهنگی به گفتمان و آئین حجاب ضربه زد

تلاش‌های فرهنگی به مرور زمان و تجهیز شدن حاکمیت دینی به قدرت‌های سخت، کم رنگ شد و جای آن را بخش نامه‌ها، قانون‌ها و ابلاغ‌های پلیسی گرفت. در واقع زمانی که گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل الزامات قدرت قرار گرفت، نتیجه دهی اقدامات انتظامی را  سریع‌تر، کم هزینه تر و راحت‌تر از اقدامات فرهنگی دید. من اسم این اتفاق را تنبلی فرهنگی می گذارم. این باعث می شود اگر نیروی انتظامی به وظیفه قهری اش عمل نکرد ده ها تریبون صدایشان دربیاید ولی هیچ کس یقه دهها دستگاه فرهنگی را نمی گیرد که کالای فرهنگی تو در زمینه حجاب کجاست؟ چرا؟ چون تولید فرهنگی زمان می برد، هزینه می خواهد و از همه مهم تر خلاقیت می خواهد.

 این تنبلی به سه صورت به گفتمان مدافع حجاب ضربه زد. یکی اینکه گفتمان انقلاب که مدافع حجاب بود. در میدان جنگ فرهنگی اصولاً از ابزاری استفاده می‌کرد که از جنس این مبارزه فرهنگی نبود و بدیهی است که نتیجه این مبارزه شکست است.

از جنبه دوم عادت به دفاع سخت افزاری از دیدگاه مورد قبول، نوعی از ضعف منطقی و استدلالی را در میان مدافعان نسل‌های بعدی ایجاد کرده و آن‌ها را نه تنها برای مبارزه منطقی و فرهنگی آموزش نداده است، بلکه به واسطه راحت طلبی ایجاد شده، از آن‌ها مدافعانی نفوذ پذیر ساخته که ممکن است در صورت قرار گرفتن در فضای جدید و احیاناً متفاوت با فضای محافظت شده قبلی، نه تنها نتواند مدافعی برای آرمان‌های خود باشد بلکه آرمان‌های خود را نیز از دست بدهد.

این اقدام یک نتیجه تلخ دیگر در زمینه حجاب در پی داشت. زمانی که حاکمیت برای دفاع از گفتمان اسلامی خود به رفتارهای مبتنی بر نیروی قهریه روی آورد، بخش زیادی از جامعه به خصوص قشر جوان جامعه نظاره کننده جنگ فرهنگی حاکمیت به عنوان مدافع حجاب و دیگران به عنوان مهاجمان فرهنگی به کشور بود. مهاجمان از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کردند، از ایجاد شبه فقهی گرفته تا تشکیک در اصالت حجاب، از ترویج محصولات فرهنگی مغایر با حجاب تا تلاش بی شمار برای عادی سازی روابط بین دو جنس.

این قشر که نظاره گر این میدان است نا خودآگاه متوجه این می‌شود که حاکمیت به عنوان یک طرف این مبارزه فرهنگی، تنها از ابزار های غیر فرهنگی و قهری استفاده می‌کند و به جای اقناع به سراغ اجبار رفته است. این منظره به طور طبیعی به مخاطب این موضوع را منتقل می‌کند که گفتمان حجاب از نظر استدلال منطقی دارای ضعف است که برای برتری خود دست کمک به ابزار غیر فرهنگی دراز کرده است.

بسیج پرس: چه نهادها یا سازمان هایی باید کار می کردند و نکردند یا به زعم شما دچار تنبلی فرهنگی شدند؟

اصنافی: به نظرم اینکه نهادها چه کرده اند مهم است اما نکته مهم تر این است که ما چه کرده ایم. من اساسا به تاثیر گذاری نهاد و سازمان بدون واسطه گری انسان مشکوکم. یعنی اینکه تاثیر روی یک پدیده فرهنگی از طریق انسان صورت می پذیرد. انسان بر انسان می تواند تاثیر بگذارد. حالا کار نهادها و سازمانهای چیست اینها باید بیایند آدم هایی که حرف دارند یعنی خودشان منبع فرهنگی اند را جمع کند انسان های دیگر را هم در مدار مغناطیسی آنها قرار دهد تا از آن منبع تاثیر بپذیرند و آنها هم به منبع فعال فرهنگی تبدیل شوند.

اصالت با انسان فرهنگی است نه سازمان فرهنگی

 حالا این مدار مغناطیسی چیست برای یکی می تواند فیلم باشد برای یکی کتاب، برای یکی رمان و شعر برای یکی هم منبر؛ اما اصالت با انسان فرهنگی است نه سازمان فرهنگی. این مغناطیس همان کالای فرهنگی است که توسط انسان فرهنگی تولید شده و بر انسان تاثیر می گذارد. وقتی این را می گوییم می شود فهمید هر کدام از ما به عنوان نیروهای مدافع انقلاب نظام و ارزشش ها چه نقشی در فرآیند تاثیر گذاری فرهنگی داریم. قطعا همه ما نقش داریم ولی بعضی کم است و بعضی زیاد باید تلاش کرد توانایی های تولید فرهنگیمان را بالا ببریم. و همینطور کیفیت محتوایمان را بالاتر ببریم.

در جریان این تحقیق موردی نبود که خانم بد حجابی خاطره ای از برخورد بد یک خانم محجبه برایم تعریف نکند. تماما از یک خاطره بد و یک نفرت و ذهنیت منفی سخن می گفتند. جالب است خودشان نسخه می دانند که  برای جذب ما باید اینطوری بکنند و آنطوری رفتار نکنند. این یعنی این آدم تشنه جذب است تشنه راه است. ولی ما چه کار کردیم .

خیلی ها با رفتارشان و خیلی ها با کلامشان. نگاه کنید به همین بحث های اخیر در مورد حجاب از منبر ها. یکی می گوید باید خون ها ریخته شود یکی می گوید باید تو دهنی زد. به همین تصویری که این صحبت ها به جامعه بد حجابی منعکس می کند فکر کنید. چقدر این تصویر خشن است. اینطوری نمی شود مسئله حجاب را حل کرد.

بسیج پرس: با توجه به نتایجی که از پایان نامه دریافت کردید و وضعیت امروز جامعه،آینده پوشش را چگونه پیش بینی می کنید؟

اصنافی: با رویش نسل جدید انقلاب که به نظرم نگاه نسل جدید بسیار منطقی تر و دقیق تر است و با قدرت گیری بیشتر نسل جدید به نظرم بهتر می شود. اما مسئله این است که این نسل حمایت نمی شود یعنی کار هنوز دست این نسل نیست.

اما نباید فراموش کنیم که زمانی  بیماری وارد شهر می شود، با جدا سازی و درمان و میتوان کنترلش کرد ولی وقتی بیماری عمومی شد، همه گیر شد باید چاره دیگری اندیشید. به نظرم ادامه تلاش تک بعدی در بخش فعالیت های قهری فضا را بدتر متشنج تر و نفرت را تعمیق می بخشد. هر چه نگاه می کنیم می بینیم بین نگاه فرهنگی رهبر انقلاب با دیگر مسولین فرهنگی فرسنگ ها فاصله است. مسئولین  فرهنگی و تریبون دارها و با نفوذ ها باید نگاه ایشان را مرور کنند. متاسفانه باید  بپذیریم در بخش عظیمی از جامعه شهری بد حجابی ضد ارزش نیست. پس باید اول به ضد ارزش تبدیلش کنیم. این به این معنا نیست که مردم از دین گریزان شده اند. من این گزاره را قبول ندارم با اینکه در همین موضوع هم نگرانی هایی هست ولی هنوز تاثیر گذار ترین مولفه اجتماعی در ایران دین است ولی از آنطرف هم باید بپذیریم بد حجابی در حال فراقشری شدن است. دیگر محدود به یک محله و یک آیین محلی نیست و این نگران کننده است.

بسیج پرس: برای برون رفت از این وضعیت چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

اصنافی: بحث مفصلی است ولی اشاره وار اگر بخواهم بگویم باید اول کارهای را که در خلال مصاحبه اشاره شد انجام بدهیم که مهم ترینش تفهم است بعد هم یکسری کارها را نباید بکنیم که اشاره ای هم به آن کردیم. اما عملیاتی اش این است که در چند زمینه بر اساس دسته بندی مخاطب و نوع تفهمش از حجاب به سرعت تولید محتوا کنیم. مثلا برای کسی که به خاطر شبهات روی خوش به حجاب نشان نمی دهد. نسبت حجاب و دین را مشخص کنیم و شبهات را رفع کنیم. مثلا اینکه حجاب اصلا در اسلام بوده یا بعدا اضافه شده؟ آیا حجاب برای امروزه کاربرد دینی دارد یا نه؟

مسئله دوم تقویت بنیه دینی است بسیاری از افراد بد حجاب می دانند کارشان غلط است این افراد معمولا کاهل هستند. به قول حضرت آقا نقض ظاهر دارند. باید انسان های فرهنگی را تقویت و تکثیر کرد و غالب مردم را در معرض مدار آن ها قرار داد. این دسته از بد حجاب ها مشکل عقیدتی ندارند مشکل رفتار دارند باید رفتار دینی را عمیق کر دکه این امر توسط انسان فرهنگی اتفاق می افتد توسط روحانی مسجد اتفاق می افتد. اینجا صد ها حاج آقا مجتبی تهرانی می خواهیم. مسجد باید پاتوق فرهنگی باشد. البته مسجد در تراز دهه چهارم انقلاب که خودش بحث مفصلی است. من متخصص اینکار نیستم ولی به نظرم حوزه و دانشگاه امروز متناسب با نیاز امروز جامعه نیرو تربیت نمی کنند یا اگر تربیت می کند کنشگری روحانی یا دانشگاهی با جامعه کم است. کم سطح است، عمیق و متنوع نیست. به طور خلاصه حاکمیت باید زمینه فعالیت انسان فرهنگی را فراهم کند به شرطی که انسان فرهنگی با مختصات امروز جامعه تربیت شده باشد و مبانی فعالیتش مشخص شده باشد.

 

بسیج پرس: خود شما زمانی که در وزارت ارشاد مسئولیت داشتید برای حجاب چه کارهایی انجام دادید؟

اصنافی: متأسفانه کار در وزارت ارشاد بیشتر از این که فرهنگی باشد دکوری است. مدیر وزارت ارشاد به جای اینکه با آدم فرهنگی سر و کار داشته باشد بیشتر با دکور ساز و مجری و بنا و تیر و تخته سر و کار دارد. البته همه نهاد های فرهنگی همین طور است. همه کار نهادها در نمایشگاه و جشنواره خلاصه شده است چون قابلیت خروجی دادن و آمار دادن دارد. مسئله این است که مثلا در همین موضوع حجاب وقتی می خواهی برای حجاب کار کنی اصلا مخاطبت نباید احساس کند داری برای حجاب کار می کنی. کار فرهنگی ظریف است. زمانبر است ممکن است در ده سال جواب دهد. اما  کار در نهاد فرهنگی یعنی اگر یک ریال پول خرج می کنی مدیر مربوطه باید به ماه نرسیده قیچی افتتاحش را بزند یا پرده برداریش بکند. این است که کسی برای کار اصیل فرهنگی هیچ برنامه و هزینه ای ندارد. مدیریت های نهایتا چهار ساله همین است.

خلاصه کلام اینکه بد حجابی امروز حاصل برنامه ریزی حدود صد ساله دشمن است حاصل سی و پنج سال کار نکردن است یک شبه حل نمی شود. خیلی هنر کنیم و جهادی کار کنیم بیست سال زمان نیاز دارد برای رسیدن به یک جامعه نرمال از نظر پوشش.  نرمال منظورم اسلامی نیست. نرمال یعنی اینکه به وضعی برسیم که وقتی یک خارجی به ایران آمد از این همه خود نمایی، آرایش و پوشش تحریک آمیز تعجب نکند !




برچسب ها :

اولین زنی که در ایران بی حجاب شد!!! /تصویر

 

از سال های دور کوشش های فراوانی شده است تا زمینه های روانی، فرهنگی و اجتماعی گریز از ارزش های اسلامی ایجاد شود. فرقه‌های نوظهور در کشف حجاب تأثیر داشتند؛هنگامی که علی‌محمد باب، رهبر این فرقه، در قلعه چهریق در زندان به سر می‌برد، پیروان و طرفداران او در دشت «بدشت» نزدیک شاهرود جمع شدند.

آنها قرار بود در دشت «بدشت» به نوعی ساختارشکنی اساسی و جدی دست زنند؛ ازهمین‌رو زنی به نام قره العین در این اجتماع بابیان، برای نخستین‌بار در بین مردان با لباس نامناسب و بدون حجاب حضور یافت.این اقدام قره العین باعث پیدایش شکاف در بین طرفداران باب شد. بعضی از افرادی که دچار تبلیغات مسموم و فریفته شده بودند، با این وضعیت آگاه شدند و از این فرقه جدا گردیدند، اما عده‌ای دیگر به تداوم فعالیت تمایل بیشتری پیدا ‌کردند.پس از این اتفاق بود که در کشور ما تهاجم به حجاب به شکل‌های گوناگون بیشتر شد.

این نوشتار شخصیت "زرین تاج قزوینی" یکی از زنان بهایی را که زمینه ساز و مجری توطئه کشف حجاب در ایران بود را مورد بررسی قرار می دهد.
 

تا زمان کشف حجاب و شروع تغییرات پر دامنه مدرنیسم رضاشاهی، نمونه ای یافت نمی شود که زنان ایرانی و حتی بانوان درباری، سر برهنه و بی حجاب در ملأ عام ظاهر شوند مگر یک زن !
در دوره ناصرالدین شاه، اولین زنی که به صورت عمومی و علنی کشف حجاب کرد زنی است با نام زرّین تاج که توسط سران بابیت ملقب به طاهره و قره العین و تنها زنی است که از "حروف حی" محسوب می‌شود.( لقبی که به بر اساس حروف ابجد به 18 نفر از اولین کسانی که علی محمد باب ایمان آوردند، اطلاق می‌شود.)

قره العین زنی بود که او را تا قبل از گرایش به سید علی محمد باب، به عالمه و فاضله و شاعره بودن می ستودند. او در خانواده ای روحانی به دنیا آمد و دختر ملا محمّد صالح مجتهد قزوینى است، در شهر قزوین در سنه 1320 ه-. ق متولد شد.

زرّین تاج زنى در نهایت زیبایى، ولی در عین حال شهرت طلب و هوسباز بود. او نزد پدرش ملا صالح و عمویش ملا محمد تقى مجتهد (که بعدها بابیان او را کشتند) مشغول تحصیل گردید. در پایان تحصیل، پیرو مکتب شیخیّه شد و جزء مریدان سید کاظم رشتى به شمار آمد؛ عموى کوچکش ملا على که از این گروه به شمار مى رفت، او را در این راه تحریص و تشویق مى نمود، تا آنجا که ارسال نامه و مراسلات، بین زرّین تاج و سید کاظم رشتى باز شد، و سید کاظم رشتى او را قرّة العین (نور چشمى) خواند؛ از این زمان به بعد، او به لقب قرّة العین شهرت یافت.

این زن با پسر عموى خود ملا محمّد امام جمعه (پسر ملا محمد تقى شهید) ازدواج کرد، و از او داراى 2 یا 3 فرزند شد، ولى شوهردارى و بچه دارى براى او قید و زنجیرى بود؛ طولى نکشید که در سال 1259 ه- ق (در سن حدود 29 سالگى)، شوهر و فرزندان و خانه خود را ترک کرده، و به عنوان اینکه دستش به استادش، سید کاظم رشتى برسد، به سوى کربلا روانه شد، ولى وقتى که به کربلا رسید، با خبر فوت سید کاظم روبرو شد.

 در آنجا با شاگردان سید کاظم رشتى تماس داشت؛ یک عده از افراد هوسباز دورش را گرفتند، او که شیفته مقام طلبى و شهرت بود، پس از چندى به بغداد رفت، سپس توسط ملا حسین بشرویه اى، به حضور میرزا على محمد باب راه یافت، و کار او به جایى رسید که گاهى به نام خود، مردم را دعوت مى کرد، و گاهى به نام سید على محمد باب.
باب هم او را به لقب «طاهره» ملقّب ساخت. به گفته عباس افندى: «او در قریه بَدَشت جمله «من همان خدا هستم» را تا عنان آسمان به اعلى النّدا بلند نمود.

قرة العین زنی بود صاحب قلم، شاعر و سخنران که به ادبیات و فقه و اصول کلام و تفسیر آشنایی داشت. وی در ایران، نخستین زنی بود که به خلاف رسم و عرف زمانه بی حجاب در برابر مردان ظاهر شد و با علما و رجال به بحث و مجادله پرداخت.

او نخستین زنی است که در تاریخ معاصر ایران، بر اساس دستورالعمل یک مکتب استعماری پوشش را از روی و تن برگرفت و در اجتماع مسۆولان ظاهر شد.  با این اقدام گستاخانه و متهورانه، نخستین سنگ بنای بی حجابی را در جامعه اسلامی ایران به جا گذاشت و برای شروع هدف های استعماری و بر افروختن جهنم توطئه جرقه نخست را زد.

قره العین با ارائه رفتاری کاملاً متضاد با دستور دین اسلام و نیز شرایط روحی و اجتماعی آن دوران و با نمایش گذاشتن سیمای برهنه  خویش، کوشید اولین کسی باشد که رسوم گذشته را از بین می برد و زمینه های اجتماعی گسترش بی دینی و اباحی گری را فراهم می کند.

قره العین با سیمایی آراسته بر منبر می نشست و با صراحت تمام می گفت: « آن چه اسلام آورده در هنگام ظهور باب ملغی و منسوخ است و چون باب قائم حق دارد که در مذهب تصرف نماید، پس شریعت اسلام بعد از ظهور قائم، منسوخ است و چون قائم هنوز احکام و تکالیف جدید را مدون و تکمیل نکرده است زمان فترت است و کلیه تکالیف از گردن مردمان ساقط .تا امروز تبعیت از احکام دین اسلام بر شما واجب بود، ولی از هنگام ظهور باب دیگر بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از دستورات دین اسلام پیروی نماید. با لذت کامل زندگی کنید و از هر قیدی آزاد باشید.»

تاریخ گواهی می دهد که جذب قره العین به باب نه از جهت فکری، بلکه به علت شهوت پرستی او بود. وی نمی توانست به یک شوهر اکتفا کند، از طرف دیگر خاندان وی، مظهر زهد و قناعت، عصمت و عفت بودند و در چنین خاندانی برای او وسایل عیش و عشرت و آزادی وجود نداشت. به همین سبب تصمیم گرفت که یکباره خود را از قید و بند دین و مذهب آزاد سازد و با حزبی که به هیچ نظم و قاعده ای مقید نیست همراه شود. بابیان تنها حزبی بودند که دارای مرام اشتراک جنسی بودند. از همین رو قره العین با آنها پیوند خورد و اولین نغمه های شوم بی حجابی زنان را سر داد و خود را به عنوان اولین زن بی حجاب تاریخ معاصر مطرح کرد.

او در خلال تبلیغ مرام باب ، بدون هیچ واهمه ای عقاید سخیف بابیان را درباره ی اشتراک جنسی وصف می کرد و به حضار بشارت می داد که نه تنها از این پس زنان می توانند آزاد و رها در اجتماع حضور یابند، بلکه یک زن می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد.

قره العین در اول ذیقعده 1268 هجری قمری مطابق با 27 مرداد 1231 هجری شمسی به دست عزیزخان، سردار سپاه ناصر الدین شاه در باغ ایلخانی اعدام شد.

پس از مرگ او، اندیشه بی حجابی زنان یکی از برنامه های استعماری برای فرهنگ زدایی از ملل مسلمان شد.
 



برچسب ها :

مدرسه دخترانه گروه داعش
 
عکس/ مدرسه دخترانه گروه داعش
 
 





برچسب ها :

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
 
"فرهنگ" مهمترین پایه افزایش اقتدار کشور در برهه حساس کنونی
 
نظم جدیدجهانی درحال شکل‌‎گیری است امابرخی هنوزمعتقدند باید تسلیم غرب شد
 
 
امام خامنه‌ای تأکید کردند: در این برهه حساس مهم‌ترین وظیفه، افزایش اقتدار کشور برای تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در فرایند شکل‌گیری نظم جدید جهانی است که این افزایش اقتدار مبتنی بر سه پایه اصلی «علم و فناوری»، «اقتصاد» و «فرهنگ» است.
به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان، با ارائه تحلیلی جامع از شرایط جهان، منطقه و کشور و نشانه های شکل گیری «نظم جدید» در دنیا، به تبیین علل اصلی متزلزل شدن پایه های «فکری و عملی» تسلط غرب و نظم کنونی جهان پرداختند و تأکید کردند: در این برهه حساس مهمترین وظیفه، افزایش اقتدار کشور برای تأثیرگذاری و نقش آفرینی در فرایند شکل گیری نظم جدید جهانی است که این افزایش اقتدار مبتنی بر سه پایه اصلی «علم و فناوری»، «اقتصاد» و «فرهنگ» است.

امام خامنه ای همچنین خاطرنشان کردند: وحدت و همدلی نیاز اساسی کشور است و وظیفه همه، حمایت از دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

امام خامنه ای در ابتدای این دیدار با تجلیل از شخصیت بسیار ارزنده آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان، برای شفای عاجل ایشان دعا و ضمن گرامیداشت یادِ نمایندگانی که در ماه‌های اخیر به رحمت حق رفته‌اند، همگان را به بهره‌گیری از برکات ماه ذی‌القعده به عنوان ماه توبه و بازگشت به خداوند متعال توصیه کردند.

امام خامنه ای سپس به بیان تحلیل کلان از شرایط کنونی جهان، منطقه و کشور پرداختند و گفتند: تحولات کنونی حاکی از تغییر نظم جهانی ۷۰ ساله پایه‌گذاری شده بوسیله غربی‌ها اعم از اروپا و امریکا و شکل‌گیری نظمی جدید است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ۲ پایه «فکری و ارزشی» و «نظامی و سیاسی» نظم مستقر در جهان در هفتاد سال گذشته اشاره کردند و افزودند: تحولات سال‌های اخیر جهان و منطقه، آشکارا نشان می‌دهد که هر دو پایه اقتدار غرب دچار چالش و تزلزل جدی شده‌اند.

ایشان به پایه «فکری و ارزشی» نظام غرب اشاره کردند و گفتند: غربی‌ها در طول سال‌های متمادی با طرح شعارهای جذاب و فریبنده ای همچون «آزادی»، «دموکراسی»، «حقوق بشر» و «دفاع از انسان‌ها»، تلاش کردند تا برتری ارزشی نظام خود را بر سایر مناطق جهان و ادیان مختلف به ویژه دین اسلام تثبیت کنند که متأسفانه در دنیای اسلام برخی افراد و شخصیت‌ها و دولت‌ها تحت تأثیر این شعارها، معتقد به برتری ارزش‌های مورد ادعای غرب شدند و این تفکر همچنان طرفدارانی دارد.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص پایه «سیاسی و نظامی» تمدن غرب نیز خاطرنشان کردند: اگر ملت‌ها، دولت‌ها و یا جریان‌هایی تحت تأثیر نظام ارزشی مورد ادعای غرب قرار نمی‌گرفتند و در مقابل آن ایستادگی می‌کردند، با آنها از طریق فشار سیاسی و نظامی برخورد می‌شد که موارد متعددی از این فشارها در کشورهای مختلف از جمله ایران وجود داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: نظام غرب با استفاده از دستگاه‌های تبلیغاتی که روز به روز توسعه می‌یافتند و مدرن تر نیز می‌شدند، این دو پایه اصلی را به رخ ملت‌ها می‌کشید و تلاش می‌کرد تا صاحبان فکر و روشنفکران و ملت‌ها را اقناع کند که نظام ارزشی غرب، برترین نظام در دنیاست.

ایشان با اشاره به تزلزل جدی هر دو پایه نظم جهانی غرب در شرایط کنونی، به بیان عوامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» و یا همان سلطه معنوی غرب پرداختند و گفتند: بحران اخلاقی رو به افزایش در غرب همچون رواج پوچی و بیهودگی و ناامنی روحی بخصوص در میان جوانان، متزلزل شدن بنیان خانواده، جهت‌گیری غلط درخصوص موضوع «زن» و زیر سؤال رفتن جدی جریانِ فمینیست، و ارزش شدن منکراتی همچون همجنس‌گرایی و ضد ارزش شدن مخالفت با منکرات، اولین عامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.

رهبر انقلاب اسلامی، گرایش روز افزون به مذهب به ویژه اسلام و توجه به قرآن را در غرب، دومین عامل برشمردند و با اشاره به بروز تعارض‌های عملی در شعارهای مورد ادعای غربی‌ها، افزودند: غرب که دائماً دم از آزادی و حقوق بشر و دموکراسی می‌زد، در عمل این شعارها را نقض کرد بگونه‌ای که امروز طرح این شعارها از جانب غرب به یک امر مستهجن تبدیل شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آمار تعجب‌برانگیز حمایت غرب از کودتاها بر ضد دولت‌های مستقل خاطرنشان کردند: براساس برخی گزارش‌ها، آمریکا، از بعد از جنگ جهانی دوم، برای سرنگونی ۵۰ دولت اقدام و با ده‌ها جریان مقاومت مردمی مخالفت کرده است.

ایشان، استفاده امریکا از بمب اتم و کشتار ۲۰۰ هزار نفر در ژاپن، برپایی زندان‌های گوانتانامو، ابوغریب و ده‌ها زندان مخفی در اروپا را نمونه‌های دیگری از تعارض میان شعارهای فریبنده غربی‌ها و عمل آنها دانستند و گفتند: استفاده از زور و خشونت و سرکوب از جمله تحریم در مقابل ملت‌ها و دولت‌های مخالف سلطه، استفاده از ترور و راه انداختن جریان‌های تروریستی و لشکرکشی‌های نظامی بویژه حمله به عراق و افغانستان و حملات مکرر به پاکستان، چهارمین عامل تزلزل مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.

رهبر انقلاب اسلامی پنجمین و آخرین عامل به چالش کشیده شدن ارزش‌ها و شعارهای مورد ادعای غربی‌ها را جریان‌سازی‌هایی همچون «القاعده و داعش» دانستند و افزودند: اگر چه غربی‌ها و بویژه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این جریان‌ها به آنها ارتباطی ندارند اما براساس شواهد مختلف، تردیدی وجود ندارد که این جریان‌ها به دست قدرت‌های غربی و عوامل منطقه‌ای آنها ساخته شده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این عوامل، نظام ارزشی غربی‌ها را که مدعی برتری آن نیز هستند، به شدت به چالش کشیده است و دیگر کسی شعار طرفداری از حقوق‌بشر و دموکراسی و آزادی را از آنها نمی‌پذیرد.

ایشان سپس به بیان عوامل به چالش کشیده شدن پایه «اقتدار نظامی و سیاسی» غرب پرداختند و گفتند: مهمترین عامل در تزلزل این اقتدار، برپایی یک نظام مبتنی بر تفکرات اسلامی و حرکت انقلابی در ایران، به عنوان یکی از مناطق بشدت تحت نفوذ آمریکا، بود که این نظام در مقابل حملات گوناگون و متنوع سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی غرب، نه تنها از بین نرفت بلکه اکنون مقتدرتر نیز شده است.

رهبر انقلاب، نظام جمهوری اسلامی را یک نظام مقتدر و در عین حال مظلوم خواندند و افزودند: ایستادگی هشت ساله ملت ایران در دفاع مقدس، موضوع کوچکی نیست زیرا نشان داد که توانایی‌های نظامی و امنیتی قدرت‌های مسلط، قادر نیستند از ایستادگی یک ملت بکاهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوادث منطقه از جمله جنگ ۳۳ روزه لبنان، جنگ‌های ۲۲ روزه و هشت روزه غزه و جنگ اخیر ۵۰ روزه در غزه را از مسائل تأثیرگذار در تزلزل اقتدار نظامی و سیاسی غرب دانستند و تأکید کردند: جنگ اخیر در غزه نمونه‌ای معجزه‌آساست زیرا ایستادگی مردم در یک منطقه کوچک و محدود، موجب شد تا رژیم صهیونیستی که نماد قدرت غرب در منطقه است به زانو در بیاید و مردم غزه با وجود اصرار رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس ، آن را تا برآورده شدن شروط خود نپذیرفتند.

ایشان با اشاره به دیدگاه برخی افراد صاحب نفوذ در غرب مبنی بر اینکه گزینه نظامی، دیگر گزینه معتبر و با صرفه‌ای برای غربی‌ها نیست افزودند: معنی این سخن، این است که توانایی‌های نظامی و امنیتی غرب، کاملاً به چالش کشیده شده است.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از بیان عوامل تزلزل جدی مبانی اقتدار سلطه غرب گفتند: همه این عوامل و دلایل نشانگر آن است که نظام فعلی جهانی قابل استمرار نیست و نظم جدیدی در حال شکل‌گیری است اما سؤال اصلی این است که وظیفه ما در این برهه حساس چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال دو نکته را متذکر شدند. نکته اول: واقعیات جهان و منطقه را به درستی درک و از تحلیل غلط و واژگونه پرهیز کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: برخی افراد در منطقه و حتی کشور معتقدند که «ما در مقابل غرب یک راه بیشتر نداریم و آن هم تسلیم است! اگر با رضایت و خواست خود تسلیم نشویم، آنها ما را با فشار تحریم سیاسی و اقتصادی و زور نظامی وادار به تسلیم خواهند کرد».

ایشان تأکید کردند: این تحلیل، غلط و خطرناک است، زیرا واقعیات جهان و منطقه نشانگر تزلزل جدی مبانی اقتدار غرب است، بنابراین باید واقعیات را به درستی درک کرد تا گرفتار تحلیل اشتباه نشویم.

دومین نکته‌ای که رهبر انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه در شرایط کنونی متذکر شدند، آمادگی برای نقش‌آفرینی در نظم جدید جهانی، از طریق قوی‌تر کردن کشور بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لازمه تقویت کشور را استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی دانستند و گفتند: طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه عمق راهبردی ما هستند ضمن آنکه در امریکای لاتین و قسمت‌های مهمی از آسیا نیز، عمق راهبردی داریم که باید از آنها به درستی استفاده شود.

ایشان «علم و فناوری»، «اقتصاد»، و «فرهنگ» را سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور بیان کردند و افزودند: دولت، مسئولان و متنفذین کشور باید در هر سه بخش فعال شوند و با کار پرتلاش و پیگیر، زمینه تقویت بیش از پیش کشور را فراهم کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، موضوع جمعیت و افزایش نسل جوان را نیز یکی از عوامل بسیار مهم در اقتدار ملی دانستند و درخصوص مقوله «فرهنگ» خاطرنشان کردند: در میان سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور، «فرهنگ» از همه مهمتر است زیرا با باورها و عقاید مردم مرتبط است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده رسانه‌های غرب برای تأثیرگذاری بر باورها و عقاید مردم، گفتند: پادزهر این موضوع، تهیه طرح‌های تبینی و اقناعی در مورد باورهاست که در این زمینه نقش علما، گویندگان، سازمان‌های فرهنگی و تبلیغاتی و رسانه‌ها بویژه صدا و سیما در تعمیق باورها و عقاید دینی مردم بسیار مهم است.

ایشان در این خصوص، ارتباط علما با آحاد مردم را یک عامل بی‌بدیل دانستند و در مورد اهمیت وحدت و همدلی در شرایط کنونی، افزودند: اگرچه در مسائل سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد اما این موضوع نباید وحدت و همدلی کشور را از بین ببرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مسئولان خاطرنشان کردند: به لطف خداوند همه مسئولان در دولت، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها در حال کار و تلاش هستند و دولت محترم نیز در این یک سال کارهای زیادی انجام داده و توفیقات فراوانی داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر سختی کارهای اجرایی و اداره کشور گفتند: حمایت از دولت و دستگاه‌های اجرایی وظیفه همه است.

ایشان افزودند: البته این، به معنای انتقاد نکردن و مطرح نشدن نقاط ضعف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی نیست اما این انتقادها نباید بصورت تخریب باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: همانگونه که بارها گفته‌ام، افق آینده بسیار روشن است و آینده کشور از همه جهات بهتر خواهد بود.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقتدار روز افزون نظام اسلامی، پیروزی‌های مقاومت اسلامی در فلسطین، عراق، سوریه و لبنان را از برکات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: امام‌خمینی (ره) تنها بنیانگذار جمهوری اسلامی در یک کشور نبود بلکه منشأ تحولی عظیم در جهان اسلام شد.

نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به اقدامات دشمنان برای تخریب و انحراف حرکت‌های اسلامی خواستار برنامه‌ریزی دقیق جهت غلبه بر ترفندهای دشمنان شد.

همچنین آیت‌الله یزدی نایب رئیس دوم مجلس خبرگان، گزارشی از نشست ۲ روزه مجلس خبرگان ارائه کرد.

آیت‌الله یزدی مسئله فرهنگ و ضرورت توجه بیشتر به اوضاع فرهنگی کشور، لزوم توقف سیاست‌های جمعیتی گذشته، توجه دولت به رشد اقتصادی و ضرورت خروج کشور از رکود و تأکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهمترین محورهای مباحث و نطق‌های اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بیان کرد.



برچسب ها :

رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مدظله) در دیدار کارگزاران حج:
 
می‌توانیم هر دشمنی را به چالش بکشیم
 
امروز جهان اسلام در شرایط خطیری قرار دارد
 
 
متأسفانه برخی از مسلمانان اعم از شیعه و سنی، از روی غفلت، با تهمت زنی ها و دروغ پردازی ها به دشمنان امت اسلام کمک می کنند و در خدمت منافع امریکا و صهیونیسم قدم برمی دارند....

حضرت آیت الله امام خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار دست اندرکاران حج امسال، حج را یک فرصت بزرگ برای بهره مندی امت اسلامی از الطاف معنوی سرزمین وحی و استحکام ارتباط خود با خدا و همچنین بحث و تبادل نظر با یکدیگر برای برطرف کردن مشکلات دنیای اسلام برشمردند و تأکید کردند: امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، تلاش گسترده قدرتهای بزرگ و عوامل آنها برای ایجاد اختلاف میان امت اسلامی است که باید با بهره گیری از فرصت کم نظیر حج، در جهت ایجاد اتحاد و تفاهم و برطرف کردن عوامل اختلاف و سوءظن ها اقدام کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریک سالروز میلاد ثامن الحجج، حضرت امام رضا (ع)، مضجع شریف آن حضرت در خراسان را مایه برکت و مرکز ذکر و توجه و توحید خواندند و با اشاره به روش و برنامه مدبرانه آن حضرت برای مقابله با توطئه دستگاه سیاسی قاهر و ظالم آن زمان، گفتند: حضرت امام رضا (ع) با توکل بر خدا و با تدبیر الهی و نگاه نافذ ولایتی خود، توانستند نقشه خصمانه و زیرکانه ای را که برای ایشان کشیده شده بود، به ضد خود تبدیل و یک حرکت عظیم در جهت گسترش معارف قرآنی و منتسب به اهل بیت علیهم السلام در افکار دنیای اسلام ایجاد کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس درخصوص موضوع حج، موسم حج را فرصتی بزرگ و مغتنم به منظور اصلاح امور دینی و معنوی و اصلاح مسائل مهم جهان اسلام دانستند و افزودند: مسلمانان باید در ایام حج، از معنویات این سفر الهی بهره کامل ببرند و رابطه خود را با خدا بگونه ای مستحکم کنند که بعد از سفر حج، تغییر حقیقی در حج گزار مشاهده شود.

ایشان درخصوص استفاده از فرصت حج برای بررسی مسائل مهم دنیای اسلام و تبادل نظر بمنظور برطرف کردن مشکلات، افزودند: امروز جهان اسلام در شرایط خطیری قرار دارد و یکی از مهمترین مسائل آن، تلاش و شگردهای قدرتهای سلطه گر برای ایجاد اختلاف و سوءظن میان مسلمانان است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید در ایام حج، با تمام توان در جهت صاف کردن دلها و کم کردن کینه ورزیهای مصنوعی تلاش شود، گفتند: متأسفانه برخی از مسلمانان اعم از شیعه و سنی، از روی غفلت، با تهمت زنی ها و دروغ پردازی ها به دشمنان امت اسلام کمک می کنند و در خدمت منافع امریکا و صهیونیسم قدم برمی دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: مسلمانان باید با هوشیاری و همدلی، حربه دشمن را از دست او بگیرند.

ایشان، تکفیر را در شرایط کنونی، یکی از حربه ها و عوامل دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان و مشغول کردن آنها به یکدیگر بمنظور غفلت از مسئله فلسطین و خدمت به منافع رژیم صهیونیستی، برشمردند و تأکید کردند: مسئله فلسطین، مسئله اول دنیای اسلام است که باید در حج مورد توجه قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: خوشبختانه اکنون، مسلمانان در مسئله فلسطین دست برتر را دارند که قضایای جنگ ۵۰ روزه غزه و شکست رژیم صهیونیستی به عنوان نماد قدرت غرب در منطقه، در برابر مردم محدود و محصور غزه که دارای کمترین امکانات بودند، نمونه بارز آن است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: پیروزی اخیر در غزه نشان داد که مسلمانان قوی هستند و توانایی های زیادی دارند و می توانند هرگونه دشمنی را به چالش بکشند و از خود دفاع کنند.

ایشان گفتند: قدرت اسلام، قرآن، ایمان و امت اسلامی را دست کم نگیریم و بدانیم که می توانیم با ظلم نظام های مستکبر مقابله کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به ارتقای خدمات رفاهی و معنوی به حجاج ایرانی در سالهای اخیر خاطرنشان کردند: نباید به این حد راضی بود بلکه باید با برطرف کردن خلاءهای باقی مانده، شرایطی را بوجود آورد که بتوان از فرصت موسم حج، بیشترین استفاده را کرد.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی ضمن تبریک ولادت حضرت امام رضا (ع)، مدیریت در حج را مدیریتی جهادی، مشارکتی و بسیج‌گونه خواند و تاکید کرد: با توجه به شرایط منطقه و جهان اسلام و به منظور بهره گیری از ظرفیت این سفر نورانی، شعار حج امسال را «حج، معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی» انتخاب کرده ایم تا محور برنامه‌های حج در همه زمینه‌ها قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر ارائه خدمات مطلوب به حجاج و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به الگوی سایر کشورها در برگزاری حج، آشنایی حجاج ایرانی با فلسفه حج، ارائه آموزش های لازم به کارگزاران حج و برگزاری نشست های تخصصی و همایش های آموزشی- توجیهی را از جمله فعالیت ها و برنامه های بعثه مقام معظم رهبری اعلام کرد.

همچنین آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از فعالیت های این سازمان ارائه کرد.

وی تعدیل ۲۵ درصدی عوامل اجرایی حج، ارائه خدمات پزشکی بصورت شبانه روزی، کاهش قیمت تمام‌شده، رشد ۱۵۰ درصدی ارسال کالاهای مورد نیاز حجاج به عربستان و ارائه خدمات به حجاج ایرانی خاج کشور را از جمله اقدامات و برنامه های این سازمان در سال جاری برشمرد و گفت: امسال ۶۴ هزار نفر در قالب ۴۵۰ کاروان از ۱۹ ایستگاه پروازی، به حج اعزام خواهند شد.

پیش از این دیدار، رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه تصویری اماکن مقدسه در مدینه منوره و مکه معظمه و همچنین تولیدات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری بازدید کردند.




برچسب ها :

فردی که داعش برای سر آن ۲۰ میلیون لیره جایزه تعیین کرد...
 
 
در روزهای اخیر داعش ۲۰ میلیون لیره سوری جایزه تعیین کرده تا اطلاعاتی از "نهاد البدر" به دست آورد. این فرد کسی است که هویت امیر داعش در الرقه و مسئول شرعی و برخی رهبران داعش را فاش کرده است.

 
مشرق - فعالیت‌های گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در فضای مجازی به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

فعالیت های مجازی عناصر داعش در اینترنت بویژه سایت اجتماعی توئیتر در حالی است که برخی از دیدگاه‌های این سازمان حتی سایت توئیتر را نیز تکفیر کرده‌اند و برخی دیگر به دنبال یافتن جایگزینی برای آن هستند، اما قدرت این سایت های اجتماعی برای انتقال اخبار مانع از تحریم این سایت از سوی داعش شده است. به این ترتیب است که با وجود رفتارهای افراط گرایانه و سخت‌گیری‌های بی سابقه داعش در مناطق تحت نفوذ خود، تحرکات تبلیغاتی و رسانه‌ای این گروه در فضای مجازی به صورت کاریکاتوری متفاوت از رویکرد واقعی آن گروه است.

صفحه های داعش در توئیتر را همه می‌توانند دنبال کنند، خطر در همین نکته است، بویژه افرادی که گرایش به تفکرات افراط گرایانه دارند، بیشتر تحت تاثیر افکار این گروه ها قرار می گیرند. از نظر این افراد داعش همان گروهی است که باقی خواهد ماند و گسترش پیدا خواهد کرد و شریعت اسلامی با این گروه به اجرا در خواهد آمد و حقوق غصب شده مسلمانان گرفته خواهد شد.

داعش با صفحات مختلفی که در توئیتر دارد، فعالیت های گسترده ای را در اینترنت دنبال می کند تا خلافت به ظاهر اسلامی را پیاده کند. شیرهای دولت اسلامی، بازهای دولت اسلامی، انصار دولت اسلامی، صفحه ولایت شام و ... از دیگر صفحات وابسته به این گروه است که در فضای سایبری فعالیت می کنند.

البته نکته قابل توجه این سایت ها این است که در استفاده از آنها نباید نام داعش را به صورت اختصاری به کار برد، چرا که در این صورت حکم فردی که از واژه داعش استفاده کند، ۷۰ ضربه شلاق است. علت آن هم این است که "هیئت شرعی" و "امیر المومنین" سرکرده این گروه این نام را رد کرده‌اند. داعش برای خود وزارت تبلیغات نیز دارد، وزارتی که بیانیه‌های داعش از آن منتشر می شود. این وزارتخانه وابسته به هیئت شرعی است که فتاوایی در تایید داعش صادر می کند.

حضور مجازی داعش نیز برای خود اهدافی دارد، مثلا با پیگیری این سایت ها می توان یاد گرفت که چطور با نرمی سر یک انسان را از بدنش جدا کرد. این سایت ها همچنین تصاویری از مراسم ها و جشن‌های داعش را نیز در بر دارد، تصاویری نیز از "بیت‌المال مسلمانان" و "دیوان مظالم" و ... در خود دارند، تصاویری نیز از تجمع زنان در سایت‌های آنها وجود دارد که البته غیر از سیاهی چیزی نمی‌توان از آن دید.

رویکردها و ارزش های افراط گرایانه در فیلم های این گروه نیز واضح است، آنها بر سر جنازه ها و صحنه‌های خونباری که خلق می‌کنند، تکبیر می گویند. خواهی نخواهی این تصاویر یک روز یا بخشی از آن فکر تو را به خود مشغول خواهند کرد.

این گروه های افراط گرا در توئیتر برای خود عضوگیری می کنند و مردم را به جهاد! تشویق می کنند، هیچ کس هم نیست که این اقدامات را متوقف کند. داعش عناصر تروریستی را از طریق اینترنت جذب می‌کند و بعد آنها را وارد سوریه می کند.

این گروه از طریق تبلیغات مجازی که برای خود دارد، به دنبال کسب حمایت حداکثری است و با انتشار تصاویری از افراد خارجی که عضو این گروهک شده اند، دیگران را ترغیب به حضور در میان مبارزان خود می کند. به این ترتیب می‌توان گفت توئیتر آژانس انحصاری دولت داعش است و تنها مقری است که این دولت کافر به ظاهر اسلامی برای خود دست و پا کرده است. اما به محض اینکه این سخنان را در آن مطرح کنی، هزاران فحش و ناسزا نصیب تو خواهد شد.

علاوه بر صفحات رسمی که داعش در توئیتر دارد، عناصر و هواداران این تروریست‌ها نیز صفحاتی دارند، شمریه العراق، منبر جهاد اسلامی، انصار الدوله و ناصرة المجاهدین و ابو حمزة المهاجر و ابو عمر الفات و ... تعدادی از این سایت‌ها هستند. بیشتر این سایت‌ها تصاویری از اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده و پرچم های سیاه القاعده و داعش را بر خود دارند.

البته در مقابل صفحات داعش در توئیترصفحاتی نیز وجود دارند که از جنایات داعش در مناطق تحت نفوذ خود خبر می‌دهند. صفحه مربوط به جنایات داعش در شهر الرقه یکی از این صفحات است، ابو ابراهیم الرقاوی از فعالان اینترنتی و شاهدان عینی جنایات داعش در الرقه می‌گوید که داعش روزانه تعدادی از اهالی این شهر را در زندان ها می‌کشد. این گروهک به صورت محرمانه دهها حکم اعدام را اجرای کرده و فعالان اینترنتی و خبرنگاران را می کشد. شهر الرقه دیگر بیش از اینکه شبیه به یک شهر باشد، به قبرستان شبیه شده است. گروه های فعال در زمینه افشای جنایات داعش می گویند که هدف آن ها این است که این گروه تروریستی را از شهر بیرون کنند.

گروهک تروریستی داعش از هیچ اقدامی برای سرکوب و ساکت کردن اهالی شهر فروگذار نمی کند. بازداشت و ربایش عناصر فعال یکی از این اقدامات است، مثلا در روزهای اخیر داعش ۲۰ میلیون لیره سوری جایزه تعیین کرده تا اطلاعاتی از "نهاد البدر" به دست آورد. این فرد کسی است که هویت امیر داعش در الرقه و مسئول شرعی و برخی رهبران داعش را فاش کرده است.

نهاد البدر که الان سر وی ۲۰ میلیون لیره قیمت دارد، در افشاگری های خود از داعش نوشته که این گروه یک دانشمند شرعی دارد که هیچ چیز از دین نمی‌داند. وی نام ابو علی بر خود گذاشته و یک شمشیر در دست دارد و حکم‌هایی را برای بازداشتی‌ها صادر می کند. وی هر فردی از مخالفان داعش حتی از میان مخالفان دولت سوریه را به سر بریدن محکوم می کند.

"نهاد" فاش کرد که داعش رهبران گردان‌های مختلف سوریه را ربوده و آنها را هدف قرار می دهد. وی همچنین فاش کرد که داعش نوجوانان ۱۸ ساله را در اردوگاه های آموزشی که در شهرها تاسیس کرده، جذب می کند و به آنها آموزش نظامی و عقیدتی می‌دهد. نام بزرگترین این اردوگاه ها اسامه بن لادن است.

الرقاوی می گوید که عملیات شستشوی مغزی نوجوانان الرقه در این اردوگاه ها صورت می گیرد. آنها بدون اینکه خانواده هایشان بتوانند کاری بکنند یا به این اقدام اعتراض کنند، از خانه ها ربوده می شوند.

داعش قوانین سخت گیرانه ای را در الرقه ایجاد کرده است، بر اساس این قوانین استعمال قلیان و سیگار حرام است و نقاب داشتن برای زنان واجب است. هر کسی که با اعتقادات داعش مخالفت کند، به سختی مجازات می شود. عناصر داعش دختران را در مدرسه شلاق می‌زنند و دست کسانی که به ادعای آنها سرقت کرده اند را قطع می کنند و خودروهای حامل قلیان را آتش می زنند. آنها حتی کسانی که یک سیگار در نزدشان پیدا شود را مجازات می کنند. "الرقه در سکوت ذبح می‌شود" این عبارت که نام یکی از صفحات سایت‌های اجتماعی است، توصیف دردناکی از اتفاقاتی است که در این شهر روی می دهد.

فعالان سایت های مجازی می گویند که داعش نفت سوریه را از طریق الرقه سرقت کرده و به مرزهای ترکیه می برد. آنها بر مقدرات اقتصادی شهر نیز مسلط شده‌اند و منابع مواد غذایی شهر را نیز مصادره کرده اند. این در حالی است که هیچ توجهی به زندگی مردم و خدمات عمومی در شهر ندارند. این موضوع باعث شده بیشتر اهالی، شهر را ترک کنند. تعداد عناصر داعش در الرقه بالغ بر ۸ هزار نفر برآورد شده است.

داعش تنها در هفته جاری ۱۰ نفر را در الرقه اعدام کرد، دو تن از این تعداد کودکانی بودند که در میدان النعیم و میدان تل ابیض اعدام شدند. داعش دو تن از اعدامی ها را در مینا النعیم به صلیب کشید.

داعش همچنین چند روز پش مجسمه "اسد شیران" را که قدمت آن به دوره آشوریان (۷۴۴-۷۲۷ ق.م ) باز می گشت، در مقابل درب پشتی باغ الرشید از بین برد. البته این اولین باری نیست که داعش آثار باستانی سوریه را به بهانه مغایرت با شریعت اسلام از بین می‌برد.




برچسب ها :

علی رغم حمله بی سابقه رسانه های بیگانه و انقلابی نماها:
 
شمارش معکوس حزب الله،برای پایان دادن به غائله بی حجابی و عریانی
 
 
 
اتاق فکر و تصمیم سازی مسئولین و به خصوص ناجا ، باید از سرعت عمل بالایی در تشخیص شیوه اصلاح وضع خیابانها برخوردار باشند ، چرا که در صورت تعلل ، حزب اللهی ها وظیفه فراموش شده آنان را برعهده خواهند گرفت....

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله ،به فاصله ۹ روز از  ۱۷ اردیبهشت ماه ، حزب اللهی ها برای بار دوم ، و این بار ، بعد از اقامه نماز جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه ، تظاهرات و تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. هرچند در تبلیغات مختصر و اولیه فراخوان این تظاهرات ، عنوان شده بود که در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر برگزار می شود ، اما پلاکارد ها و دست نوشته های حزب اللهی ها و سخنان سخنرانان این تجمع و بیانیه پایانی آن ، نشان می داد که در واقع با گذشت ۹ روز از هجمه بی سابقه رسانه ای جبهه مشترک ضد انقلاب و انقلابی نماها ، برای تخطئه تجمع میدان فاطمی ، اما حزب اللهی ها یک گام به جلو آمده اند. لحن حزب اللهی ها در روز جمعه ، «پخته» و «عملیاتی» بود. آنها آمده بودند هشدار دهند که در حال آماده باش برای آغاز عملیات گسترده ، جمع کردن غائله بی حجابی و عریانی به سر می برند.



این هشدار که بر اساس رصد وضعیت وخیم عفاف وحجاب در معابر و شدت یافتن عملیات اخیر ضد انقلاب برای آغاز کشف حجاب رسمی بود درکلام حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی ، خطیب نماز جمعه نیز با عنوان تحقق «بی‌حجابی کامل» در برخی مناطق تهران متبلور شد تا به پشتوانه آن ، نمازگزاران را به راهپیمایی دعوت کند.

جمعیت انبوه حزب اللهی ها که فاصله بین درب شرقی دانشگاه تهران تا میدان فلسطین را «قُرُق» کرده بودند در حالی بعد از ۹ روز تحمل سخت ترین حملات تخریبی دوباره با عزم جزم به میدان آمده بودند که طی این مدت ، از «صدای آمریکا» ، «بی بی سی فارسی» ، «رادیو فردا» و «کلمه» و... دنباله داخلی آنها گرفته ، تا رسانه های به اصطلاح انقلابی داخلی با اغراض متعفن سیاسی ، به آتش باری بی امان جبهه حزب الله پرداختند و سعی در بی اثر کردن عملیات شرعی و قانونی آنان را با تهمت بی قانونی نمودند و در این معرکه رسانه ملی نیز با منکوب کردن حرکت حزب اللهی ها به ایفای نقش در این غائله پرداخت.



حضور پر شور حزب اللهی ها پس از «بمباران» بی امان دشمن ، بی درنگ مخاطب را به یاد بند هفتم بیانیه تحلیلی انصارحزب الله می انداخت که به مناسبت تجمع مبارک امربه معروف و نهی از منکر میدان فاطمی در روز ۲۳ اردیبهشت ماه بدین شرح صادر شده بود: «بدون ترديد بند (م) وصيتنامه سياسي- الهي حضرت امام بهترين و محکم ترين سند قانوني بودن تجمعات ناهيان از منکر در اعتراض به بي‌حجابي و بي‌عفتي است و سياست‌بازان حرفه‌اي هزار سال ديگر هم نخواهند توانست در اين سند اصيل که هويت بخش نظام و انقلاب اسلامي است خدشه و تحريفي وارد آورند. (هرچند ۲۵سال است که نسبت به کل آن بي‌اعتنايي مي‌کنند!!) حرکت غيرتمندانه و ديندارانه مردم در برپايي تجمع و راهپيمايي با هدف مطالبه از دولت و نظام براي رسيدگي به وضعيت نابسامان فرهنگي کشور نه تنها قطع نخواهد شد بلکه به لطف خدا هر روز گسترده‌تر شکل خواهد گرفت تا حجت بر مسئولين غافل نظام تمام شود و آنان متوجه اين حقيقت تلخ شوند که عرفي شدن بي‌حجابي و فحشا مساوي نفي اسلاميت نظام و به بن‌بست رسيدن آن خواهد بود! شايد در اين حالت سياست بازان حرفه‌اي براي حفظ ميز و مقام خودهم که شده گامي براي مقابله با وضعيت اسفبار فعلي جامعه بردارند و بيش از اين به عوامل استکبار اجازه ترويج فحشا در کشور امام زمان(عج) را ندهند!.»



بنابراین به نظر می رسد اتاق فکر و تصمیم سازی مسئولین و به خصوص ناجا ، باید از سرعت عمل بالایی در تشخیص شیوه اصلاح وضع خیابانها برخوردار باشند ، چرا که در صورت تعلل ، حزب اللهی ها وظیفه فراموش شده آنان را برعهده خواهند گرفت. حداقل فهم ما از رصد گروههای عملیاتی که به سرعت درحال سازماندهی است ، موید این واقعیت است.

تصمیمی که اتفاقا بخش پایانی بند پنجم بیانیه تظاهرات اعتراض آمیز ۲۶ اردیبهشت ماه نیز تائید کننده همین ادعا بود که «اگر متولیان فرهنگ پیگیر این مصادیق منکرات نباشند ، امت حزب الله ، اقدام مقتضی را در وقت و مکان مورد نیاز انجام خواهد داد.»

سرعت عمل حزب اللهی ها برای آغاز علی الراس عملیات مقابله با بی حجابی قابل درک تر می شود و قتی در یک نمونه از رصد عملکرد عیان دشمن ، به فراخوان برای کشف حجاب رسمی در روز یکم تیرماه سال جاری بر میخوریم. از دیگر سو شاهد بودیم که روز ،۱۳ اردیبهشت ماه (۴ روز قبل از تجمع  ۱۷ اردیبهشت در میدان فاطمی) مسیح علی نژاد ، همان خبرنگار ضدانقلاب فراری مقیم لندن که اکنون همکار رسانه های ضد انقلاب است ، صفحه ای در شبکه اجتماعی «فیس بوک» با یک عکس بی حجاب از خود و عنوان «آزادی های یواشکی زنان در ایران» ایجاد کرد و از آنان خواست تا تصاویر کشف حجاب خود در معابر را روی این صفحه به نمایش بگذارند.

این درحالی است که پایگاه خبری بیگانه دویچوله (صدای آلمان) با استقبال از این حرکت ، آن را «کارزاری برای به چالش کشیدن حجاب اجباری» قلمداد نمود و پس از آن «رادیو فردا» ، «بی. بی. سی فارسی» و شبکه «من و تو» نیز با گزارش های مفصلی از این تحرک «جدید» ، آن را آغازگر یک عصیان جدید نامیدند.




برچسب ها :

در شکایت «خواهران دانشجوی حزب الله» به قوه قضائیه مطرح شد:
 
تقاضای مجازات شلاق وحبس برای «لیلا حاتمی»
 
 
این جمع انقلابی همچنین به دلیل «جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی» ملت غیور و شهید پرور ایران توسط این هنر پیشه ، خواستار اعمال مجازات شلاق مندرج این ماده قانونی برای «لیلا حاتمی» نیز شده اند...
به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله،عمل قبیح و حرام روبوسی «لیلا حاتمی» ، با «ژیل ژاکوب» رئیس شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن ، درحالی احساسات متدینین را جریحه دار کرد که وزیر ارشاد نیز صرفا با غیر قابل قبول خواندن عمل این هنرپیشه بی حیا ، در توجیح ارتکاب فعل حرام از سوی وی گفت که احساسش بر این بوده که وی – حاتمی - غافلگیر شده است!.

«علی جنتی» با فرافکنی ، دلیل اقدام غیر شرعی «لیلاحاتمی» را فرهنگ نامناسب غربی را در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی دانست که براساس آن ، آقایان و خانم ها علاوه بر دست دادن ، روی یکدیگر را می بوسند! و دست آخر نیز با ارائه یک جمع بندی مثبت ، از «دریدگی» ، لیلا حاتمی گفت:«در مجموع خانم حاتمی تلاشش بر این بود که نوع پوشش او به گونه ای متین وحضورش مطابق با معیارهای ارزشی ما باشد.»

اما پس از مشاهده واکنش قابل انتظار و البته درد آور وزیر ارشاد و انفعال کامل مجلس در قبال این موضعگیری و در حالی که چند روز از خدشه دار شدن حیثیت جمهوری اسلامی ایران می گذرد ، عده ای از دانشجویان ، ضمن تماس با روابط عمومی انصارحزب الله ، خود را جمعی از «خواهران دانشجوی حزب الله» معرفی نموده و متن شکوائیه ای را که بر علیه «لیلاحاتمی» به شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه تسلیم شده بود را به منظور انتشار به این روابط عمومی تحویل دادند.

در متن این شکوایه با اشاره به اقدامی علنی و عامدانه «لیلا حاتمی» که برای دست دادن و بوسیدن رئیس مرد اجنبی این فستیوال پیش قدم شده و ارتکاب فعل حرام یاد شده از سوی وی ، تاکید شده است که این اقدام گستاخانه ، در انزار عمومی اتفاق افتاده و نام برده به انتشار قطعی تصاویر قبیحه عمل ارتکابی خود عالم بوده است.
بر این اساس امضاءکنندگان این شکوایه ضمن وفق عمل ارتکابی «لیلا حاتمی» با مواد ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ، از نام برده به دلیل ارتکاب و تظاهر علنی به عمل حرام در انظار و اماكن عمومي و معابر ، نزد قوه قضائیه اقامه دعوی نموده و خواستار اعمال مجازات حبس مندرج در قانون ، برای وی شده اند.

این جمع انقلابی همچنین به دلیل «جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی» ملت غیور و شهید پرور ایران توسط این هنر پیشه ، خواستار اعمال مجازات شلاق مندرج این ماده قانونی برای «لیلا حاتمی» نیز شده اند.

دراین شکوایه «خواهران دانشجوی حزب الله» ، همچنین ضمن وفق عمل حرام ارتکابی «لیلا حاتمی» با ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی ، از آن جهت که وی دارای شهرت در بین مردم مسلمان ایران بوده و عامدانه و عالمانه اقدام به عمل حرام بوسیدن علنی مرد اجنبی نموده و با لباس غیرشرعی در انزار عمومی حاضر گردیده است ، عمل وی را مصداق قطعی الگو سازی و مشروعیت بخشی به اعمال حرام ارتکابی از سوی وی برای برخی افراد نا آگاه قلمداد نموده و برهمین اساس از وی به دلیل آنکه مردم را «تشويق به فساد» نموده نزد مقام قضایی شکایت خود را به ثبت رسانیده و خواستار اعمال مجازات حبس از یک تا ۱۰ سال زندان برای این هنرپیشه فاسد شدند.

لازم به ذکر اسامی و رشته تحصیلی خواهران امضاء کننده این شکوائیه روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه با شماره پرونده ۹۳۰۹۹۸۲۶۸۷۴۰۰۰۳۳ ارجاع شده به شرح زیر است:

۱- مقدسه ارمی – مهندسی کشاورزی
۲- مریم تورگلی – زمین شناسی
۳- بهناز فیاض – علوم اجتماعی
۴- زینب مدنیان – علوم تربیتی
۵- زینب شعبانی – مطالعات زنان
۶- مومنی – مطالعات زنان
۷- عطایی – فلسفه علم
۸- نجمیه منصوری – ارشد کلام اسلامی
۹- توران مشرف – ادبیات فارسی
۱۰- پریسا عابدی – جامعه شناسی
۱۱- هما بابایی – مامایی
۱۲- اعظم حیدری – ژنتیک
۱۳- محدثه بخشی – بالینی
۱۴- مرضیه ابراهیمی – مهندسی رباتیک
۱۵- زهرا گدازنده – مهندسی بهداشت محیط
۱۶- زهرا ایزدی – گرافیک
۱۷- زهرا شریفی – اقتصاد
۱۸- میترا خوشکام – علوم قرآن و حدیث
۱۹- مرضیه حسینی – مهندسی ژنتیک
۲۰- مریم پور ملا ابراهیم–مهندسی کشاورزی
۲۱- فاطمه زند – کارشناسی ارتباطات
۲۲- عرفانه زند –کارشناس ‌مهندسی ‌بهداشت محیط
۲۳- نسترن کواکبی – روانشناسی بالینی
۲۴- نرگس زندی – دیپلم اقتصاد
۲۵- نجمه مقدم – مدرسه فرهنگ
۲۶- زهرا هدایتی – مدرسه فرهنگ
۲۷- مریم خان محمد – دانش آموز
۲۸- محدثه قاسم پور –تاریخ
۲۹- مریم هدایتی – ارشد الهیات
۳۰- طاهره پهلوان پور – ارشد الهیات
۳۱- فائزه زین العابدینی – ارشد الهیات
۳۲- زهرا کرمی – ارشد الهیات
۳۳- عاطفه‌عبدی‌خان–‌دانشجوی‌دکترای ادیان و عرفان
۳۴- زینب شاکری – تاریخ
۳۵- فاطمه توحید لو – تاریخ
۳۶- اعظم حبیب الهی – فیزیک
۳۷- مهدیه نیازمند – معارف قرآن
۳۸- طاهره حبیب اللهی – معارف قرآن
۳۹- فهیمه شهباز – تربیت بدنی
۴۰- فرزانه صالحی - روانشناسی
۴۱- فائزه صالحی - روانشناسی
۴۲- مرضیه – مهندسی صنایع غذایی
۴۳- مریم‌حبیب‌اللهی–مهندسی محیط‌زیست
۴۴- فاطمه السادات بیات – فیزیک
۴۵- فهیمه حیدری – فیزیک
۴۶- زهرا خاکباز
۴۷- فاطمه نوش زاده
۴۸- ملیحه یزدی – قرآن و حدیث
۴۹- آمنه پرستگاری – پزشکی
۵۰- بهاره مردانی – مددکار اجتماعی
 



برچسب ها :

 
اینجا تهران است یا لاس‌وگاس؟!!!
 
 

 در سال‌های اخیر، استفاده از باغ برای عکاسی از عروس و داماد به یکی از رایج‌ترین اقدامات در حین برگزاری مراسم ازدواج تبدیل شده و اکثر جوانان به دلیل فشار تبلیغاتی، تن به این اقدام می‌دهند؛ اقدامی که در نگاه اول، بی‌ضرر و بی‌خطر به نظر می‌آید و به دلیل خروجی خوبی که دارد و عکس‌های زیبایی که به دست زوج‌های جوان می‌رسد، بسیار طرفدار پیدا کرده و به ندرت کسی منتقد و منکر آن محسوب می‌شود.

به گزارش رجانیوز، اما تا پای خود افراد به این باغ‌ها که اتفاقا به صورت رسمی و با مجوز صنفی فعالیت می‌کنند، باز نشود، عمق انحرافات موجود در این اماکن مشخص نمی‌شود.

عکاسی، تصویربرداری و ساخت فیلم و کلیپ از عروس و دامادها در باغ های خصوصی و مناظر طبیعی عمومی توسط پرسنل مرد و اخذ هزینه های نجومی از مراجعه کنندگان و .... از جمله مواردی است که در این واحدهای صنفی صورت می گیرد و متأسفانه اغلب متصدیان این واحدها تعهدی نسبت به رعایت موازین شرعی و عرفی نداشته و مراجعه مردم به این واحدها و عدم نظارت مناسب بر عملکرد این واحدها، مایه ارتکاب گناه ، شکسته شدن قبح گناه و عادی شدن روابط محرم و نامحرم و از همه مهم تر ایجاد امکان سوء استفاده از بانوان و ضربه زدن به حریم خانواده ها در جامعه می شود.

جالب اینجاست که این باغ‌ها برای کسانی که مقید به رعایت حریم احکام شرعی هستند هم اماکن خصوصی تدارک دیده‌اند تا در آنجا به فیلم‌برداری و عکاسی بپردازند اما سایر افراد براحتی می‌توانند با لباس‌های نیمه برهنه در محوطه آزاد قدم بزنند و از خصوصی‌ترین بخش‌های روابط زناشویی خود نیز فیلم بگیرند!

در روزهای اعیاد و تعطیلات که حجم و تعداد برگزاری مراسم‌های عروسی بالا می‌رود، این باغ‌ها رسما به یک سالن شوی مستهجن تبدیل می‌شود؛ عروس‌هایی که تا حد بی‌نهایت آرایش کرده‌اند و لباس‌های نیمه برهنه پوشیده‌اند و دامادهایی که در میان این دختران که دست در دست شوهر خود هستند، قدم می‌زنند و فیلمبرداری و عکاسی می‌کنند.

دامنه قبح‌شکنی در این باغ‌های مجوزدار که مابلغ هنگفتی را نیز بابت هر ساعت حضور در باغ از عروس و داماد طلب می‌کنند، به قدری گسترده است که برخی از عکاس‌ها صراحتا از مشتری‌های خود می‌خواهند تا در ژست‌های غیراخلاقی و در برابر همه افرادی که در حال عبور و مرور هستند، بایستند تا از این تصاویر برای استفاده در کلیپی که در آینده می‌سازند، بهره ببرند.

این اقدامات تا اندازه‌ای راحت و بدون هرگونه استرس و نگرانی از سوی مدیران این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد که حتی اعتراض افراد متدین و زوج‌هایی که نسبت به این فضای شرم‌آور واکنش نشان می‌دهند هم با پاسخ‌های گستاخانه از سوی این افراد روبرو می‌شود؛ تا جایی که تماس با پلیس نیز نمی‌تواند چاره‌ساز باشد.

بر این اساس، آنچه مسلم است اینکه نیروی انتظامی باید به عنوان مجری قانون از حقوق عامه مردم دفاع کرده و مجدانه در مقابل قانون شکنان بایستد؛ به ویژه آنکه این مساله به طور مستقیم با پروژه حیازدایی از جامعه ایرانی در ارتباط است و با این بهانه که «حالا یه روز عروسی که مشکلی نداره»، زمینه را برای ریختن قبح بی‌حجابی و ارتباط با نامحرم فراهم می‌کند.

علاوه بر پلیس که وظیفه دارد با اینگونه اماکن به طورجدی و بدون هرگونه کوتاهی برخورد کند، این انتظار از وزارت کشور نیز وجود دارد که در حین اعطای مجوز فعالیت به این باغ‌ها، به طور جدی عواقب پذیرش بی‌حجاب عروس‌ها را به آنان گوشزد کند و نسبت به هرگونه تخطی از قوانین رسمی کشور تذکر جدی بدهد.




برچسب ها :

رحماندوست طی یادداشتی با عنوان "یک گفت و گوی تلویزیونی" مطرح کرد:
 
صداوسیما چگونه حرام را حلال می کند؟!!!
 
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به نقد نحوه تبلیغات بازرگانی در رسانه ملی پرداخت. متن یادداشت وی تحت عنوان "یک گفتگوی تلویزیونی" به شرح زیر است:

مجری: جناب آقای کارشناس اقتصادی و اجتماعی لطفا بفرمایید برای فروش بیشتر کالا از چه چیزی باید استفاده کنیم؟

کارشناس: از زن ها

مجری: در مورد ایران می پرسم نه در مورد اروپا؟

کارشناس: از زن ها

مجری: در مورد رادیو و تلویزیون خودمان می پرسم نه جایی دیگر؟

کارشناس: از زن ها

مجری: جدی می گویید اگر به صدا و سیما پول بیشتری بدهند حاضر است در آگهی های بازرگانی از جاذبه جنسی خانم ها سوء استفاده کند؟

کارشناس: می بینیم که دارند این کار را می کنند.

مجری: واقعا شما معتقد هستید استفاده از جاذبه صدا و تصویر خانم ها فروش کالا را بالا می برد؟

کارشناس: نه تنها فروش کالا را بالا می برد بلکه پول بیشتری هم گیر صدا و سیما می آید و با استفاده از این روش حرام درآمد صدا و سیما حلال حلال می شود!!

مجری: ولی صدا و سیما این پول ها را صرف ساختن برنامه های ارشادی و اخلاقی می کند

کارشناس: و می بینیم چقدر با این نوع برنامه ها و پول های شبهه ناک مردم به راه راست هدایت می شوند!

مجری با دست پاچگی: شنوندگان و بینندگان عزیز لحظاتی به اتاق فرمان می رویم و برمی گردیم.

بازگشت به صحنه:

مجری: بینندگان محترم در لحظاتی که در اتاق فرمان بودیم با کارشناس محترم برنامه صحبت می کردیم و معلوم شد که صدا و سیما پاک پاک است و اصلا از راه های شبهه ناک و غیر مشروع مانند استفاده از جاذبه جنسی خانم ها در آگهی های بازرگانی استفاده نمی کند.

و حالا چند آگهی بازرگانی را با هم تماشا می کنیم.




برچسب ها :

چاق سلامتی با عمو عزت!
 
از آفتابه صدا و سيما! تا بی‌حیایم، پس هستم!
 
 
البته باید انصاف داد و گفت كه زنان گاوپرست هندی با آن شلوار خشتک فراخ و بلند خود، در مقایسه با بی حجاب های وطنی رو سفید شدند! البته بايد به بی حجاب ایرانی نيز در مسابقه دریدگی و بی حیایی حق داد كه به همتای هندی گاوپرست خود بگویند: «اُمّل، برو کشکتو بساب!»...

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله، هفته نامه یالثارات الحسین(ع) در ستون الجیغ و الداد که در گلیشه آن آمده است "سوی بتخانه مرو پند برهمن مشنو(ا)
گرم می‌خوای بری مارو نبر خودت برو(۲)" نوشت:

چاق سلامتی با عمو عزت!

سلام علیکم؛ سالم بائی، بی قضا ، بی بلا بائی. فهمیدُمَ مَخی غزل خداحافظی خونی، رُووی.

از بَس همشهريون دزفيلي(۱) مِِِِ‌گوشِت خوندِنَ که‌عموعزّت تلْ‌‌ويزونت «يا کشت و کشتونَ! يا نعش کَشونَ! يا راز بقونَ! يا پشم و شيشونَ!»

معطل‌ات نکنم از دزفول بریم شوش خودمون ! نگفتی چه طور شد رضا رشیدی از روی ماهوارة تو آسمون ضد انقلاب یکدفعه شیرجه زد تو تلْ‌‌ويزونت! و همان ادا ، اطوارماهواره را زد تو شبکه نسیم!

اگر غلط نکنم اُنجور فهمیدُمَ که بعد از رهنمودهای مشعشع همشهریون(۲) در این آخر سری‌ها دنده هوتول تلْ‌ویزونت را زدی به خندق بلاء!

عموجان! «کافه سوال» چیه؟ و فرقش با کافه شکوفه چیه! «خندوانه» ‌ات شده یک هندوانه آمریکایی بی‌مزه! ، «ساخت ایران» دیگه چیه؟!

مگه تلْ‌ویزونت کارخانه دوغ‌سازی شده؟!

۱- منظور ما از دزفیلی‌ها همان اکثریت دزفولی‌های دلاور و مقاوم نیست که طی جنگ ۱۷۱ موشک ۹ متری و ۱۲ متری(۵تنی) و ۵ هزار گلوله توپ وحوش بعثی را خورد و دست آخر به صدام گفتند زِکی!
۲- برگرفته از شعر شاعر شهیر دزفول ، جناب عیدی‌گربه ، با این حساب «کشت و کشتون و پشم و شیشون» حرف دزفولی‌ها نبوده ولي ما از برخی دزفولی‌ها شنیده بودیم.



زرنگ شرق و «حشمت فردوس»

همان اولین روز انتشار شماره جدید یالثارات آدم زرنگی از روزنامه شرق با مدیر مسئول یالثارات تماس می‌گیرد و می‌پرسد: شما برای امر به معروف از وزارت کشور مجوز گرفته‌اید؟!

بنده خدا، مدیر مسئول می‌گوید: ما همه مراحل قانونی را انجام داده‌ایم!
آقای زرنگ مجدداً اصرار می‌کند: شما جواب من را ندادید. بالاخره بگویید مجوز گرفته اید یا نه‌؟

-پاسخ شما همانست که گفتم، ما همه مراحل قانونی را طی کرده‌ایم و حالا وقت عمل است . شما هم اصرار زیادی نکنید. ما به تمام اصلاحاتی‌ها و تیره و طایفه شما بارها جواب داده‌ایم. به روزنامه شرق هم که یک‌ماه قبل مواضع ما را کاذبانه و دروغ اطلاع‌رسانی کرد، جواب دادیم و شرق هم اجباراً در تیتر اول خود پاسخ مارا منتشر کرد.
حالا تازه شما می‌پرسید :‌لیلی زن است یا مرد ؟!

آقای زرنگ شرق: آخر من در جریان نبودم.
-پس شما تازه به فضای رسانه آمده اید و ما بی‌گناهیم!
-چرا عصبانی می‌شويد. من خبرنگارم و باید سؤال کنم و شما شفاف جواب بدهید .
- والله من بلد نیستم شما را توجیه کنم !‌ اگر می‌خواهید توجیه شوید تشریف ببرید پیش «حشمت فردوس». ایشان هنرمند است و می‌تواند شما را خوب توجیه کند!

-حشمت فردوس کیه؟ من حشمت فردوس را نمی‌شناسم!
-حشمت فردوس همان داریوش ارجمند-ایده‌الله- است که اخیراً در یک مجموعه تلویزیونی هنرنمایی کرده است.

-آخر من تلویزیون نمی‌بینم!
-پس ان شاءالله گُربَس!

گفت... و شنید

برادری حزب‌اللهی گفت:‌ هر وقت انصار خواست تکانی به خودش بدهد ، عده‌ای از طیف فکری خاص مثل میمون‌هایی که از ترس شیر و پلنگ روی شاخه‌های درخت می‌پرند، دسته‌جمعی با صدای گوش‌خراش آن قدر جیغ و ویغ می‌کنند که شیر یا پلنگ بیچاره با آن همه یال و کوپال و چنگ و دندان، کلّه ورم کرده، دمش را می‌گذارد روی کولش و می‌رود پی کارش. ‍

گفتم: مرد حسابی چرا اهانت می‌کنی؟
گفت: نشد دیگه، نگرفتی! من که از جمع یا شخص خاصی اسم نبردم، سکولارها هم که به روی مبارک نمی‌آورند که سکولارند و در لفافه تبلیغ فساد و فحشا و اباحی‌گری می‌کنند.

- بالاخره مثال تو توهین‌آمیز است!
- نه بابا ! آن ها در ادعا و ژست ميمونی هم صداقت ندارند.

- پس حرف خودت را پس گرفتی؟
- «آی‌کیو!» هنوز هم نفهمیدی.

- بالاخره چی؟ تو که مارو خفه کردی!
- ميمون‌ها واقعاً ادا و اطوار آدم‌ها را در‌می‌‌آورند. اما سکولارهای پر سر و صدا حقیقتاً ادای ميمون را از خودشان در نمی‌کنند !

- چطور؟
- آنها شناگر قابلی هستند و تلاش می‌کنند گرداب فتنه‌ای بسازند و بتوانند همه کاری بکنند. همانطور که در فتنه‌های قبلی کردند. تیر بزنند، زنده زنده بسوزانند، عکس امام آتش بزنند ، به هر که مشکوک بودند در جلوي چشم مردم لخت و عورش کنند و دورش هلهله کنند، پرچم عزای اباعبدالله را آتش بزنند و قس علی هذا...
و جالب‌تر از همه اینکه دزدانی هستند که فریاد می‌زنند آی دزد!

- پس معنای پر و پا گاندا و هوچی‌گری را هم فهمیدیم .
- دقیقاً.

۱-به معنای خیلی باهوش. واژه‌ای پدر سوخته و نفوذي است. آقای حداد عادل باید ببخشند . دیگه تکرار نمیشه!

بی‌حیایم، پس هستم!

اوایل دهه پنجاه یکی از سخنرانان حسینیه ارشاد، در کتابش نوشت: دكارت - فیلسوف فرانسوی- گفته: «من می‌اندیشم، پس هستم» اما در دوره ما (دهه۵۰) آدم ایرونی می‌گوید: من پیکان دارم ، پس هستم!

در دهه چهارم انقلاب هستند بسیار زنان بی‌حیای زبان بسته‌ای که می‌گویند: «من عورت آگراندیسمان شده! دارم، گل و گوش و سینه عریان دارم، روسری‌ام بر روی دم اسب سرم لق‌لق می‌خورد. حجابم مثل زنان گاو پرست هندی است... پس هستم!»

و چون وزارت فلان و فلان و همه رسانه‌های سکولار و زرد حامی من هستند، هیچ خیالی نیست و افتخار هم می کنم. حسن جون هم که گشت ارشاد ناجا را له ولورده کرد. پس هستم و خیلی خوب هم هستم ؛ تا کور شود هر آن که نتواند دید!

البته باید انصاف داد و گفت كه زنان گاوپرست هندی با آن شلوار خشتک فراخ و بلند خود، در مقایسه با بی حجاب های وطنی رو سفید شدند! البته بايد به بی حجاب ایرانی نيز در مسابقه دریدگی و بی حیایی حق داد كه به همتای هندی گاوپرست خود بگویند: «اُمّل، برو کشکتو بساب!»

یک ابلهی هم این آخرِسری‌ها گفته بود امیرالمومنین(ع) روی این جنس مسائل حساسیت نداشت.

جهت اطلاع متظاهرین ناهنجار و مجرمان آشکار که تمام همّت و هوّیتشان برجسته‌سازی و نمایش شرمگاهشان شده، باید گفت: چه خبره؟ آخر خط این بی‌حیایی‌ها غیر از زنا و هرج و مرج جنسی و عملیات طویله‌ای است! چیزی که امیرالمومنین(ع) قبلاً آب پاکی را روي دست همه ریخته و در مورد کسانی که حتی به نوع حلال آن حرص و ولع و ذوق‌زدگی افراطی دارند فرمود: زیاد تند نرو! ته این عشق شهوانی و اِعمال غریزه جنسی چیزی نیست جز «ادخالُ مبالٍ فی مبال»

جسارتاً عرض مي‌شود معنای دقیق سخن مولا را از شیخ جعفر شجونی در جامعه روحانیت بپرسید. و به همین سخن اكتفا می‌شود که بر مبنای این فرمايش حضرت؛ آخر و عاقبت این اظهار عورت کردن‌ها خیلی ضایع و افتضاحه. آدم عُقّش می‌گیرد.
قابل توّجه آن جاهل متهتّک!
حالا دیدی امیرالمومنین(ع) هم خیلی حزب‌اللهی بوده‌ها!!...شیرفهم شد!؟
آفتابه صدا و سيما!

آقا عزّت سلام ، بازم سلام
مرحوم شهيد مطهري در يکي از سخنراني‌ها مي‌گفت: مومن نمازخواني (به قول امروزي‌ها قاط‌زده بود) در رکوع نماز، بعد از ذکر واجب، مکرّر در مکرّر مي‌گفت: بازم سبحان ربي‌العظيم و بحمده ، بازم سبحان ربي‌العظيم و بحمده، بازم سبحان... بازم سبحان...! بازم...

حالا شده حکايت ما و برنامه خبر ۲۰:۳۰ تلْ ويزونت

دوستان با قول ضبط مصاحبه با دبيرکل انصار حزب‌الله جهت ترويج امر به معروف و نهي از منکر تشريف آوردند انصار!

نشان به آن نشان که: از قضا سرکنگبين صفرا فزود / روغن بادام خشکي مي‌فزود
خانم مجري اخبار پس از اعلام خبر «کشف دايناسور ۱۸ متري ۴ تني» ، آمد سر خبر امربه معروف انصار حزب‌الله. اما چه خبري! رپرتاژ آگهي محض براي وزارت کشور۱ (شايد هم بشود گفت، تکرار همان تُرّهات سکولارها و اصلاحاتي‌هاي خارج از رده ، اين بار از تريبون رسمي نظام!)

شد مصداق قول شاعر که: چو خود اسرار خود را فاش کردند / چرا حلاج را بدنام کردند
در اين رپرتاژ آگهي - لابد سفارشي- خانم مجري به تبع سياست سرويس خبر، القاء شبهات و فرمايشاتي داشتند که از قضا پاسخ آن در همان مصاحبه ۴-۳ دقيقه‌اي با خبرنگار۲۰:۳۰ آمده بود.

اين تردستي مذموم ۲۰:۳۰ يادآورمثال شخص قلدري است که با يک دست جلو دهان مظلومي را بگيرد و با دست ديگر آفتابه را بگيرد به تمام هيکلش!... افتاد؟!

در اين مجال اندک فرصت بازگويي شيرين‌کاري‌هاي همکاران شما نيست. لطف نموده دستور فرمایيد، نوار مصاحبه دبير انصار را به يالثارات بدهند تا پياده شده مصاحبه را در نشريه بچاپانيم تا مشخص شود ميزان جعل و تحريف ؛ «تا سيه روي شود هرکه در او غشّ باشد.»

دست آخر اينکه: نمي‌خواهيم طلا شويم لطفا ما را مس کنيد!
والسّلام ، به اميد ديدار

۱- پاسخ ما به جديدترين دُرفشاني قائم مقام وزير کشور در ستون همولايتي همين شماره يالثارات(ص۳) آمده است، ملاحظه فرمايند!
------------------------------۱- شعر از پروین اعتصامی، دیوان اشعار
۲- معر از خودمان
۱و۲- کل حرف ما به سکولارهای وطنی ( وشبه سکولارهای سربه هوا ) از صدر گرفته تا ذیل همین یک بیت شعر و معر است... هان؟... چی؟... گم شم؟!... برم جهنم؟!




برچسب ها :

اظهارات یک زن در تقدیس روابط نامشروع و حمله به بنیان خانواده؛
 
اپوزیسیون فرهنگی اینچنین به اخلاق و دین هتّاکی می‌کند
 
 
حرفهای غلطی مثل اینکه جامعه ایرانی رفتارهای بیمارگونه دارد و یا تقدیس فرهنگهای غلط و مذموم و حرامی مثل روابط نامشروع دختر و پسر که البته جملگی منبعث از برخی تفکرات اصلاح طلبانه هستند؛ قطعاً نتیجه ای جز بی بند و باری...

پایگاه خبری انصار حزب الله_ تهمینه میلانی، یک کارگردان زن است که دیدگاه های فمینیستی وی شهره خاص و عام است.

وی که اخیراً فیلمی بد مضمون با عنوان آتش بس ۲ را بر روی پرده سینماهای کشور به اکران گذاشته است، با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا مصاحبه کرده و اظهارات عجیب و غریبی را پیرامون جامعه ایرانی و اسلامی کشورمان و روابط زنان و مردان مطرح کرده است.

وی در این گفتگو ضمن اینکه برای لایک گذاشتن مردان و زنان متأهل در شبکه های غیر قانونی مثل فیس بوک، فتوا صادر می کند و می گوید که اگر این لایک ذهن کسی را مشغول نکند! خیانت محسوب نمی شود؛ از این می گوید که اغلب خانواده های ایرانی برای فرزندانشان پرستار می گیرند و ایضاً رفتارهای بیمارگونه‌ای در ایران وجود دارد که در هیچ کشور آمریکایی و اروپایی دیده نمی‌شود!

میلانی در گفتگوی خود همچنین در تقدیس فرهنگ غلط، مذموم و حرام روابط نامشروع دختر و پسر نیز اظهاراتی را بیان می‌کند.

بخشهایی از اظهارات این فرد را در ادامه می خوانید:

_زن (در فیلم اخیر میلانی) به شوهرش می‌گوید من پس برای چه شوهر کرده‌ام خرج خانه را تو باید بدهی. چنین زنی از نظر من نگاه درستی ندارد.

_ امروز... کمتر مادری می‌پذیرد فرزند بچه‌اش را نگه دارد یا پرستاری کند. اغلب پرستار می‌گیرند.

_ ظاهر مدرنی که جامعه ما دارد کاملا قلابی است و جامعه غرب به هیچ وجه شبیه ایران نیست. در اروپا و امریکا دوست دختر و دوست پسر انتخاب می‌کنند تا متوجه شوند برای زندگی مناسب است درحالیکه در ایران این رفتار (انتخاب دوست دختر و دوست پسر!) فقط نوعی ابزار برای رفع نیازهای اولیه است. ایران کشوری است که نمونه بیرونی ندارد و از آنجا که مدرنیته درست وارد کشور نشده؛ رفتارهای بیمارگونه‌ای می‌بینم که در هیچ کشور اروپایی و امریکایی دیده نمی‌شود. مثلاً در اروپا هیچ کسی دوست دختر یا نامزد سابقش را به عروسی‌اش نمی‌آورد!

_(سؤال:دایره خیانت ازنظر شما چیست. آیا لایک گذاشتن خیانت محسوب می‌شود؟)
پاسخ میلانی: اگر ذهنتان را درگیر کند خیانت محسوب می‌شود.

به گزارش یالثارات، یک نگاه و تعمق ساده در گفتار شخص مذکور به راحتی مشخص می کند که عده ای برای به مسلخ بردن اخلاق و دین جامعه چگونه تلاش می کنند.

حرفهای غلطی مثل اینکه جامعه ایرانی رفتارهای بیمارگونه دارد و یا تقدیس فرهنگهای غلط و مذموم و حرامی مثل روابط نامشروع دختر و پسر که البته جملگی منبعث از برخی تفکرات اصلاح طلبانه هستند؛ قطعاً نتیجه ای جز بی بند و باری و از بین رفتن امنیت و دین و اقتصاد کشور را به ارمغان نخواهد آورد.

نکته آنجاست که آیا کسی یا رسانه ای هست که در عرصه فکر و اندیشه پاسخ مدلل این تفکرات اِلینه شده و غلط را بدهد تا مانع بروز آسیب‌های آنها در جامعه شود یا خیر؟!




برچسب ها :

عکس/توهین به چفیه
 
 
اخیرا شرکتی اقدام به بسته بندی و فروش چفیه به عنوان دستمال چندمنظوره کرده است. این اقدام بی شک توهینی بی شرمانه به چفیه به عنوان نماد خاطرات روزهای جهاد و حماسه است.

 مشرق - اخیرا شرکتی اقدام به بسته بندی و فروش چفیه به عنوان دستمال چندمنظوره کرده است. این اقدام بی شک توهینی بی شرمانه به چفیه به عنوان نماد خاطرات روزهای جهاد و حماسه است. امید می رود مسئولان نسبت به جلوگیری از این توهین، اقدامات لازم را معمول دارند.




برچسب ها :

فتنه خط قرمز است
 
اجازه‌ای که داده نشد...!
 
او با مقامات دفتر مقام‌معظم‌رهبری هم نمی‌تواند دیدارکند
 
 
کسانی که در شعارهای انتخاباتی خود بحث فکّ‌حصر را مطرح کردند و امروزِ روز گاهی از این می‌گویند که قولهایشان را فراموش نکرده اند هم با این عدم اجازه قاعدتاً دریافته‌اند که بهتر است در زمینه سران فتنه سکوت کنند و کار را به کاردانش بسپارند...
پایگاه خبری انصارحزب الله: حقیقت اینست که همه می دانیم فتنه بزرگ سال ۸۸ که به مثابه یک بیماری به جان کشور ریشه انداخت و البته به سختی هم درمان شد؛ سه ضلع اصلی در داخل کشور داشت.

سه ضلعی که پس از اتفاقات سال ۸۸ و برافتادن تشت رسوایی فتنه گران و هم‌پیاله‌های آنها، دو نفرشان با حکم شورایعالی امنیت ملی در حصر خانگی قرار گرفتند اما یک نفرشان به دلایلی آزاد ماند.

هم او که در سال ۸۸ اغتشاشگران را در صحبتهای رسمی‌اش به «مقاومت» فرا می خواند و حامی اصلی کاندیدای مدعی تقلب و پیروزی محسوب می شد اما مدتی بعد با خوابیدن غبارها و مشخص شدن دروغ بزرگ اصلاح طلبان به مردم مبنی بر بروز تقلب در انتخابات، تلاشی بطئی و زیرپوستی را برای بازگشت بی هزینه به بدنه نظام آغاز کرد اما هیچگاه به مقصود خود نرسید.

تازه ترین تلاش این فرد نیز امضای نامه مجمع روحانیون به رهبر انقلاب با محتوای آرزوی سلامتی برای ایشان بود.

نامه ای که اگرچه اصلاح طلبان پروپاگاندای به زعم خود بزرگی! را برای آن به راه انداختند و جدای از آنکه تلاش کردند فرد مزبور را به صورت گسترده به تیتر یک رسانه های خود راه بدهند؛ اینطور فرض کردند که در حال بیان عضویت ساختاری وی در بدنه نظام هستند؛ اما پشت پرده ماجرا شاید بر زبان محمدعلی ابطحی، مشاور دولت اصلاحات جاری شد که به خبرنگاران گفته است این فرد قصد داشت به ملاقات رهبری در بیمارستان برود اما این اجازه به وی داده نشد و حتی برنامه ریزی برای همراهی وی با کسانی مثل آقای هاشمی و یا حسن خمینی نیز موجب می شد آنها هم نتوانند برای عیادت از رهبری مجوز بگیرند. لذا کار به امضای یک نامه کشید.

حقایقی که بیشتر از نامه دیده شدند

دقیقاً مشخص نیست طرح ارسال نامه برای مقام معظم رهبری از سوی مجمع روحانیون (که نقش بی بدیلی را در فتنه سال ۸۸ ایفا کرد) و امضای این نامه از سوی فرد اشاره شده را چه کسی یا چه شورایی تصویب کرده است؟!

اما هرچه بود این نامه به جای دسترسی به هدف اصلی خود که به رخ کشیدن عضویت فرد اشاره شده در ساختار نظام و عادی سازی فعالیتهای وی بود؛ این دو سؤال واضح را در ذهن همه ایجاد کرد که اولاً آیا برائت جویی از فتنه سال ۸۸ و ابراز اِنابه از آن رفتارهای براندازانه تا این حد ثقیل و آن ادعاهای غلط تا این اندازه مقدس‌اند که رئیس دولت اصلاحات برای بازگشت به ساختار نظام که در عیادت وی از رهبری تجلی می‌یافت؛ حاضر به دست برداشتن از آنها نیست و ثانیاً او چه کرده و گناه وی تا چه اندازه بزرگ است که همه بر وی برای عیادت مقدّم داشته شده‌اند؟!

دو سؤالی که حامیان فرد اشاره شده و رسانه های همراهش را با چالشهای سختی مواجه کرده است.

در هوشمندی یک «عدم اجازه»

و نکته آن نامه و آن عدم اجازه ملاقات را باید در هوشمندی «عدم اجازه» جستجو کرد.
فی الواقع همه آنهایی که طرفدار تئوری‌های مضحکی مثل «فتنه تمام شد و رفت»، «سران فتنه فکّ حصر شوند» و «باید به دنبال آشتی ملی باشیم» بودند، در این قضیه (عدم اجازه به فرد اشاره شده برای عیادت از رهبری نظام و نامه نگاری مأیوسانه ای که البته عدم توبه اش از فتنه سال ۸۸ را به رخ می کشید) حتماً به وضوح دریافته اند که کار از این حرفهای محفلی بی ریشه بیرون است و «فتنه» خط قرمزی است که الّا و لابد باید رعایت شود. همچنین کسانی که در شعارهای انتخاباتی خود بحث فکّ حصر را مطرح کردند و امروزِ روز گاهی از این می‌گویند که قولهایشان را فراموش نکرده اند هم با این عدم اجازه قاعدتاً دریافته‌اند که بهتر است در زمینه سران فتنه سکوت کنند و کار را به کاردانش بسپارند.

از سوی دیگر قضیه فقط نقش وی در فتنه سال ۸۸ نیست و کسی اگر فکر کرده است که این شخص از ۸ ماه پس از انتخابات سال ۸۸ که غبار فتنه کم کم فرو نشست؛ به گوشه ای خزیده سخت در اشتباه است.

وی از سال ۸۸ تا این لحظه هرگز بیکار ننشسته و منهای اینکه در سویدای خود به اشتباهات بزرگش در سال ۸۸ معترف هست یا خیر؛ همچنان حرفهایی می زند که ضمن تأیید محتوایی مدعاهای غلط سال ۸۸، خبر از رفتارهای براندازانه‌ای می‌دهد که همچنان در ژن او و اصلاحات یافت می‌شوند.

برای مثال وی به تازگی و در دیدار با جمعی از دانشجویان اصلاح طلب سخنانی را بر زبان راند که در حاشیه اخبار مهم روزهای اخیر کمتر دیده شدند.

حرفهایی که خوانش دوباره آنها شاید سرّ عدم اجازه به «آقای محوری اصلاحات»! برای عیادت از رهبری را بیشتر مکشوف کند و این حقیقت بیشتر عیان شود که انگیزه عدم اجازه، فقط فتنه سال ۸۸ نیست.

برای مثال وی در این دیدار تکلیف «توبه» خود و همقطارانش را اینطور مشخص می کند که «ما اهل تعامل با حکومتیم اما تعامل به معنی توبه و دست برداشتن از هویت خود نیست»!

و اینکه رئیس دولت اصلاحات گزینه «توبه» را مستقیماً مورد اشاره قرار می دهد و تأکید می کند که اهل توبه نیست آیا برای افکار عمومی مشخص نمی کند منظور او را به این معنی که وی حاضر به توبه از حوادث سال ۸۸ نیست؟!

او در ادامه هم این «اهل توبه نبودنش» را مجدداً و اینطور به رخ می‌کشد که «آنچه ما همیشه خواسته‌ایم، انتخابات آزاد بوده است»!

آیا جوینده حقیقتی هست که نداند بحث «انتخابات آزاد» یک پروژه کثیف ضد امنیتی برای به انحراف کشاندن انتخابات سال ۹۲ بود که البته مورد هشدار رهبری نظام نیز قرار گرفت. آیا هنوز هم به این فرد باید متذکر شد که کدام انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران «آزاد»! نبوده است که شما از آزاد نبودن انتخاباتهای بعدی نگرانید؟!

و ایضاً ژن شوم برخی اصلاح طلبان مبنی بر معارضه و مقابله و مخالفت با مفهوم «ولایت مطلقه فقیه» در اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی نیز در ادامه اینطور بر زبان فرد مذکور جاری می شود که «یکی از امتیازات قانون اساسی در دوران کنونی حد قائل شدن برای حکومت است»

او در این مورد صریحاً در نقطه مقابل متن و روح قانون اساسی و در مقابل نظرات امام راحل می ایستد.

او که خاطرات نقل شده پیرامون وی مبنی بر مخالفتش با مطلقه بودن ولایت فقیه شهره خاص و عام است؛ اینطور نشان می دهد که همچنان (و شاید تا همیشه) نمی تواند پذیرای متن و روح قانون اساسی کشورمان و نظرات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی باشد و نمی خواهد قبول کند که ولایت امامت امت قید نمی گیرد و این ولایت که روح تکوینی تمام قیودات عقلی عالم در فطرت آن هست؛ مطلقه است چون برگرفته از ولایت خداست. و مگر می شود اینطور فرض کرد که ولایت خدا بر بخشی از زندگی جاری باشد و بر بخش دیگرش نه!

آیا هنوز هم برای عده ای نامکشوف مانده است که چرا رهبر انقلاب به «آقای محوری اصلاحات» اجازه دیدار نمی دهند؟!

و از باب تذکر دوباره اینکه فرد اشاره شده که در آخرین تلاشش، مزوّرانه قصد دارد با یک نامه خود را به ساختار نظام وصّالی کند؛ مگر در گفتگو با ویژه نامه نوروزی نشریه اصلاح طلب اعتماد از این نگفته است که با انقلاب سال ۵۷ از قید استبداد خارجی رهایی یافتیم اما استبداد داخلی همچنان پابرجاست؟!»

و آیا سخت است که بدانیم منظور اصلاح‌طلبان از استبداد داخلی! چیزی غیر از ولایت مطلقه فقیه نیست...؟!

همان که شعارهای ضدیت با آن توسط اغتشاشگران و برخی از اصلاح طلبان در سال ۸۸ به عینه در خیابانها سر داده شد؟!

آری. فرد اشاره شده چیزی جز همین مرام و مسلک نیست و مسلماً برای کسی با چنین افکار معاندانه و براندازانه ای که خود هم تصریح دارد (لااقل تا این لحظه) حاضر به توبه از آنها نیست؛ نه تنها عیادت با رهبر انقلاب که عیادت از هیچ بیماری دیگری در خاک جمهوری اسلامی ایران جایز نیست.

«نامه مزوّرانه» در تحلیل دیگران

نامه‌ی او و همقطارانش واکنش‌های مدلل بی جواب مانده ای را در میان عقلا برانگیخته است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در همین زمینه با نقل خاطره عدم اجازه امام راحل به جلال تهرانی (رئیس شورای سلطنت در دوران پهلوی) برای ملاقات با ایشان در پاریس و ایضاً عدم اجازه امام راحل برای همراهی هاشم صباغیان (عضو مرکزیت نهضت آزادی) برای همراهی با معظم‌له در بدو ورود به کشور در اوان انقلاب؛ می‌نویسد:

«باید از سران و عوامل فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ پرسید بعد از آن خیانت بزرگ به اسلام و انقلاب و مردم و نظام که تمامی اسناد و شواهد غیرقابل انکار آن موجود و در میدان دید مردم است، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید بدون توبه صریح، اعلام برائت از مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس که بی‌پرده در خدمت آن بوده‌اید و قبل از تحمل مجازات که بی‌تردید برای برخی از فتنه‌گران، بسیار سنگین خواهد بود و... نامه کذایی مورد اعتنای مردم باشد؟! آیا پذیرش سران و عوامل فتنه از سوی مردم به مفهوم و معنای آن نیست که ملت بعد از آنهمه خون دادن‌ها و خون دل خوردن‌ها و فداکاری‌ها و ایثارها در تقابل ۳۵ ساله با آمریکا و متحدانش، امروزه با پادوهای نشان‌دار آمریکا و اسرائیل و انگلیس کنار آمده است؟! و ...»

نامه سرگشاده ۳ تن از جوانان اصولگرا و پرده‌هایی که برافتادند

نامه مجمع روحانیون به رهبر انقلاب همچنین واکنش‌های دیگری را هم برانگیخت از جمله واکنش سه نفر از جوانان اصولگرا که چند سال قبل با این فرد دیدار و انتقاداتی را نسبت به وی مطرح کرده بودند.

آنها پس از نامه مجمع روحانیون، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فرد اشاره شده با بیان بخشهایی از دیدار خود با وی مبنی بر اینکه وی گفته است به تقلب تأثیرگذار و اردوکشی‌های خیابانی معتقد نبوده است! تأکید کرده‌اند که او در حالی برای رهبر انقلاب آرزوی بهبودی کرده است که رهبر انقلاب بارها در زمینه فتنه اتمام حجت کرده و سؤالاتی را از گردانندگان آن مطرح کرده اند اما هیچیک از این گردانندگان و از جمله خود این فرد بعنوان محور اصلاح‌طلبان، پاسخی به این اتمام حجت‌ها و سؤالات مدلل نداده‌اند.

این جوانان اصولگرا در بخشی از نامه خود خطاب به فرد مذکور نوشته‌اند:
«دعا برای سلامت رهبری انقلاب اقدامی است که بسیاری در داخل و خارج کشور از علما و مقام های سیاسی تا هنرمندان و ورزشکاران و حتی برخی سران کشورها صورت داده اند. از نامه شما هم مانند همین موارد مذکور برداشت خیر می‌کنیم و نمی‌خواهیم آن را عادی سازی بی هزینه رابطه شما با نظام ارزیابی کنیم. لذا تکرار می‌کنیم، از اتمام حجت دردمندانه آنکه شما برایش این روزها طلب سلامتی و شفا کرده اید بیش از یکسال گذشته است، چه می خواهید بکنید؟ ما هنوز هم میان شما و سران داخلی فتنه چون موسوی و کروبی تفاوت قائلیم و معتقد به همراهی عمدی و برنامه ریزی شده شما با جریان ضد انقلاب خارج نشین نیستیم، اما از سرانجام رئیس جمهور اسبق کشورمان و جریانی که او را در عرصه سیاست همراهی می کند به شدت نگرانیم. خیرخواهانه و از سر دلسوزی برای آینده کشور از شما می خواهیم که به این رویه یکی به نعل و یکی به میخ زدن پایان دهید و با این دست رفتارها شیپور بازگشت به دامان نظام را از سرگشاد آن نزنید که ما از باقی ماندن اتهام فتنه و بغی بر شما بیمناکیم.»

به گزارش یالثارات، این نامه‌ها و تحلیل‌ها و طرح بحث «توبه» اگرچه مواضعی به حق و روشن کننده ساحت افکار عمومی است و سکوت اصلاح‌طلبان و فرد اشاره شده که همواره از وی بعنوان «محور اصلاح‌طلبان» یاد می شود نیز در قبال آنها سبب رسوایی بیشترشان می شود اما یک حقیقت ناپیدا نیز در این میان وجود دارد و آن اینکه «انتظار توبه از اصلاح طلبان و فرد اشاره شده هرگز به جایی نمی‌رسد»

توبه اصلاح‌طلبان از حرکات براندازانه و بویژه از فتنه سال ۸۸ یعنی بازگشتن از بطن و ریشه اصلاح طلبی که چیزی نیست جز تغییر محتوای اصلی قانون اساسی و لیبرالیزه کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

و همگی نیک می‌دانیم که همانطور که خود شخص اشاره شده هم در صحبتهایش اشاره کرده است؛ چنین توبه ای همانطور که از سال ۸۸ (و یا شاید سال ۷۸!) به این سو انجام نشده؛ پس از این هم از سوی اصلاح‌طلبان انجام نخواهد شد و ناممکن خواهد بود.

و این قصه ادامه خواهد داشت تا ذهن یکایک مردم ایران نسبت به محتوا و سرّ حرکتی اصلاح طلبان از محور گرفته تا نیروهای صف و ستاد آنها روشن شود و تشت رسوایی لیبرالهای نامعتقد به ولایت مطلقه فقیه از بام برافتد.

امضای نامه‌ها؛ آخرین پازل یک تقلّای ناموفق چند ساله

همچنین بر اساس اطلاعات خبرنگار یالثارات، فرد اشاره شده، از سال ۸۸ به این سو و پس از آنکه مشخص شد فتنه و فتنه گران توانایی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارند؛ حتی یک لحظه هم برای بازگشت بی هزینه به بدنه نظام (که صد البته نخستین نتیجه شوم آن اثبات صحت دروغهای سال ۸۸ اصلاح طلبان! است) از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

وی که می داند تلاش های بی نتیجه وی برای دیدار با رهبری نظام به جایی نمی رسد؛ تاکنون چندین مرتبه تلاش کرده است حتی با تنی چند از اعضای دفتر رهبر انقلاب هم که شده دیدار داشته باشد اما از سوی آنها نیز این اجازه به وی داده نشده است.

حقیقت این است که همه راه‌های پیش روی این فرد اعم از سیاست نعل و میخ، قدرت براندازی فتنه گران، امید به لیبرالیزه شدن افکار مردم ایران، امید به قدرت یافتن آمریکا و ... بسته شده و فقط یک راه مانده.

راهی که حتی «مهدی هاشمی» معدوم هم در لحظات آخر تصمیم گرفت با اعترافاتش در مسیر آن قرار گیرد و خوش عاقبت شود. راه توبه!

راهی که البته خاتمی لااقل تا این لحظه اعلام کرده است پای در آن نمی‌گذارد.



منبع:هفته‌نامه یالثارات الحسین(ع)



برچسب ها :

حاج قاسم دیرتر می‌رسید، بغداد سقوط می‌کرد...
 
 
 اگر حاج قاسم چند ساعت دیرتر به بغداد می‌رسید، بغداد سقوط می‌کرد همان‌طور که اگر الگو و اراده ایران نبود، سوریه سقوط می‌کرد؛ پس از پیروزی بشار در انتخابات بشار می‌گفت به‌جای این‌که به من تبریک بگویید بروید به رهبری ایران تبریک بگویید.

زاکانی با اشاره به تأثیر ایران در تحولات منطقه گفت: اگر حاج قاسم چند ساعت دیرتر به بغداد می‌رسید، بغداد سقوط می‌کرد همان‌طور که اگر الگو و اراده ایران نبود، سوریه سقوط می‌کرد؛ پس از پیروزی بشار در انتخابات بشار می‌گفت به‌جای این‌که به من تبریک بگویید بروید به رهبری ایران تبریک بگویید.

به گزارش رسا ، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه بزم اندیشه که در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، با ابراز خوشبختی از حضور در کنار مزجع حضرت ثامن‌الحجج (ع) و همفکری جامعه فرهنگی مشهد ، گفت: ما در دوره جهاد اکبر به سر می‌بریم و این دوره دارای ویژگی‌هایی است که شرایطی را بر ما تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کسی موفق شود در این عرصه بندگی خوب خدا را داشته باشد، قیمت او از دوره جهاد اصغر بسیار بیشتر است همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «ارزش شهدای فتنه از شهدای جنگ بیشتر است»؛ امام (ره) و خدا را شکر می‌کنیم که ما را در ایامی قرار داده است که مسؤولیت‌های سنگین جهاد اکبر بر عهده ما هست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نظام سیاسی مطلوب دارای شرایطی است، اضافه کرد: در این جریان باید بتوانیم مشارکت، تعامل و تقابل را بین همه فعالان و بازیگران عرصه داخلی و بین‌الملل بازشناسی کنیم که در این عرصه نیازمند عناصر و اجزایی هستیم که به کمک آن‌ها، راستی و درستی حرکت خود را می‌شناسیم.

وی افزود: وقتی در دوره جهاد اکبر زندگی می‌کنیم، نگاه به بصیرت به‌عنوان رکنی که در دوره جهاد اکبر موفقیت‌های زیادی را برای ما به همراه دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است که دارای لایه‌های زیادی است.

لزوم داشتن بصیرت در دوره جهاد اکبر

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شاخصه اول در بصیرت را شناخت حق و باطل عنوان کرد و ابراز داشت: عنصر دوم، شناخت جبهه حق و جبهه باطل است زیرا تا حق و باطل را نشناسیم، نمی‌توانیم این صف‌بندی را تشخیص دهیم و با شناخت حق و باطل، نیاز به لایه سومی داریم که در این لایه، نقشه و اجزای عناصر دشمن و همچنین نقشه نیروهای خودی را بازشناسی می‌کنیم زیرا داشته‌های ما محدود است.

وی با یادآوری این‌که برای تقابل با دشمن باید از توانایی‌های خود و امکانات دشمن اطلاع داشته باشیم، اظهار داشت: ممکن است دو دشمن، دو گروه و جریان در جبهه باطل باشند و هردو با اسلام و انقلاب اسلامی در تقابل باشند اما یکی فعال و مؤثر باشد و دیگری بی‌تأثیر باشد، سطح بصیرت این موضوع را روشن می‌کند که ما دشمنان اصلی و فرعی خود را تفکیک کنیم تا سطح آسیب‌پذیری خود را کاهش دهیم.

زاکانی ادامه داد: سطح چهارم بصیرت این است که ما از یک بیننده به یک تلاشگر تبدیل شویم؛ یعنی خودمان در جبهه حق نقشه فعال قائل شویم و در مواقع ضروری به‌عنوان یک عامل حاضر شویم؛ آن مطلوبی که از بیان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری استنباط می‌شود که جوانان انقلابی باید از این سطح برخوردار باشند.

وی با تأکید بر این‌که برخورداری از یک قابلیت و روشمندی مبتنی بر قابلیت اجتهادی است که فرد می‌تواند در موضع فعال قرار داشته باشد، تصریح کرد: درحالی‌که یک عنصر اطلاعات عملیات که صحنه را می‌شناسد، هر موقع در موضع حمله قرار گیرد، با آگاهی کامل از موقعیت، نقشه دیگری را در دست دارد و به آن عمل می‌کند.

از سکوت رهبری هم درس بگیرید

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار از جوان انقلابی این است در سطح پنجم بصیرت قرار گیرد وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «انتظار من از بسیجیان این است که از سکوت من نیز درس بگیرند»، یعنی یک جوان انقلابی باید در سطحی اعلا از بصیرت قرار داشته باشد.

وی با اشاره به ماجرای برادر خلیفه سوم، اضافه کرد: خلیفه سوم برادری داشت که پیامبر در مورد او فرموده بودند: «اگر این فرد را درحالی‌که خود را از پرده کعبه گرفته است، دیدید، او را پایین آورید و گردن بزنید؛ روزی خلیفه سوم برادرش را برای بخشش نزد پیامبر آورد و در میان مردم سه بار از پیامبر درخواست عفو کرد و پیامبر سکوت کردند؛ پس از بار سوم ایشان برادر خلیفه را بخشیدند و در پاسخ به مردم که چرا او را بخشیدید، فرمودند: «شما که دستور مرا شنیده بودید و می‌دانستید باید این فرد را گردن بزنید، چرا همه سکوت کردید؟ من منتظر بودم تا یکی از شما فرمان مرا اجرا کند».

زاکانی با بیان این‌که می‌توان با اقدام مناسب در زمان مقتضی، سطح انتظار رهبری را افزایش داد، عنوان کرد: این‌که مسلمانان می‌توانند میدان مطالبات رهبری را افزایش دهند، یک قاعده است یعنی ما می‌توانیم مسیر را به‌گونه‌ای دنبال کنیم که رهبر معظم انقلاب سطح بالاتری از انتظارات خود را طلب کنند.

لازمه‌های داشتن بصیرت فعال

وی، رعایت تقوا و تصرف تخصصی در حوزه سیاسی را دو لازمه ابتدایی قرارگیری در سطح پنجم بصیرت دانست و ادامه داد: اگر کسی در حوزه معرفتی بصیر است و در حوزه سیاسی بصیر نیست، نمی‌توان ایرادی به او گرفت زیرا او نیز در حوزه خود بصیرت دارد اما چیزی که در عمل برای ما حجیت دارد، کلام ولی‌فقیه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سومین اصل را زمان‌شناسی عنوان کرد و بیان داشت: تفاوت شهدای کربلا و توابین در همین زمان‌شناسی است به‌گونه‌ای که تمام چند هزار سپاه توابین حتی به‌اندازه یک شهید کربلا مؤثر نبودند.

وی افزود: لازمه بعدی، داشتن یک منظومه کلی و الگوی دقیق قابل‌اعتماد و اطمینان است که برگرفته از همین الگو، باید میزان‌ها و ملاک‌هایی را استخراج‌کنیم که به‌عنوان سنجش از آن‌ها استفاده کرده و درنهایت با درک درست از واقعیت‌های سیاسی کشور، این واقعیت‌ها را استخراج کند.

زاکانی به بیان سطوح مختلف به وجود آمده در سطح قدرت‌های جهانی پرداخت و اظهار داشت: تا پیش از انقلاب اسلامی، دو گروه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر بر دنیا حاکم بودند و سلطه‌گرها در دو بخش غرب و شرق حضور داشتند؛ امام (ره) هم در مقام نظر و هم در مقام عمل سلطه‌گر را به چالش کشید.

انقلاب اسلامی مدل استقلال از نظام سلطه را مطرح کرد

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره)، شعار سرمایه‌داری غرب و همچنین مکتب مارکسیست و مساوات شرق را با تعریف درست از عدالت و معنویت به چالش کشید زیرا نگاه امام، نگاه معرفی اسلام ناب بود که در دل خود نگاه وحدت جهان اسلام داشت؛ درواقع، امام در مقام عمل در مقابل شرق و غرب، مدل استقلال از این دو را با شعار نه شرقی و نه غربی به ملت‌ها آموخت.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بابیان این‌که تا پیش از انقلاب اسلامی دو گروه عمده تحت سیطره اسلام آمریکایی بودن، ابراز داشت: گروه اول، اسلام سکولار با محوریت ترکیه و از طرفی نیز اسلامی متحجرانه با محوریت عربستان که انقلاب اسلامی گروه سومی را به‌عنوان اسلام ناب دراین‌بین بنیان نهاد که امروز ما در این عرصه در اوج قدرت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دقت در اصول، دقت در اعتدال و منطق در محور شوم موج می‌زند که به این واسطه توانسته سرآمد الگوها باشد و هر اتفاقی که در این ۳۵ سال افتاده درواقع پاتک دشمن در برابر تکی است که امام راحل در ۳۶ سال پیش انجام داده است.

جهانی‌سازی انقلاب اسلامی، جهانی‌سازی فرهنگی است

این فعال سیاسی با بیان این‌که قطب سلطه‌گر با محوریت آمریکا و قطب مستضعفین و مسلمین با محوریت ایران به دنبال جهانی‌سازی هستند، گفت: قدرت محور مستضعفین در کثرت خواص اهل حق و جان‌برکف است که خود مقدمه ظهور است، آنان بصیرت دارند و بصیرتشان به‌جاست و باقدرت و شجاعت قیام کرده و در مقابل ظلممی ایستند؛ ما نیز به دنبال جهانی‌شدن هستیم اما جنس پیام ما، پیام فرهنگی است.

وی با تأکید بر این‌که مدعی هستیم ما در اوج قدرت قرار داریم، بیان داشت: مقام معظم رهبری پس از مرخصی از بیمارستان یک بازی منطقه‌ای را بر هم زدند و گفتند این ادعاهای بی‌شرمانه آمریکایی‌ها تفریح ایشان در بیمارستان بود؛ روزی جانشین سفیر آمریکا برای شاه تعیین تکلیف می‌کرد اما امروز اوباما با به‌صف کردن ۴۰ کشور دنیا، اسباب تفریح را فراهم کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بررسی و بیان تقسیم‌بندی گروه‌های داخل کشور پرداخت و عنوان داشت: در داخل کشور سه گروه خودی وجود دارد که دسته اول از ولی‌فقیه عقب‌مانده‌اند که خودی متأخر نام دارند، دسته دوم افرادی هستند که از ولی‌فقیه جلو افتاده‌اند و خودی متقدم نام‌گرفته‌اند و دسته سوم، خودی ملازم هستند به این معنا که همراه و همگام با ولی‌فقیه پیش می‌روند.

رهبری مانع ورود تحلیل غلط به فرهنگ کشور هستند

وی بابیان این‌که در خودی‌های ملازم دو نوع تفکر صرفاً آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی وجود دارد، اضافه کرد: مقام معظم رهبری یک آرمان‌گرای واقع‌بین است و اجازه نمی‌دهد تحلیلی غلط وارد فرهنگ کشور شود.

این تحلیل‌گر سیاسی به برنامه‌ریزی‌های آمریکا برای طراحی و اجرای دهکده جهانی به کدخدایی آمریکا اشاره و ابراز داشت: امام (ره) سنگ بزرگی در چرخ‌دنده‌هایی که آنان برای اداره دنیا تنظیم کرده بودند، انداخت و هرچه روبه‌جلو می‌رویم، این چرخ‌دنده‌ها در حال خرد شدن است.

وی بابیان این‌که امریکا روزی به دنبال جهانی‌سازی بود و امروز برای تأثیرگذاری بر منطقه دست‌وپا می‌زند، اظهار داشت: امروز اراده‌ای که ایران در حال دنبال کردن است در تقابل با اراده آمریکا قرار می‌گیرد و در این تقابل آمریکا شکست می‌خورد؛ شاهد این مثال نیز سوریه است که آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اردن و بسیاری از کشورهای دیگر تلاش کردند تا ضعیف‌ترین حلقه مقاومت را بشکنند اما تنها کشوری که ایستاد و این برنامه را بر هم زد ایران بود.

زاکانی به تأثیر ایران در تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: اگر حاج قاسم چند ساعت دیرتر به بغداد می‌رسید، بغداد سقوط می‌کرد همان‌طور که اگر الگو و اراده ایران نبود، سوریه سقوط می‌کرد؛ پس از پیروزی بشار در انتخابات بشار می‌گفت به‌جای این‌که به من تبریک بگویید بروید به رهبری ایران تبریک بگویید، افتخار من این است که به نامه ۱۱ بندی رهبری عمل کردم و پیروز شدیم.

اجرای سیستم یکپارچه‌سازی مسلمانان توسط انقلاب اسلامی

وی با اشاره به تحولات یمن، بیان داشت: در یمن حادثه‌ای عظیم‌تر و بزرگ‌تر از لبنان در حال وقوع است؛ از ۲۰ استان یمن ۱۴ استان به دست انقلابیون یمن است و ۹۰ درصد صنعا نیز همین‌طور؛ باتدبیری که اندیشیده شده نماز جمعه‌های چندمیلیونی که را با امامت یک شافعی اقامه می‌کنند و با این کار تمام معادلات را بر هم زده‌اند؛ پس از پیروزی در یمن به‌طور حتم نوبت عربستان است زیرا این دو کشور حدود ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک داشته و از طرفی نیز امروز ۲ میلیون نفر اسلحه به دست سازمان‌یافته شده در یمن وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفته است: «امروز انقلاب اسلامی سه پایتخت کشورهای عربی را در اختیار دارد و تا چند وقت دیگر صنعا را نیز گرفته و سیستم یکپارچه‌سازی مسلمانان را اجرایی خواهد کرد»./



برچسب ها :

وزرا در استفاده از فیس بوک همانند مردم تابع قانون باشند
 
دو سه مورد دیده‌ام که بسیار تند کشف حجاب کرده اند
 
اگر برخورد نشود بقیه هنجارشکنان نیز فرصت پیدا می‌کنند
 
 
رئیس پلیس کشور گفت: متاسفانه برخی از دستگاهها از فیس بوک به عنوان ارتباط با مخاطب بیرونی استفاده می کنند که این تنها یک توجیه است و مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله، سردار احمدی مقدم روز یکشنبه در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس اطلاعات و امنیت ناجا اظهار داشت: دولت اکنون در حال استقرار است و اولویت اصلی اش حل مشکل اقتصادی و ایجاد آرامش است، البته کم‌کم به موضوعات فرهنگی و اجتماعی ورود کرده است و در مذاکراتی که با وزرای کشور، ارشاد، اطلاعات و شخص رئیس جمهور داشتیم، اهتمام در مورد تقویت امنیت اجتماعی وجود دارد، در مورد روشها نیز باید شیوه های مشارکت‌گونه بکار گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر پلیس در خصوص رفع فیلتر فیس بوک چیست؟ گفت: کمیسیون های ویژه ای در شورای عالی فضای مجازی وجود دارند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند، البته از همه اظهارنظرها تاکنون این گونه برداشت می شود که تغییر نظری در مورد رفع فیلتر فیس بوک نداریم. متاسفانه برخی از دستگاهها از فیس بوک به عنوان ارتباط با مخاطب بیرونی استفاده می کنند که این تنها یک توجیه است و مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.

احمدی مقدم ادامه داد: البته ممکن است در جلسه اول شورای عالی فضای مجازی که با حضور روحانی برگزار می شود، این موضوع طرح و بررسی شود، اما تاکنون مقررات تغییر نکرده است و ما از برخی وزرا و مقامات انتظار داریم همانند مردم رفتار کنند.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح امروز در همایش سراسری روسای پلیس اطلاعات و امنیت ناجا در مورد مسئله امنیت‌ اخلاقی، گفت: طرح‌های امنیت اخلاقی تعطیل نشده است، البته برخی متجریان که تعداد آنها زیاد نیست با تجری بیشتری وارد شده‌اند اما خود من که گاها روزی سه ساعت در خیابان‌ها تردد می‌کنم تنها دو سه مورد دیده‌ام که بسیار تند کشف حجاب کرده و اقدام به ایجاد آلودگی صوتی و ویراژ می‌کنند که البته زیاد نیست اما این مسئله همچون ویروس است و اگر احساس شود که برخوردی نمی‌شود بقیه هنجارشکنان نیز فرصت پیدا می‌کنند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه ناجا با روش منطقی و بهره‌گیری از تجارب گذشته باید تلاش کند که رسیدگی دقیقی به این مسئله داشته باشد، گفت: رسیدگی باید دقیق باشد نه اینکه فله‌ای باشد.

وی در مورد برگزاری برخی کنسرت‌ها با بیان اینکه ناجا در برخی موارد از سر ناچاری وارد شده گفت: درست نیست که ناجا به تنهایی وارد صحنه شود و باید همه مسئولان مربوطه وارد این صحنه شوند چرا که حتما سالن‌های کنسرت‌ها ضوابطی دارند هرچند احساس می‌شود نه در مورد مجری، نه در مورد صحنه آرایی و حتی تماشاگران هیچ رابطه‌ای حاکم نیست و ناجا نمی‌تواند جای همه کار کند و همه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و قرار نیست بگیر و ببند راه بیاندازیم و باید ضوابط جامعه اخلاقی، اسلامی، فرهنگ اسلامی اریرانی رعایت شود و اجازه ندهیم جایی درست شود که تبدیل به کانونی برای بی بندو باری باشد و حتی علاقه‌مندان به موسیقی نیز رویشان نشود به آنجا بروند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه به جای برخورد با افراد باید به سراغ مقصران اصلی و باندها برویم گفت: باید روی برخی باندها که در راستای ایجاد فساد در جامعه اقدام می‌کنند تمرکز کنیم به گونه‌ای که اخیرا در اینترنت بلیت فروخته شد و آدرس یک مدرسه را دادند که در آنجا مهمانی با عقاید انحرافی و شیطان‌پرستی قرار بود برگزار شود که مدیر مدرسه نیز طلبکار شد و عنوان کرد که می‌خواهد از ناجا شکایت کند چرا که با این گروه قرار داد بسته بود و می‌خواست که برای مدرسه درآمدزایی کند و جای سوال است که متولیان مدرسه چه حقی دارند و ناجا باید مسئول سازی کند.

وی با بیان اینکه افرادی که در ناجا فعالیت می‌کنند بنا به تعبیر مقام معظم رهبری مجاهدان فی‌سبیل‌الله هستند گفت: مجاهدت و کوشش توام با جانبازی و خطرپذیری باید همراه با اخلاص در عمل باشد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه شرایط امروز دنیا، شرایط پیچیده‌ای است گفت: تاریخ در مسیر تند خود قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قدرت‌ها نزد تعدادی از کشورها هستند، گفت: با این حال پیام قرآن این است که قدرت یکجا نمی‌ماند و وقتی طرح خاورمیانه بزرگ و شمال آفریقا یک دهه پیش با راهبردهای بلندمدت مطرح شد، تمامی مشکلات و تغییرات در آن دیده شده بود. به گونه‌ای که در دو سال اخیر قدرت‌های بزرگ هرچه تلاش کردند به نوعی بر محیط مسلط شده و حکومت‌های از دست رفته را بازگردانند و یاس و ناامیدی را ایجاد کنند اما موفق نشدند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در داستان سوریه آمریکا تلاش داشت که یک شورشی درست کند و حکومت را به سازش یا برکناری بکشاند، گفت: تامین امنیت اسرائیل هدف استراتژیک آمریکا بود چرا که اسرائیل پس از جنگ‌های ۳۳ روزه و بیداری اسلامی متوجه شد که در محاصره قرار دارد.

وی با بیان اینکه البته سوریه نیز در مواردی توان زیادی نداشت از روش‌های مدرنی برخوردار نبود، گفت: سوریه خوشبین بود و باور نداشت که این جریان‌ها ممکن است به سرش بیاید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هجمه دشمنان برای ضربه‌زدن به کشور گفت: کشور در چهار سال اخیر سخت‌ترین شرایط را داشت و گناه آنهایی که فتنه را ایجاد کردند، نابخشودنی است و آنهایی که ناآگاهانه این جریان را درست کردند باید پیامدهای آن را هم بپذیرند چرا که فشار خارجی زمانی تشدید می‌شود که دشمنان بفهمند نقاط ضعف زیادی وجود دارد و روی نقاط آسیب‌پذیر فشار می‌آورند که به دلیل برخورداری نظام از شرایط اجتماعی و سیاسی مطلوب توانستیم از این تهدیدها عبور کرده و حتی تحریم‌ها را به فرصت‌ها بدل کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، آن را یک پیروزی بزرگ برای ملت دانست و گفت: چرا که با این پیروزی انسجام داخلی را تامین کرده و مردم به دلیل این که چند تن در اتاق فکر پروژه تقلب را کلید زدند و آن را باور کردند، برخی تصور می‌کردند که مشارکت مردم کم شده و مردم قهر می‌کنند. اما برگزاری انتخابات با مشارکت زیاد و امنیت مثال‌زدنی و رعایت قواعد بازی و قانون موجب شد که امروز شاهد همدلی بیشتر مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه وحدت سیاسی افزایش یافته است گفت: بسیاری که از شرایط ناراضی بودند و در معرض اتهام قرار داشتند الان قسم حضرت عباس (ع) می‌خورند که با ولایت مشکلی ندارند و برای خدمت آماده هستند و حتی افرادی که به حاشیه رانده شده بودند، فرصت پیدا کرده که به مردم خدمت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه از همان روز اول و حتی در شب اعلام نتایج به ناجا فشار آوردند که جشن پیروزی برگزار نشود و حتی آقایان می‌گفتند مگر چه اتفاقی افتاده؟ گفت: مگر ما از خوشحالی مردم ناراحت هستیم؟ حتی اولین تبریک رسمی به رییس‌جمهور از سوی ناجا عنوان شد و رییس جمهور محبت کرد و پاسخ رسانه‌ای به ناجا داد و سعی کردیم اطلاعاتی که به حل مشکلات کمک کرده یا در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار بود را به دولت ارائه کنیم و ناجا این رفتار را نیز با دولت قبلی داشت چرا که رویکرد حزبی و جناحی نداریم و تنها به دنبال امنیت ملی و داخلی هستیم و معتقدیم اگر آرامش، اشتغال، امید و غیره در کشور ایجاد شود جرایم کاهش می‌یابد.

پلیس اطلاعات ناجا سوژه محور نیست

وی با بیان اینکه فعالیت اطلاعاتی ناجا همچون وزارت اطلاعات، سوژه محور نیست گفت: ما به دنبال زمینه‌هایی هستیم که تهدیدها را ایجاد می‌کند.

گزارش پلیس به دولت در مورد ذخایر مواد غذایی

فرمانده ناجا با بیان اینکه قبل از استقرار دولت جدید گزارشی از وضعیت ذخایر موادغذایی به دولت یازدهم ارائه کردیم گفت: مسئولان قبلی عنوان کردند که تا شش ماه مشکلی درباره وضعیت ذخایر موادغذایی نداریم اما گزارش ما نشان داد که برخی اقلام تنها ۱۵ روز و برخی برای دو ماه ذخیره شده‌اند و حتی برخی مواد و اقلام در گمرک در کشتی روی آبها مانده و وارد کننده با توجه به نوسانات بازار ترجیح می‌دهد این کالاها را وارد نکند که این مسئله اطلاع‌رسانی شد و مسئولان قبل از آن که دولت را تحویل بگیرند برای رفع موانع چاره‌ای اندیشیدند که البته این اطلاعات امنیتی نیست و تنها چشم بینا و حواس جمع می‌خواهد و این عمل به مثابه تاکید بر پیش‌بینی و پیشگیری پلیس است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه دسترسی ناجا به اطلاعات زیاد است گفت: اگر مردم بخواهند کنسرتی برگزار کنند برای دریافت مجوز به پلیس مراجعه می‌کنند یا حتی اگر فراخوان و میتینگی برگزار شود یا حتی در حوزه گردشگری، پروازها و حتی اتباع بیگانه بخواهد اقدامی صورت گیرد اطلاعات به ناجا داده می‌شود که این دسترسی ناجا به اطلاعات را افزایش داده است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس اطلاعات ناجا با وزارت اطلاعات متفاوت است، گفت: ناجا یک تور امنیتی ناپیدایی است که جلوی تهدیدات در جامعه را می‌گیرد و این شبکه عظیم اطلاعاتی از جنس شنود و تعقیب و مراقبت نیست و تلاشی را نیز در این جهت نداریم.

تعدد دستگاه‌های اطلاعاتی باید مورد هم‌افزایی شود

وی با بیان اینکه تعدد دستگاه‌های اطلاعاتی باید مورد هم‌افزایی شود گفت: تابستان ۸۴ که به تازگی وارد نیروی انتظامی شده بودم پرونده‌ای تحت عنوان گروگانگیری زن پزشک بسیار سر و صدا کرد و در آن زمان پلیس برای پیگیری این مسئله از وزارت اطلاعات کمک گرفت چرا که شنود در اختیار وزارت اطلاعات بود و برای پیگیری این سوژه خط جداگانه‌ای به ما دادند اما به موازات پلیس در حال شنود بودند که در روز عملیات هنگامی که بچه‌ها در صدد انجام عملیات برای رهایی گروگان بودند متوجه شدند که دوستان وزارت اطلاعات ما را کنار زده و خود وارد صحنه شده‌اند و حتی به ما گفتند که اطلاعیه این پرونده را ما می‌دهیم که متوجه شدیم سوژه را ما دنبال می‌کردیم اما آنها که روی خط ما بودند نسبت به دستگیری اقدام کردند که من آن موقع توصیه کردم و حالا نیز تاکید می‌کنم که در این فضای رقابت‌ها وارد نشوید چرا که این به اصطلاح سوژه دزدی‌ها زیاد است.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در مورد برخی طرح‌های خروج سریع اتباع بیگانه و افاغنه از کشور گفت: افغانی‌ها برادران ما هستند و امروز بنا به شرایط کشورشان به کشور ما پناه آورده‌اند و مطمئن باشید که اگر کشورشان وضعیت خوبی داشت دوست نداشتند به عنوان افراد بی‌هویت در ایران بمانند و حالا نباید به دیده حقارت به آنها نگاه کنیم چرا که در میان آنها اساتید، دانشجو، طلبه، دانشمند و ... وجود دارد و کارگر هم بنده خدا است و محترم است.

وی در مورد حوادث اخیر قم گفت: به فرمانده قم اعتراض کردم و تاکید شد رفتار بدی نداشته باشند هرچند که امروز مشهد نیز به مانند قم شده اما افزایش حجم کار دلیلی بر کاهش تکریم ارباب رجوع نیست.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ما اساسا مخالف طرح‌های یک شبه اشتغال‌زایی هستیم که به ذهن مسئولان می‌رسد گفت: این طرح‌های یک شبه‌خام و غیرعملی است که می‌گویند اتوبوس بگذارید و همه را بیرون بریزید چرا که بعد از مدتی دیدیم که برخی از صنایع همچون آجرپزی و ... دچار رکورد شد و به این دلیل است که ایرانیان جویای کار هستند اما تغییری در ذائقه جویندگان کار ایجاد شده است و کارگری نمی‌کنند و به دنبال میز و صندلی هستند.

پلیس ظرف سه ماه تمام افاغنه را جمع می‌کند اما ...

احمدی مقدم با بیان اینکه نمی‌توان این مشکل را یک شبه حل کرد، گفت: باید بر اساس واقعیت‌های موجود طرح‌های بلند مدت بگذاریم چرا که ناجا می‌تواند اقداماتی انجام دهد که ظرف سه ماه یک افاغنه قابل رویت نباشد اما جای سوال است که آیا این مسئله واقعا درست است و باید برنامه‌ای انسانی و منطقی داشته باشیم.

وی افزود: وقتی وضعیت پاکستانی‌ها و بنگلادشی‌ها را در تلویزیون می‌بینیم تاسف می‌خوریم اما اگر این افراد وارد ایران شوند کلی پیام می‌دهید که بیایید این افراد را جمع کنید که این نشان می‌دهد ما نیازمند برنامه انسانی و منطقی هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود رابطه با رعایت حقوق شهروندی توسط ماموران پلیس اطلاعات و امنیت گفت: بر اساس نوع جرم، مجرم و موقعیت اجتماعی با او برخورد کنیم چرا که گاها دیده شده افراد به دلیل نوع برخورد پلیس با آنها شکایت دارند.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس اطلاعات و امنیت ناجا در مورد اهتمام دولت برای تقویت امنیت اجتماعی گفت: دولت جدید در حال استقرار است و اولویت آنان مسائل اقتصادی و ایجاد آرامش در این زمینه است که هرچند آرام آرام در حال ورود به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است.

وی با اشاره به جلسات متعدد مسئولان ناجا با وزیر کشور، وزیر ارشاد، وزیر اطلاعات و شخص رییس‌جمهور گفت: اهتمام در مورد تقویت امنیت‌اجتماعی وجود دارد اما در مورد روش و شیوه‌ها طبیعی است باید جلسات مشترکی برگزار شود و ناجا فعالانه در این جلسات مشارکت دارد و نیروی انتظامی هرچه تصمیم گرفته شود اجرا می‌کند اما به نظر نمی‌رسد تغییر اساسی در اجرای طرح ایجاد شود.

تورهای خصوصی گاهی ضوابط را رعایت نمی‌کنند

احمدی‌مقدم با بیان اینکه سازمان گردشگری مقررات را فراهم می‌کند اما تورها شرکت‌های خصوصی هستند که ممکن است گاهی ضوابط را رعایت نکنند گفت: نیروی انتظامی از برگزاری جلسات و اتاق‌فکر استقبال می‌کند و مسئولان سازمان میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم با پلیس اطلاعات، راهور و پلیس اماکن را برای تسهیل گردشگری داخلی و خارجی ایجاد کنند.

وی همچنین در مورد انتشار برخی اخبار در مورد تاسیس مراکز ترک مشروبات‌الکلی گفت: ارائه این مجوز و همچنین مدیریت آن بر عهده وزارت بهداشت است و ما وظیفه‌ای در این مورد نداریم اما آن چیزی که واقعی است اینکه این عمل (مصرف مشروبات‌الکلی) یک امر زشت، منفی است که به لحاظ بهداشتی، قانونی، شرعی و عرفی غیر قابل قبول است که اگر برنامه‌ریزی نیز در این مورد انجام شده در حوزه فعالیت‌های وزارت بهداشت است و ناجا مداخله‌ای ندارد.

فرمانده ناجا همچنین در مورد بازگشایی مدارس با اشاره به حضور چشمگیر مامورانش گفت: پیش‌بینی‌های لازم اتخاذ شده و طبیعی است که در روزهای اول شاهد افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی حجم ترافیک باشیم و ناجا تلاش دارد در تسهیل هرچه بهتر تردد و امنیت مدارس کمک کند.

وی در مورد حادثه دلخراش مرگ ۴۴ تن از هموطنانمان در برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا گفت: این امر بسیار بسیار نادر و دلخراش بود که می‌تواند موجب عبرت و تبدیل‌شدن این مصیبت به فرصت شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه باید بازنگری کلی در این زمینه شود، گفت: بازنگری نباید تنها در مورد باطری و باک اسکانیا باشد و باید تجدیدنظری در مورد استاندارد خودرو، مسائل فرهنگی، اصلاح مقررات و قوانین داشته باشیم.

وی در مورد شش کیلوی طلای مکشوفه در اتوبوس و همچنین برخی اظهارات در مورد قاچاق این طلا گفت: طلاسازی در استان اصفهان زیاد است و حمل کیفی از مبدا اصفهان به مقصد بازار تهران کار جاری است و قاچاق نیست و حتما یکی از مسافران اقدام به جابجایی این حجم طلا کرده بود که متاسفانه در این حادثه مقداری از این طلاها در کف اتوبوس ذوب شد اما بحث قاچاقی در میان نبود




برچسب ها :

طنز/ افاضات یک دانشجوی گیس بریده!
 
چه جوری توی این ساپورت جامی‌شوی ؟!
 
 
بالام‌جان! ساپورت، بسیار و بسیار و بازهم بسیار تنگ می‌باشد و آدمیزاد به این راحتی‌ها تویش جا نمی‌شود...!

دمِ عید بود و اَ‌بوی جانمان ما را با اهل‌ بیت فرستاده بود تا برویم چِش ‌و ‌چال بازار را در‌آورده و دم‌ِعیدی کأنه حوران و غلامان بهشتی نونوار و شیک‌و‌پیک بشویم!

آقا ما رفته بودیم توی یک مغازه‌ای و داشتیم برای خودمان سوت می‌زدیم و اجنا‌س را می پاییدیم که دیدیم یک بانویی با یک پوشش خیلی استغفراللهی دارد با فروشنده بر سر یک رأس تنبان نیم‌متری(!) چک‌و‌چانه میزند که اِلاو‌لله باید بگذاری پرو نمایم!

فروشنده هی قسم و آیه وصله‌پینه می‌نمود که این ساپورت است باجی! پرو ندارد که! آن بانو اما می‌گفت می‌خواهم ببینم رنگش به رنگ فلان لباس و مدلش به مدل فلان لباسم می‌آید یا نه!

خلاصه از ایشان انکار و از اوشان اصرار. با عشوه و کرشمه‌ای که آن بانو از خودشان صادر می‌نمود خود شیطان هم آب به دهان می‌آمد چه برسد به آقای فروشنده! در نهایت قروغمزه‌ها کارگر افتاد و آن آقای آب به دهان افتاده‌ فروشنده اجازَت پرو را صادر نمودند.

آن تُرک شیراز(همان بانو را عرض می نمایم!) با یک دنیا عشوه و کرشمه، لبخند ملیحی بر کنج لبان خویشتن نشانده و خرامان‌خرامان به سمت اتاق پرو روان گشتند!

بنده همان گوشه‌موشه‌ها ایستاده‌بودم و سخت حیران بودم که آخر این تنبان نیم‌متری چه‌طوری به تن این بانوی دو‌متری جا می شود!

در همین حیص‌و‌بیص بودیم که یکهو دیدم از توی اتاق پرو صدای ترق‌توروق می‌آید. یاللعجب! پرو با اعمال شاقه!؟ بانو در آن اتاق نیم‌متری کشتی کج می‌گیرد مگه!!!

آقا جایتان خالی! رگ سوپرمَنی‌مان جنبید و داشتیم آماده می شدیم کأنّه بَت‌من شیرجه زده و آن بانو را از درون آن اتاق نجات دهیم خوب!

خدارا شکر که ننه‌جانمان آن‌جا بود و بی‌درنگ وارد عمل گشته و ضمن منصرف نمودن این بنده از آن اقدام پتروس‌مآبانه، یک مجموعه اسرار مگو را برایمان فاش نمود که:

بالام‌جان! ساپورت، بسیار و بسیار و بازهم بسیار تنگ می‌باشد و آدمیزاد به این راحتی‌ها تویش جا نمی‌شود! برای جاگیر شدن توی این تنبان، جماعت باید یکسری اعمال پَرشی، افقی و عمودی را ردیف نماید تا فی‌النهایه تنبان رضایت دهد و آدمیزاد را توی خودش جا دهد! این صداهای مهیب از این پرش‌ها و آن اعمال ناشی گشته و نیازی به سوپرمن‌بازی‌های کچل‌چلاغی چون تو نمی‌باشد...

ای‌ول ننه! عجب پخمه بازی داشتیم مرتکب می‌شدیم‌ها!

القصه! ننه‌جانمان همچنان داشت اسرار مگوی این تنبان کذایی را برایمان فاش می‌نمود که آن بانو خرامان‌خرامان از اتاق بیرون آمده، تنبان مذکور را به قیمت نیم‌ارزن خریداری نمودند...

البته بنده اگر جای ایشان می‌بودم و خودم را با چنین اعمال شاقه‌ای توی یک تنبان نیم‌متری می‌چپاندم، حداقل می‌گذاشتم یک سالی توی تنم بماند که به آن‌ همه جانفشانی‌ها و کشتی‌کج گرفتن‌های هنگام پوشیدنش بیارزد!

از این واقعه کذایی ساعتی نگذشته بود و ما در خیابان داشتیم با عیال و اطفال اَبوی‌جانمان همین‌طوری راه می‌رفتیم برای خودمان.

دور‌و‌برمان پرشده بود از جماعتی که خودشان را توی این تنبان‌های کذایی چپانده بودند! تنبان‌هایی تنگ، چسبان و در رنگ‌های متنوع! بنده حتی به رأی العین، گورخری‌اش را هم مشاهده نمودم!

از این جا به بعد یک چیزهایی می خواهم بگویم خیلی بی‌تربیتی است، می‌ترسم بچه‌های زیر ۱۸ سال هم بین مان باشند و خدایی ناکرده چش و چالشان open بشود. آنوقت تُف و لعنت خانم والده‌شان دامنمان را بگیرد و دور از جان سوسک ‌شویم! جسارتاً شما گوشتان را بیاورید جلو، بنده بقیه‌اش را توی گوشتان بلغور نمایم:

این تب کذایی و این تنبان‌های کذایی‌تر، نه تنها به جماعت اناث که به جماعت ذکور نیز سرایت نموده و ساپورت ذکورانه نیز خروار‌خروار کأنه آجیل شب عید به فروش می‌رسد! یکسری از جماعت ذکور هم در حالی که بنده به رأی‌العین رویت می‌نمودم که رگ غیرتشان نخ‌نما و سولاخ گشته، ساپورت می‌خرند و می‌پوشند. توی شهر رژه می روند و ...

حالا تو فکر کن تا چند وقت دیگر ساپورت‌های پاره هم مد بشود!

حالا تو فکر کن با این فاق‌های فینگیلی، حضرت مذکور از آن آدم‌های روشن‌فکر و مکش‌مرگ‌ما باشد و بخواهد خم بشود و یک زباله‌ای را از زمین بردارد، آن وقت...

حالا تو فکر کن طرف یک لباس کوتاه و کمری هم پوشیده باشد و همین‌طوری که دارد راه می‌رود برای خودش، یکهویی خسته بشود و بخواهد روی یک نیمکتی جلوس نماید، آن وقت...

(هرچه می‌خواهم بگویم بی‌تربیتی و خاک بر سری است! آخر چه بنویسیم که سانسور نشود باباجان!)

ای بابا! ماشاءالله شما هم گوشتان خیلی کثیف است‌ها! یک ذره نظافت داشته باشید جانم! اصلاً بروید عقب باباجان! این سیکرت‌بازی‌ها به ما نیامده...

عرض می کردم خدمتتان...

حلقوم جر خورده جماعت طبیبان که هی صدا می‌اندازند توی چاله گلو و از مضرات این تنبان‌های کذایی بلغور می‌نمایند به کنار...

(رویم به دیوار، گلاب به روتان...) افاضات جماعت اورولوژیست هم که حسابی سرخ‌آبی شده‌اند تا بیماری‌های حاصل از این تنبان‌ها را توی گوش ذکور بچپانند به کنار...

چشم های وق زده چشم‌سفید‌های پلاس تو خیابان که تا کیلومترها پشت سر این اناث ساپورتی روان است به کنار...

جنگ اعصابی که این پوشش‌های استغفراللهی به عزب‌اوغلی‌ها تحمیل می‌نماید به کنار...

حیایی که خورده شد و گلاب به روتان آبرویی که قی گشت به کنار...

پوششی که به عریانی شبیه‌تر است تا پوشش هم به کنار...

عالم و آدم به کنار...

خودمان...

باباجان حیا و عفت‌مان تو این اوضاع قمر در عقرب و شلم و شوربا کدام گوری تپیده و چپیده، الله اعلم...




برچسب ها :

نامه مخبر دزفولی به رهبر انقلاب
 
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۷
 
مخبردزفولی با صدور نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب ضمن تقدیر از ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری، بر پیگیری سیاست‌های ابلاغی تأکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طی نامه‌ای ضمن تشکر از مقام معظم رهبری بر پیگیری سیاست‌های ابلاغی معظم له تأکید کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «دامت برکاته»
سلام علیکم و رحمه الله

ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری فرصت ارزشمندی را برای نهضت علمی کشور و نخبگان، دانشمندان و دانشگاهیان فراهم می‌کند تا اهداف عالیه انقلاب اسلامی را در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی تحقق بخشند.

نهضت علمی که با پرچمداری حضرتعالی از بیش از دو دهه اخیر در کشور آغاز شده است و به اذعان صاحب‌نظران و دانشمندان منصف جهان تحولات، دستاوردها و پیشرفت‌های شگرفی را در عرصه‌های مختلف علم و فناوری کشور پدید آورده است.

بی‌تردید دستیابی به این جایگاه و حصول این دستاوردها مرهون راهبری، هدایت و حمایت مستحکم، همه‌جانبه و مستمر حضرتعالی از نظام علم و فناوری و دانشمندان کشور بوده است و امروز نیز بیش از گذشته این نقش بی بدیل را شاهد هستیم.

تاکید بر تهیه و اجرای اسناد راهبردی علم و فناوری کشور، همچون " نقشه جامع علمی کشور" و سندهای بخشی و تخصصی ذیل آن و نیز ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری، نمونه‌هایی از جایگاه مهم و راهبردی علم و فناوری در نزد رهبری عزیز انقلاب است.

ضمن قدردانی و سپاس از رهبر معظم انقلاب به خاطر ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری، امیدواریم از ظرفیت‌های فراهم آمده از ابلاغ این سیاست‌ها، شتاب حرکت علمی و فناوری کشور بیش از گذشته استمرار یافته و تمامی دانشگاهیان و دانشمندان با جدیت دستاوردهای این عرصه مهم را صیانت و تلاش‌های بی‌وقفه خود را برای رسیدن به قله‌های علم و فناوری بیش از گذشته ادامه داده تا شاهد مرجعیت علمی ایران اسلامی در جهان باشیم.

محمدرضا مخبردزفولی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور




برچسب ها :

خانواده حافظ این کشور است نه توپ و تانک
 
کارمان به اینجا رسیده که شرط ورود به بعضی ادارات بی حجابی است
 
 
حجت الاسلام نقویان گفت: این مسئله را به خواهران و زنان عرض کنم که اگر جای مقدس می خواهند، خانه است. اگر ثواب می خواهند، در خانه است. بعضی از زن ها افتخار می کنند که کار می کنند؛ کار نیست، سرکاری است!

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله ،حجت الاسلام نقویان شب گذشته همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) در خصوص راه های در امان ماندن از وسوسه های شیاطین جن و انس سخنرانی و بر مسئله خانواده و نقش آن تاکید کرد که مشروح این سخنان به شرح زیر است:

برای آنکه از دام ها و وسوسه های گوناگون و رنگارنگ شیطان های جن و انس در امان بمانیم، باید ایمان داشته باشیم. در کنار ایمان، انبیاء، اولیا و اهل بیت (ع) هم هستند.

شیعه چیزی به اسم امامت دارد که اهل تسنن آن را ندارد. امامت بسیار ارزشمند است.

پیامبر در روز غدیر سعی می کرد این مسئله ارزشمند را به مردم معرفی کند. می فرمود که هر چیز ارزشمندی قفلی دارد، بهشت هم قفلی دارد.

پیامبر (ص) در حدیثی می فرمودند: علی (ع) کلید بهشت است؛ یعنی روز غدیر اگر چشممان باز شود و بفهمیم، متوجه می شویم که پیامبر کلید بهشت را به امیرالمومنین (ع) داد و ایشان هم نسل به نسل به فرزندانش.

عجب از مردمی که گمراه شدند و سراغ درب خانه هایی رفتند که همه قفل بود؛ کوری، عصاکش کورهای دیگر شد!

ترفندهای شیطانی برای از هم پاشیدن خانواده

به طور خلاصه در کنار ایمان، آنچه برای انسان نیاز و موثر است، ولایت و امامت می باشد که خود اینها هم در طول ایمان قرار دارد؛ در کنار اینها، خانواده هم مهم است.

خانواده را از منظر امام رضا (ع) و ولایت مطرح می کنم. قرآن روی کلمه ها حساب باز می کند؛ آنجا که می گوید بشر، با آنجا که می گوید انسان فرق می کند. خداوند در همین قرآن می گوید خانواده مثل دژ و حصنی محکم برای زن، مرد و فرزندان است.

روزنامه هایی که به اسم خانواده عکس هنرمندان و بازیگران را چاپ می کند

امروز شاهدیم که با انواع ترفند های شیطانی خانواده را از هم می پاشانند، سایت ها و فیلم های مبتذل به گونه ای این کار را می کنند و حتی روزنامه هایی که به ظاهر اسم خانواده را دارند هم به گونه ای دیگر. این روزنامه ها اسم خانواده را دارند، اما بسیاری از عکس هایشان عکس هنرمندان و بازیگران است. خانواده این بازیگران و هنرمندان پس کجاست؟

به اسم دانشگاه، دختر و پسر را از خانواده ها جدا می کنند

به اسم دانشگاه دختر شما را هزاران کیلومتر می برند به یک شهر دیگر؛ دیشب بعد از سخنرانی مادری پیش من گریه می کرد که با هزارامید دخترم را به شهر مشهد که شهر امام رضا(ع) است فرستادم تا درس بخواند، اما نمی دانید که چه به سرش آمده است.

ما بالای سر بچه های مان هستیم، گاهی حریف فرزندانمان نمی شویم. من آخوند دانشگاهی این حرف را می زنم، در حالی که دانشگاه به قدری برایم مقدس است که هر روز با وضو وارد آن می شوم. اما دختر و پسرمان را هزاران کیلومتر به شهرهای دیگر بردیم و از ما دور شدند، چگونه مراقبشان هستیم؟

فرزندان سرداران بزرگی که به آمریکا رفتند و فرزندان آیت الله هایی که اعدام شدند

مدیران پروازی هم همین گونه اند، مردی که بالای سر خانواده اش نباشد نمی تواند از خانواده مراقبت کند. مگر ندیدید که فرزندان سرداران بزرگ از آمریکا سر درآوردند و فرزندان آیت الله ها اعدام شدند. اینها یعنی چی؟

خدا رو شکر؛ حکم اعدام اختلاس را هم دادند و ما شاهد صدور این حکم هستیم. زن ها اگر مراقبت محبت آمیز بکنند، نه پلیسی، جلوی لقمه حرام گرفته می شود.

یک روز خانمم به من گفت، دیشب خوابی دیدم، قرار است کاری بکنی؟ اتفاقی افتاده است؟ گفتم کار ما همین منبر و سخنرانی هاست، اتفاقی نیافته داده است. خانمم گفت که در خواب به من گفتند که به شوهرت یک کار خوب پیشنهاد شده و پول خوبی دارد، اما نباید این کار را بکند.

خانمم گفت: فلانی مراقب باش و حواست را جمع کن که پول حروم در نیاوری. اتفاقا همان روزها یک پیشنهاد خوبی به من شده بود. زن ها می توانند مراقبت کنند، می توانند از خانواده مراقبت کنند.

مردی که می گفت فیلم های برهنه ماهواره را زمان خواب بچه ها می بینم

هزار تا کانال ماهواره است، اما چرا فقط رقص و آواز و برهنه های آن را می بینید؟ به یک آقایی گفتم: این فیلم ها و صحنه های برهنه برای بچه ها بد آموزی ندارد، جواب داد که حاج آقا این صحنه ها را موقعی که بچه هاخواب اند، تماشا می کنیم.

جواب دادم بله، بچه ها هم وقتی شما خوابید، اینها را نگاه می کنند! امروز بچه من از خود من بیشتر از کامپیوتر و اینترنت سر درمی آورد.

تربیت در خانواده است

تمام مراکز که ادعای تربیت انسان را دارند چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم، اگر در یک کفه ترازو قرار بگیرند و در مقابلش خانواده باشد، کفه خانواده سنگین تر است. در دعا هم می بینیم که همش می گوییم خدایا پدر و مادرم را بیامرز.

در نفرین ها هم همین گونه است. روی دیوارها می نویسند لعنت بر پدر و مادر کسی که در این محل آشغال بریزد، آشغال ریختن چه ربطی به پدر و مادر آدم دارد؟ ربطش این است که ما در خانواده تربیت شدیم؛ اگر وقتی بچه بودیم و آشغالرا از پنجره ماشین بیرون می انداختیم، پدر مذهبی مان مانع می شد، به این جا نمی رسیدیم.

دشمن برای فتح کشور نیازی به توپ و تانک ندارد

امروز که می خواهند کشور را فتح کنند، نیازی به توپ و تانک نیست. هر کس این حرف ها را می زند بولوف است. ما هم اگر بخواهیم این کشور را حفظ کنیم، به توپ و تانک نیاز نداریم. البته همه این ها جای خودش، قرآن هم می گوید اسلحه هایتان را آماده کنید تا دشمن را بترسانید.

بچه های شر را با لولو می ترسانند، آمریکا هم مثل بچه های شر است، باید با اسلحه ترساندش.

حافظ و نگهبان این کشور جمله امام رضا(ع) است، کلمه لا اله الا الله حصن خداست، اگر غیر این بود امام رضا(ع) می توانست بگوید انرژی هسته ای حصن خداست!

مگر روسیه انرژی و بمب هسته ای نداشت؟ نمردیم و دیدیم که چگونه همچون کاغذ توسط آمریکایی ها پاره شد.

خانواده حافظ این کشور است نه توپ و تانک

اگر سلاح هم داشتیم اما دیدیم بچه ها و فرزندانمان همچون برگ زرد یک به یک می ریزند، یکی معتاد حشیش می شود، یکی هرزه و یکی بی خدا، آن وقت این اسلحه ها حافظ ماست؟

خانواده حافظ این کشور است نه اسلحه ها. پدری که به دخترش نمی گوید عزیزم، او را تشنه یک کلمه محبت آمیز کرده است و شیطان با یک محبت شیطانی تمام وجود این دختر را می لرزاند و خانواده را نابود می کند.

مادری که محبت نداشته باشد هم همین گونه است، قدیم ها هر کس می خواست خلاف کند از خانه بیرون می رفت و خانه امن بود، امروز دقیقا بر عکس شده است و ماهواره، اینترنت و وسایل خلاف در خانه است و پسرهای جوان مجرد هم بدشان نمی آید که در خانه ها تنها شوند.

زنان اگر جای مقدس می خواهند، خانه است

این مسئله را به خواهران و زنان عرض کنم که اگر جای مقدس می خواهند، خانه است. اگر ثواب می خواهند، در خانه است. بعضی از زن ها افتخار می کنند که کار می کنند؛ کار نیست، سرکاری است!

مشکلات اقتصادی یک طرف مسئله است، اما خیلی وقتها برای ژست و پریستیژ فرهنگی، زن ها به سر کار می روند.

چهار دلیلی که خانم ها را استخدام می کنند

خیلی جاها هم که برای استخدام کارگر یا منشی زن آگهی می دهد، چهار دلیل دارد. یکی زن ها بهتر از مردان کار می کنند، دوم بیخطر بودن آن ها نسبت به مردان است؛ زن اهل اعتصاب و اعتراض نیست. سوم قانع بودن زنهاست که با حقوق کم هم کار می کنند و چهارم چشم و ابروی زن است که اگر آقای مدیر خسته شد با خانم منشی هم اختلاطی بکند!

بعضی از ادارات خصوصی تهران هستند که شرط ورودش بی حجابی است. با این همه شهید کار ما به این جا رسیده است؟ همه چیز از خانواده شروع می شود.

درسی که حضرت معصومه (س) از حضور در قم می دهد

حضرت معصومه (س) که دبشب شب ولادت ایشان بود، چرا شهر زادگاهشان، مدینه را رها کردند و به قم آمدند؟ ایشان آمدند تا برادرشان را ببینند. این درس است. حالا من چندین حدیث بخوانم که ایشان چه جایگاهی داشتند، اصلا نیاز امروز ما این ها نیست.

امروز برادری در یک شهر مریض و بستری می شود، اما خواهرش به عیادت او نرفته است و به حرم حضرت معصومه (س) آمده است!

اصالت خانوادگی در انتخاب همسر

امام حسین(ع) وقتی می خواست حرکت کند با خانواده حرکت کرد، آن هم چه خانواده نورانی و پر عظمتی. در جواب نامه یزید که یا بیعت می خواست یا سر حسین(ع) را هم ابی عبدالله بر نقطه حساسی دست گذاشتند و گفتند: ما اهلبیت نبوت هستیم. تو نمی فهمی و ما را نمی شناسی که خانواده نبوت هستیم.

امام حسین(ع) انگشت بر اصالت خانوادگی اش گذاشت. پدر و مادری که می خواهند برای فرزندشان همسر انتخاب کنند، اصالت خانوادگی را در نظر بگیرید.

پسر جوانی که می گویی دختر خوب است، خانواده اش را هم ببین که پدر و مادر هرزه دارد. فقط عاشق چشم و ابروی کسی نشو! این ریسک است.

بهشت یک محیط خانوادگی است

نمی گویم امکان ندارد از خارستان، گل بیرون بیاید، اما اگر چنین چیزی هم باشد، باز هم ریسک است.
در عوض اگر خانواده ای اصیل باشند، فرزند خطاکار و گمراه را به راه اصلی باز می گرداند و اصلاح می کند.

امام حسین(ع) روز عاشورا خطبه می خواندند، به او گفتند که اگر با یزید بیعت کنی با تو کاری نداریم. جواب داد مادرم اجازه نمی دهد این کار را بکنم. آن دامن پاکی که مرا تربیت کرده اجازه نمی دهد با شخص پلیدی مثل یزید به ذلت بیعت کنم.

اگر تا به صبح هم از خانواده سخن بگویم کم است؛ بهشت یک محیط خانوادگی است.

منبع:خبرگزاری دانشجو




برچسب ها :

محرومیت های اجتماعی برای بی حجابی ها درنظر گرفته شود
 
دستگاه های فرهنگی خود مروج بی حجابی در جامعه هستند
 
 
کسی که مو و حجم بدن را با توجه به مسائل شرعی بپوشاند و طوری رفتار کند که جلب توجه جنسی نکند این از لحاظ دینی باحجاب است. خلاف این موضوع حتی غیر از این باشد بی حجاب است...

پایگاه خبری انصارحزب الله:نوع پوشش بخصوص برای خانم ها مساله ای است که در فرهنگ کشورمان بسیار اهمیت داشته و دارد اما به نظر می رسد که چندی است با بی توجهی به این مساله، فرهنگ اصیل ایرانی در زمینه پوشش دستخوش تغییرات ناخوشایند شده است. پوشش نامناسب برخی از دختران و پسران که به دنبال تبلیغات غربی در کشور مرسوم شده است، آسیب هایی را در جامعه هم برای افراد بدپوشش و هم دیگر افراد جامعه بوجود آورده است. متاسفانه مدیریت مقطعی این مساله مهم که گاها در اوایل فصول گرم پیگیری و پس از آن با کمک کاری مواجه می شود نیز سبب تشدید این جریان ضد فرهنگی در کشور شده است.

جهت آشکار شدن آسیب ها و نحوه برخورد با مساله بدحجابی در جامعه به سراغ دکتر محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران رفتیم تا نظر وی را درباره علل بروز بدحجابی در جامعه و آسیب ها و راهکارهای مقابله با آن جویا شویم که حاصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

آسیب هایی که بدحجابی برای افراد بدحجاب دارد

مساله بدحجابی امروز به عنوان یک معضل در جامعه بخصوص در کلانشهری مانند تهران مطرح است. به نظر می رسد که با وجود همه تاکیداتی که در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز مساله بدحجابی و آسیب ها و معضلاتی که برای جامعه بوجود می آورد، به صورت صحیح تبیین نشده است. نظر شما در این مورد چیست؟ بدحجابی چه آسیب ها و معضلاتی را در جامعه ایجاد می کند؟

من اساسا با واژه بدحجابی مخالفم و درواقع بی حجابی داریم اما بدحجاب نه. حجاب یک واجب شرعی مانند نماز و روزه است، به خاطر همین بدحجابی نمی توانیم داشته باشیم؛ کما اینکه نماز نمی تواند بد باشد، ما بی نماز داریم و نمازخوان، روزه خوار داریم و روزه دار. به همین خاطر کسی که مو و حجم بدن را با توجه به مسائل شرعی بپوشاند و طوری رفتار کند که جلب توجه جنسی نکند این از لحاظ دینی باحجاب است.

خلاف این موضوع حتی غیر از این باشد بی حجاب است. بدحجابی واژه ی جعلی، غیر حقوقی و غیر فقهی است که در زمان وزارت کشور اقای عبدالله نوری باب شد. برای اینکه بی حجابی موجود در جامعه با این واژه تخفیف پیدا کند. برای همین خاطر حجاب یک واجب شرعی است و واجب نمی شود بد باشد.بی حجابی چند پیامد دارد. جامعه ما یک جامعه خانواده محور است و بی حجابی منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی خانواده ها شود. بی حجابی مردها را تشویق به بی وفایی می کند و به فروپاشی خانواده ها و در پی آن به فروپاشی اجتماعی منجر خواهد داشت.

دومین مشکلی که ترویج بی حجابی جامعه ایجاد می کند، این است که نظام ما یک نظام دینی است؛ یعنی نظام ما بر پایه اعتقادات مردم استوار شده است. ترویج بی حجابی در جامعه منجر به ترویج بی دینی و لاابالی گری و بی اعتنایی به احکام شرعی می شود و وقتی در جامعه دین مورد بی اعتنایی قرار گیرد، درواقع پایه های حکومت دینی سست می شود و حتی حکومت دینی در معرض فروپاشی قرار می گیرد.

سومین مشکلی که بی حجابی دارد، این است که توجه افراد جامعه از امور جدی مانند معنویت، تولید، عدالت خواهی و سازندگی معطوف به مصرف گرایی، مدپرستی و امور تفننی می شود؛ یعنی بخش عظیمی از جامعه که نیروی جوان هستند به جای اینکه وقت خودشان را صرف تفکر، عقلانیت و تولید در همه عرصه هابکنند، وقت، توان و سرمایه خود را صرف شهوت می کنند.

برای فردی که با پوشش نامناسب در جامعه حضوری می یابد، بدحجابی چه آسیب هایی دارد؟

برای خود فردی که بی حجاب است، بی حجابی باعث می شود که از ارزش های انسانی خالی بشود. کسی که با بی حجابی می خواهد خود را مطرح کند، درواقع با جسمش می خواهد خودش را نشان دهد، به این معناست که این آدم فاقد ارزشهای اسلامی و انسانی است. این آدم اگر ارزش قابل ارائه انسانی مانند تخصص، عقلانیت، تفکر و دانش داشت، دیگر نیازی نبود که جسمش را عرضه کند تا مورد توجه قرار بگیرد.

دختری که بی حجاب است درواقع به طور علنی دارد این را فریاد می زند که من هیچ ارزش انسانی قابل عرضه ای ندارم و فقط جسم قابل عرضه دارم، لطفا به جسم من توجه کنید. این موضوع مصداق آیه کریمه قرآن است که می فرماید بعضی از انسان ها آنقدر تنزل پیدا می کنند که مانند حیوانات و بلکه پایین تر و پست تر آن ها می شوند.بدترین توهین هم به یک زن این است که مردم نه به عنوان یک انسان بلکه به عنوان یک سوژه جنسی به آن نگاه کنند.

دستگاه های فرهنگی خود مروج بی حجابی در جامعه هستند

عواملی که سبب شده بی حجابی در جامعه ما گسترش یابد، چیست؟ ریشه های بدحجابی در کجاست؟

بدحجابی یا همون بی حجابی در جامعه ما به علل گوناگون گسترش یافته است. یکی اینکه بی حجابی اصلا در جامعه ما تبیین نشده است. مضرات و پیامدهای منفی بی حجابی گفته نشده است. سازوکارهای جامعه به سمتی نرفتند که افراد را به حجاب تشویق کنند بلکه بیشتر افراد را به بی حجابی سوق داده اند. فشار های بین المللی هم هست . ما در تهاجم فرهنگی و پس از آن ناتوی فرهنگی و سپس در جنگ نرم با موج لجام گسیخته ای از تبلیغات و تحرکات خارج از مرز ها روبرو هستیم که جوانان کشور ما را بمباران می کنند و جوانان کشورمان را به بی حجابی و برهنگی تشویق می کنند.

کم کاری شدید مسئولین فرهنگی کشور و رسانه ها هم هست که در مورد حجاب اطلاع رسانی دقیق، هنرمندانه و عالمانه نکردند. در خصوص بی حجابی و مضرات آن اطلاع رسانی هنرمندانه و کارشناسانه صورت نگرفته است و نتیجه آن این شده است که در یک همکاری نانوشته اما واقعی میان مسئولین غافل و بی تعهد داخلی و دشمن خارجی بخش قابل توجهی از جوانان ما قربانی بی حجابی شده اند.

نقش کدام یک از دستگاه های کشور را در این زمینه بیشتر می دانید. آیا مدارس و سازمان های تربیتی پایه در این زمینه می توانند بیشتر نقش آفرینی کنند یا دیگر عوامل نیز در سطوح دیگر باید در این زمینه کوشا باشند؟

همه دستگاه های کشور حتی دستگاه هایی که ممکن است به ظاهر ارتباطی با فرهنگ نداشته با شند، در خصوص مساله ای به نام پوشش درگیر هستند. یعنی از دستگاه هایی مثل وزارت صنعت و معدن و بازرگانی گرفته تا نیروی انتظامی تا دستگاه ههای فرهنگی اعم از آموزش و پرورش، دانشگاه ها و صدا و سیما و رسانه ها و حتی وزارت راه و شهرسازی همه اینها یا به طور مستقیم و یا غیر مستقیم درگیر این موضوع هستند .

خوب با این وجود باید یک نهاد هماهنگ کننده در این زمینه باشد تا همه دستگاه ها به طور هماهنگ در این حوزه حرکت کنند.

بله . در این مورد یک مصوبه را شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۳ آماده کرد که متاسفانه هنوز که هنوزه این مصوبه را آقای رئیس جمهور ابلاغ نکرده است. مصوبه ای که برای اولین بار ۲۶ دستگاه در جمهوری اسلامی را ملزم می کرد که نسبت به تروج حجاب اقدام کنند که اگر این مصوبه از طریق رئیس جمهور در سال ۸۴ پیگیری و ابلاغ شده بود، وضع ما با واقعیت امروز خیلی فرق می کرد.

متاسفانه این فرصت هفت ساله را آقای احمدی نژاد ضایع کرد و نه تنها این فرصت ضایع شد، بلکه زیر مجموعه های ایشان به ترویج بی حجابی در جامعه کمک کردند به همان صورتی که در دولت اصلاحات و سازندگی به گسترش بی حجابی در جامعه کمک شد.به همین خاطر همه نظام درگیر این موضوع است. فقط دستگاه های فرهنگی و آموزشی نیستند. همگی دستگاه ها باید کار کنند تا ما بتوانیم پوشش مطابق با سبک زندگی دینی خودمان اصلاح کنیم.

محرومیت های اجتماعی جایگزین مجازات های نقدی در مقابله با بی حجابی شود

بحث مدگرایی که امروز در بخش هایی از مراکز فرهنگی بدان اشاره می شود تا چه اندازه می تواند در تشویق جوانان به حجاب کمک کند. آیا ما به طور کل مساله ای به نام مد اسلامی داریم که بتوان بر روی آن از این حیث سرمایه گذاری کرد؟

مدگرایی اصلا با فرهنگ دینی ما سازگار نیست. فرهنگ دینی ما می گوید که مصرف باید در حد معقول و در چارچوب مبانی دینی باشد. مدگرایی به طور کل مصرف گرایی را ترویج می کند. مدگرایی در واقع نیاز واقعی را حذف می کند و نیاز کاذب را جایگزین می کند و یک بخشی از سبک زندگی غربی است. به همین خاطر ما نمی توانیم حجاب را در حوزه مد قرار بدهیم . البته حجاب به عنوان یک گزینه دینی یک منطقه الفراغی هم دارد؛ یعنی واقعیت زندگی مرد در حجاب از طرف دین به رسمیت شناخته شده است.

به هر حال زنی که در یک منطقه سردسیر زندگی می کند باید با زنی که در یک منطقه گرمسیر زندگی می کند، پوشش متفاوتی داشته باشد. اسلام ضوابط و چارچوب های خودش را بیان کرده است. یک زمانی در ایران ۲۰۰ سال پیش تقریبا همه زنان ایرانی محجبه بودند اما حجاب زن گیلانی با حجاب زن مازندرانی و بوشهری متفاوت بود اما همگی محجبه بودند و هر کدام از این زن ها ویژگی های اجتماعی و بومی خودشان را در حجاب داشتند. این نکته اشکالی ندارد اما این با مدگرایی خیلی فرق می کند.

خوب مساله ای که در اینجا مطرح می شود بحث برخورد با بدحجابی و از طرف دیگر تشویق برای حجاب است در این زمینه باید به چه صورت عمل کرد. کما اینکه در این زمینه انتقادات فروانی هم به طور مثال از نحوه برخورد با بدحجاب ها در جامعه از سوی نیروی انتظامی می شود . نظر شما در این رابطه چیست؟

ما برای اینکه پوشش جامعه را اصلاح بکنیم هم باید پوشش مورد نظر دین را ترویج بکنیم و هم باید جامعه را به سمت حجاب و پوشش دینی تشویق بکنیم که این مساله از طرفی با آگاهی دادن و کار فرهنگی و هنری با الگو سازی بایستی همراه باشد و هم اینکه در نقطه مقابل باید بدانیم که در جامعه ما به عنوان یک جامعه دینی عدم رعایت پوشش شرعی چه از سوی زنان و چه از سوی مردان و عدم رعایت عفت عمومی یک اقدام ضد امنیتی است.

قبلا هم عرض کردم که بی حجابی در جامعه هم موجب فروپاشی خانواده ها و متعاقب آن جامعه می شود و هم سست شدن پایه های اعتقادی نظام و فروریختن نظام را در پی خواهد داشت و همین موضوع سبب می شود که بی حجابی را داخل در مسائل امنیتی ببینیم. به همین خاطر طبق قانون زن یا مردی که حجاب پوشش دینی و عفت عمومی را رعایت نکند باید مجازات بشود، زیرا جرم مرتکب شده است.

طبیعی است که این به عنوان قانون در جامعه ما وجود دارد. مجازات های فعلی اصلا بازدارنده نیستند. باید به طور جدی در این زمینه فکری صورت گیرید و مجازات های محرومیت های اجتماعی جایگزین مجازات های نقدی بشود. زیرا جریمه نقدی و شلاق خیلی مجازات های کاریکاتوری هستند و مجازات های غیر قابل اجرایی هستند. اما در کنارش ما باید جامعه را به سمت پوشش مناسب و حجاب از طریق روشی هایی مانند اقناع فرهنگی، هنری و عمومی تشویق کنیم.


منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی




برچسب ها :

مقامات مسوول!!!"عريضه عفافيه "
 
وعده شما و من و امثال من در پل صراط.
 
 
پدران ارجمند! هر روز وضع پوشش و آرايش زنان و دختران در خيابانهاى مملكت اسلامى زننده‏تر و تحريك كننده‏تر مى‏شود و اين وسط شماييد و دلمشغولى‏هاى اقتصادى سياسى‏تان و من و امثال من هم دست به گريبان با شيطان و فتنه‏هاى آن به امان خدا رها شده‏ايم!

مقامات مسوول!!!
اينجانب يك پسر دانشجوى ۲۰ ساله هستم! پدر و مادر به من حلال و حرام را آموخته‏اند و خودم هم چيزهايى در خصوص احكام و ديانت ياد گرفته‏ام! آنچه مى‏نويسم حرف من نيست كه وصف حال هزاران جوان مثل من است! 

آقايان! هر چه باشد شما حكم پدر ما را داريد! و آدم اگر با پدرش درد دل نكند و راه چاره نخواهد پس يقه چه كسى را بگيرد! خودتان مى‏دانيد اوج نيروى شهوت در جوانى است و هنگامى كه جوانى مثل من (كه به دليل مشكلات متعدد اقتصادى تا چند سال بعد خواب ازدواج را هم نمى‏توانم ببينم!) 

روزانه با صدها صحنه شيطانى مواجه مى‏شوم چه بايد بكنم؟ به بركت تساهل و تسامح شما اوضاع بى‏حجابى و فتنه‏گرى در خيابانهاى مملكت هر روز زننده‏تر از ديروز است! شايد شما وقت نداريد كه نگاهى به اوضاع خيابانها بيندازيد! و شايد هم شيشه‏هاى دودى خودروهاى پلاك قرمزتان اجازه امكان تماشاى واقعيت را شما سلب كرده است! 

پدران ارجمند! هر روز وضع پوشش و آرايش زنان و دختران در خيابانهاى مملكت اسلامى زننده‏تر و تحريك كننده‏تر مى‏شود و اين وسط شماييد و دلمشغولى‏هاى اقتصادى سياسى‏تان و من و امثال من هم دست به گريبان با شيطان و فتنه‏هاى آن به امان خدا رها شده‏ايم! 

آخر چرا بايد دختران دانشجو اجازه پيدا كنند با زننده‏ترين پوشش و تحريك كننده‏ترين آرايش به دانشگاه (از دولتى گرفته تا آزاد و غير انتفاعى و علمى كاربردى و...) بيايند و كسى به سايه آنها هم چپ نگاه نكند؟ راستى اگر شما عاليجنابان جاى ما بوديد چه مى‏كرديد؟ نكند نعوذبالله حضرت يوسف مى‏شديد؟ كه اگر اين گونه بود و شما قدرتش را داشتيد ما نه تقواى شما را داريم و نه قدرت شما را! به نظر شما جوانى مثل من تا كى مى‏تواند در مقابل وسوسه‏هاى شيطانى مقاومت كند! وقتى بيش از پنجاه، شصت درصد همكلاسان ما (كه روزانه تا هشت يا نه ساعت وقت‏مان به صورت مشترك در كلاس درس و آزمايشگاه و محوطه دانشگاه مى‏گذرد) مبتلا به بى‏حجابى و رفتار زننده و آرايش محرك باشند و هر ثانيه بر آتش شهوت بنزين بپاشند كدام انسان عادى قادر به مقاومت خواهد بود كه از من و امثال من توقع عفت و پاكدامنى و تقوا داريد! كجاى عقل و منطق و شريعت نوشته‏اند كه هر لحظه به آتش شهوت دامن بزنيد و بعد از جوان توقع پاكى داشته باشيد! 

گاه بى‏گاه خبر سقوط برخی را در دام شهوت مى‏شنويم! و اين يعنى حتى تاهل و سن بالا و آبروى اجتماعى هم نمى‏تواند هميشه در مقابل وسوسه‏هاى شهوت مقابله كند! پس چگونه من جوان مقاومت كنم! و تا كى! آيا اميدى به اصلاح هست؟ الان دو سال از حضور من در دانشگاه (كه دولتى هم هست!) مى‏گذرد اما هر چه كرده‏ام نتوانستم معنويت قبل از دانشگاه را هم حفظ كنم! باور كنيد شما هم اگر جاى من باشيد و روزانه با صدها مدل رنگارنگ و شيطانى از بى‏حجابى در كوچه و خيابان و دانشگاه برخورد كنيد بالاخره در يك مورد هم كه شده تسليم شيطان خواهيد شد و به گناه تن خواهيد داد!خواه گناه چشم باشد خواه گناه همكلامى با نامحرم و خواه...! 

در اين ميان اگر خيلى قدرتمند باشم و هنرمند، تمام فكر و ذهنم مشغول اين است كه چگونه از دامهاى شيطان فرار كنم! 

خدا وكيلى ديگر توان و نيرويى براى من و امثال من باقى نمى‏ماند تا به توليد علم فكر كنيم يا عدالتخواهى يا مقابله با مفاسد اقتصادى يا...! 

آقايان مسوولين! شمايى كه احتمالا خود و اهل بيتتان همگى ملبس به زره پولادين تقوا هستيد و اوضاع افتضاح فساد و بى‏حيايى فزاينده در مملكت و دانشگاهها دل و دامن پاكتان را آلوده نمى‏كند! فكرى به حال من و امثال من بكنيد! 

من و امثال من آدمهايى هستيم معمولى كه دوست داريم از خدايمان اطاعت كنيم! اما اگر روزانه در مقابل صدها وسوسه قرار بگيريم و فقط در يك يا دو مورد شكست بخوريم آنگاه ديگر پس از چهار سال حضور در دانشگاه دين و ايمانى برايمان باقى نخواهد ماند و شما هم در اين گناه با ما شريك هستيد! شمايى كه ادعاى اصولگرايى مى‏كنيد و با راى مردم و به اميد اصلاح وضع مملكت به قدرت رسيده‏ايد اما نسبت به هجوم روزافزون گناه و فساد به قلب و روح جوانان مملكت بى‏توجهيد!شما كه با بى‏خيالى و تساهل زمينه گناه و بى‏عفتى در دانشگاهها و كوى و برزن مملكت را فراهم آورده‏ايد! شما كه در مقابل ممنوعيت قليان و تغيير ساعت بانكها واكنش نشان مى‏دهيد اما در مقابل هتك روزانه حرمت احكام الهى چشم فرو مى‏بنديد! خدا كند كه توجيهات شما در قيامت به كارتان بيايد! وعده شما و من و امثال من در پل صراط!




برچسب ها :

با ادامه این وضعیت!
 
مفاسد اخلاقي و بي‌عفتي بي‌رحمانه همه را قرباني خود مي‌سازد!
 
مسئوليت مبارزه با مفاسد اجتماعي و اخلاقي به سپاه واگذار شود.
 
 
کنترل جدي توليدي‌هاي لباس‌ (به ويژه لباسهاي زنانه) و نظارت دائم بر عملکرد آنها، مجازات جدي و قاطعانه متجاهران به بي‌حجابي و فسق و فجور، تشديد جدي حضور مقتدرانه نيروهاي ناهي از منکر و ضابطان قضايي در اماکن مفسده‌خيز مانند سواحل دريا، اماکن تفريحي، فرودگا‌ه‌ها، پاساژها و مراکز خريد و فروش کالاهاي زمينه‌ساز فساد (مانند مرکز ايران زمين در شهرک غرب و نظائر آن در تهران و شهرستانها) به همراه قاضي سيار و صدور احکام مجازات در کوتاه‌ترين زمان ممکن، توقيف طولاني مدت خودروهاي حامل افراد بي‌حجاب و متجاهر به فسق و فجور ( مانند پخش‌کنندگان موسيقي‌هاي حرام و...)، ابطال گواهينامه و گذرنامه زنان و دختران بي‌حجاب، جلوگيري از ورود افراد بي‌حجاب به فرودگاهها، پايانه‌هاي مسافرتي، اماکن تفريحي، دانشگاهها، ادارات دولتي و...، اقداماتي ضربتي در جهت مهار موج بي‌سابقه مفاسد اجتماعي و بدحجابي محسوب مي‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله هفته نامه یالثارات نوشت:
۱- بعيد است در اين مملکت کودک يا نوجواني پيدا شود که نداند جريان بي‌حجابي و بي‌عفتي فراگير اين روزها محور اصلي تهاجم نرم استکبار عليه نظام و انقلاب اسلامي است! اگر روزگاري بي‌حجابي نتيجه غفلت چند زن و دختر ناآگاه بود (که آن زمان هم چنين نبود!) اين روزها استکبار جهاني، آمريکا و رژيم صهيونيستي و متحدانشان به گسترش مفاسد اخلاقي و بي‌حجابي در مملکت امام زمان(عج) به عنوان راهکار اصلي نفوذ نگاه مي‌کنند و به اين راهکار بيشتر از ساير راهکارهاي اقتصادي، نظامي يا سياسي براندازانه دل بسته‌اند! 

۲- دليل توجه و اميد و دل بستن جهان استکبار به گسترش فساد اخلاقي و بي‌حجابي و سرمايه‌گذاري بر روي آن به عنوان راهکار اصلي سقوط و فروپاشي نظام و انقلاب اسلامي آن است که نظام و مسئولان آن در برابر اشکال مختلف تهاجمات نرم و سخت دشمن اعم از تحريم‌هاي اقتصادي، فشارهاي ديپلماتيک، تحريم‌هاي علمي و تهديدات نظامي هوشيار و آماده بودند و با تلاشهاي خود سعي در مقابله با اين دسته از تهاجمات و تهديدات نموده‌اند اما غفلت وحشتناک، عجيب و بي‌نظير قاطبه مسئولان نظام در برابر ترويج روزافزون بي‌حجابي و برهنگي و گسترش روزافزون مفاسد اجتماعي و اخلاقي چنان مسير وسيع و همواري را براي نفوذ در برابر جهان استکبار گشوده که با کمترين هزينه مي‌توان از آن بهره برد و کاري‌ترين ضربه را بر پيکره اسلام و نظام وارد آورد. 

۳- وقتي رکن اصلي نظام اسلامي ما ايمان مردم باشد آنگاه بهترين شيوه براي سرنگوني نظام، هدف گرفتن اين رکن اصلي است و هيچ سلاحي براي تخريب اين رکن اساسي برنده‌تر از گسترش بي‌حجابي و بي‌عفتي نخواهد بود. مفاسد اخلاقي و بي‌عفتي چنان با سرعت ايمان را نابود مي‌کند و چنان بي‌رحمانه همه را قرباني خود مي‌سازد که در کمترين زمان ممکن، بيشترين آسيب را متوجه کميت و کيفيت ايمان مومنان خواهد نمود! و البته رسيدن آمار طلاق در تهران به مرز ۳۵ درصد و افزايش ميزان مفاسد اخلاقي در شهري مذهبي مانند قم به ميزان ۱۱ برابر دو دهه قبل تنها گوشه‌هايي از ثمرات تلخ گسترش مفاسد اخلاقي و بي‌حجابي طي سالهاي جاري در کشور بوده است! 

۴- در اين ميان سکوت و غفلت کم‌نظير مسئولان در قبال اين سمّ مهلک و اين سلاح خطرناک دردي کشنده‌تر از ساير دردهاست! وقتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين رابطه در حد يک تماشاچي نابينا عمل مي‌کند، وقتي رئيس جمهور شش سال از امضا و ابلاغ قانون گسترش حجاب و عفاف ( که مقام معظم رهبري آن را تاييد نموده و خواستار اجراي آن شده‌اند) خودداري مي‌کند و در عوض به ناجا دستور منع برخورد با بي‌حجابي را صادر مي‌کند، وقتي قوه قضائيه حوصله مجازات مرتکبين بي‌‌حجابي و بي‌عفتي را ندارد، وقتي همه کار بر دوش ناجا گذاشته شود و ناجا هم در حد رفع تکليف آن هم در يکي دو ماه تابستان وارد عمل مي‌شود، وقتي از ميان ۲۹۰ نفر نماينده مجلس کمتر از ۳ يا ۴ نفر در خصوص اين مساله حياتي حساسيت نشان مي‌دهند، بايد هم استکبار جهاني و دشمنان اصلي نظام و انقلاب جشن بگيرند و با قدرت هرچه تمام‌تر از اين راهکار باد‌آورده نهايت سوء استفاده را بنمايند. 

۵- عملکرد ناجا در سالهاي قبل اجازه خوشبيني نسبت به طرح ناجا در سال‌جاري جهت برخورد با بي‌حجابي را نمي‌دهد از سوي ديگر يقين داريم که ناجا بدون همکاري جدي ساير دستگاهها قادر به مهار اين موج براندازانه نخواهد بود. وقتي در برابر اين هجوم، همه کنار کشيده و روبرگردانده و خود را به کارهاي دست چندم سرگرم کرده‌اند از ناجا (با آن حجم زياد مسئوليت‌ها و کيفيت معلوم عده قابل توجهي از نيروها!) چه توقعي مي‌توان داشت؟ 

۶- اگر مسئوليت مقابله با تهاجم نرم دشمن به سپاه سپرده شده‌ بايد از سوي مقامات مسئول ترتيباتي اتخاذ شود که مسئوليت مبارزه با مفاسد اجتماعي و اخلاقي نيز از ناجا اخذ شده و به سپاه واگذار شود. کنترل جدي توليدي‌هاي لباس‌ (به ويژه لباسهاي زنانه) و نظارت دائم بر عملکرد آنها، مجازات جدي و قاطعانه متجاهران به بي‌حجابي و فسق و فجور، تشديد جدي حضور مقتدرانه نيروهاي ناهي از منکر و ضابطان قضايي در اماکن مفسده‌خيز مانند سواحل دريا، اماکن تفريحي، فرودگا‌ه‌ها، پاساژها و مراکز خريد و فروش کالاهاي زمينه‌ساز فساد (مانند مرکز ايران زمين در شهرک غرب و نظائر آن در تهران و شهرستانها) به همراه قاضي سيار و صدور احکام مجازات در کوتاه‌ترين زمان ممکن، توقيف طولاني مدت خودروهاي حامل افراد بي‌حجاب و متجاهر به فسق و فجور ( مانند پخش‌کنندگان موسيقي‌هاي حرام و...)، ابطال گواهينامه و گذرنامه زنان و دختران بي‌حجاب، جلوگيري از ورود افراد بي‌حجاب به فرودگاهها، پايانه‌هاي مسافرتي، اماکن تفريحي، دانشگاهها، ادارات دولتي و...، اقداماتي ضربتي در جهت مهار موج بي‌سابقه مفاسد اجتماعي و بدحجابي محسوب مي‌شوند. 

۷- درنگ امروز فرداي اسارت‌باري را به دنبال خواهد داشت! فردايي به مراتب زننده‌تر و تلخ‌تر از عاقبت اندلس! بهترين راه مقابله با اسلام و سيلي زدن به صورت آن در روزگار ما ترويج مفاسد اخلاقي و بي‌حجابي است! آيا آن قدر در وجود ما و مسئولان نظام غيرت و بصيرت باقي مانده که از اسلام مظلوم دفاع کنيم و مانع نواختن خطرناک‌ترين سيلي به صورت آخرين و کامل‌ترين دين الهي باشيم؟!




برچسب ها :

امنيت اجتماعي يعني چه؟
 
چرا کسی فریاد نمی کشد؟!!
 
 
اگر جنگ نرم دشمن را باور داريم (که نداريم) و اگر جديت دشمنان نظام و انقلاب را در خصوص اتخاذ جنگ نرم در عرصه گسترش فساد و فحشا باور داريم بروز اين فجايع آژير قرمز حمله سراسري دشمن محسوب مي‌شود! آيا در مملکت کسي پيدا شده که اين آژير خطر را جدي گرفته باشد؟

هفته نامه یالثارات نوشت:
۱- تعرض گروهي در خميني‌شهر اصفهان، تعرض گروهي به يک زن در اطراف کاشمر، تجاوز به عنف به يک پزشک زن در استان گلستان، ربودن و تجاوز به عنف و قتل يک دختر جوان در استان گلستان، تجاوز به عنف به يک دختربچه هشت ساله در ني‌ريز فارس، تعرض به يک پزشک خانم در شهرکرد و... اخباري است که طي هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شده‌اند! 

۲- در سال گذشته از مجموع دو هزار پرونده‌اي که به دادگاه کيفري استان تهران ارجاع شده، ۱۷۰۰ فقره به مسائل جنسي و تجاوز به عنف مربوط بوده است! (مطبوعات ۲۹/۳/۹۰) 

۳- براساس اعلام فرمانده انتظامي استان اصفهان آمار تجاوز به عنف در اين استان طي ماه گذشته ۱۳۳ درصد افزايش يافته است. (مطبوعات ۲۸/۳/۹۰) 

۴- اين اخبار و اخباري از اين دست ديگر عادي شده‌اند! آن قدر که ديگر از شنيدن و خواندن اين اخبار به هم نمي‌ريزيم، متاسف نمي‌شويم و فرياد نمي‌کشيم! شايد براي فهم ميزان دردناک بودن اين اخبار کافي باشد خودمان را به جاي والديني بگذاريم که با هزار زحمت، اميد و آرزو، دخترشان را پرورش داده و او را در قالب يک پزشک به جامعه تحويل داده‌اند و هنگامي که دختر براي انجام تعهدات خود در يک درمانگاه روستايي مقيم و به خدمت مشغول شده به ناگاه با حمله چهار جانور درنده (يا چهار متجاوز به عنف) رو‌‌به‌رو شده و...! 

پدر و مادر اين دختر روزانه چند بار آرزوي مرگ خواهند کرد؟
آيا اين پدر و مادر به شنيدن خبر مرگ دخترشان مايل‌تر نبودند؟ اگر اين دختر در يک تصادف جان داده بود براي والدينش پذيرفتني‌تر نبود؟ والدين آن دختربچه ۸ ساله چطور؟ آيا اين دختر ۸ ساله و آن خانم پزشک مي‌توانند به زندگي عادي بازگردند! کسي که پدر و مادر باشد، کسي که از وجدان و شرافت بهره‌اي هر چند اندک برده باشد در قبال اين فجايع چه واکنشي اتخاذ خواهد کرد؟ 

۵- اين فجايع دلايل و زمينه‌هاي متعددي دارد اما نقش حاکميت در وقوع يا عدم وقوع چنين حوادثي به صورتي جدي قابل تامل است! وقتي در حادثه کاشمر عوامل تجاوز به دست بسيجيان دستگير مي‌شوند مقام قضايي به دليل نبود شاکي خصوصي دستور آزادي عوامل تجاوز را صادر و بسيجيان را به دليل دخالت در پرونده معاقبه و بازداشت مي‌نمايد! آيا اگر مقام قضايي خود قرباني چنين فاجعه‌اي باشد توان مراجعه فوري و شکايت را خواهد داشت؟ آيا زني که قرباني چنين رفتار وحشيانه‌اي شده بايد شخصا راه بيفتد و براي شکايت به دادسرا يا کلانتري مراجعه کند؟ آيا مقامات قوه قضائيه مي‌دانند چه مي‌گويند؟ جالب است بدانيم در ايالات متحده اگر زني به وسيله تماس تلفني يا حضوري از فردي به دليل مزاحمت جنسي شکايت کند ديگر نيازي به مراجعه به مقامات قضايي ندارد و فقط با يک تماس به شماره ۹۱۱ پليس فرد مزاحم را بازداشت خواهد کرد. 

۶- اگر يادمان باشد طي ماه گذشته شاهد مضروب شدن ۲ روحاني به دليل نهي از منکر بوديم. دو روحاني که با مشاهده مواردي منکراتي (باز هم در حوزه امور منافي عفت) نهي از منکر نموده و به همين دليل هر دو تا آستانه از دست دادن يک چشم مضروب شدند. 

۷- تساهل و تسامح در مجازات مرتکبان فجايع يا عدم سرعت عمل در مجازات عاملان و مجرمان چنين جناياتي به دنبال خود جري‌تر شدن مجرمان و افراد مستعد در خصوص ارتکاب چنين جرايمي را فراهم مي‌آورد و بدون ترديد يکي از عوامل شيوع چنين جرايمي، کوتاهي قوه قضائيه در برخورد قاطع با چنين پرونده‌هايي است! اگر مقامات قضايي با حداکثر سرعت و قاطعيت به چنين پرونده‌هايي رسيدگي کرده و مجرمان را به اشد مجازات برسانند آيا باز هم کسي يا کساني به خود جرات خواهند داد به زور به نواميس مردم تعدي کنند؟ 

۸- بررسي سوابق مرتکبان اين فجايع نشان مي‌دهد که اين جنايتکاران عموما افرادي سابقه‌دار بوده و مجرم حرفه‌اي به شمار مي‌آمده‌اند. ( به عنوان نمونه يکي از مجرمان پرونده خميني‌شهر به جرم قاچاق ۷۰ کيلو مواد مخدر در زندان بوده و با وثيقه‌ آزاد شده و مجددا چنين جرمي را مرتکب شده است!) آيا اين خود دليل ديگري بر قصور دستگاه قضايي در اجراي مجازاتهاي بازدارنده نيست؟ 

۹- بي‌خيالي دولت در حوزه فرهنگ ديني (که متاسفانه در طول سالهاي ۱۳۶۹ تا به امروز شاهد آن بوده‌ايم) و عدم احساس مسئوليت نسبت به وقوع چنين حوادثي از ديگر دلايل بروز اين فجايع است. وقتي دولت‌ها هم و غم خود را در حوزه اقتصاد متمرکز کرده و رسما از اجراي وظايف خود در حوزه گسترش فرهنگ ديني و مقابله با مفاسد اجتماعي و اخلاقي شانه خالي مي‌کنند و براي کسب راي افراد فاسق و منحرف جامعه حاضر به هرگونه باج دادن (البته به شکل عقب‌نشيني از خطوط قرمز اخلاقي و فقهي جامعه) به افراد بي‌حجاب، بي‌حيا و فاسد اخلاقي بوده و هستند، وقتي رؤساي جمهوري به اشکال مختلف، سياست لائيسيته را به صورت عملي در پيش گرفته و با قاطعيت پرداختن به رفتارهاي جنسي و اخلاقي جوانان را وظيفه خود نمي‌دانند، هنگامي که مصوبه ترويج عفاف و حجاب بيش از ۶ سال است که منتظر امضا و ابلاغ از ناحيه رئيس جمهور مانده است (آن مصوبه‌اي که رهبر انقلاب آن را تاييد نموده و بر اجراي آن تاکيد فرموده‌اند) نتيجه آن خواهد بود که عفونت فرهنگي جامعه را چنان دربربگيرد که شاهد سر باز کردن اين عفونت به شکل چنين فجايعي باشيم! 

۱۰- در اين ميان دستگاه‌هاي فرهنگي مانند صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت ارشاد و... (که تعدادشان هم کم نيست) هم سهم خود را دارند. کم‌کاري و ضعف در ترويج فرهنگ ديني از يک‌سو و گسترش فساد و سکس پنهان از سويي ديگر (به ويژه در محصولات سينمايي و نمايشي تلويزيوني و مطبوعات زرد) از ديگر عوامل شکل‌دهنده چنين فجايعي به شمار مي‌آيند! ( البته بعيد است که اين دستگاه‌ها در اين خصوص مسئوليت‌پذير بوده و حاضر به پذيرش کم‌کاري‌ها و يا غلط‌کاري‌هاي خود باشند اما اين عدم پذيرش تاثيري در واقعيت نخواهد داشت! 

۱۱- مدتي پيش رئيس‌جمهور محترم از وقوع زلزله در تهران احساس نگراني فرموده بودند! بايد ببينيم ايشان در خصوص شيوع و افزايش انفجاري چنين جرايمي چه احساسي دارد؟ آيا اين فجايع موجبات نگراني ايشان را فراهم نياورده است؟ نکند باز هم چاره‌ کار متوقف کردن طرح امنيت اجتماعي است؟! 

۱۲ - اگر جنگ نرم دشمن را باور داريم (که نداريم) و اگر جديت دشمنان نظام و انقلاب را در خصوص اتخاذ جنگ نرم در عرصه گسترش فساد و فحشا باور داريم بروز اين فجايع آژير قرمز حمله سراسري دشمن محسوب مي‌شود! آيا در مملکت کسي پيدا شده که اين آژير خطر را جدي گرفته باشد؟




برچسب ها :

آیت الله جاودان در دیدار با گروهی از آمرین‌به معروف:
 
مجوز امر به معروف و تذکر لسانی ما قرآن است
 
جمعیتتان را حفظ کنید و پیگیر باشید و این‌کار به از خود گذشتگی نیاز دارد
 
 
اگر منکرات بزرگ اجتماعی انجام می شود آن را به رسانه ها بکشانید و آگاه سازی کنید، این قدم اول است و یا یک جمعیتی درست کنید علیه آن منکری که در حال انجام است تا آن قائله بهم بخورد....

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله، آیت الله جاودان در دیدار با گروه مردمی دانشجویی احیاگران امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طی هفته جاری سخنان ارزنده‌ای دراین باره بیان فرمودند که شرح آن در پی می‌آید:

طبق فرمایش امیرالمومنین در نهج البلاغه، امر به معروف در مقایسه با مجموعه کارهای خوب که در شمار آنها هم جهاد، خمس، زکات، روزه، نماز... قرار دارد، افضل است.
امر به معروف در مقایسه با این ها، در آسمان است و بقیه در زمین، مثل آب دهان است در مقابل دریا.

با این تعبیری که امیرالمومنین فرمودند بزرگترین عبادت امر به معروف است. اگر می خواهید به درجات بالای ایمانی برسید لازم نیست کار خاصی انجام دهید، فقط امربه معروف کنید.

امر به معروف با این فرمایشی که امیرالمومنین فرموده اند شما را به درجات بالای ایمانی می رساند. وقتی ما این چنین جایگاهی را برای امر به معروف می شناسیم و می دانیم هر نمونه امر به معروف که انجام می دهیم مسلما رضایت حضرت صاحب پشت سر آن است . هر دانه به دانه امر به معروف که انجام می دهیم حتما رضایت حضرت وجود دارد اما نمی دانیم آن نمازی که می خوانیم یا روزه و سایر عباداتی که انجام می دهیم مورد رضایت ایشان است یا نه؟

اما دانه به دانه امر به معروف که می کنیم، رضایت و نظر خیر آن حضرت وجود دارد و ما در هر حال و روحیه ی خود آن را می بینیم.

اگر یک صبحی برای امر به معروف راه بیفتید وقتی برمی گردید از درون احساس سبک بالی و نشاط و شادمانی می کنید در حالی که وقتی نماز می خوانید این شادمانی را احساس نمی کنید پس معلوم می شود هنگام امربه معروف حضرت صاحب راضی اند و خیلی هم راضی چون جمعی از پیروان و دوستداران ایشان مشغول به کاری اند که ایشان دوست دارند.

و این رضایت را ما در حال و نفس و روح خود می بینیم.

مثلا کسی می رود سجده و ۵۰ بار لااله الا انت می گوید، خیلی خوب است و خیلی کار ساز ، آن هم مقبول است ولی امر به معروف کارساز تر است.

و این که جرأت پیدا کنیم و امر به معروف کنیم این جرأت از ایمان سرچشمه می گیرد. در حدیثی آمده از مومنی که ایمان ندارد تعجب می کنم . یعنی چه مومنی که ایمان ندارد؟ یعنی کسی که امر به معروف نمی کند.

امر به معروف در دل انسان ایمان می کارد و ای کار خیلی سریع اتفاق می افتد و آن ذکر لااله الا انت این قدر به سرعت در دل انسان ایمان نمی کارد، نمازی که می خوانیم این قدر ایمان در دلم نمی کارد که امر به معروف می کند و رشد می دهد.

نمی دانم شاید این راهی است که خدا برای شما امر به معروف کنندگان باز کرده در این راه از خدا و امام زمان کمک و استغاثه بخواهید که این توفیق را تا پایان عمر از شما نگیرد.

همین که حضرت صاحب از ما راضی باشد کافی است زیرا ممکن است ما در زمان ظهور باشیم اما بهره ای نبرده باشیم و یک انسان معمولی باشیم در میان سایر انسان ها در آن زمان، به چه دردی می خورد اما می توانیم الان در زمان غیبت کاری کنیم که رضایت ایشان را به دست آورده باشیم که این برای ما کافی است حتی اگر زمان ظهور را درک نکنیم.

ثمره یک عمر پاکدامنی اولیای بزرگ الهی یک لبخند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است ولی شما می توانید هر روز لبخند رضایت حضرت را ببینید.

این که می گویند مسئولین همراه نیستند، نباشند، می خواهند حمایت بکنند یا نکنند و یا حتی مانع ایجاد کنند.

شما بکوشید جمعیتتان را افزایش دهید و لو یک نفر اضافه شود و حتی یک بار امر به معروف کند، این خیلی خوب است.

از خداوند بخواهید که جمعتان را حفظ کند و این توفیق را از شما نگیرد و بگویید خدایا ما کاری نکردیم و همه اش را تو کرده ای، و اگر جرأتی کردیم و خطری کردیم قوتش را تو داده ای و این مرحمت الهی را شکر کنید.

اگر کسی بر اساس ایمانش بر سر این کار آمده باشد هیچ حادثه ای و هیچ شرایطی نمی تواند ایمان را از او بگیرد و بنابراین هیچ وقت کارش ترک نمی شود.

هر مقدار که می توانید امر به معروف کنید مثلا اگر فقط یک روز وقت دارید آن روز را به امر به معروف اختصاص دهید.

جمعیتتان را حفظ کنید و پیگیر باشید و این کار به از خود گذشتگی نیاز دارد ولی آن چیزی که به دست می آورید آن قدر ارزشمند است که ارزش از خود گذشتگی و وقت گذاشتن را دارد.

برای خودتان برکات امر به معروف را پیدا کنید.

مجوز امر به معروف و تذکر لسانی ما قرآن است.

اگر منکرات بزرگ اجتماعی انجام می شود آن را به رسانه ها بکشانید و آگاه سازی کنید، این قدم اول است و یا یک جمعیتی درست کنید علیه آن منکری که در حال انجام است تا آن قائله بهم بخورد.


والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته




برچسب ها :

مسئولان ناجا آيا براي فرداي خود جوابي آماده كرده‌اند...؟!?
 
خواب ناجا و نظربازي نامحرمان...
 
 
مگر نه اينكه ناجا در قبال تأمين امنيت اخلاقي يكايك زنان و مردان اين جامعه، مسئول اصلي است. پس شيوع بدخيم بدحجابي زنان و مردان را چگونه بايد باور كرد؟

فارس: "پليس اسلامي " عبارتي است كه شايد نياز باشد مسئولان اتاق‌هاي فكر و عمليات ناجا بيش از اين به آن فكر كنند.

در واقع نيروي قهريه و مسلح براي اعمال قانون در داخل يك جامعه اسلامي نمي‌تواند گزينه‌اي غير از پليس اسلامي باشد.

پليس اسلامي ترجماني است از تمام باورهاي يك جامعه اسلامي و شيعي كه در خط اول اعمال قانون و توسط نيرويي كه در حال حاضر آن را به عنوان نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مي‌شناسيم نمود مي‌يابد.

يك پليس مسلمان و يا به عبارت ديگر، يك پليس شيعه كه در تحت زعامت ولايت فقيه انجام وظيفه مي‌كند براي تك به تك افراد يك جامعه احساسي دارد كه يك پدر يا برادر بزرگتر براي خانواده‌اش دارد.

چگونه است كه پدر وقتي ببيند و يا حتي احساس كند كه خطري هرچند كوچك و يا مشغوليتي هرچند فكري، در حال تهديد فرزندانش است فورا براي رفع و زدودن آن دست به كار مي‌شود.

چگونه است كه پدر وقتي احساس كند رفتار و يا پوشش فرزندانش، اعم از پسر و يا دختر مي‌تواند بستر امنيت فرزندانش را تهديد كند و يا حتي موجب تهديد امنيت پيراموني براي ديگران شود، به آنها تذكر پدرانه مي‌دهد.

همين دو سوال كوتاه كافيست تا بتوان احساسي را كه يك نيروي پليس اسلامي دارد به خوبي تصور كرد.
پليسي كه در ناجا مشغول فعاليت است همواره بايد با همين ديد وظايف خود را در قبال مبارزه با انواع ناامني و ايجاد تمام ابعاد امنيت انجام دهد.

اين سكه اما روي ديگري هم دارد.آيا مي‌توان پدري را معرفي كرد كه براي امنيت فرزندانش بي مبالات باشد.آيا اساسا مي‌توان حتي تصور كرد كه مسئولان ما در ناجا براي مقوله‌اي مثل امنيت اخلاقي هيچ برنامه‌اي ندارند؟

جواب هر دوي اين سوالات منفي است. اما متاسفانه بايد گفت آنچه كه امروز در دور و اطرافمان مي‌بينيم، تعيّني دارد كه با دانسته‌هاي ما متناقض است.

مي‌بينيم كه بدحجاب‌ها، اعم از پسراني كه لباس‌هاي چسبان دارند و موهاي كج و معوج و دختراني كه به هيچ وجه از يك پوشش مناسب برخوردار نيستند به راحتي در كوچه‌ها و خيابان‌ها در حال ترددند و تو گويي حضور پليس تنها براي امنيت آنهاست نه براي تأمين امنيت اخلاقي يك جامعه كه جامعه اسلامي ماست.

ناجا و فرماندهان نيروي انتظامي اگر تمام دختران و پسران ايراني را فرزندان خودشان مي‌دانند پس اين برخوردها را چگونه توجيه مي‌كنند؟
آيا براي آنها مهم هست كه اگر پسري با ظاهر نامناسب و يا دختري با موهاي آشكار و حجاب بد در جامعه ظاهر مي‌شود و زمينه نظربازي نامحرمان را فراهم مي‌كند، نه تنها ظاهر اسلامي جامعه مورد خدشه قرار مي‌گيرد بلكه غيرت و حميت و مردانگي نيز مورد سوال قرار مي‌گيرد؟
غيرت و مردانگي هركسي كه مي‌بيند و والبته غيرت آناني كه رفع كردن اين معضل بدخيم وظيفه سازماني آنهاست.

ناجا و فرماندهاي عزيز آن فراموش نكنند كه در اين حكومت اسلامي، هر كس به ميزان وظيفه‌اي كه دارد پاسخگوي خداوند متعال و خون شهداست. پاسخي كه هيچ راه فراري از آن نيست و به نوعي حق‌الناسي محسوب مي‌شود كه بر گردن هر مقام و مسئولي قرار دارد.
مسئولان نيروي انتظامي آيا براي فرداي خود جوابي آماده كرده‌اند...؟!

اين همه بدحجابي آنهم در جامعه‌اي كه مركز تشيع عالم و حكومت شيعي است چه توجيهي دارد؟




برچسب ها :

بيدار باش به مسؤولان نظام؛
 
جوانان را در مواجهه با لجن‏زار بی ‏بند و بارى تنها نگذاريد...
 
 
رها كردن جوانان به حال خود و عدم توجه به بنيانهاى اخلاقى و تربيتى آنها و عدم تلاش براى حفظ عفت عمومى، ضربات خائنانه‏اى است كه بعدها نتايج اندوهبار آن مشخص خواهد شد.

 پایگاه خبری انصارحزب الله:«معنويت و اخلاق»، فصول مميز انقلاب اسلامى با ساير انقلاب‏هاى جهان به شمار مى‏آيند. در انقلاب‏هاى بزرگ‏اجتماعى كه طى سده‏هاى اخير در سر تا سر دنيا به وقوع پيوسته است، شعارهايى چون آزادى، برابرى و استقلال،براى اصلاح زير ساختهاى اجتماعى، سياسى، اقتصادى و فرهنگى مطرح شده است اما به دليل حاكميت اومانيسم(فردگرايى) و گفتمان مدرنيته بر اكثر اين انقلاب‏ها دين و معنويت و اخلاق در هيچ يك از آنها راهى نداشته و حتى‏برخى از مشهورترين انقلابهاى قرون اخير نظير انقلاب اكتبر روسيه و انقلاب كبير فرانسه در بطن شعارهاى خود نوعى‏دين‏ستيزى و معنويت‏گريزى را تجويز نموده و اخلاق مبتنى بر معنويت را نكوهش كرده‏اند.
 
اما انقلاب اسلامى ايران كه در دهه‏هاى پايانى قرن بيستم به وقوع پيوست، علاوه بر آنكه آرمانهايى چون عدالت،آزادى و استقلال را در بطن خود داشت، معنويت و اخلاق را به عنوان ركن ركين آرمانهاى خود و اصلى‏ترين‏استوانه‏هاى زندگى بشرى معرفى كرد و در هنگامه‏اى كه به دليل استيلاى جهانى سكولاريسم (جدايى نهاد دين ازسياست و دولت) سخن گفتن از دين و اخلاق، ارتجاع و پسرفت به شمار مى‏رود، با پيش كشيدن سيادت اخلاقى‏مبتنى بر آموزه‏هاى دينى، طرحى از براى جهان خسته از مدرنيته در انداخت، طرحى كه به سرعت عالمگير شد و به‏زودى به عنوان اصلى‏ترين رقيب ايدئولوژى سرمايه‏سالارانه ليبرال دمكراسى مطرح شد. 

پس از پيروزى انقلاب، قانون اساسى جمهورى اسلامى كه در حقيقت آيينه آرمانها و ايده‏هاى انقلاب است، بسط معنويت و تعالى اخلاقى جامعه به عنوان اصلى‏ترين وظايف نظام دولت برآمده از انقلاب در نظر گرفته شد و بر اين‏اساس تمامى مسؤولين نظام نسبت به رشد و گسترش اخلاق و معنويت در جامعه تعهد و تكليف دارند. خوشبختانه پس از پيروزى انقلاب اسلامى از آنجا كه خود ملت، سكاندار اصلى اين تحول عظيم فرهنگى،اجتماعى و سياسى بودند، مظاهر اخلاق دينى به سرعت در سطح جامعه گسترش يافت و با فرهنگ‏سازى جدى‏انقلابيون، مظاهر فساد اجتماعى و فسق و فجور و بى‏بند و بارى كه رژيم ستمشاهى درصدد گسترش آنها به ويژه درميان نسل جوان بود، برچيده شد. 

در ميان نمادهاى تجلى آرمان اخلاق و معنويت انقلاب، «حجاب» و «عفاف» از مهمترين نمونه‏ها به شمار مى‏آيند.تئوريسين‏هاى انقلاب اسلامى از ابتداى آغاز نهضت ،بر حضور زنان به عنوان قشر بزرگى از جامعه در عرصه مسايل‏اجتماعى و فرهنگى تاكيد جدى داشتند و حضرت امام(ره) به عنوان رهبر انقلاب، زنان را به عنوان عامل و زمينه‏سازاعتلاى اخلاقى و تربيت درست مردان به شمار مى‏آوردند. به همين لحاظ انقلاب اسلامى نه تنها حضور زنان درعرصه فعاليتهاى اجتماعى را نفى نكرد، بلكه موجبات حضور بيش از پيش آنها را در همه عرصه‏ها فراهم آورد؛ به‏گونه‏اى كه اين امر موجب تعجب بسيارى از ناظران خارجى را كه تصور نادرستى از اسلام داشتند، شد. 

انقلاب اسلامى با خود نمونه‏اى از حضور عفيفانه زنان در عرصه فعاليتهاى اجتماعى به ارمغان آورد كه امروزه دربسيارى از كشورهاى اسلامى الگو قرار گرفته است. در طى سالهاى اوليه پس از پيروزى انقلاب و به ويژه در دوران دفاع مقدس، اين الگو در سطح جامعه فرصت همه‏جانبه‏اى پيدا كرد و فضايى اخلاقى و توأم با عفت بر جامعه حاكم بود. البته وجود اين فضا تنها ناشى از تعهد مسؤولين‏و مديران كشور به تعالى اخلاقى جامعه نبود، بلكه در سطح جامعه نيز يك وجدان عمومى بيدار و حساس وجودداشت كه اجازه خدشه‏دار شدن عفت عمومى و دست‏اندازى فرومايگان به ساحت اخلاقى جامعه را نمى‏داد. در آن‏مقطع سيستم نظارتى امربه‏معروف و نهى‏ازمنكر - عليرغم آنكه در برخى موارد به نام اين اركان مقدس‏افراط كارى‏هايى صورت مى‏گرفت - در جامعه به خوبى جا افتاده بود و عناصر فاسد و بى بند و بار همواره سايه‏سنگين نظارت عمومى را بر روى خود حس مى‏كردند و جرأت و جسارت و پرده‏درى را چندان نمى‏يافتند. 

متأسفانه بعد از پايان دوران دفاع مقدس و درست از زمانى كه استراتژى دشمنان عليه انقلاب به «تهاجم و شبيخون‏فرهنگى» تعلق گرفت، افولى اخلاقى در جامعه آغاز شد كه به نظر نگارنده بخش بزرگى از اين افول اخلاقى به سستى وكاهلى برخى مسؤولين در عمل به وظيفه شرعى و قانونى خود در رابطه با «بسط معنويت و تعالى اخلاقى جامعه» بازمى‏گردد. تأسف‏بارتر اينكه سياستهاى اتخاذ شده در برخى نهادها و وزارتخانه‏هاى مسؤول در اين زمينه به گونه‏اى‏طراحى شد كه عملا در راستاى گسترش بى‏بند و بارى و تضعيف اخلاق دينى و عفت عمومى قرار گرفت، يعنى دقيقاهمان چيزى كه دشمنان در استراتژى تهاجم فرهنگى دنبال مى‏كرده و مى‏كنند. 

رشد مصرف گرايى، تبليغ مظاهر اقتصاد سرمايه‏دارى، گسترش مسابقه رفاه و تجمل، رونق دادن به مطبوعات زرد،ميدان دادن به چهره‏هاى فاسد هنرى و ادبى، ترويج و تبليغ فيلم‏هاى ضد اخلاقى و ضد فرهنگى داخلى و خارجى‏و... در كنار بى‏توجهى به عفت عمومى و تعالى اخلاقى جامعه به بهانه پايان جنگ و پرداختن به زندگى مردم و نيزتهديد آمران به معروف و ناهيان از منكر از جمله مسايلى بود كه موجب شد تا جامعه به تدريج از آن فضاى اخلاقى‏فاصله بگيرد و عناصر آلوده و فاسد داخلى با خط دهى از آن سوى آبها به تدريج تلاش كنند تا از فرهنگ عمومى‏جامعه مفاهيمى چون عفت و حجاب را حذف نموده و لودگى و هرزگى و بى‏بند و بارى را به جاى آن بنشانند.
 
متأسفانه بعد از دوم خرداد ۷۶ اين روند سرعت بيشترى به خود گرفت و دليل اين امر نيز اين بود كه متوليان جديدامور كشور نه تنها خود مسؤوليتى در رابطه با تعالى اخلاق جامعه و حفظ عفت عمومى قايل نبوده ، بلكه به‏بهانه‏هايى چون توسعه سياسى و فرهنگى و آزادى خود زمينه‏ساز بسيارى از مفاسد اخلاقى و فرهنگى شده و از سوى‏ديگر با عدم تلاش جدى براى رفع مشكلات معيشتى مردم، مفاسد اخلاقى ناشى از فقر و تنگدستى را رونق و گسترش‏داده‏اند. 

امروز در حالى كه دشمنان ملت و انقلاب با بهره‏گيرى از انواع و اقسام تجهيزات تبليغى، اخلاق و عفت جامعه‏اسلامى را هدف قرار داده و صراحتا از ترويج فساد اجتماعى به عنوان يكى از راههاى براندازى نظام نام مى‏برند،مسؤولينى كه بر اساس قانون اساسى در اين زمينه تعهد و وظيفه دارند، چشم بر واقعيات جامعه بسته ‏اند، غافل از آنكه آنچه اين روزها از بى‏عفتى و بى‏بند و بارى در سطح‏جامعه مشاهده مى‏شود، موريانه‏هايى است كه بنيانهاى اجتماعى را سست و جامعه را به انحطاط و قهقرا مى‏كشاند. رها كردن جوانان به حال خود و عدم توجه به بنيانهاى اخلاقى و تربيتى آنها و عدم تلاش براى حفظ عفت عمومى، ضربات خائنانه‏اى است كه بعدها نتايج اندوهبار آن مشخص خواهد شد.
 
جوانان ميهن ما امروزه در معرض تبليغات مفسده‏انگيز گسترده‏اى هستند كه از جانب ماشين تبليغى دشمن‏سازماندهى مى‏شود، اما از دشمن جز دشمنى انتظار نمى‏رود: سعدى از دست دوستان فرياد...! 

اما آنها كه بر مناصب قدرت و مسؤوليت نشسته‏اند  عليرغم‏ادعاى اتخاذ مواضع براساس معنويت و اخلاق، هيچ گامى براى جلوگيرى از مفاسد و يا احيا و بسط معنويت و اخلاق‏در جامعه بر نمى‏دارند، قطعا در پيشگاه خدا و مردم و اين نسل جوان مسؤول هستند. 

آنها كه دست از ايمان و ايدئولوژى شسته‏اند و در ديدگاههاى سابق خود تجديدنظر كرده‏اند نيز حداقل در قبال«مردم» - كه اين همه سنگ آنها را به سينه مى‏زنند - مسؤولند. آنچه كه اين روزها در گوشه و كنار خيابانهاى تهران وبرخى شهرهاى بزرگ از بى‏عفتى و بى‏بند و بارى مشاهده مى‏شود و روح هر انسان صاحب درك و شعورى را آزارمى‏دهد، خوره‏هايى است كه اگر در جامعه فراگير شود، تمامى بنيانهاى نظم اجتماعى را فرو خواهد ريخت و ميراث‏بزرگ اخلاقى جامعه را به باد خواهد داد و قطعا سكوت و عدم تعهد در قبال اين چنين وضعيتى به خصوص براى آنهاكه مسؤولند، خيانتى بس عظيم است. 

متأسفانه هرگاه كه دلسوزى از سر درد نسبت به چنين مصايبى هشدار مى‏دهد، عافيت‏طلبانى كه سر در لاك فروبرده، جنجال به راه مى‏اندازند كه مى‏خواهند آزادى‏مردم را بگيرند! در يوزگان قدرت و ثروت، چنان خود را به نفهمى و تجاهل مى‏زنند كه گويا در اين جامعه زندگى نمى‏كنند و آمارسرسام‏آور طلاق و اعتياد و خودكشى و زنان و كودكان خيابانى و هزار و يك معضل اجتماعى ديگر را كه نتيجه عدم‏توجه حضرات به اخلاق و عفت عمومى و دفاع غير مستقيم آنها از مروجين فساد و بى‏بند و بارى در جامعه است‏نمى‏بينند. 

تأسف‏بارتر اينكه نهادها و سازمانهايى كه مشخصا در رابطه با گسترش فرهنگ و اخلاق دينى در جامعه مسؤوليت‏دارند نيز دچار چنان انفعال و وادادگى شده‏اند كه بعضا گام در مسيرى مى‏گذارند كه نوعى همرنگ شدن با جماعت‏قاعدين از آن برداشت مى‏شود! نهادها و سازمانهاى عريض و طويلى كه داعيه اسلامى بودن دارند و از بودجه عمومى ارتزاق مى‏كنند، وظيفه‏انتقال فرهنگ اخلاقى و دينى انقلاب را به نسلهاى جديد بر عهده دارند. 

بسيارى از جوانان امروزى، از آرمانها، اهداف‏و زمينه‏هاى شكل‏گيرى انقلاب اطلاعات زيادى ندارند و همين خلأ ذهنى موجب مى‏شود تا دشمنان با چهره‏هاى‏فريبنده آنها را به خود جذب و فرهنگ فاسد خود را به آنان القا كنند. امروز قوانين و بخشنامه‏هاى زيادى در زمينه تعالى اخلاقى و بسط معنويت وجود دارد كه عملا به آنها توجهى‏نمى‏شود و مسؤولين امر بودجه اجرايى اين قوانين را دريافت ولى در عمل ظهور و بروز پيدا نمى‏كند. 

مروجين فساد وبى‏بند و بارى نير پس از آن‏كه خيالشان از بى‏تعهدى مسؤولين آسوده شده است، درصددند تا وجدان عمومى جامعه‏را كه تا به امروز عليه فساد و بى‏عفتى بوده را به تدريج غير حساس و در نهايت به نفع خود تغيير دهند. قطعا ادامه چنين روندى ساختار اخلاقى و فرهنگى جامعه را دچار انحطاط و فرسايش و فروپاشى خواهد كرد ونتيجه چنين روندى برخلاف ديدگاه خوش‏خيالان به نفع هيچكس نيست. زيرا جامعه‏يى اسلامى كه در آن فرهنگ‏فاسدان و ولنگاران عموميت يابد، هرگز روى توسعه و پيشرفت و نظم را به خود نخواهد ديد و به لحاظ فرهنگى،سياسى و حتى اقتصادى خسارتهايى بر آن تحميل خواهد شد كه جبران آنها ساليان سال به طول خواهد انجاميد. 

اين‏همان نقشه و آرزوى تماميت تمدن غربى براى اجراى پروژه «اندلسى» كردن جامعه اسلامى ايران مى‏باشد.
 و ماعليكم الابلاغ‏المبين.




برچسب ها :